مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

عوارض آمپول بی حسی دندان چیست؟

عوارض آمپول بی حسی دندان چیست؟

 

دندانپزشکان از آمپول بی حسی دندان استفاده می‌کنند تا فرآیند کار روی دندان را راحت و بدون درد انجام دهند. گاهی اوقات نیز اگر فرآیند پیچیده شود از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود که این روش بسیار نادر است. دندانپزشک هنگام تصمیم گیری برای استفاده از بیهوشی، عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد.

در حالی که بی حسی موضعی هنوز نوع اصلی کنترل درد است اما برای برخی عوارضی به دنبال داشته و صنعت دندانپزشکی به دنبال راه‌هایی برای بهبود مدیریت درد است. جدیدترین فناوری‌ها به دندانپزشکان کمک می‌کنند تا با عوارض جانبی و درد تزریق کمتر، تسکین درد بهتری ارائه دهند. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی با آمپول بی حسی و عوارض جانبی احتمالی آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


چه زمانی از آمپول بی حسی دندان استفاده می‌شود؟

معمولاً در همه کارهای دندانپزشکی از آمپول بی حسی استفاده می‌شود، مگر در مواقعی که کار روی دندان بسیار جزئی باشد که در این گونه مواقع بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد. آمپول بی حسی عضلات را کاملاً بی حس کرده و پس از تزریق مدت زمانی را لازم دارید تا کل قسمت مورد نظر بی حس شود، سپس فرآیند کار روی دندان آغاز می‌شود. میزان دوز تزریقی آمپول بی حسی در مواردی که نیاز به درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان دارید، نسبت به یک پرکردگی جزئی بیشتر است. شما در هنگام بی حسی هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.

 

انواع روش بی حسی دندان

دوز و نوع بی حسی به چندین عامل بستگی دارد. از جمله این موارد شرایط پزشکی فعلی و سن بیمار است. دندانپزشک آلرژی و وزن بدن را نیز در نظر می‌گیرد. پزشک از داروهای مختلف برای جلوگیری از درد استفاده می‌کند. آنها را می‌توان روی دندان مالید، اسپری کرد یا به پوست، بافت یا قسمت دیگری از بدن تزریق کرد.

اما چه فرآیندی نیاز به بی حسی دارند؟

متأسفانه، همه عملیات دندانپزشکی به آسانی یک جرم گیری معمولی نیست. کشیدن دندان یکی از رایج ترین فرآیندهایی است که نیاز به بی حسی کامل ناحیه مورد نظر دارد. هنگامی‌که دندانی که پوسیده شود باید آن را کشید. پزشک ناحیه دهان شما را که اطراف آن دندان است با آمپول بی حسی دندان، بی حس می‌کند. دندان عقل از مهم‌ترین دندان‌هایی است که اغلب به دلیل نهفتگی یا نداشتن فضای کافی برای رویش نیاز به کشیدن و بی حسی کامل دارد.

اگرچه فرآیند درمان ریشه و عصب کشی دندان در طول سال‌ها بسیار آسان تر شده است، اما آنها نمونه دیگری از کارهای دندانپزشکی هستند که لازم است ناحیه اطراف دندان به طور کامل بی حس شود. هنگامی‌که پالپ دندان آسیب می‌بیند یا خراب می‌شود، قسمتی از دندان که پالپ را در خود جای داده است باید برداشته و مهر و موم شود و در نتیجه دندان را از کشیدن نجات دهد. با این حال، احتمالاً شایع ترین نیاز به بی حسی، پر کردن حفره است. هنگامی‌که بخش کوچکی از دندان شما دچار پوسیدگی می‌شود، نیاز به پر کردن دارد و یک ناحیه کوچک ایجاد می‌شود که دندانپزشک پوسیدگی را از بین برده و حفره را پر می‌کند.

 آمپول بی حسی دندان

آماده شدن برای تزریق آمپول بی حسی دندان

یک متخصص همیشه به بیمار توضیح می‌دهد که چگونه از قبل برای دریافت آمپول بی حسی دندان آماده شود. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمار باید در مورد داروهایی که مصرف می‌کند، به ویژه وارفارین، آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون، به دندانپزشک خود اطلاع دهد. ممکن است دندانپزشک به شما هشدار دهد که چند ساعت قبل از عمل چیزی نخورید. اگر قرار است به شما آمپول بی حسی دندان تزریق شود، نباید روز قبل الکل بنوشید. وضعیت سلامت عمومی شما و نوع روش به تعیین بهترین رویکرد در شرایط شما کمک می‌کند. همچنین دندانپزشک از شما می‌پرسد که آیا به مواد بی حسی آلرژی دارید یا خیر؟

پس از آمادگی برای تزریق، یک بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر در دهان اعمال می‌شود. کم کم بی حسی در اطراف دندان را احساس خواهید کرد. اگر ناحیه به صورت کامل بی حس شود، در هنگام فرآیند کشیدن دندان یا عصب کشی، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با این حال گاهی ممکن است هنوز مقداری فشار را احساس کنید.

