مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

علت دندان درد شبانه و درمان درد دندان در شب

علت دندان درد شبانه و درمان درد دندان در شب

 

همه ما دوست داریم که در پایان یک روز طولانی خواب آرام و راحت داشته باشیم. با این حال، بسیاری از مردم تنها در زمان خواب دچار دندان درد شب می‌شوند. گاهی ممکن است وجود یک دندان خراب باعث درد دندان در شب شود. اینگونه دردها بسیار آزاردهنده هستند زیرا نمی‌توانید در همان لحظه به دندانپزشک مراجعه کنید. اما برای مقابله با دندان درد شبانه چه باید کرد؟ در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی در مورد برخی از علل زمینه‌ای دندان درد شبانه و این که چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید صحبت کرده‌ایم.

البته اگر دندان درد را به طور دائمی تجربه می‌کنید، می‌توانید در این مورد با دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و متخصص درمان ریشه دندان مشورت کنید، برای این منظور و گرفتن وقت معاینه، با ما تماس بگیرید.

 

متخصص عصب کشی و ریشه دندان

 

علت‌های اصلی دندان درد شبانه چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در شب دچار دندان درد شوید. بسته به نوع دندان درد، علت آن و مدت زمانی که دندان درد را درمان نکرده‌اید، ممکن است یک درد شدید یا حتی ناراحتی شدید را تجربه کنید. متأسفانه، دندان درد درمان نشده در صورت نادیده گرفتن، می‌تواند به شدت بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد. برخی از شایع ترین علل دندان درد شب عبارتند از:

  • گیر کردن مواد غذایی بین دندان: ساده ترین و شایع ترین علت دندان درد، ذرات غذا است که بین دندان‌ها یا لثه‌های شما گیر کرده است. دانه‌های پاپ کورن، پوست سیب، دانه‌های کوچک یا مغزها همگی می‌توانند به راحتی بین دندان‌ها گیر کرده و باعث ناراحتی یا درد شوند. اغلب می‌توان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان برای برداشتن مواد غذایی به دام افتاده، این وضعیت را بهبود بخشید.
  • پوسیدگی دندان: دندان پوسیده اغلب دردناک است و در شب شدت پیدا می‌کند. (درمان پوسیدگی دندان)
  • خارج شدن مواد از دندان پر شده: بر اثر جویدن مواد غذایی سفت، این احتمال وجود دارد که مواد داخل دندان پر شده خارج شوند. به همین دلیل، اعصاب داخل دندان ممکن است نمایان شده و در نهایت باعث درد شوند.
  • دندان‌های عفونی: هر دندانی که عفونی شود دردناک است. زیرا معمولاً در داخل دندان چرک ایجاد می‌شود. (علائم عفونت دندان)
  • بیماری لثه: یک بیماری لثه مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال، منجر به درد دندان در شب خواهد شد. (درمان عفونت لثه)
  • دندان قروچه: این یکی از شایع ترین علل درد دندان در شب است. بسیاری از مردم شب‌ها دندان قروچه می‌کنند، به خصوص زمانی که استرس بیش از حد دارند. اگر با درد فک یا دندان از خواب بیدار شوید، احتمالاً شب‌ها دندان قروچه می‌کنید. پس، اگر قبلاً به دلیل عفونت، پوسیدگی یا گیر کردن غذا بین دندان، دچار دندان درد شب شده‌اید، دندان قروچه می‌تواند درد شما را افزایش دهد.

همچنین لازم به ذکر است دراز کشیدن در شب می‌تواند منجر به افزایش جریان خون در سر شود و احساس درد ضربان‌دار را افزایش دهد.

 

درمان و راهکارهای سریع درمان درد دندان در شب

ممکن است گاهی اوقات نتوانید از دندان درد شب رهایی یابید، اما مطمئناً برخی اقدامات می‌تواند آن را کاهش دهد. شما می‌توانید روش‌های زیر را برای تسکین درد امتحان کنید و خودتان راهکارهای خانگی درمان دندان درد در شب را انجام بدهید:

 

1- استفاده از داروهای ضد درد خوراکی

داروهای مسکن خوراکی ممکن است به درمان دندان درد در شب کمک کنند. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) راهی سریع و ساده برای بسیاری از افراد جهت کاهش دندان دردهای خفیف تا متوسط ​​است. اگر دندان دردهای شدید شبانه دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کرده و در مورد مسکن‌های قوی تر با او صحبت کنید.

درمان دندان درد شبانه

2- کمپرس سرد

قرار دادن کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله روی صورت یا فک، به منقبض شدن رگ‌های خونی در ناحیه دندان کمک کرده و درد را کاهش می‌دهد. با قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه درد به مدت 15 تا 20 دقیقه در عصر، ممکن است بتوانید به جلوگیری از درد در هنگام خواب کمک کنید.

 

3- افزایش ارتفاع زیر سر

جمع شدن خون در سر ممکن است باعث درد و التهاب شود. شما می‌توانید با بالا بردن سر به وسیله یک یا دو بالش اضافی، درد دندان شب را کاهش دهید.

 

4- استفاده از پمادهای دارویی

برخی از پمادهای دارویی ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل‌ها و پمادهای بی حس کننده OTC که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند با بی حس کردن ناحیه درد، به کاهش درد کمک می‌کنند. بنزوکائین برای استفاده در کودکان خردسال مناسب نیست.

