مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

درمان خانگی پوسیدگی دندان

درمان خانگی پوسیدگی دندان

 

درمان خانگی پوسیدگی دندان | درمان دندان پوسیده در خانه

حفره‌ها که پوسیدگی دندان نیز نامیده می‌شوند، از ترکیب عواملی از جمله باکتری‌های موجود در دهان، میان وعده‌های مضر، نوشیدنی‌های شیرین و تمیز نکردن مناسب دهان ایجاد خواهند شد. اما آیا درمان خانگی پوسیدگی دندان امکان پذیر است؟! در جواب می‌توان گفت که بهتر است قبل از رسیدن به پوسیدگی و دانستن اطلاعات پیرامون داروهای خانگی جهت بهبود و درمان پوسیدگی دندان، از این پوسیدگی جلوگیری نمایید.

هنگامی‌که پوسیدگی در مرحله قبل از حفره است، می‌توان از ایجاد حفره با استفاده از داروهای خانگی جلوگیری کرد. این زمانی است که پوسیدگی روی مینای دندان ایجاد شده ولی هنوز به عاج نرسیده است. اگر پوسیدگی به عاج رسید، نیاز به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی خواهید داشت. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، جراح ریشه دندان و متخصص عصب کشی، بیشتر در مورد درمان خانگی پوسیدگی دندان صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین متخصص عصب کشی تهران

 

نشانه‌های پوسیدگی و خرابی دندان

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان بسته به وسعت و محل آن‌ها متفاوت است. هنگامی‌که پوسیدگی به تازگی شروع می‌شود، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با افزایش پوسیدگی، علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • دندان درد، دردی که بدون هیچ علت ظاهری رخ می‌دهد.
  • حساسیت دندان
  • درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن مواد شیرین، گرم یا سرد
  • سوراخ‌ها یا حفره‌های قابل مشاهده روی دندان‌ها
  • بروز لک‌های سفید، زرد، قهوه‌ای یا مشکی روی دندان‌ها
  • درد هنگام جویدن غذا

بیشتر بخوانید؛ درمان دندان درد در خانه

 

مراقبت خانگی از دندان

 

آیا دندان پوسیده در خانه قابل درمان است؟

پوسیدگی بهتر است توسط دندانپزشک معاینه و درمان شده تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. با این حال، برخی از راهکار‌ها و داروهای خانگی می‌توانند مینای دندان را در مرحله قبل از حفره تقویت کنند. این فرآیند به عنوان بازسازی مجدد شناخته شده و از تشکیل حفره جلوگیری می‌کند.

مسواک زدن دندان‌ها 2 بار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید یک روش آزمایش شده برای محافظت از مینای دندان و نوعی درمان خانگی پوسیدگی دندان است. با این حال، برخی افراد ترجیح می‌دهند از راهکارها و داروهای طبیعی خانگی استفاده کنند تا محصولات حاوی فلوراید. استفاده مرتب از نخ دندان یا شست‌وشوی دهان با آب و نمک نیز به عنوان درمان خانگی پوسیدگی دندان شناخته شده و از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری می‌کند.

 

راهکارهای درمان خانگی پوسیدگی دندان

وقتی حفره‌ای به عاج نفوذ کرد، نمی‌توانید آن را در خانه درمان کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از رسیدن به عاج، از راهکارهای زیر برای درمان خانگی پوسیدگی دندان استفاده کنید.

 

1- آدامس بدون قند مصرف کنید.

در آزمایشات بالینی مشخص شده است که جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا، به تجمع مجدد مینای دندان کمک می‌کند. صمغ حاوی زایلیتول به دلیل توانایی در تحریک جریان بزاق، افزایش pH پلاک و کاهش S. mutans به طور گسترده برای بازسازی پلاک دندان بسیار مؤثر است.

آدامس بدون قند حاوی ترکیبی به نام کازئین فسفوپپتید و کلرید فسفات آمورف (CPP-ACP) است که S. mutans را حتی بیشتر از آدامس‌های حاوی زایلیتول کاهش می‌دهد.

 

2- بیشتر ویتامین D بخورید.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفات از مواد غذایی بسیار مهم است. این ویتامین در بسیاری از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کمبود این ویتامین را جبران نمایید. بر طبق مطالعات انجام شده، ویتامین D بر سلامت دندان‌ها تاثیر گذاشته و برای درمان خانگی پوسیدگی دندان مناسب است.

