درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان با دکتر متخصص صفورا امامی

درمان مجدد ریشه دندان | اغلب درمانهای ریشه (عصب‌ کشی‌ دندان) در همان درمان روت کانال اولیه با موفقیت انجام می‌شوند؛ اما گاهی اوقات و یا بهتر است بگوییم در مواردی نادر، شاهد شکست درمان روت کانال دندان هستیم. متأسفانه این شکست می‌تواند خود را چند روز پس از درمان و یا سال‌ها بعد نشان دهد و هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، باید از درمان مجدد ریشه (Retreat) برای حل مشکل بهره برد.

با مراقبت مناسب، می‌توانید دندان هایی را که تحت درمان ریشه دندان بوده اند یک عمر نگه دارید اما ممکن است دندان ها به طور نامناسب بهبود پیدا کنند و ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان دچار درد یا بیماری شوند. اگر این اتفاق برای دندانهای تحت درمان شما افتاد، شانس دوم را برای نجات دندان با درمان مجدد ریشه دندان دارید. یک روش اضافی ممکن است بتواند درد یا ناراحتی دندان را کاهش داده و باعث بهبودی شود.

اگر مشکوک به دندانی هستید که کانال ریشه قبلی آن نیاز به درمان مجدد ریشه دندان داشته باشد، برای ارزیابی به دندانپزشک یامتخصص درمان ریشه مراجعه کنید. دکتر صفورا امامی از بهترین متخصصان عصب کشی دندان تهران است که خدمات مناسب و با کیفیت را به مراجعه کنندگان خود ارائه می‌دهد.

درمان مجدد ریشه چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

زمانی که دندان‌پزشک برای اولین بار درمان روت کانال را انجام می‌دهد، از قسمت بالایی دندان (تاج) وارد می‌شود تا کانال‌های دندان را بازکرده و آن را کاملاً پاک‌سازی کند. طی این فرایند، تمام بافت‌های عصبی و باکتری‌های موجود در داخل کانال نیز برداشته می‌شود و سپس کانال‌ها و حفره ایجادشده در تاج با مواد پرکننده بسته و مهروموم می‌شوند تا از هرگونه امکان نفوذ باکتری جلوگیری شود.

گاهی ممکن است باکتری به داخل دندان نفوذ کند و کانال دندان مجدداً آلوده شود. این اتفاق می‌تواند از قسمت پایین دندان نزدیک ریشه یا از طریق تاج دندان که در آن مواد ترمیمی درمان اولیه را قرار داده‌اند، اتفاق بیفتد. در بیشتر مواردی که عفونت از بالای دندان وارد می‌شود، ترمیم اولیه دندان به‌خوبی انجام‌نشده و از همان ابتدا دندان کاملاً بسته نشده است.

درهرصورت، زمانی که باکتری‌ها مجدداً وارد کانال ریشه دندان می‌شوند، باید درمان مجدد ریشه را انجام داد و یا دندان را کشید. بهترین راه‌حل این است که دندان‌های اصلی را تا حد ممکن نگه‌داریم و به‌جای کشیدن، درمان مجدد ریشه را انجام دهیم.

عدم بهبودی دندان و درمان مجدد ریشه

دندان شما ممکن است به دلایل مختلف از جمله موارد زیر پس از درمان اولیه ریشه دندان بهبود نیابد و نیاز به درمان مجدد ریشه دندان توسط متخصص داشته باشید:

• کانالهای باریک یا منحنی در طی درمان اولیه تحت درمان قرار نگرفتند.
  • در درمان اولیه آناتومی پیچیده کانال قابل شناسایی نبوده است و یک یا چند کانال دست نخورده باقیمانده اند.
  • به دلایل مختلف مسیر کانال مسدود شده و پاکسازی و ضدعفونی کل مسیر کانال امکانپذیر نبوده است.
  • قرار دادن روکش یا ترمیم  پس از درمان ریشه دندان به تعویق افتاده است.
  • ترمیم از نشت آلودگی بزاقی به داخل دندان جلوگیری نکرده است.

