مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا امکان درمان خانگی درد عصب دندان وجود دارد؟

آیا امکان درمان خانگی درد عصب دندان وجود دارد؟

 

دندان درد به درد خفیف تا شدید در داخل یا اطراف دندان‌ها و فک‌ها گفته می‌شود. گاهی دندان درد نشان‌دهنده درد عصب دندان یا لثه است. اگر دندان شما درد می‌کند، مهم است که علت درد را پیدا کنید. پس از یافتن علت می‌توانید بهترین روش را برای کاهش درد، تورم یا علائم دیگر انتخاب کنید. شستشوی معمولی با آب نمک و استفاده از کمپرس سرد معمولاً می‌تواند تحریکات جزئی و درد عصب دندان را به صورت موقت برطرف کند، اما دندان دردهای جدی‌تر ممکن است به مداخله دندانپزشک نیاز داشته باشد.

اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند با عکس برداری و معاینه، علت درد را تشخیص داده و راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی تسکین علائم و جلوگیری از درد آینده ارائه دهند.

به هرحال تا قبل از مراجعه به پزشک می‌توانید، با چند درمان خانگی درد عصب دندان را تا حدودی تسکین دهید. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه دندان و عصب کشی، با برخی از این درمان‌های خانگی آشنا خواهید شد.

 

علت درد عصب دندان

پوسیدگی دندان (درمان پوسیدگی دندان) یکی از دلایل بسیار شایع دندان درد است. اگر این پوسیدگی برطرف نشود، ممکن است درد به عصب رسیده و نیاز به عصب کشی داشته باشید. پوسیدگی زمانی ایجاد می‌شود که اسیدها و باکتری‌ها، مینای دندان را شکسته و بافت‌های ظریف داخل دندان را بخورند. این مشکل می‌تواند عصب را در معرض دید قرار داده و باعث درد خفیف تا شدید شود.

عفونت سینوسی نیز ممکن است در برخی افراد باعث دندان درد شود. این علامت زمانی رخ می‌دهد که عفونت از سر خارج می‌شود. علائمی مانند درد و فشار ناشی از عفونت ممکن است در شب بیشتر رخ دهند. سایر علل بالقوه درد عصب دندان عبارتند از:

  • درد در دندان‌های پر شده
  • آبسه‌های دندانی
  • ضربه به فک
  • فشار دندان‌های عقل
  • گیر کردن غذا در دندان‌های سوراخ یا دارای پوسیدگی
  • دندان قروچه در شب
  • بیماری لثه

علت درد عصب دندان

چرا بعضی از دندان دردها در شب بیشتر می‌شود؟

دندان درد در روز مشکل ساز است، اما این درد معمولاً در شب بیشتر می‌شود. یکی از دلایلی که ممکن است باعث علت دندان درد در شب شود، این است که وقتی فرد دراز می‌کشد، خون به سمت سر سرازیر می‌شود. این خون اضافی در ناحیه فک، ممکن است باعث افزایش درد و فشار شده و افراد درد بیشتری در ناحیه دندان احساس می‌کنند.

دلیل دیگری که باعث می‌شود بسیاری از دردها در شب بدتر شوند این است که حواس‌پرتی‌های کمتری وجود دارد. به همین دلیل دردها بیشتر نمایان شده و فرد به سختی به خواب می‌رود.

 

چگونه درد عصب دندان را قبل از شروع آن متوقف کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با درد عصب دندان این است که در وهله اول از آن جلوگیری کنید. شما می‌توانید با مسواک زدن کامل دندان‌های خود دو بار در روز و حداقل یک بار نخ دندان کشیدن، مشکلات مربوط به سلامت دهان را کاهش داده و از درد عصب دندان جلوگیری کنید.

شما همچنین با داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از خوردن مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیرین و چسبناک، می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را حفظ نمایید. از خوردن یخ یا شکستن غذاهای سفت با دندان‌های خود به شدت خودداری کنید. در نهایت، حتماً سالانه برای معاینه منظم دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کرده تا بتوانید مشکلات جزئی دندان را قبل از تبدیل شدن به مشکلات دردناک و شروع درد عصب دندان، درمان کنید.

 

درمان خانگی درد عصب دندان

به طور کلی درمان های خانگی درد دندان و به‌ویژه عصب تنها به کاهش درد کمک کرده و برای رفع کامل درد لازم است حتماً به یک متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان مراجعه کنید. با این حال ما در این قسمت به برخی راهکارهای خانگی برای درمان کوتاه مدت درد، در هنگام مواجه با دندان درد اشاره کرده‌ایم.

