مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

اهمیت عصب کشی دندان در بارداری

اهمیت عصب کشی دندان در بارداری

مراقبت از دندان در دوران بارداری بسیار مهم است. از آنجایی که در دوران بارداری بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مسائل هستید؛ بهتر است بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام دهید. البته هنوز این باور وجود دارد که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری می‌تواند برای کودک شما مضر باشد.

طبق مطالعات جدیدی که توسط انجمن دندانپزشکی استرالیا انجام شد، مشخص شد که نیمی‌از زنان استرالیایی این باور را اشتباه می‌دانند. این به این معناست که اگر در دوران بارداری نیاز به عصب کشی دندان داشتید یا دندان دچار پوسیدگی شد و مراقبت‌های لازم را دریافت نکردید، می‌تواند یک مشکل جدی برای شما باشد.

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص ریشه دندان و عصب کشی، در مورد عصب کشی دندان دوران بارداری صبحت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

مراقبت از دندان ها قبل از بارداری

اگر قبل از بارداری، مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشید، احتمال کمتری دارد که در دوران بارداری دچار مشکلات دندانی شوید. برای جلوگیری از مشکلات دندان و عصب کشی دندان دوران بارداری بهتر است اصول زیر را قبل از بارداری رعایت کنید:

  • حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌هایتان یک بار در روز استفاده کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و محدود کردن غذا و نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده بالا به سلامت دندان‌های شما کمک خواهد کرد.
  • از محصولات مخدر و به مواد الکلی مصرف کنید.
  • هر 6 تا 12 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر قصد بارداری دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در مورد درمان‌هایی که می‌توانید قبل از بارداری انجام دهید صحبت کنید. اگر در دوران بارداری نیاز به دندانپزشکی دارید، اغلب می‌توانید بعد از سه ماهه اول، عصب کشی دندان یا ... را انجام دهید.

مراقبت از دندان قبل از بارداری

مراقبت‌های دندان پزشکی برای دوران بارداری مادران

نه تنها می‌توانید در دوران بارداری به دندانپزشکی بروید، بلکه عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه (مانند عفونت لثه) و سایر مشکلات دهان و دندان می‌تواند مضر باشد. سلامت دندان شما تأثیر زیادی بر سلامت کلی شما داشته، به این معنی که می‌تواند تأثیر زیادی روی کودک شما نیز داشته باشد.

حتی زمانی که باردار نیستید، توصیه می‌کنیم به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. برای بسیاری از افراد، معاینه هر 6 ماه یک بار لازم است، اما شرایط شما تعیین می‌کند که چه زمانی برای معاینه مراجعه کنید. بنابراین زمانی که با تغییرات هورمونی و هوس‌هایی که می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد سر و کار دارید، مراجعه مداوم به دندانپزشک بسیار مهم است.

دندانپزشک و متخصص عصب کشی اغلب در طول بارداری چندین بار دندان شما را معاینه کرده تا وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی کند. اگر قصد دارید به زودی باردار شوید، بهتر است ابتدا به دندانپزشک مراجعه کرده و مشکلات مهم دندانی مانند دندان عقل نهفته یا عصب کشی دندان را بررسی کرده و احتمال خطر را کاهش دهید.

 

اهمیت عصب کشی دندان در دوران بارداری

بارداری ممکن است به دلیل تهوع صبحگاهی و افزایش اسیدیته در دهان، هوس خوردن میان وعده‌های شیرین و کاهش توجه به سلامت دهان و دندان، مشکلات بیشتری برای دندان ایجاد کند. برخی از خانم‌ها به دلیل نگرانی در مورد بارداری، مراقبت از دندان و عصب کشی دندان دوران بارداری را با تعویق می‌اندازند.

طبیعی است که در دوران بارداری نگران عصب کشی دندان باشید. با این حال، توصیه می‌شود به هیچ عنوان درمان‌های دندانپزشکی را در دوران بارداری به تعویق نیاندازید. در صورت امکان، زمانی که حالت تهوع از بین رفت، برای عصب کشی دندان در 3 ماه دوم بارداری برنامه ریزی کنید.

