سؤالات متداول

امروزه، انجام درمان ریشه غالبا ناراحت کننده تر و دردناک تر از پر کردن ساده دندان نیست. در حقیقت  درمان کانال ریشه، ایجاد درد نمی کند و برعکس پس از مدتی درد دندان را تسکین می دهد. پیشرفت های علم دندانپزشکی باعث شده است که فرد در حین درمان ریشه (عصب کشی) تقریباً دردی نداشته باشد. متخصصان درمان ریشه چگونگی مدیریت درد دندان در حین عصب کشی را آموخته اند و در این مورد تجارب فراوانی کسب کرده اند. با استفاده از تکنیک های مناسب ، اکثر بیماران اظهار می کنند که در حین درمان راحت هستند.

درمان ریشه ، داخل دندان را درمان می کند. در صورت بروز التهاب یا عفونت پالپ، درمان ریشه (عصب کشی) لازم است. التهاب یا عفونت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: از جمله پوسیدگی عمیق، اقدامات مکرر دندانپزشکی روی دندان، روکشهای آسیب دیده و ترک یا شکستگی دندان. علاوه بر این، ضربه به دندان نیز حتی اگر منجر به شکستگی یا ترک قابل رویتی در دندان نشود ، ممکن است باعث آسیب به پالپ شود. اگر التهاب یا عفونت پالپ درمان نشود، می تواند باعث درد دندان و یا آبسه شود.

در طی درمان ریشه (عصب کشی) ، پالپ ملتهب یا آلوده برداشته شده و داخل دندان با دقت تمیز و ضد عفونی می شود، سپس با ماده ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا، پر می شود. پس از آن، دندان ترمیم یا برای محافظت بیشتر روکش می شود و پس از ترمیم، دندان مورد نظر مانند هر دندان دیگری به کار خود ادامه می دهد.

بله ، برای اکثر درمان های کانال ریشه ، ما توصیه می کنیم که بیماران یک سال پس از اتمام درمان به مطب مراجعه کنند تا نتیجه درمان و نیاز به سایر اقدامات را بررسی کنیم. در صورت لزوم قرار ملاقات بعدی برای شما تنظیم و در موعد مقرر یادآوری می‌شود. در این بین ، بسیار مهم است که شما به دندانپزشکی که ما را به شما معرفی کرد مراجعه کنید تا دندان را حداکثر 3-2 هفته پس از اتمام درمان به طور دائم ترمیم کند.

حفظ دندان های طبیعی از طریق درمان ریشه در مقایسه با کشیدن و جایگزینی آن با ایمپلنت ، هزینه کمتری در بر دارد و همچنین با انجام کار دندانپزشکی کمتری روی دندان های شما همراه است.

هنگامی که درمان ریشه دندان شما به پایان رسید، شما باید برای پیگیری بازسازی و ترمیم دندان خود ظرف مدت 2 هفته  پس از اتمام کار، به دندانپزشک خود مراجعه بفرمایید. در این زمان دندانپزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چه نوع ترمیمی برای محافظت از دندان شما لازم است.

مدت زمانی انجام یک درمان ریشه ، به حوصله و تحمل شما و نوع دندان شما بستگی دارد. مدت زمان حضور شما در مطب دندان پزشکی تقریباً 1-2 ساعت تخمین زده می شود. درمان ریشه اغلب می تواند در طول یک بار مراجعه به مطب انجام شود اما در بعضی مواقع ممکن است به جلسه دیگری برای تکمیل درمان نیاز باشد.

در صورت امکان، نگه داشتن دندان های طبیعی خود بهترین گزینه است. هیچ چیز نمی تواند به طور کامل جای دندان طبیعی شما را بگیرد. یک دندان مصنوعی گاهی اوقات باعث می شود که از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کنید. نگه داشتن دندان های طبیعی برای لذت بردن از تنوع گسترده غذاها به منظور حفظ تعادل طبیعی بدن، اهمیت زیادی دارد. اگر دندانپزشک شما توصیه می کند که دندان خود را بکشید، از او بپرسید آیا گزینه دیگری مانند درمان ریشه (عصب کشی) برای شما امکان پذیر هست یا نه.

درمان ریشه همراه با ترمیم مناسب، روشی مقرون به صرفه برای درمان دندان هایی با پالپ آسیب دیده است و معمولاً هزینه آن کمتر از کشیدن و قرار دادن بریج( پل دندان) یا ایمپلنت است. درمان ریشه همچنین امکان موفقیت بسیار بالایی دارد. بسیاری از دندانهای درمان ریشه شده یک عمر در دهان می مانند. قرار دادن بریج یا ایمپلنت، به طول مدت درمان قابل توجهی نیاز دارند و ممکن است منجر به ایجاد ضرورت انجام اقدامات بعدی برای دندان های مجاور و بافت های نگهدارنده شوند.

برخی از بیماران ممکن است ابتدا دچار دندان درد شوند و سپس این درد، خود به خود یا با مصرف دارو برطرف شود. این که درد دندان خود را متوقف کرده اید به این معنی نیست که  دندان شما دیگر آلوده نیست. درمان ریشه (عصب کشی) برای ضد عفونی کردن داخل دندان (منبع عفونت) و جلوگیری از شیوع عفونت لازم است.

برخی از بیماران ممکن است با وجود دندان آلوده هرگز دردی نداشته باشند. در حقیقت، بیماری کانال ریشه آنها با رادیوگرافی دندان و یا معاینه بالینی مشخص می شود. دندان اسیب دیده ممکن است دچار یک عفونت مزمن شده باشد که بدن با درد حاصل از آن سازگاری پیدا کرده تا از آستانه تحمل درد در بیمار فراتر نرود و یا بافت پالپ دندان به اصطلاح نکروز شده و چون عصب از بین رفته است دردی احساس نمی‌شود. قبل از انجام عصب کشی، متخصص ریشه تمام یافته های رادیوگرافی و بالینی را به طور کامل بررسی می کند تا نوع آسیب را مشخص کند. دندانی که درمان ریشه نیاز دارد ولی درد ندارد ، اگر درمان نشود ، آبسه می‌کند.

خیر! در حالی که استفاده از اشعه ایکس در طول عصب کشی ضروری است، اما برای تصویر برداری از دندان ها از یک سیستم کامپیوتری پیشرفته بدون نیاز به فیلم معمول، به نام رادیوگرافی دیجیتال استفاده می شود که اشعه ای تولید می کند که سطح آن تا 90 درصد پایین تر ازسطح اشعه ایکس  دستگاه های معمول دندانپزشکی است.

متخصصان ریشه، دندانپزشکانی هستند که سه سال یا بیشتر، دوره های آموزش تخصصی تر را در دانشکده دندانپزشکی میگذرانند. بسیاری از آنها در کنار تجربه بیشتر برای درمان سریع و راحت بیماران خود از فن آوری های پیشرفته ای مانند میکروسکوپ ، تصویربرداری دیجیتال، ابزار اولتراسونیک و ... استفاده می کنند.