 

3- دندان‌ها را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد حفره و بازسازی مینای دندان دارد. مسواک زدن منظم دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

 

درمان خانگی پوسیدگی دندان

 

4- غذاهای شیرین را حذف کنید.

یکی از بدترین مواد غذایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، مواد قندی و شیرین است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که میزان مصرف قند خود را کمتر از 10 درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود کاهش دهید.

اگر می‌خواهید شکر بخورید، سعی کنید در طول روز غذاهای شیرین مصرف نکنید. با حذف مواد قندی، مینای دندان فرصتی برای بازسازی پیدا کرده و روی دندان شروع به تجمع خواهند کرد. حذف شکر و قند، یکی از راه‌های درمان خانگی پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.

 

5- از مصرف اسید فیتیک خودداری کنید.

حذف اسید فیتیک می‌تواند به درمان خانگی پوسیدگی دندان کمک کند. اسید فیتیک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و برخی معتقدند حذف آن از رژیم غذایی می‌تواند از پوسیدگی و حفره دندان جلوگیری کند. اسید فیتیک همچنین ممکن است مواد معدنی مینای دندان را تجزیه کرده و منجر به پوسیدگی دندان شود. اسید فیتیک بیشتر در غلات و حبوبات یافت می‌شود، از جمله موارد زیر:

  • ذرت
  • گندم
  • برنج
  • لوبیا قرمز
  • لوبیا سبز
  • لوبیا چیتی
  • لوبیا سیاه
  • لوبیا پهن

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


داروهای خانگی برای مقابله با پوسیدگی و خرابی دندان

علاوه بر راهکارهای ذکر شده که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند، شما می‌توانید با برخی از داروهای گیاهی نیز پوسیدگی دندان را قبل از رسیدن به عاج کنترل کرده و درمان خانگی پوسیدگی دندان را در زمان آسیب به مینا آغاز نمایید. داروهای خانگی زیر ممکن است به جلوگیری از حفره یا درمان پیش حفره با تجمع مجدد نواحی ضعیف مینای دندان قبل از ایجاد حفره کمک کند:

 

روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی یک روش قدیمی است که شامل چرخاندن انواع روغن مانند کنجد یا نارگیل به مدت حدود 20 دقیقه در دهان و سپس تف کردن آن است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که روغن سموم بدن را خارج می‌کند، البته هنوز دلیل اثبات شده‌ای برای آن بیان نشده است. با این حال یک آزمایش بالینی انجام شده نشان داد که درمان خانگی پوسیدگی دندان با روغن کنجد باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و تعداد باکتری‌های موجود در دهان به اندازه دهانشویه کلرهگزیدین مؤثر است.

 

استفاده از ریشه شیرین بیان

برخی مطالعات نشان می‌دهد که عصاره گیاه شیرین بیان می‌تواند با باکتری‌های عامل ایجاد حفره و پوسیدگی دندان مبارزه کند. در واقع ریشه شیرین بیان برای کمک به مبارزه با پوسیدگی دندان مفید است. با تست عصاره شیرین بیان در آبنبات چوبی نشان داده شد که آن‌ها در کاهش قابل توجه S. mutans در دهان و جلوگیری از ایجاد حفره مؤثر هستند.

 

آلوئه‌ ورا

ژل آلوئه ورا می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره و پوسیدگی می‌شوند، کمک کند. بر اساس یک بررسی در سال 2015، مشخص ضد که اثر ضد باکتریایی این ژل، باکتری‌های مضر را در دهان از بین می‌برد. علاوه بر این، ژل آلوئه ورا ممکن است به تجمع مجدد مینای دندان در مرحله قبل از حفره کمک کرده و در واقع نوعی درمان خانگی پوسیدگی دندان در مراحل اولیه محسوب می‌شود.

 

مهمترین دلایل پوسیده شدن دندان در خانه

  • خوردن بیش از حد شیرینی، مواد قندی و نوشیدنی‌های گازدار
  • خشکی دهان به دلیل باز ماندن آن هنگام خواب
  • مصرف بعضی از داروها و کاهش ترشح بزاق
  • مشکلات ژنتیکی و برخی بیماری‌ها
  • استفاده غیرصحیح و نادرست مسواک و نخ دندان 
  • عدم توجه به سلامت و بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی
  • عدم استفاده از دهان شویه

 

علت پوسیدگی دندان

 

اهمیت تغذیه در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

مواد غذایی حاوی هر نوع قند می‌توانند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشند. برای کنترل میزان قندی که مصرف می‌کنید، مواد غذایی و برچسب مواد موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها را بخوانید و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان قند را دارند. بیشترین قند در رژیم غذایی شامل نوشابه، آب نبات، شیرینی و شکلات است.

