مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

روش های درمان پوسيدگی دندان و مراحل پوسیدگی دندان ها

روش های درمان پوسيدگی دندان و مراحل پوسیدگی دندان ها

 درمان پوسيدگی دندان

پوسیدگی دندان آسیبی است که به دندان‌های شما وارد می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد حفره، آبسه دندان یا حتی از دست دادن دندان شود. علت پوسیدگی دندان فعالیت گونه‌های خاصی از باکتری‌ها است که می‌توانند در پلاک دندان زندگی کنند.

باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند قندهای موجود در غذای شما را به اسید تبدیل کنند. اگر پلاک به مرور زمان جمع شود، این اسیدها می‌توانند به دندان‌های شما آسیب وارد کنند. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان بخش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان در چند مرحله رخ می‌دهد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص و جراح ریشه دندان و عصب کشی، هر یک از این مراحل را بررسی کرده، نحوه درمان پوسیدگی دندان را مورد بحث قرار داده و نکاتی را در مورد نحوه جلوگیری از وقوع آن به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

چه زمانی دندان پوسیده میشود؟

پلاک دندان برای فرآیند پوسیدگی دندان مهم است. پلاک یک ماده چسبناک و بی رنگ است که سطوح دندان‌های شما را می‌پوشاند. این باکتری از ذرات غذا و بزاق تشکیل شده است.

اگر دندان‌های شما به طور مرتب تمیز نشوند، ممکن است پلاک شروع به جمع شدن کند. همچنین می‌تواند با گذشت زمان سفت شده و چیزی به نام تارتار ایجاد کند. وجود تارتار می‌تواند به محافظت بیشتر از باکتری‌ها کمک کرده و حذف آن‌ها را دشوارتر کند. به طور کلی، پوسیدگی دندان پنج مرحله دارد. در زیر آن‌ها را با جزئیات بیشتر بررسی کرده‌ایم.

 

مراحل پوسیدگی دندان

 

علت های پوسیدگی دندان

 

مرحله 1: سم زدایی اولیه

لایه بیرونی دندان‌های شما از نوعی بافت به نام مینا تشکیل شده است. مینا سخت‌ترین منبع مورد اعتماد در بدن شماست و بیشتر از مواد معدنی تشکیل شده است. با این حال، هنگامی‌که دندان در معرض اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌های پلاک قرار می‌گیرد، مینای دندان شروع به از دست دادن این مواد معدنی می‌کند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، ممکن است یک لکه سفید روی یکی از دندان‌های شما ظاهر شود. این ناحیه که مواد معدنی را از دست داده، نشانه اولیه پوسیدگی دندان است.

 

مرحله 2: پوسیدگی مینای دندان

اگر اجازه دهید روند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مینای دندان بیشتر خراب می‌شود. ممکن است متوجه شوید که یک لکه سفید روی دندان تیره شده و به رنگ قهوه‌ای مایل تبدیل شود. با ضعیف شدن مینای دندان، حفره‌های کوچکی در دندان شما به نام حفره یا پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود.

 

مرحله 3: پوسیدگی عاج

عاج بافتی است که زیر مینای دندان قرار دارد؛ نرم‌تر از مینای دندان است که باعث حساسیت بیشتر آن در برابر آسیب ناشی از اسید می‌شود. به همین دلیل، پوسیدگی دندان با رسیدن به عاج سریع‌تر پیش می‌رود.

عاج همچنین دارای لوله‌هایی است که به اعصاب دندان منتهی می‌شوند. به همین دلیل، وقتی عاج تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار می‌گیرد، ممکن است حساسیت را تجربه کنید. این حساسیت، به خصوص هنگام خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های گرم یا سرد بیشتر احساس می‌شود.

 

مرحله 4: آسیب پالپ

پالپ داخلی‌ترین لایه دندان شماست. پالپ حاوی عصب‌ها و رگ‌های خونی است که به سلامت دندان کمک می‌کند. اعصاب موجود در پالپ نیز حسی را برای دندان ایجاد می‌کنند.

هنگامی‌که آسیب پالپ دندان اتفاق می‌افتد، ممکن است تحریک و شروع به تورم کند. از آنجا که بافت‌های اطراف دندان نمی‌توانند منبسط شوند تا این تورم را تحمل کنند، ممکن است بر اعصاب فشار وارد شده و منجر به درد شود.

 

مرحله 5: آبسه

با پیشرفت پوسیدگی دندان در پالپ، باکتری‌ها می‌توانند حمله کرده و باعث عفونت شوند. افزایش التهاب در دندان منجر به تشکیل چرک در پایین دندان شده که آبسه نامیده می‌شود.

آبسه دندان می‌تواند باعث درد شدیدی شده که ممکن است به فک ساطع شود. علائم دیگر شامل تورم لثه، صورت یا فک، تب و تورم غدد لنفاوی گردن است.

