مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آسیب های تروماتیک شکستگی دندان

آسیب های تروماتیک شکستگی دندان

آسیب های تروماتیک دندان اغلب در تصادفات یا آسیب های مربوط به ورزش رخ میدهد. پریدگی های تاج دندان بیشتر آسیبهای دندانی را تشکیل می دهند. جابجایی یا خارج شدن دندان ها نمونه هایی از آسیب دیدگی های کمتر شایع، اما شدیدتر است. درمان به نوع، محل و شدت هر آسیب بستگی دارد. هرگونه آسیب دندانی، حتی اگر ظاهراً خفیف باشد، نیاز به معاینه فوری توسط دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان دارد.

گاهی اوقات، دندانهای مجاور با ظاهر طبیعی آسیب دیدگی جدی دارند که فقط با معاینه دندانپزشکی کامل تشخیص داده میشود. اندودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در زمینه درمان آسیبهای تروماتیک دندان تخصص دارند. آنها با مهارت ها، فنون و فن آوریهای پیشرفته اغلب میتوانند دندان های آسیب دیده را نجات دهند.

 

شکستگی تاج دندان /آسیب های تروماتیک دندان

  • ترمیم شکستگی های تاج دندان را میتوان با اتصال مجدد قطعه شکسته یا قرار دادن یک پر کننده به رنگ دندان ترمیم کرد. اگرقسمت قابل توجهی از تاج دندان شکسته شود، ممکن است یک روکش برای ترمیم دندان مورد نیاز باشد.اگر بعد از شکستگی تاج، پالپ در معرض دید قرار گرفت یا آسیب دید، ممکن است به درمان کانال ریشه دندان نیاز باشد. این آسیب ها نیازبه توجه ویژه دارند. اگر تنفس از طریق دهان یا نوشیدن مایعات سرد دردناک است، گاز یا پارچه تمیز و مرطوب را گاز بگیرید تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشک درد شما تسکین یابد. هرگز از داروهای موضعی درد دهان یا پمادها استفاده نکنید و برای از بین بردن علائم درد، آسپرین را در مناطق آسیب دیده قرار ندهید.

 

  • آسیب های موجود در دندان های پشتی اغلب شامل شکستگی های کاسپ است، ترک خوردن دندان ها و شکاف دندان جدی تر است. اگر ترک ها به داخل ریشه گسترش یابد، ممکن است به درمان کانال ریشه دندان و یک پوشش کامل تاج برای بازگرداندن عملکرد به دندان نیازباشد. دندانهای شکاف خورده معمولا از دهان خارج می شوند.

 

 دندانهای جابه جا شده

  • در حین آسیب، ممکن است یک دندان به اطراف، داخل یا خارج از جایگاه خود رانده شود. دندانپزشک متخصص ریشه دندان شما را به موقعیت اصلی بر میگرداند و ثابت میکند. درمان ریشه دندان معمولاً برای دندانهای دائمی که از جای خود جابجا شده اند لازم است وچند روز پس از آسیب دیدگی باید شروع شود. داروهایی مانند هیدروکسید کلسیم ممکن است به عنوان بخشی از درمان کانال ریشه دندان درداخل دندان قرار گیرد. پر کردن کانال ریشه دندان دائمی مدتی بعد انجام می شود.

 

  • کودکان بین 7 تا 12 سال ممکن است نیازی به درمان کانال ریشه دندان نداشته باشند زیرا دندانهای آنها هنوز در حال رشد است. برای این دسته از بیماران، یک متخصص درمان ریشه بر روی روند بهبودی نظارت میکند و در صورت بروزهرگونه تغییر نامطلوب، بلافاصله مداخله میکند.

آسیب های تروماتیک دندان

دندانهای خارج شده

  •  اگر دندانی کاملاً از دهان شما خارج شد، مهمترین فاکتور زمان است. بلافاصله به یک متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید .
  • با اقدام مناسب اورژانسی، می توان دندانی را که از جای خود خارج شده است، با موفقیت به جای خود برگرداند به گونه ایی که سالها دوام آورد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، ظرف 30 دقیقه از زمان جراحت به یک متخصص ریشه دندان یا نزدیکترین دندانپزشک موجود مراجعه کنید.

 

آسیب های تروماتیک دندان خارج شده

دندان خارج شده را خیلی با احتیاط بردارید و از لمس سطح ریشه خودداری کنید

 

برای محافظت از دندان مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فوراً دندان را پیدا کنید. آن را در محل حادثه رها نکنید. دندان باید با دقت گرفته شود. فقط تاج را لمس کنید تا آسیب به ریشه به حداقل برسد. دندان را توسط تاج (سطح جونده) بلند کنید نه ریشه.
  • اگر کثیف است، دندان را به آرامی با آب بشویید. آب آشامیدنی برای نگهداری طولانی مدت توصیه نمی شود زیرا سلولهای سطح ریشه برای مدت طولانی آب را تحمل نمی کنند.
  • از صابون یا مواد شیمیایی استفاده نکنید.
  • دندان را تمیز و خشک نکنید.
  • دندان را در دستمال یا پارچه نپیچید.
  • در صورت امکان فوراً دندان را در جای خود قرار دهید.
  • هرچه دندان زودتر در جای خود قرار گیرد، احتمال زنده ماندن آن بیشتر است. برای قرار دادن مجدد، دندان را با دقت با انگشتان خود وارد ساکت کنید یا در بالای ساکت قرار دهید و دهان خود را به آرامی ببندید. دندان را با انگشتان خود ثابت نگه داشته یا به آرامی روی آن گاز بگیرید.
  • دندان را همیشه مرطوب نگه دارید.

 

نباید دندان را در خارج از دهان نگه داشت تا خشک شود.

 

اگر نمی توان آن را در ساکت قرار داد، آن را در یکی از مواد زیر قرار دهید:

  • کیت نگهداری اضطراری دندان (مانند Save-a-Tooth®)
  • شیر
  • دهان (کنار گونه)

 

 

 

 

 

در عرض 30 دقیقه از زمان جراحت ، به یک متخصص درمان ریشه دندان یا نزدیکترین دندانپزشک موجود مراجعه کنید.

با این حال امکان نجات دندان حتی اگر یک ساعت یا بیشتر در خارج از دهان باشد، وجود دارد.

 

اندودنتیست یا دندانپزشک، دندان شما را به دقت ارزیابی میکند، آن را دوباره در جای خود قرار میدهد و شما را از نظر آسیب های دیگر دندانی و صورت معاینه میکند. یک اسپلینت تثبیت کننده برای چند هفته قرار میگیرد. بسته به مرحله رشد ریشه، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان ممکن است یک یا دو هفته بعد درمان کانال ریشه دندان را شروع کند. ممکن است دارویی در داخل دندان قرار داده شودو به دنبال آن پر شدن کانال ریشه دائمی در تاریخ بعدی انجام شود.

مدت زمان خارج شدن دندان از دهان و نحوه ذخیره سازی دندان قبل از رسیدن به دندانپزشک بر احتمال بقا دندان تأثیر میگذارد. بازهم، درمان فوری ضروری است. با در نظر گرفتن همه این عوامل، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان ممکن است سایر گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارد.

 

این مراحل را برای حفظ  یک دندان از دهان بیرون افتاده مرور کنید، به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید.

دانش و اقدام سریع شما احتمال حفظ و بقای دندان را افزایش میدهد.

 

 تلفن متخصص ریشه دندان

 

whats app