یک مشکل جدید همچنین می تواند دندانی را که با موفقیت درمان شده است به خطر بیندازد؛ بطور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شکستگی و پوسیدگی جدید می تواند مواد پر کننده کانال ریشه دندان را در معرض باکتری ها قرار دهد و باعث ایجاد عفونت جدید در دندان شود.
  • ترمیم یا روکش نامناسب، ترک خورده و شکسته می تواند دندان را در معرض عفونت جدید قرار دهد.جراحی درمان ریشه دندان

در طی درمان مجدد ریشه دندان، متخصص درمان ریشه دندان شما را دوباره باز میکند و مواد پر کننده ای را که در درمان اولیه در کانال های ریشه قرار داده شده بود، خارج می کند. سپس متخصص درمان ریشه دندان را به دقت بررسی میکند، به دنبال کانال های اضافی یاعفونت میگردد. بعد از این مرحله متخصص درمان ریشه دندان هرگونه عفونت را برطرف میکند، کانال ها را تمیز و شکل میدهد و مواد پر کننده جدیدی را قرار میدهد. سپس دهانه با یک پر کردن موقت مهر و موم میشود. پس از بهبود دندان، که ممکن است به بیش از یک بار مراجعه نیاز داشته باشد، روکش جدید یا ترمیم دیگری برای محافظت از آن بر روی دندان قرار میگیرد.

بنابر این مهم است بدانیم ممکن است دندانی که تحت درمان ریشه دندان قرار گرفته است به طور نامناسب بهبود یابد و نیاز به درمان اضافی داشته باشد؛ در نتیجه شما باید با صرف زمان، وقت و هزینه دوباره مراحل درمان را تحت نظر متخصص درمان ریشه سپری کنید.

چطور بدانیم به درمان مجدد ریشه نیاز داریم؟

احساس درد در دندانی که قبلاً درمان روت کانال  یا درمان ریشه دنان برای آن انجام‌شده باشد و یا آبسه (تورم در لثه)، ازجمله علائم عفونت و نیاز به درمان مجدد ریشه هستند. همچنین توجه به این نکته مهم است که بسیاری از آبسه‌ها در ابتدا بسیار کوچک هستند و چون با درد همراه نیستند، ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. به همین دلیل، بسیاری از دندان‌پزشکان معتقدند که بررسی 6 ماه یک‌بار وضعیت دندان‌ها می‌تواند به درمان سریع دندان در همان مراحل اولیه بروز مشکل کمک کند.

" اگر فکر میکنید نیاز به جراحی ریشه دندان دارید این مطلب رو از دست ندهید و کلیک کنید."

آیا درمان مجدد ریشه تفاوت زیادی با روت کانال دندان دارد؟

روند کار برای بیماران هیچ تفاوتی ندارد؛ اما مسئولیت دندان‌پزشک کمی متفاوت از درمان اولیه است. دندان‌پزشک در درمان مجدد ریشه باید به ‌جای برداشتن بافت پالپ ،باید مواد پرکننده استفاده ‌شده در روند درمان روت کانال اولیه دندان را از بین ببرد. باوجود تفاوت‌هایی که در مراحل وجود دارد، هدف اصلی در هردو درمان مشترک است. چه در درمان روت کانال اولیه و چه در درمان مجدد ریشه، هدف اصلی تمیز کردن دندان از هرگونه باکتری و عفونت است.

پس از اتمام درمان ریشه دندان مجدد، برای بهتر نگه‌داشتن دندان باید چه کرد؟

در اکثر مواقع پس از انجام درمان ریشه دندان و یا جراحی ریشه دندان شما به ترمیم نهایی دندان (پر کردن یا روکش) نیاز دارید. معمولاً روکش گزینه بهتری است؛ اما در بعضی موارد (معمولاً در دندان‌های جلو) می‌توان پر کردن را انجام داد. اگر روت کانال مجدد برای فردی انجام شود که در درمان اولیه روکش انجام داده است و درروند درمان مجدد روکش شکسته نشده باشد، می‌توان روکش را به عنوان ترمیم موقت دندان استفاده کرد. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر و هماهنگی قرار ملاقات (ویزیت) با شماره تلفن‌‌های 02126255102 و یا 02126255088 مطب دکتر صفورا امامی تماس برقرار کنید.

بهترین متخصص ریشه دندان