مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان با دکتر متخصص صفورا امامی

درمان ریشه دندان یکی از متداول ترین اقدامات دندانپزشکی که توسط دکتر متخصص ریشه دندان انجام می گردد که هر ساله بیش از 14 میلیون مورد انجام می شود. این روش درمان ریشه دندان می‌تواند دندان‌های طبیعی شما را نجات داده و از نیاز به اقدامات جایگزین تهاجمی تر جلوگیری کند.  

درد دندان را می‌توان یکی از تجربه‌های بد زندگی هر فردی دانست. زمانی که یکی از 32 دندان کوچک درون دهان شما شروع به درد گرفتن می‌کند، باید خیلی زود دست‌به‌کار شده و به یک دندانپزشک متخصص دندان مراجعه کنید.

یکی از شایع‌ترین دلایل درد در ریشه دندان است. اگر دندانپزشک متخصص شما علت درد را مشکل در ریشه تشخیص داد و به شما درمان ریشه دندان را توصیه کرد باید هرچه سریع‌تر درمان را آغاز و به یک متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. چراکه این موضوع ممکن است به دندان‌های دیگر یا فک شما نیز آسیب رسانده و مشکل را چند برابر کند.

 

اگر نیاز به جراحی ریشه دندان دارید این مطلب را از دست ندهید.

دکتر متخصص ریشه دندان

درمان ریشه دندان چیست؟

در داخل کانال‌های ریشه دندان هرکدام از دندان‌های ما بافت نرمی وجود دارد که اعصاب و عروق اصلی دندان در این بافت قرار گرفته‌اند. اگر این بافت که پالپ نامیده می‌شود دچار آسیب یا عفونت شود، دندانپزشک به شما استفاده از درمان ریشه را توصیه می‌کند. درواقع زمانی که یکی از دندان‌های شما دچار پوسیدگی یا عفونت شدید شده است، چاره‌ای به‌جز درمان ریشه وجود ندارد. در این روش دندانپزشک بافت آسیب‌دیده را خارج کرده، کانال‌های ریشه دندان را تمیز می‌کند و سپس حفره ایجادشده را با استفاده از مواد مخصوص پر می‌کند.

پالپ مجموعه ای از رگهای خونی و اعصاب است که به ساخت دندان اطراف کمک میکند. عفونتپالپ می تواند در اثر آسیب دیدگی، پوسیدگی عمیق، ترک، شکستگی و اقدامات مکرر دندانپزشکی ایجاد شود. علائم عفونت را میتوان به صورت تخریب واضح دندان، تورم صورت، تغییر ناگهانی حساسیت به دما یا درد و تورم در دندان و لثه تشخیص داد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، دندانپزشک دکتر متخصص ممکن است برای از بین بردن پالپ بیمار درمان ریشه را توصیه کند. این پالپ آسیب دیده برداشته شده و سیستم کانال ریشه کاملا تمیز، ضد عفونی و مهر و موم می‌شود.

روش جراحی و درمان ریشه دندان همراه با دوز مؤثر بی حسی موضعی است و بسته به نوع درمان مورد نیاز، ممکن است در یک یا چند بار ویزیت انجام شود. موفقیت در این نوع درمان در حدود 90٪ موارد اتفاق می افتد. اگر دندان شما قابل درمان با درمان ریشه دندان  نیست یا احتمال موفقیت آن مطلوب است، در زمان مشاوره یا هنگامی که عارضه ای در حین یا بعد از درمان آشکار میشود، به شما اطلاع داده میشود.

اگر قبل از قرار ملاقات سطح اضطراب بالایی دارید و احساس میکنید که با استفاده آرام بخشی و بیهوشی راحت تر هستید، حتماًقبل از قرار ملاقات با ما در میان بگذارید تا بتوانیم تجربه شما را خوشایند کنیم.