 

5- شستن دهان با آب و نمک

یک شستشوی ساده با آب و نمک، بهترین راه برای کاهش درد دندان در شب است. آب و نمک یک عامل ضد باکتری طبیعی است، بنابراین می‌تواند التهاب را کاهش دهد. این کار به محافظت از دندان‌های آسیب دیده در برابر عفونت کمک می‌کند. شستشو با آب و نمک همچنین ممکن است به از بین بردن ذرات غذا یا بقایای گیر کرده در دندان یا لثه کمک کند.

 

6- استفاده از چای نعناع فلفلی

شستن دهان با چای نعناع فلفلی می‌تواند به طور موقت به تسکین درد ناشی از دندان درد شب کمک کند. نعناع حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. منتول، یک ماده فعال در نعناع بوده که اثر بی حس کنندگی ملایمی دارد.

 

7- قرار دادن سیر روی دندان

آلیسین، که ترکیب اصلی سیر است، دارای اثر ضد باکتریایی قوی بوده که ممکن است به کشتن باکتری‌های موجود در دهان که منجر به حفره‌ها و دندان درد می‌شود، کمک کند. این ماده برای تسکین درد دندان در شب بسیار مناسب است.

به سادگی با جویدن یک حبه سیر و قرار دادن آن در نزدیکی دندان، درد دندان شب را کاهش دهید. با این حال، طعم سیر خام ممکن است برای برخی افراد بسیار آزاردهنده باشد، بنابراین این روش، راه حلی مناسب برای همه نیست.

 

8- آبکشی با هیدروژن پراکسید

پریودنتیت یک عفونت جدی لثه است که عموماً در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد، خونریزی لثه و لق شدن دندان‌ها شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که شستشو با دهانشویه پراکسید هیدروژن به کاهش پلاک و علائم پریودنتیت کمک می‌کند.

 

9- استفاده از میخک

اوژنول که یکی از ترکیبات اصلی میخک است می‌تواند دندان درد در شب را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که پس از کشیدن دندان از اوژنول روی لثه خود استفاده می‌کنند، درد و التهاب کمتری خواهند داشت.

اوژنول به عنوان یک مسکن عمل کرده، به این معنی که ناحیه را بی حس می‌کند. برای استفاده از میخک روی دندان، میخک آسیاب شده را در آب خیس کنید تا خمیر درست شود؛ سپس خمیر را روی دندان بمالید یا آن را در بگ‌های چای کیسه‌ای قرار داده و در دهان بگذارید. جویدن یا مکیدن آرام میخک و سپس قرار دادن آن در نزدیکی دندان دردناک، می‌تواند به تسکین درد دندان در شب کمک کند.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


روش‌های جلوگیری از درد دندان در شب

اگر متوجه شدید که تمام شب با دندان درد مداوم بیدار هستید، احتمالا به راهی برای کاهش درد و جلوگیری از دندان درد در شب های دیگر نیاز خواهید داشت. برای جلوگیری از دندان درد شب راهکارهای زیر را امتحان کنید.

  • روی یک بالش ضخیم یا چند بالش بلند بخوابید. ارتفاع می‌تواند به جلوگیری از فشار ناشی از جریان خون به سر و دهان کمک کند.
  • قبل از خواب دندان‌ها را مسواک زده و با کشیدن نخ دندان، اضافه مواد غذایی را از بین دندان‌ها خارج کنید.
  • قبل از خواب دهان و دندان را آب و نمک ولرم بشویید. این کار به بیرون کشیدن اضافات غذا از بین دندان‌ها و تمیز کردن هرگونه زخم یا محل عفونت کمک می‌کند.
  • قبل از خواب یک داروی مسکن مصرف کنید. داروی مسکن می‌تواند به کاهش التهاب و درد دندان در محل عفونت کمک کند. حتماً قبل از مصرف مسکن‌ها با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

توجه داشته باشید که هر یک از این توصیه‌ها فقط باید برای مدیریت کوتاه مدت درد قابل استفاده است. شما می‌توانید از این توصیه‌ها برای مدیریت درد و جلوگیری از درد دندان در شب کمک گرفته تا زمانی که در اولین فرصت امکان مراجعه به دندانپزشک را داشته باشید.

 کاهش درد دندان در شب

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تشدید درد دندان در شب و تجربه دردهای مدام بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان‌های خانگی فقط برای تسکین موقت درد است.

اگر دندان درد با سایر علائم عفونت همراه باشد، ممکن است برای از بین بردن عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. هنگامی‌که یک دندان ترک خورده یا پوسیده باعث درد می‌شود، فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. دندانپزشک و متخصص ریشه و عصب کشی دندان می‌تواند علت درد را پیدا کرده و درمان صحیح را آغاز کند.

نادیده گرفتن علائم پوسیدگی و درد دندان در شب، ممکن است منجر به مشکلات جدی تری از جمله آبسه، بیماری لثه و از دست دادن دندان شود.

جمع بندی

اگر به طور مداوم دچار دندان در شب می‌شوید، ممکن است نشانه پوسیدگی، بیماری لثه یا عفونت جدی باشد. برای این که علت درد را پیدا کنید، مهم است که در اولین فرصت، از دندانپزشک نوبت بگیرید. دندانپزشک با معاینه کامل دندان‌ها، علت درد را بررسی کرده و درمان صحیح را آغاز می‌کند. دکتر صفورا امامی با تجربه کافی در زمینه جراحی ریشه دندان و عصب کشی آماده ارائه خدمت به شماست.

دکتر صفورا امامی مراقبت‌های دندانی جامعی از جمله معاینه پوسیدگی دندان تا درمان دندان ترک خورده و عصب‌ کشی‌های سخت و جراحی انتهای ریشه دندان را انجام می‌دهد. در صورت داشتن درد دندان در شب به طور مداوم، برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرد.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app