آمالگام‌هایی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود حاوی جیوه است و این تنها مشکلی است که ممکن است برای کودک ایجاد کند، در این گونه موارد دندانپزشک می‌تواند با مواد موقت دندان را پر کرده و پس از زایمان درمان را کامل خواهد کرد. با وجود این خطرات اندک، درمان و عصب کشی دندان دوران باداری، بهتر از صبر کردن است. عدم درمان عفونت یا سایر مشکلات دندانی، برای مادر و کودک بسیار مضر است. هنگامی بارداری به دندانپزشک خود اعتماد کرده و مشکلاتتان را با او درمیان بگذارید.

عوارض عصب کشی دندان در بارداری

عصب کشی دندان در سه ماه اول بارداری

از آنجایی که سه ماه اول بارداری بسیار مهم است، ممکن است دندانپزشک عصب کشی دندان شما را به تعویق انداخته و از شما بخواهد تا 3 ماه دوم صبر کنید. اگرچه عصب کشی دندان دوران بارداری ایمن است، با این حال بهتر است زمانی که برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، به دندانپزشک خود بگویید که باردارید. در این گونه موارد دندانپزشک می‌تواند توصیه‌های لازم و ایمن را به شما داشته باشد.

عصب کشی دندان در سه ماه دوم بارداری

فعالیت‌های دندانپزشکی در دوران بارداری، مانند عصب کشی دندان و روکش، باید برای کاهش احتمال عفونت انجام شوند. برای انجام فعالیت‌هایی مانند عصب کشی، 3 ماه دوم بارداری ایده آل است.

عصب کشی در سه ماه سوم بارداری

هنگامی‌که به سه ماهه سوم بارداری رسیدید، ممکن است نتوانید برای مدت طولانی به پشت دراز بکشید و ممکن است دندان پزشک آن را به بعد از بارداری موکول نماید.

با این حال، گاهی اوقات کارهای اورژانسی دندان، مانند عصب کشی دندان یا کشیدن دندان، ضروری است و احتمالاً با توصیه پزشک انجام شود. درمان‌های دیگر مانند روکش دندان، سفید کردن دندان‌ها و سایر روش‌های زیبایی باید به بعد از زایمان موکول شود. بهتر است در دوران بارداری از انجام کارهای زیبایی دندانپزشکی خودداری کرده و از قرار دادن کودک در حال رشد در معرض هر گونه خطری، حتی اگر حداقل باشد، جلوگیری کنید.

 

چگونه از عصب کشی دندان‌ها در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

برخی از زنان در دوران بارداری هوس غذایی غیرعادی و مضر دارند. اگر هوس خوردن میان وعده‌های شیرین دارید، بهتر است از خوردن آن‌ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. سعی کنید به جای آن از غذاهای کم قند یا حاوی قند طبیعی مصرف کنید.

اگر چیزی جز شیرینی هوس شما را برطرف نمی‌کند، سعی کنید گاهی اوقات گزینه‌های سالم تری مانند میوه‌های تازه را انتخاب کنید. پس از خوردن میان وعده‌های شیرین، دهان خود را با دهانشویه حاوی فلوراید بشویید یا دندان‌های خود را مسواک بزنید. برای جلوگیری از بروز مشکلات دندان و منجر شدن به عصب کشی دندان‌ها، بهتر است راهکارهای زیر را دندان کنید.

کلسیم خود را در دوران بارداری افزایش دهید.

در دوران بارداری، برای محافظت از استخوان‌ها و نیازهای کودک در حال رشد، باید مقدار کلسیمی که می‌خورید یا می‌نوشید افزایش دهید. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر، ماست ساده یا ماست میوه‌ای بدون شکر
  • سویای غنی شده با کلسیم، بادام یا انواع دیگر شیر، پنیر و ماست. اگر نمی‌توانید لبنیات مصرف کنید، محصولات با قند کم را انتخاب کنید.
  • برخی از انواع مغزها مانند بادام

ویتامین D خود را در دوران بارداری افزایش دهید.

ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا از کلسیم استفاده کند. گرفتن در معرض نور خورشید به مقدار کم، می‌تواند به حمایت از سطح ویتامین D کمک کند. مراقب باشید که دچار آفتاب سوختگی نشوید. منابع غذایی خوب حاوی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال مخالی (با پزشک خود مشورت کنید که چه مقدار از انواع ماهی را می‌توانید با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کنید.)
  • تخم مرغ
  • شیر غنی شده با ویتامین D
  • نان و غلات

اگر ویتامین D کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین D به جای آن‌ها استفاده نمایید. مراقبت‌های پیشگیرانه خوب و مراقبت‌های بعدی برای سالم نگه داشتن دهان در دوران بارداری بسیار مهم هستند.

عصب کشی در دوران بارداری

عوارض و خطرات عصب کشی دندان‌ها در بارداری

عصب کشی دندان دوران بارداری می‌تواند عوارض و خطراتی داشته باشد. به عنوان مثال از آنجایی که برای موفقیت در عصب کشی نیاز به عکس دارید و در عکس برداری دندان از اشعه ایکس استفاده می‌شود، ممکن این پرتوها بر کودگ تأثیر بگذارد. البته براساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است، دوز اشعه‌ها به اندازه‌ای نیست که بر رشد جنین تأثیر بگذارد. در ضمن عکس برداری در منطقه‌ای از دهان صورت می‌گیرد و بر شکم تأثیری نخواهد داشت. بهتر است برای احتیاط، از لباس‌های محافظ پرتوی ایکس در خانم‌های باردار استفاده شود.

یکی دیگر از عوارض دندان پزشکی برای خانم‌های باردار، استفاده از داروهای بی حسی است. میزان بی حسی استفاده شده برای خانم‌های باردار باید بسیار کم باشد. از آنجایی که استفاده از داروهای بی حسی با دوز کم، ممکن است باعث احساس درد در هنگام عصب کشی دندان شوند، این درد باعث افزایش استرس شده و استرس بر جنین تأثیر می‌گذارد.

بهتر است برای کاهش درد دندان و عفونت، از آنتی بیوتیک‌های کم خطر و بی خطر که مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمی‌کنند مانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین استفاده شود. تمامی این موارد زیر نظر دندانپزشک و با توصیه او انجام خواهد شد. مواد شیمیایی که برای تمیز کردن دندان در طول درمان استفاده می‌شود، هیچ مشکلی برای بارداری ایجاد نخواهند کرد.

 

جمع بندی

در دوران بارداری، شما ممکن است با متخصصین و پزشکان زیادی در مورد سلامت خود و کودکتان مشورت نمایید. بهتر است در این دوران با یک دندانپزشک متخصص نیز در ارتباط بوده و مراقبت‌های بهداشتی را دریافت نمایید. اکثر خدمات و روش‌های دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان در دوران بارداری بی خطر بوده و به خصوص در 3 ماه دوم بارداری امکان پذیر هستند.

با مراجعه به موقع به دنداپزشک، می‌توانید به پیشگیری یا درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان خود در دوران بارداری کمک کنید. اگر به مراقبت‌های اضطراری جهت عصب کشی دندان دوران بارداری نیاز داشتید، پیشنهاد می‌کنیم با دکتر صفورا امامی، متخصص درمان ریشه دندان و عصب کشی دندان درمیان بگذارید. تیم دندانپزشکان ما مراقب شما و کودکتان هستند و با اطلاعات کامل کمک کرده تا بهترین زمان و روش درمان را دریافت نمایید.

 

بهترین متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. فاطمه 1402/05/11

    دوران بارداری خیلی حساس و مهمه.دندونپزشکی از اون کارهای ممنوعه. عصب کشی بارداری چون باید آمپول بی حسی زد برای جنین ضرر داره

نظر خود را وارد کنید

whats app