 

اثرات جانبی آمپول بی حسی دندان

برخی از بیماران دندانپزشکی پس از دریافت بی حسی، تهوع، سرگیجه و سردرد را گزارش می‌دهند. این اثرات موقتی هستند. گاهی نیز تاری دید، احساس ضعف، انقباض عضلانی و گزگز خواهید داشت. واکنش‌های آلرژیک به بی حسی دندان که ممکن است رخ دهد شامل تنگی نفس، کهیر یا خارش است. با این حال با وجود این موارد، آمپول بی حسی دندان کاملا بی خطر است و برای جراحی‌های کوچک بسیار ایمن تر از بیهوشی عمومی می‌باشد.

هنگام مصرف دارو ممکن است کمی‌درد و سوزن سوزن شدن را تجربه کنید. همچنین ممکن است با از بین رفتن بی حسی، کبودی جزئی روی صورت ایجاد شود. افرادی که بی‌حسی موضعی دریافت کرده‌اند باید مراقب باشند که تا زمانی که احساس درد نمی‌کنند، گونه‌های خود را گاز نگیرند. با از بین رفتن بی حسی، ممکن است درد در ناحیه دندان شما آغاز شود که در این گونه موارد دندانپزشک داروهای مسکن را برای تسکین درد تجویز می‌کند.

به هرحال، حتی اگر به داروهای مورد استفاده حساسیت نداشته باشید و حتی اگر همه چیز به درستی انجام شود، باز هم ممکن است عوارض جانبی جزئی را تجربه کنید که در اینجا به چند مورد اشاره کرده‌ایم:

  • سبکی سر
  • گیجی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • زنگ زدگی در گوش
  • تاری دید
  • استفراغ
  • ضربان قلب آهسته یا سریع
  • فشار خون پایین یا بالا
  • مور مور شدگی

 

عوارض آمپول بی حسی دندان

 

عوارض آمپول بی حسی دندان

عوارض ناشی از آمپول بی حسی دندان بسیار اندک است، اما گاهی اوقات ایجاد می‌شود. بی حسی در خارج از قسمت آسیب دیده دهان، احساس بسیار شایعی است. به عنوان مثال، پس از تزریق موضعی به لثه، دارو می‌تواند باعث افتادگی عضلات پلک یا گونه شود. پس از از بین رفتن اثرات داروی بی حسی، بی حسی در نواحی دیگر نیز از بین می‌رود. در اینجا به چند مورد از عوارض احتمالی آمپول بی حسی اشاره کرده‌ایم:

  • قادر به پلک زدن نیستید: اگر نمی‌توانید در یک یا هر دو چشم خود پلک بزنید، برای جلوگیری از خشکی چشم، دندانپزشک می‌تواند آن را با چسب ببندد تا زمانی که بی حسی کاملاً از بین برود.
  • هماتوم: هماتوم به عنوان تورم پر از خون توصیف می‌شود؛ اگر سوزن هنگام تزریق به رگ خونی برخورد کند، این اتفاق می‌افتد.
  • تپش و افزایش ضربان قلب: داروی منقبض کننده عروق در بیهوشی می‌تواند ضربان قلب شما را برای یک یا دو دقیقه افزایش دهد. در صورت مشاهده این موضوع حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • آسیب عصبی: اگر سوزن مستقیماً به عصب برخورد کند، می‌تواند بی حسی و درد را به دنبال داشته باشد که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد. طبق گفته انجمن بیهوشی منطقه ای آمریکا و طب درد (ASRA) آسیب عصبی در تزریق منطقه ای بسیار نادر است.
  • سنکوپ: این مشکل یکی از شایع‌ترین واکنش‌ها نسبت به تمامی درمان‌های دندانپزشکی است. این عارضه به مسائل روانی مربوط بوده و اصطلاحاً به آن شوک نوروژنیک نیز گفته می‌شود. سنکوپ اغلب به علت ترس از تزریق دارو یا فرآیند دندانپزشکی رخ می‌دهد. بی خوابی، ضعف بیمار و گرسنگی این عارضه را تشدید می‌کند.
  • آلرژی: این عارضه جانبی اغلب نادر است، اما اگر به داروهای بی حسی آلرژی دارید، حتماً از قبل به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • مسمومیت: داروهای بی حسی اگر در حجم زیادی تزریق شوند و تحمل بیمار در برابر آن‌ها کم باشد، ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های ناخواسته و مسمومیت شوند. تشنج، از بین رفتن هوشیاری، مشکل در تنفس و مشکلات عروقی از جمله علائم مربوط به مسمومیت هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی آمپول بی حسی دندان، کاهش خطر مشکلاتی است که نیاز به یک راه حل حساسیت زدایی دارند. یک راه خوب برای رسیدن به این هدف، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رژیم غذایی سالم بوده که همگی کلیدهای حفظ سلامت دهان هستند. البته مطمئن شوید که معاینه منظم دندانپزشکی خود را نیز برنامه ریزی کرده اید.