اگر رژیم غذایی شما فاقد برخی مواد مغذی باشد، ممکن است بافت‌های دهان شما در برابر عفونت مقاومت بیشتری داشته باشند. این موضوع می‌تواند به پوسیدگی دندان و نیز بیماری لثه کمک کند. بیماری شدید لثه (مانند عفونت لثه) یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. بسیاری از محققان معتقدند که این بیماری سریع پیشرفت کرده و به طور بالقوه در افرادی که تغذیه نامناسب دارند شدیدتر است.

برای داشتن زندگی و دندان‌ها و لثه سالم، قبل از خوردن و آشامیدن فکر کنید. انتخاب و داشتن یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد. رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میان وعده‌های مضر و شیرین را محدود کنید. اگر رژیم خاصی دارید، هنگام انتخاب غذاها توصیه پزشک را در نظر داشته باشید.

برای سلامت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان، هنگام انتخاب وعده‌ها و میان وعده‌های خود این نکات را در نظر داشته باشید:

1- مقدار زیادی آب بنویشید.

2- مواد غذایی متنوعی در هر یک از پنج گروه اصلی غذایی بخورید، از جمله:

  • غلات کامل
  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • منابع پروتئینی بدون چربی مانند گوشت گاو بدون چربی، مرغ بدون پوست و ماهی، انواع لوبیا، نخود فرنگی و سایر حبوبات
  • غذاهای لبنی کم چرب و بدون چربی

سعی کنید تعداد میان وعده‌هایی که می‌خورید را محدود کنید. اگر میان وعده مصرف می‌کنید، موادی را انتخاب کنید که سالم باشد مانند میوه، سبزیجات یا یک تکه پنیر. غذاهایی که به عنوان بخشی از وعده غذایی مصرف می‌شوند، نسبت به خوردن مقدار زیادی میان وعده در طول روز آسیب کمتری به دندان می‌رسانند، زیرا در طول غذا خوردن، بزاق بیشتری ترشح می‌شود. بزاق به شستن غذاها از دهان کمک کرده و اثرات اسیدها را کاهش می‌دهد. اسیدها می‌توانند به دندان‌ها آسیب رسانده و باعث ایجاد حفره شوند.

 

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم راهکارهای بسیاری از جمله ویتامین D، روغن‌های گیاهی، ریشه شیرین بیان، آدامس بدون قند و سایر داروهای خانگی برای درمان خانگی پوسیدگی دندان مؤثر هستند. اما با این حال این روش‌ها به تنهایی سازگار نبوده و تنها می‌توانند از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری نمایند. در بهترین حالت، آن‌ها می‌توانند به ناحیه نرم شده یا ضعیف شده مینای دندان قبل از ایجاد حفره کمک کنند.

اگر شما احساس کردید پوسیدگی دندان در حال پیشرفت است، بهتر است هرچه سریع‌تر و جهت جلوگیری از حاد شدن شرایط به دندانپزشک مراجعه نمایید. هرچه میزان پوسیدگی زودتر تشخیص داده شود، ترمیم آن برای دندانپزشک شما راحت‌تر خواهد بود. دکتر صفورا امامی با سال‌ها تجربه در زمینه جراحی ریشه دندان و عصب کشی، دندان‌های شما را در مراحل اولیه معاینه کرده و درمان صحیح را آغاز خواهد کرد. برای دریافت نوبت، با ما تماس بگیرید.

 

بهترین جراح ریشه دندان تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

3 نظر ثبت شده است

  1. سارا 1401/12/23

    ببخشید میشه بیشتر توضیح بدهید برای از بین رفتن سیاهی داندان چطور جلگیری کنیم جلوگیری به غیر از دندان بزشکی چون هزینه های خیلی زیاد است
  2. مح 1402/05/22

    اگر روی دندان سیاهی باشه یعنی هنپز به عاج دندان نرسیده؟
  3. محمد 1402/12/24

    سلام. دندان های جلوی من هر دو ترک های مویی خورده، درد ندارد. در مقابل سردی یا گرمی عکس العمل نشان نمی دهد. من چی کار کنم.این ترک ها جدی هست، درمان خانگی دارد

نظر خود را وارد کنید

whats app