درمان خانگی درد دندان

دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید.

تا زمانی که نتوانید به دندانپزشکی بروید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که آب گرم و نمک را با هم مخلوط کرده و در اطراف دهان خود بچرخانید. یک ترکیب خوب نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی با یک لیوان آب است. همچنین می‌توانید به آرامی اطراف دندان دردناک را نخ دندان بکشید تا تکه‌های غذایی که ممکن است بین دندان‌ها گیر کرده باشد، خارج کنید.

با پراکسید هیدروژن شستشو دهید.

به عنوان جایگزینی برای آب و نمک، می‌توانید دهان خود را با محلولی از قسمت‌های مساوی پراکسید هیدروژن و آب شستشو دهید. بعد از شستن دهان آن را تف کنید و قورت ندهید.

یک ضد التهاب مصرف کنید.

دندانپزشکان استامینوفن را برای کودکان پیشنهاد می‌کنند. برای بزرگسالان، از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. اگر آسپرین را انتخاب می‌کنید، آن را قورت دهید و از قرار دادن آن روی دندان یا لثه خود پرهیز کنید. قرار دادن آسپرین روی دندان یک درمان عامیانه است که صحیح نیست و ممکن است به داخل دهان شما آسیب برساند.

شما می‌توانید تورم و سیگنال‌های درد را با مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن کاهش دهید. اگر ایبوپروفن مصرف می‌کنید، سعی کنید طبق برچسب محصول هر چند ساعت یک بار مصرف دارو را ادامه دهید. از مصرف دارو در هنگام درد و سپس قطع آن زمانی که احساس تسکین کردید، خودداری کنید، در غیر این صورت احتمال بازگشت درد و التهاب وجود دارد. اگر ایبوپروفن ندارید، می‌توانید به جای آن استامینوفن مصرف کنید. استامینوفن به کاهش درد کمک می‌کند ولی یک داروی ضد التهابی نیست.

کمپرس سرد استفاده کنید.

اگر صورتتان متورم است، 24 تا 36 ساعت اولیه پس از شروع درد، یک کیسه یخ روی گونه خود قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد کمک کند، به خصوص اگر درد به خاطر درد عصب دندان باشد. تورم همچنین ممکن است نشانه آبسه، کیسه‌ای از چرک و گودی عمیق در ریشه دندان باشد. درد عصب دندان می‌تواند باعث عفونت جدی در فک و سایر دندان‌ها شود. علائم شامل تب و قرمزی لثه است.

از داروهای بیهوشی OTC استفاده کنید.

این ژل‌ها و مایعات تسکین دهنده درد را مستقیماً روی دندان دردناک و لثه‌های مجاور بمالید. آنها حاوی بنزوکائین هستند که برای مدتی دهان شما را بی حس کرده و درد عصب دندان را کاهش می‌دهد. اما آنها فقط برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شوند.

استفاده از یخ در ناحیه درد

مقداری یخ در همان قسمتی که احساس درد دارید قرار دهید. یخ را در فاصله بین انگشت شست و سبابه به مدت 7 دقیقه یا تا زمانی که ناحیه بی حس شود، نگه دارید. محققان معتقدند یخ ارسال سیگنال‌های درد به سمت مغز را متوقف می‌کند.

رو دندان خود روغن گل میخک بمالید.

این درمان طبیعی درد عصب دندان را بی حس می‌کند. آن را مستقیماً روی محل درد بمالید یا یک پنبه را به روغن آغشته کرده و روی دندان و لثه بکشید. این روش ممکن است به اندازه بنزوکائین، ماده بی حس کننده در ژل‌های دندان درد بدون نسخه، موثر باشد.

سیر درد عصب دندان را کاهش می‌دهد.

وقتی یکی از این میخک‌ها را خرد می‌کنید، آلیسین آزاد می‌شود، آلیسین مایع روغنی و مبارزه کننده طبیعی با بیماری‌ها است؟ استفاده درست از این روش کاملاً تایید نشده اما شما می‌توانید یک تکه سیر را بجوید یا تکه‌های خرد شده را روی دندان خود قرار دهید.

از عصاره وانیل کمک بگیرید.

عصاره وانیل دارای الکل است. الکل درد را برای مدتی بی حس کرده و آنتی اکسیدان‌های موجود در وانیل ممکن است به بهبود آن کمک کنند. از انگشت خود یا یک گلوله پنبه برای قرار دادن مقدار کمی عصاره وانیل روی دندان و لثه دردناک خود استفاده کنید.

