مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا عصب کشی دندان برای مادران شیرده مجاز است؟

آیا عصب کشی دندان برای مادران شیرده مجاز است؟

عصب کشی دندان در دوران شیردهی | عصب کشی بعد از زایمان

در حوزه دندانپزشکی، مراقبت از سلامت دهان و دندان‌ها به یکی از جنبه‌های حیاتی بهداشت تبدیل شده است. اهمیت این حوزه به خصوص برای خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند، از لحاظ تأثیرات ممکن بر سلامت فرزند و مادر، دارای ابعاد ویژه‌ای می‌باشد.

در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و متخصص ریشه دندان، به بررسی مسائل مرتبط با پروسه‌های دندانپزشکی در دوران شیردهی پرداخته و نکات مهمی که مادران باید در این زمینه در نظر داشته باشند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. همراه ما باشید.

 

دلایل پوسیدگی دندان پس از بارداری

پوسیدگی دندان پس از بارداری ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. البته مهمترین دلیل این مسئله مرتبط با تغییرات هورمونی و تغذیه‌ای در دوره بارداری است. در زیر به برخی از دلایل احتمالی این پدیده اشاره کرده‌ایم:

  1. تغییرات هورمونی: در دوران بارداری، در هورمون‌های بدن تغییراتی ایجاد می‌شود، به ویژه افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون. این تغییرات ممکن است باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به پوسیدگی شود.
  2. تغییر در رفتار تغذیه: زنان باردار ممکن است به دلیل نگرانی در مورد سلامت خود و جنین، تغییراتی در الگوی تغذیه خود داشته باشند. مصرف بیش از حد غذاهای شیرین، مخصوصاً در مواردی که به ترشحات دهانی منجر می‌شود، می‌تواند به رشد باکتری‌های دهانی کمک کند.
  3. تغییرات در دهان و لثه: برخی از زنان باردار ممکن است با تغییرات در سطح اسیدهای دهانی و ترشحات لثه مواجه شوند که باعث ضعیف شدن محافظ طبیعی دندان‌ها شده و در نتیجه، پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد.
  4. استفاده از مکمل‌های غذایی: زنان باردار ممکن است به دلیل نیازهای زیاد بدن به ویتامین و مواد معدنی، مکمل‌های غذایی مصرف کنند. برخی از مکمل‌ها، به ویژه مکمل‌های حاوی قند، ممکن است باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند.
  5. تغییرات در شیوه بهداشت دهانی: زنان باردار ممکن است به دلیل حساسیت‌های ناشی از تغییرات هورمونی یا افزایش ترشحات دهانی، شیوه بهداشت دهانی خود را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند به افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها منجر شود.

برای جلوگیری یا کاهش این مشکلات، خانم‌های باردار بهتر است به بهداشت دهانی خود و مراقبت از تغذیه مناسب توجه ویژه‌ای داشته باشند. همچنین، مشاوره با دندانپزشک و انجام معاینات دوره‌ای می‌تواند در ارتقاء سلامت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: دروش های درمان پوسیدگی دندان

 

عصب کشی دندان در دوران شیردهی

 

عصب کشی دندان در دوران شیردهی

شیردهی نه تنها یک راه طبیعی و مفید برای تغذیه و ایجاد پیوستگی با کودک است بلکه فواید سلامتی زیادی هم دارد. اگرچه ممکن است در برخی شرایط، مادران نیاز به درمان‌های دندانپزشکی مثل عصب کشی داشته باشند، اطلاعات و مشاوره با دندانپزشک می‌تواند در تصمیم‌گیری در مورد سلامت دندان‌ها در طول دوران شیردهی کمک‌کننده باشد.

عصب کشی دندان پروسه‌ای است که برای نجات دندانی که عفونت یا پوسیدگی شدید دارد، انجام می‌شود. این پروسه که شامل خارج کردن پالپ عفونی، پاکسازی، ضدعفونی ناحیه و پرکردن آن است، به منظور جلوگیری از عفونت بیشتر انجام می‌شود.

اگر طبق نظر دندانپزشک خود نیاز به عصب کشی دندان در دوران شیردهی دارید، نگران نباشید، زیرا اشعه ایکس و داروهای مختلفی که برای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شوند (نووکائین، بوپیواکائین، لیدوکائین) مشکلی در فرآیند شیردهی ایجاد نخواهند کرد.

همچنین، مصرف آرام‌بخش‌های خوراکی مانند والیوم در دوران شیردهی امکان‌پذیر است، زیرا ماده بی‌حس‌کننده در شیر مادر تنها تا چند ساعت باقی می‌ماند. اکثر داروهای خوراکی و وریدی مورد استفاده در دندانپزشکی نیز با شیردهی سازگار هستند. حتی آرام‌بخش اکسید نیتروژن نیز با شیردهی سازگار بوده و به‌سرعت از جریان خون خارج شده و بر روی شیر و دندان‌های کودک تاثیر مستقیمی ندارد.