درمان ریشه دندان

چرا نیاز به دکتر متخصص ریشه دندان داریم؟

درمان ریشه دندان کاری تخصصی است؛ بنابراین شما باید برای انجام آن به دندانپزشک دکتر متخصص و دکتر ریشه دندان مراجعه کنید. دکتر صفورا امامی که خود یکی از متخصصان برتر درمان ریشه دندان در کشور و از متخصصین به نام تهان است معتقداست که شما نباید برای درمان ریشه دندان به هر دندانپزشکی مراجعه کنید. چراکه خارج کردن بافت‌های آسیب‌ دیده و قطع کردن اعصاب و عروق ریشه دندان کاری بسیار تخصصی است که در صورت درست انجام نشدن آن ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. یکی از شایع‌ترین این مشکلات دردهایی است که تا مدتی طولانی پس از درمان گریبان گیر شما خواهند بود.

یک متخصص ریشه دندان به‌خوبی از شیوه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های پالپ دندان آگاه بوده و می‌داند که چگونه باید بخش آسیب‌دیده را خارج کرده و سایر بخش‌ها را ترمیم کند. به‌این‌ترتیب درمان دندان شما را به‌صورت تخصصی انجام داده و از نشر آسیب به دندان‌های دیگر یا استخوان‌های اطراف ریشه دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین شما تنها تا زمان ترمیم زخم‌ها و بهبود عروق و اعصاب قطع‌شده احساس درد خواهید داشت و پس‌ازآن دیگر شما را اذیت نخواهد کرد.

 

در چه زمانی نیاز به متخصص درمان ریشه دندان داریم؟

توجه کنید که همه آسیب‌های پالپ دندان نیاز به مراجعه به متخصص درمان ریشه ندارد. دندانپزشکان عمومی می‌توانند برخی درمان‌های سطحی و معمولی ریشه دندان را انجام دهند. درواقع زمانی که شما اولین دردها را در دندان‌های خود احساس می‌کنید، باید نزد یک دندانپزشک عمومی بروید. این دندانپزشک معمولا از دندان شما عکس گرفته و شدت آسیب و میزان عفونت را بررسی می‌کند.

اگر سطح عفونت چندان زیاد نباشد، خود او درمان را آغاز خواهد کرد. اما در مواردی که شرایط کمی پیچیده‌تر می‌شود یا سطح پوسیدگی و عفونت دندان بسیار بالا است، به شما توصیه می‌کند که به یک متخصص ریشه دندان مراجعه کنید.

درمان ریشه

چه زمانی ریشه دندان نیاز به ترمیم و درمان توسط متخصص را دارد؟

پوسیدگی‌های دندان دارای سطوح مختلفی هستند و معمولا از مینای دندان آغاز می‌شوند. این پوسیدگی‌های سطحی بدون درد بوده و با ترمیم سطحی قابل‌درمان هستند. اما اگر به‌موقع به آن‌ها رسیدگی نشود گسترش پیدا کرده و به تاج دندان می‌رسند. در این زمان ممکن است کمی درد در دندان خود احساس کنید. این درد معمولا قابل‌تحمل بوده و چندان آزاردهنده نیست. اگر باز هم به درد خود توجهی نکرده و کاری برای ترمیم و درمان انجام ندهید، پوسیدگی و عفونت پیشروی کرده و خود را به پالپ و ریشه دندان می‌رسد.

با رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان دردهای شدیدتری احساس خواهید کرد. این دردها معمولا در طول شب بیشتر بوده باید خیلی زود به آن‌ها رسیدگی شود. در این زمان باید به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید. دکترها و متخصصین درمان ریشه دندان بسته به سطح پوسیدگی و آسیب ایجادشده در پالپ و ریشه دندان درمان را آغاز کرده و ریشه‌ها را ترمیم می‌کند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که درصورتی‌که مراجعه به متخصص را به تعویق بیندازید، عفونت به استخوان‌های اطراف پالپ منتقل‌شده و مشکلاتی جدی برای فک و دهان شما ایجاد می‌کند.