آبسه دندان نیاز به درمان فوری دارد، زیرا عفونت می‌تواند در استخوان‌های فک و سایر نواحی سر و گردن گسترش یابد. در برخی موارد، درمان ممکن است شامل کشیدن دندان آسیب دیده باشد.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


روش‌های درمان پوسيدگی دندان

درمانی که برای پوسیدگی دندان توصیه می‌شود به مرحله و شدت آن بستگی دارد. روش‌های مختلفی برای درمان پوسیدگی دندان وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مراحل اولیه درمان

اگر دندانپزشک پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه تشخیص دهد، درمان فلوراید ممکن است مینای دندان شما را بازیابی کرده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند.

درمان پوسیدگی سطحی دندان

اگر دندان شما دچار یک پوسیدگی سطحی شده باشد، دندانپزشک از مته استفاده کرده و مواد پوسیده را از دندان خارج می‌کند. سپس دندان را با ماده‌ای مانند نقره، طلا یا رزین کامپوزیت پر می‌کند.

تاج‌ها

برای پوسیدگی شدیدتر، ممکن است دندانپزشک یک کلاه سفارشی روی دندان شما قرار دهد تا جایگزین تاج طبیعی شود. دندانپزشک قبل از شروع این روش، مواد پوسیده دندان را حذف می‌کند.

عصب کشی دندان

هنگامی‌که پوسیدگی دندان باعث مرگ اعصاب شود، دندانپزشک درمان کانال ریشه را برای نجات دندان انجام می‌دهد و بافت عصبی، بافت‌های رگ‌های خونی و هر قسمت پوسیده دندان را از بین می‌برد. سپس عفونت‌ها را بررسی و در صورت نیاز دارو برای درمان عفونت تجویز می‌کند. در نهایت، آن‌ها دندان را پر و روکش می‌کنند. برای انجام عصب کشی دندان بهتر است به یک متخصص عصب کشی دندان مراجعه کنید.

 

درمان پوسیدگی دندان

 

درمان خانگی پوسیدگی دندان

بر اساس یک مطالعه معتبر، مشخص شد که پوسیدگی دندان به دلیل کمبود ویتامین D در رژیم غذایی ایجاد می‌شوند. در این مطالعه، کودکانی که ویتامین D به رژیم غذایی خود اضافه کردند، کمتر دچار پوسیدگی دندان شدند. با این حال، کسانی که ویتامین D اضافه کردند و غلات را از رژیم غذایی خود حذف کردند، بهترین نتایج را داشتند. این احتمالاً به این دلیل است که دانه‌ها می‌توانند به دندان بچسبند. به همین دلیل در بخش درمان خانگی پوسیدگی دندان، توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود بیشتر از ویتامین D استفاده نمایید.

در ضمن از آنجایی که بهترین دفاع یک حمله خوب است؛ عادات صحیح بهداشت دندان، از جمله مسواک زدن روزانه، نخ دندان و معاینات منظم، بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شروع مشکلات است.

اطمینان حاصل کنید که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان را با دقت انجام دهید و به طور مرتب از یک محصول دهانشویه خوب استفاده کنید. در حالت ایده آل، باید هر روز قبل از خواب و بعد از بیدار شدن، همچنین بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. حداقل دو بار در روز از دهانشویه استفاده کنید تا روند پوسیدگی دندان‌ها کند شود. محلول آب و نمک نیز می‌تواند در درمان پوسیدگی دندان مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید؛ درمان خانگی دندان درد

 

راهکارهای طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان

در حالی که توصیه می‌شود مرتب برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید، چند مرحله دیگر وجود دارد که می‌تواند به کاهش پوسیدگی و جلوگیری از عمیق یا دردناک شدن آن‌ها کمک کند. حفره‌ای که بدون درمان مناسب باقی می‌ماند، بدتر شده و در نهایت به عمق دندان و به عصب رسیده و باعث درد خواهد شد. این راهکارهای طبیعی می‌توانند به حمایت از سلامت دهان و دندان شما کمک کنند:

  • استفاده از روغن پونه کوهی
  • ایجاد سطح PH سالم با زایلیتول
  • استفاده از روغن میخک برای پیشگیری از درد
  • استفاده از چای سبز به عنوان فلوراید طبیعی
  • مصرف ریشه شیرین بیان
  • تغییر رژیم غذایی برای کاهش باکتری‌ها
  • و...

 

علائم پوسیدگی دندان کودکان

کودکان نیز می‌توانند پوسیدگی دندان را تجربه کنند. البته ممکن است کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار پوسیدگی دندان شوند. این به این دلیل است که مینای دندان شیری نازک‌تر و حساس‌تر از مینای بالغ است.

پوسیدگی دندان در کودکان نیز زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، قندها را به اسیدها تجزیه کرده و به بافت‌های دندان آسیب می‌رسانند. به همین دلیل، مهم است که مطمئن شوید فرزند شما غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین، زیاد مصرف نمی‌کند و دندان‌های او به طور مرتب مسواک زده می‌شود.