هرچند که عصب کشی به طور کلی در دوران شیردهی ایمن است، اما مادران در دوران شیردهی ممکن است نگران تأثیرات آن بر روی شیر و دندان‌های کودکان خود باشند. همانطور که اشاره کردیم استفاده از داروهایی که در این پروسه استفاده می‌شوند، تأثیر چندانی بر کیفیت شیر یا دندان‌ها ندارد؛ با این حال برای اطمینان از ایمنی داروها، بهتر است با دندانپزشک یا متخصص اطفال مشورت کنید. درنهایت، با انجام احتیاطات لازم، می‌توان عصب کشی دندان را در دوران شیردهی به‌صورت ایمن انجام داد.

 

بهترین متخصص عصب کشی دندان

 

بی حسی مورد استفاده در دوران شیردهی

بیشترین بی‌حسی مورد استفاده در پروسه‌های دندانپزشکی دوران شیردهی، بی‌حسی‌های معمولی هستند که ناحیه مورد نظر دندان یا صورت را بی‌حس می‌کنند. بی‌حسی‌های معمولی مانند لیدوکایین معمولاً توسط تزریق یا ابزارهای دیگر به بدن وارد می‌شوند. اگرچه ریسک بسیار کمی برای انتقال بی‌حسی به نوزاد وجود دارد، اما تأکید می‌کنیم که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که مقدار بی‌حسی منتقل شده به شیر مادر به حدی پایین است که تأثیر خطرناکی بر روی نوزاد نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: عوارض آمپول بی حسی دندان

 

مراقبت پس از عصب کشی دندان در دوران شیردهی

بسیاری از مادران ممکن است نگران امنیت پروسه‌های دندانپزشکی در طول دوران شیردهی، به ویژه عصب کشی باشند. همانطور که اشاره شد، هیچ مدرک علمی اثبات‌ شده‌ای در خصوص قطع شیردهی پس از بی حسی دندان وجود ندارد. بی‌حس‌کننده‌های استفاده شده برای کشیدن دندان، دارای عمر کوتاهی هستند و تا زمانی که مادر بیدار است، بدن این داروها را متابولیزه یا بازدم می‌کند. در صورت لزوم، توصیه می‌شود که در حین مصرف داروها، یک فرد بزرگسال برای مراقبت از نوزاد به کمک شما بیاید.

 

عصب کشی مادر شیرده

 

مادرانی که عصب کشی دندان انجام می‌دهند نیازی به قطع شیردهی ندارند، به‌ جز در حین انجام جراحی. مادران می‌توانند قبل از عصب کشی به نوزاد خود شیر بدهند و نیازی به صبر کردن برای شیردهی بعد از آن یا پمپاژ و تخلیه شیر ندارند. پس از عصب کشی، لازم است به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. به این ترتیب توصیه می‌شود دو بار در روز مسواک زده و از نخ دندان برای پاکسازی بین دندان‌ها استفاده نمایید. همچنین، شستشوی دهان با آب نمک یا دهانشویه ضدباکتریال می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

ممکن است بعضی از مادران پس از عصب کشی درد و ناراحتی در ناحیه دندان را تجربه کنند. داروهای مسکن می‌توانند به‌صورت کوتاه‌مدت برای مدیریت درد استفاده شوند، اما همواره توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر دارویی با دندانپزشک مشورت کنید.

بعد از عصب کشی، مادران باید در مورد رژیم غذایی خود محتاط باشند و از مصرف غذاهای سفت، چسبناک و شیرین که به دندان عصب کشی شده فشار وارد می‌کنند، پرهیز کنند. با حفظ یک رژیم غذایی متعادل با مقدار مناسبی از میوه و سبزیجات، می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید. تمام این موارد مراقبت های ضروری بعد از عصب کشی دندان هستند که باید رعایت شوند.

در نهایت اگر سوالی در زمینه عصب کشی دندان در دوران شیردهی دارید، سوالات خود را در قسمت نظرات همین پست مطرح کنید، ما به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

3 نظر ثبت شده است

  1. مهسا محمد زاده 1402/09/08

    عصب کشی دندان در دوران شیردهی یا در دروان بارداری چه عوارضی دارد؟
  2. مریم عاشق 1402/09/14

    دلایل پوسیدگی دندان در دوران بارداری و بعد از آن چیست؟
  3. سیما 1402/11/15

    عصب کشی دندان در دوران شیردهی | عصب کشی بعد از زایمان چه عوارضی دارد

نظر خود را وارد کنید

whats app