 

مواردی که نیاز به درمان ریشه دندان توسط متخصص می باشد؟

درصورتیکه دندان شما به یکی از علت‌های زیر دچار آسیب و خرابی شد، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و از تخصص ایشان برای درمان دندان‌هایتان استفاده کنید. موضوعی که درباره دندان‌ها مهم است رسیدگی به موقع توسط متخصص می‌باشد که زودتر از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. عدم توجه به هر یک از موارد زیر ممکن است آسیب‌های فراوانی به دندان و ریشه شما برساند.

  • پوسیدگی شدید دندان (درمان پوسیدگی دندان)
  • شکستگی دندان اگر خط ترک از عصب دندان گذشته باشد
  • وارد شدن ضربه به دندان که باعث التهاب در قسمت انتهایی و ریشه دندان شده باشد
  • خراب شدن زیاد تاج دندان

 

مراحل درمان ریشه دندان

اولین کاری که یک متخصص ریشه دندان انجام می‌دهد عکس‌برداری و رادیوگرافی از دندان است. این کار به‌منظور تشخیص سطح آسیب و میزان آن و تعیین بهترین روش برای درمان انجام می‌شود. همچنین بر اساس نتیجه آن می‌توان تعداد جلسات درمان را نیز تعیین کرد. پس از بررسی کامل شرایط دندان متخصص و دکتر ریشه آن را بی‌حس کرده و بخشی از عاج و سطح دندان را که دچار پوسیدگی و آسیب شده است به‌طور کامل برمی‌دارد. به‌این‌ترتیب کانال‌های ریشه ظاهرشده و دندانپزشک می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

در مرحله بعد به سراغ پالپ دندان رفته و بخش‌های عفونی و آسیب‌دیده آن به‌طور کامل تخلیه می‌شوند. در این مرحله باید دقت کافی به کار گرفته شود. زیرا پالپ دارای عروق و اعصاب زیادی است و این عروق باید توسط متخصص قطع شوند تا در آینده برای شما مشکلی ایجاد نکنند. پس از خارج کردن این بخش نوبت به تمیز کردن کانال‌های ریشه می‌رسد.

در این مرحله پزشک همه آثار عفونت و پوسیدگی را از درون کانال‌ها برطرف کرده و با استفاده از مواد و محلول‌های مخصوص آن‌ها را شست‌وشو می‌دهد. این کار باعث رفع کامل عفونت‌ها شده و کانال ریشه را در برابر نفوذ آلودگی یا میکروب محافظت می‌کند. پس‌ازآن کانال‌ها باید با استفاده از ابزار مخصوص شکل داده‌شده و برای قرار دادن مواد جدید آماده شوند.

مراحل درمان ریشه دندان

در مرحله نهایی متخصص و دکتر جراحی ریشه دندان با استفاده از ماده‌ای به نام گوتاپرکا حفره‌های کانال‌ها را پر کرده و برای بهتر کردن نتیجه از چسب سیلر نیز استفاده می‌کند. پس از پر کردن کانال‌ها پانسمان موقتی بر روی دندان قرار داده می‌شود. این پانسمان معمولا بعد از چند روز یا چند هفته برداشته‌شده و پس‌ازآن باید حفره موجود در دندان پر شود.

اکثر دکتران توصیه می کنند که پر کردن دائمی دندان را نزد یک دندانپزشک عمومی انجام دهید. درواقع پس‌ازآنکه متخصص درمان ریشه فرایند درمان را تایید کرد، تنها در صورت وجود درد یا عفونت مجدد باید به او مراجعه کنید.

پس از پایان درمان ریشه  دندان ممکن است به شما آموزش داده شود که برای ترمیم نهایی ظرف چند هفته به مطب دندانپزشک خود برگردید. اغلب اوقات او درمان مناسب با میزان تخریب تاج دندان شما انجام می دهد تا از دندان شما محافظت بیشتری کند.

به ندرت بعد از درمان معمول ریشه دندان عوارض مشاهده میشود. با این حال، اگر مشکلی رخ دهد، ما همیشه در دسترس هستیم تا پاسخ دهیم. برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر و عفونت مجدد دندان، بهداشت دندان را ادامه دهید و مرتباً در مطب دندانپزشکی ارزیابی شوید.