حتی اگر دندان‌های شیری در نهایت از بین بروند، حفظ سلامت آن‌ها هنوز هم حیاتی است. کودکان نه تنها برای جویدن و صحبت کردن به دندان‌های شیری نیاز دارند، بلکه دندان‌های شیری به عنوان نگهدارنده دندان‌ها در بزرگسالی نیز عمل می‌کنند. اگر دندان‌های شیری به دلیل پوسیدگی زود از دست بروند، ممکن است دندان‌های بزرگسالی به درستی وارد نشوند. برخی از علائم پوسیدگی دندان در کودکان به شرح زیر است:

  • وجود لکه‌های سفید روی دندان
  • تغییر رنگ لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن و در نهایت سیاه
  • درد در اطراف دندان
  • حساسیت به غذاهای شیرین یا نوشیدنی‌های گرم و سرد


پوسیدگی دندان کودک

 

روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان در اطفال

رعایت بهداشت دهان و دندان بخش مهمی از جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در زیر برخی از راهکارهایی که به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان کمک می‌کند، آورده شده است.

  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: دندانپزشک می‌تواند قبل از بدتر شدن پوسیدگی، آن را شناسایی و درمان کند. حتماً برای تمیز کردن معمولی دندان‌ها و معاینات دهان و دندان کودکتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مسواک زدن را به کودک خود بیاموزید: به طور کلی توصیه می‌شود که حداقل دوبار در روز کودک مسواک بزند. سعی کنید از خمیردندان کودکان استفاده کرده که کودک تشویق به مسواک زدن شود.
  • شیرینی‌ها را محدود کنید: بهتر است از خوردن غذاها یا نوشیدنی با مقدار قند زیاد توسط کودک جلوگیری کنید. مصرف بیش از حد شکلات، کوکی و نوشابه به شدت برای دندان کودک مضر است.
  • از آب شیر بنوشید: آب لوله کشی حاوی فلوراید است که می‌تواند مینای دندان کودک را قوی نگه داشته و از آن در برابر پوسیدگی محافظت کند.

بیشتر بخوانید؛ مراقبت از دندان کودکان

 

چه خمیر دندانی برای رفع پوسیدگی دندان‌ها مفید است؟

مارک‌ها و انواع مختلفی از انواع خمیردندان وجود دارد؛ اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک برای شما مناسب است؟ گاهی اوقات، افراد با حساسیت دندان مشکل دارند. خوردن یا نوشیدن غذاهای سرد و گرم می‌تواند دردناک باشد. حساسیت دندان‌ها معمولاً به دلیل ضعف مینای دندان یا پوسیدگی دندان است. اینجاست که خمیر دندان برای دندان‌های حساس می‌تواند به شما کمک کند. خمیردندان دردی را که با حساسیت همراه است تسکین می‌دهد، حتی می‌تواند از دندان در برابر پوسیدگی نیز محافظت کند. برخی از خمیردندان‌های سفید کننده نیز از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کار سختی است. اما برخی از خمیردندان‌ها برای این کار طراحی شده‌اند که معمولاً روی جعبه آن‌ها ذکر شده است. فلوراید موجود در این نوع خمیردندان آسیب‌های وارد شده به دندان را ترمیم می‌کند. جوش شیرین موجود در آن‌ها نیز، از آسیب به پلاک دندان جلوگیری خواهد کرد.

 

جمع بندی موضوع درمان پوسیدگی دندان

همانطور که اشاره کردیم، پوسیدگی دندان آسیب‌هایی است که به دلیل فعالیت باکتری‌های موجود در پلاک روی دندان‌های شما تأثیر می‌گذارد. پنج مرحله پوسیدگی دندان وجود دارد که مرحله اولیه اغلب برگشت پذیر است، اما مراحل بعدی می‌تواند باعث آسیب دائمی به دندان شود.

درمان پوسیدگی دندان نیز به مرحله و پیشرفت آن بستگی دارد. برخی از نمونه‌های درمان شامل درمان فلوراید، پر کردن و کانال ریشه است. مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید. این موارد شامل مواردی مانند مسواک زدن حداقل دو بار در روز، اجتناب از غذاهای شیرین و اطمینان از مراجعه منظم به دندانپزشک است.

اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود باشد، ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنید. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک مهم است. در صورت احساس حساسیت، درد یا تورم در اطراف دندان، با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارید. اینها ممکن است نشانه‌هایی از مراحل بعدی پوسیدگی دندان یا بیماری دندانی دیگری باشد که نیاز به توجه دارد. دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه و عصب کشی دندان، می‌تواند مراحل اولیه پوسیدگی دندان را قبل از بدتر شدن شناسایی و برطرف کند یا اگر پیشرفت کرده و نیاز به درمان‌های پیشرفته داشته باشید، درمان را آغاز نماید. برای گرفتن نوبت معاینه با ما تماس بگیرید.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app