 

خطرات جانبی آمپول بی حسی دندان

 

چه چیزی خطر عوارض جانبی آمپول بی حسی را افزایش می‌دهد؟

همانطور که گفتیم، در بیشتر موارد آمپول‌های بی حسی ایمن هستند. اما افراد مسن و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی قرار دارند. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این شرایط می‌تواند بر عملکرد شما در حین و بعد از تزریق تأثیر بگذارد:

  • سابقه واکنش‌های نامطلوب به بیهوشی
  • آپنه خواب
  • تشنج
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریه
  • بیماری کلیوی
  • آلرژی دارویی

 

آیا جایگزینی برای آمپول بی حسی دندان وجود دارد؟

در حالی که بی حسی دندان هنوز جایگزین مناسبی ندارد، اما دستگاه‌های ارتعاشی می‌توانند اثرات آن را افزایش دهند. این دستگاه‌ها ترس رایج از سوزن را با فعال کردن رشته‌های عصبی به طور همزمان کاهش می‌دهند. آنها این کار را با استفاده از ارتعاش انجام می‌دهند. مثالی از این دستگاه‌ها، Accupal است، دستگاهی که از فشار و ارتعاش برای «پیش‌شرطی کردن» بافت استفاده کرده و این فشار و ارتعاشات را بر روی محل تزریق در اطراف نقطه نفوذ اعمال می‌کند. این عملیات درد را از بین می‌برد.

 

جمع بندی

استرس و اضطراب مربوط به کارهای دندانپزشکی می‌توان فرآیند درمان را پیچیده کند. مهم است که قبل از شروع کار بر روی دندان و تزریق آمپول بی حسی تمام نگرانی‌ها خود را با دندانپزشک‌تان درمیان بگذارید، علاوه بر این اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا سابقه حساسیت و آلرژی دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از تزریق آمپول بی حسی ممکن است کمی احساس گیجی، سنگینی در ناحیه صورت، گز گز، تهوع، سردرد و سرگیجه داشته باشید. عوارض ناشی از آمپول بی حسی دندان بسیار نادر است، با این حال اگر تپش قلب، تنگی نفس، تشنج یا هرگونه فشار اضافی احساس کردید، سریعاً دندانپزشک خود را مطلع کنید. پس از اتمام فرآیند کار بر روی دندان، دستورالعمل‌های خاصی که پزشک به ما توصیه می‌کند را دنبال کرده تا از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری نمایید.

در کلینیک دکتر صفورا امامی، تمامی اقدامات دنداپزشکی توسط دکتر صفورا امامی و با دقت کافی انجام شده و به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ گونه عارضه یا خطری پس از تزریق آمپول بی حسی دندان نخواهید داشت. برای دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

 

بهترین متخصص عصب کشی تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

6 نظر ثبت شده است

  1. سیامکی 1401/11/06

    من بعد از عصب کشی دودندان بالا طرف چپ صورتم کلا متورم شد و صورتم مخصوصا ناحیه زیر چشم بادکنکی باد کرد البته من سابقه فشار بالا دارم ونتوانستم ازامپول هیدروکرتیزون(ضد حساسیت) استفاده کنم قرص استفاده میکنم ولی هنوز خوب نشده بعد ۲۴ساعت
  2. سیامکی 1401/11/06

    ممنون از مطالب و مشاوره تلفنی شما
  3. فاطمه 1402/05/04

    با سلام و خسته نباشید حدودا سه هفته پیش دندان پنجم بالا رو کشیدم بعداز اینکه سری فکم ازبین رفت صدام گرفت و همچنان الان که سه هفته گذشته حنجره م نه بهتر بلکه خیلی بدتر شده و صدام خیلی بم شده و چند روزی میشه که دردی تو حنجره م احساس میکنم
  4. زارعی 1402/11/22

    سلام هقته پیش عصب کشی کردم الان یک هفته هست که صورتم ورم و درد داره اصلا درد اروم نمیگیره
  5. نسیم 1402/12/20

    سلام امپول بی حسی دندان پشت سرهم بزنی خطر داره؟ من طی ۲۰روز ۴تا امپول زدم میترسم.بازم باید بزنم برای عصب کشی
  6. عاطفه 1403/01/03

    چند سال پیش دندانپزشک بیشتر از حد طبیعی آمپول بی‌حسی به دندان آسیاب پایین زد به گونه ای که سمت راست صورتم و حتی ابرو و چشمهایم بی حس شد و افتادگی پیدا کرد بعد از تمام شدن اثر بی‌حسی هنوز سمت راست صورتم نسبت به چپ افتادگی دارد

نظر خود را وارد کنید

whats app