هزینه های مرتبط با روش درمان ریشه دندان بسته به عواملی مانند شدت آسیب به دندان آسیب دیده، نوع دندان آسیب دیده، تعداد جلسات درمان و... می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، هزینه درمان ریشه بسیار کمتر از کشیدن دندان و جایگزینی آن با دندان مصنوعی است. در قرارملاقات شما می توانیم تمام گزینه های درمانی شما را مورد بحث قرار دهیم و یک برنامه درمانی مناسب شما ارائه دهیم که پاسخگوی نیازهای شما باشد.

 

برای درمان ریشه دندان نیاز به چه عکسی می‌باشد

متخصص درمان ریشه برای پی بردن به وضعیت دندان شما از عکس رادیوگرافی استفاده می‌کند. این عکس دارای انواع مختلفی بوده و هریک از بخش‌های متفاوتی از دندان گرفته می‌شوند تا سطح آسیب به‌طور دقیقی مشخص شود. عکس رادیوگرافی که از دندان‌های شما گرفته می‌شود دارای دو نوع داخل دهانی و خارج دهانی است که در ادامه بیشتر درباره انواع رایج آن توضیح خواهیم داد.

 

  • رادیوگرافی CBCT

این شیوه عکس‌برداری یکی از رایج‌ترین انواع رادیوگرافی خارج دهانی برای تشخیص آسیب ریشه دندان است. این شیوه دارای مزیت‌های متعددی است و خطرات نسبتا کمی را برای بیمار ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید که تنها درصورتی‌که پزشک متخصص استفاده از آن را تایید و تجویز کرده باشد باید از رادیوگرافی CBCT استفاده کنید. چراکه ممکن است موارد دلخواه پزشک توسط رادیولوژیست گزارش نشود.

 

  • عکس رادیوگرافی داخل دهانی

تصاویر داخل دهانی می‌توانند به‌خوبی اشکالات موجود در ریشه‌های دندان را مشخص کرده و به تشخیص بهتر پزشک کمک کنند. شیوه عکس‌برداری در کیفیت این تصاویر بسیار مهم است. درواقع باید خطای پردازشی دستگاه‌ها دارای کمترین مقدار بوده و حداقل 3 میلی‌متر فراتر از انتهای ریشه دندان مورد نظر را شامل شود. این موضوع باعث می‌شود که سطح گسترده‌ای از بخش‌های داخلی و خارجی دندان در عکس مشخص بوده و پزشک بتواند محل و میزان آسیب را با دقت بالایی تشخیص دهد.

متخصص درمان ریشه

این عکس‌ها معمولا به‌منظور بررسی پالپ و تاج دندان مورداستفاده قرار می‌گیرند. درواقع رادیوگرافی دندانی به دندانپزشک کمک می‌کنند که جزییات بیشتری را بررسی کرده و پیش از شروع درمان به‌خوبی از محل و شدت آسیب و پوسیدگی مطلع باشد. همچنین از این عکس‌ها می‌توان برای تشخیص انحراف در ریشه‌های دندان، وجود کانال‌های اضافه و تشخیص گستردگی پوسیدگی در ریشه‌های دندان نیز استفاده کرد.

 

نگهداری از دندانی که ریشه آن درمان شده است

نگهداری از دندانی که ریشه آن درمان شده است، از شیوه درمان آن مهم‌تر است. چراکه در صورت نگهداری نادرست ممکن است بافت‌های دندان آسیب‌دیده مجددا دچار عفونت شوند. پس از خارج شدن از مطب متخصص درمان ریشه حتما این موارد را رعایت کنید و از توجه به این نکات غفلت نکنید تا روند کامل درمان و بهبودی شما صورت گیرد.