با چای نعنا فلفلی درد را کاهش دهید.

یک چای کیسه ای نعناع فلفلی خنک می‌تواند تا مدتی درد دندان و لثه شما را تسکین دهد.

طب فشاری را امتحان کنید.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب فشاری ممکن است بتواند درد عصب دندان را با ترشح اندورفین در بدن کاهش دهد. نقاط کلیدی خاصی در بدن وجود دارد که اعتقاد بر این است که با ناراحتی دهان مرتبط هستند. برای استفاده از این روش لازم است در مورد این نقاط به خوبی اطلاعات کسب نمایید.

دهان خود را با دهانشویه گواوا بشویید.

برگ‌های گواوا که به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌شان شناخته می‌شوند، دارای ویژگی‌های ضد میکروبی نیز هستند که می‌توانند درد را کاهش داده و زخم‌های دهان را بهبود بخشند. می‌توانید برگ‌های گواوا تازه را بجوید یا برگ‌های له شده را در آب بجوشانید و پس از خنک شدن دهان خود را با آن بشویید.

دهانشویه آویشن خانگی درست کنید.

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی است. برای کاهش علائم درد عصب دندان، می‌توانید چند قطره اسانس آویشن یا برگ‌های آویشن را به آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید. همچنین می‌توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب رقیق کرده و با پنیه آن را روی ناحیه درد بمالید.

درمان‌های سنتی

در برخی از نقاط جهان، درمانگران سنتی و گیاهان دارویی از قسمت‌های مختلف بسیاری از گیاهان دیگر برای کمک به درد عصب دندان استفاده می‌کنند. این درمان‌های خانگی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از پوسته نارگیل
  • برگ‌های اکالیپتوس
  • پوست انبه
  • سیب زمینی شیرین
  • برگ‌های آفتابگردان
  • برگ تنباکو
  • و...

همانطور که اشاره کردیم، برخی درمان‌های خانگی و جایگزین وجود دارد که می‌توانید برای کاهش درد عصب دندان امتحان کنید. کارکرد اکثر آنها ثابت نشده است. پس از امتحان هر درمان خانگی ممکن است برای مدتی احساس بهتری داشته باشد، اما دندان درد شما را از بین نخواهد برد.

 درد دندان به عصب رسیده

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

هر گونه درد در ناحیه دهان و دندان ممکن است به معنای یک مشکل دندانی باشد که نیاز به توجه دارد. به همین دلیل اگر درد در ناحیه دندان طولانی شد، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک پس از معاینه، برای تشخیص منشاء درد و ارائه توصیه‌های درمانی، از دندان‌های شما عکس رادیوگرافی تهیه می‌کند. اگر علائم عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. 

با این حال اگر هر یک از علائم و مشکلات زیر را داشتید، هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد طولانی مدت دندان مخصوصا دندان درد در شب. درمان خانگی درد عصب دندان برای تسکین موقت است.
  • اگر دندان درد با علائم دیگری از عفونت همراه باشد، ممکن است فرد برای از بین بردن عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.
  • هنگامی‌که یک دندان ترک خورده یا پوسیده باعث درد می‌شود، لازم است برای جلوگیری از مشکلات بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • نادیده گرفتن علائم پوسیدگی دندان، مانند دندان درد، ممکن است منجر به مشکلات جدی تری از جمله آبسه، بیماری لثه و از دست دادن دندان شود.

 

نتیجه‌گیری

مواجهه با دندان درد یک تجربه دردناک است. اگرچه بسیاری از درمان‌های خانگی درد عصب دندان می‌توانند تسکین موقتی ایجاد کنند، اما راه حل‌های دائمی نیستند. اگر بیش از 1 الی 2 روز در ناحیه دندان خود احساس درد دارید یا علائم عفونت سینوسی را مشاهده کردید، بهتر است برای تشخیص صحیح به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا تنظیم قرار ملاقات برای تسکین درد عصب دندان می‌توانید با ما در مطب دکتر صفورا امامی تماس بگیرید.

 

بهترین دکتر عصب کشی تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. مهلا 1402/06/02

    عالی بود درد دندانم خیلی بهتر شد
  2. مهلا 1402/06/02

    عالی بود درد دندونم خیلی بهتر شد از خانم دکتر صفورا امامی متشکرم

نظر خود را وارد کنید

whats app