  • داروهای تجویزشده توسط پزشک/ متخصص دندان را به‌موقع مصرف کنید.
  • حتی‌الامکان تا قبل از انجام ترمیم نهایی دندان از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • در صورت وجود درد از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک خود استفاده کنید.
  • درصورتی‌که علائمی نظیر آبسه، بی‌حالی، تب، درد شدید و طولانی و مشکل در بلع را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و سرخود دارویی مصرف نکنید.
  • مسواک زدن پس از درمان ریشه مشکلی نداشته و لازم نیز هست. تنها باید تا زمان خارج کردن پانسمان از نخ دندان کشیدن خودداری کنید.

پس از تکمیل فرایند درمان ریشه دندان برای حفظ نتایج و جلوگیری از بروز درد یا عفونت مجدد در دندان باید به‌خوبی از دندان خود مراقبت کنید. مثل همیشه باید دندان‌ها را به‌صورت روزانه مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید. در این زمان دیگر نیازی به مصرف داروی خاصی وجود نداشته و تنها برای بررسی وضعیت دندان‌ها به متخصص مراجعه کنید.

*توجه کنید که پس از اتمام درمان وجود درد در دندان طبیعی نیست و اگر با خوردن غذای خاصی دندان‌های شما تیر کشیده یا درد داشتند باید به متخصص دندان مراجعه کنید. در بعضی موارد برای مراقبت بیشتر از دندان نیز می‌توانید آن را روکش کنید.

 

آیا بعد از درمان ریشه دندان نیاز به روکش دندان داریم

دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار می‌گیرند معمولا آسیب‌پذیرتر از دیگر دندان‌ها بوده و شکننده خواهند شد. این موضوع به دلیل خارج شدن بافت طبیعی دندان و از بین رفتن عروق و اعصاب آن است. درواقع خارج شدن این بخش‌ها باعث می‌شود که دندان شما شکننده تر شود. بنابراین اگر متخصصان درمان ریشه به شما توصیه کردند، حتما دندان خود را روکش کنید. توجه کنید که در صورت نیاز به روکش متخصص ریشه زیرسازی‌های لازم برای انجام روکش را انجام می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روکش دندان کلیک کنید.

روکش ریشه دندان

چه مقدار بعد از درمان ریشه نباید چیزی بخوریم؟

اکثر متخصصان ریشه دندان توصیه می‌کنند که حداقل به مدت یک ساعت پس از درمان ریشه دندان چیزی نخورید. پس از آن نیز بهتر است تا زمان خارج کردن پانسمان از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. در این مدت برای جویدن از طرف مقابل دهان خود استفاده کنید. البته همان‌طور که گفتیم غذای شما نباید آن‌قدر سفت باشد که به دندان‌های شما فشار وارد کند. پس‌از انجام ترمیم نهایی تاج دندان می‌توانید با خیال راحت هر غذایی که دوست دارید بخورید.

 

قیمت و هزینه درمان ریشه دندان

هزینه و قیمت درمان ریشه دندان تا حد زیادی به نوع دندان و محل قرارگیری آن در دهان، تعداد کانال و پیچیدگی درمان بستگی دارد. در دندانهای تک کاناله قدامی هزینه‌های درمان بسیار کمتر خواهد شد. اما هرچه دندان خلفی‌تر و درمان پیچیده‌تر باشد، باید هزینه بیشتری را به درمان اختصاص دهید؛ چراکه طول مدت درمان بیشتر بوده و نیاز به استفاده از تکنیکهای درمانی تخصصی‌تر وجود دارد.

اگر جراحی و درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی انجام شود، هزینه‌های شما کمتر از زمانی خواهد شد که به یک متخصص درمان ریشه مراجعه می‌کنید. البته همه موارد درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی قابل‌ درمان نیست و شما باید برای موارد پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر به متخصص مراجعه کنید. دکتر صفورا امامی یکی از بهترین متخصصان درمان ریشه است که خدمات مناسب و با کیفیت را به مراجعه کنندگان خود ارائه می‌دهد. برای تعیین وقت ملاقات و ویزیت توسط ایشان با شماره تلفن‌های مطب تماس بگیرید.

 

بهترین متخصص ریشه تهران

whats app