مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

راهکارهای طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان

راهکارهای طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان

 فیتوتراپی علم استفاده از عصاره‌هایی با منشاء طبیعی به عنوان عوامل ارتقاء دهنده سلامتی است که می‌تواند جایگزین مناسب و ایمن برای آنتی بیوتیک‌ها و سایر محصولات مصنوعی برای پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان شود. در سال‌های اخیر به دلیل آشنایی فرهنگی، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن، طب سنتی محبوبیت زیادی پیدا کرده و این امر در بهداشت دهان و دندان نیز بی تأثیر نبوده است.

امروزه هزاران گیاه برای مشکلات دهان و دندان مورد استفاده گرفته‌اند که در طب سنتی و درمان پوسیدگی دندان مؤثرند. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی بهترین متخصص ریشه دندان و عصب کشی دندان، به این موضوع پرداخته و در مورد اهمیت طب سنتی در درمان پوسیدگی دندان صحبت کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


انواع پوسیدگی دندان و درمان آن در طب سنتی

پوسیدگی سوراخی روی دندان شماست. این سوراخ زمانی ایجاد می‌شود که اسید باعث فرسایش مینای دندان می‌شود. انواع مختلفی از پوسیدگی وجود دارد که سه مورد از رایج ترین آن‌ها پوسیدگی ریشه، شکاف و سطح صاف است. در زیر این سه نوع پوسیدگی دندان و درمان آن در طب سنتی را شرح داده‌ایم:

  1. پوسیدگی ریشه دندان

پوسیدگی ریشه که روی سطح ریشه دندان ایجاد می‌شوند، در افراد مسن، به‌ویژه سالمندان، که احتمال ابتلا به اختلالات لثه از جمله عقب‌رفتگی لثه‌ها در آن‌ها بیشتر است، بیشتر رخ می‌دهد. هنگامی‌که لثه‌ها عقب می‌روند، بافت اطراف دندان بسیار پایین رفته و سطوح ریشه در معرض دید قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در برابر اسیدهای فرسایشی مواد غذایی، باکتری‌ها و پوسیدگی مستعدتر شوند. به این ترتیب ریشه دندان دچار پوسیدگی می‌شود.

  1. پوسیدگی حفره‌ای و شکافی

این نوع پوسیدگی بیشتر روی دندان‌های آسیاب ایجاد می‌شوند. از آنجایی که پلاک و غذا به راحتی در شکاف‌ها و شیارهای بالای دندان گیر می‌کنند، پوسیدگی حفره ای بسیار رایج است، به خصوص برای افرادی که به طور مرتب مسواک نمی‌زنند. در برخی موارد، برای جلوگیری از این نوع پوسیدگی، می‌توان از سیلانت‌ها برای کمک به محافظت از دندان‌ها در کودکان و بزرگسالانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، استفاده کرد.

  1. پوسیدگی سطح صاف

پوسیدگی سطح صاف معمولاً روی کناره‌های دندان در دهان ایجاد شده و روی سطح صاف خارجی دندان تأثیر می‌گذارند. این نوع پوسیدگی کمتر شایع بوده و در مدت زمانی خیلی طولانی ایجاد می‌شوند. اگر چه این نوع پوسیدگی خیلی شایع نیست، اما می‌تواند برای افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، مشکل ساز باشد.

بیشتر بخوانید؛ روش های درمان خانگی پوسیدگی دندان

 پیشگیری از پوسیدگی دندان

توجه به استحکام دندان در طب سنتی قبل از شروع پوسیدگی

هرچه استحکام دندان بیشتر باشد، دیرتر پوسیده شده و کمتر دچار آسیب می‌شود. شما می‌توانید با برخی از راهکارهای طب سنتی استحکام دندان‌های خود را افزایش دهید از جمله:

1- هفته‌ای 2 الی 3 بار عسل را با مقدار کمی سرکه روی دندان‌های خود بمالید. این کار باعث پاک شدن جرم و سفید شدن دندان شده و استحکام دندان نیز افزایش می‌یابد.

2- پوست تازه گردو را روی دندان بمالید. این کار باعث تقویت دندان‌ها می‌شود. از آنجایی که پوست گردو دارای خاصیت ضد میکروبی است، میکروب‌های سطح دهان و دندان را پاک کی‌کند. پوست گردو همچنین ضد قارچ بوده و با تنظیم ph سطح دهان، مانع از ایجاد عفونت می‌شود.

3- جویدن مقداری کُندر باعث استحکام دندان شده و با تقویت لثه از بروز عفونت و پوسیدگی دندان در طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

 

سلامت دهان و دندان به روش طب سنتی

همانطور که اشاره کردیم، امروزه روش‌ها و راهکارهای طب سنتی به شدت پیشرفت کرده و به سلامت دهان و دندان کمک ویژه‌ای کرده است. در مطالعه‌ای که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، ترکیبات اصلی میخک که شامل اوژنول و بتا کاریوفیلن هستند دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و می‌توانند به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی در برابر باکتری‌های بیماری زا، پوسیدگی زا و پریودنتال استفاده شوند.

استفاده از چریش، آلوئه ورا، موم عسل، زردچوبه (خواص زردچوبه برای دندان درد)، برگ کاری و سیر نیز برای حفظ سلامت پریودنتال بسیار مفید است. مطالعاتی در مورد فعالیت ضد پوسیدگی عصاره اکالیپتوس به همراه سیر، پیاز، زنجبیل و عسل وجود دارد که همگی به جلوگیری از پوسیدگی و نیز کمک به سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند. همچنین در صورت نیاز مقاله شایع ترین بیماری دهان و دندان را مطالعه کنید.

از مهمترین توصیه‌هایی که برای حفظ سلامت دندان‌ها تاکید شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حد امکان مصرف خوراکی‌های بسیار شیرین را کم کنید.
  • با دندان‌های خود چیزهای سفت و سخت مانند پسته، فندق و... نشکنید.
  • برگشت اسید معده به دهان (ریفلاکس معده) بسیار برای سلامت دندان‌ها مضر است و باید هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.
  • از خوردن و آشامیدن خوارکی‌های سرد و گرم بلافاصله بعد هم اجتناب کنید.

 

طب سنتی برای درمان و پیشگیری پوسیدگی دندان‌ها چه راهکارهایی دارد؟

در حالی که مراجعه به دندانپزشک برای درمان پوسیدگی دندان، بهترین کار است، با این حال چند راهکار اضافی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کند کردن پوسیدگی و جلوگیری از عمیق شدن یا دردناک شدن آن‌ها انجام دهید. اگر پوسیدگی درمان نشود، به سرعت پیشرفت کرده و در نهایت با رسیدن به عمق و عصب دندان، باعث درد شدید و حتی آسیب‌های جدی‌تر خواهد شد. راهکارهای طب سنتی زیر می‌توانند به درمان پوسیدگی دندان کمک کنند:

 راه کار طب سنتی برای پوسیدگی دندان

استفاده از روغن پونه کوهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که روغن پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل کرده و در طب سنتی و درمان پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است. یکی از ترکیبات طبیعی موجود در پونه کوهی دارای خواض ضد میکروبی قوی بوده و به درمان پوسیدگی دندان کمک می‌کند. شما می‌توانید روزانه با روغن پونه کوهی مسواک بزنید تا به کند شدن روند پوسیدگی کمک کرده و از بیشتر شدن پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنید.

 

ایجاد سطح pH سالم با استفاده از زایلیتول

زایلیتول یک شیرین کننده طبیعی است که می‌تواند به جلوگیری از گسترش باکتری‌ها و پوسیدگی دندان کمک کند. به همین دلیل، اغلب از زایلیتول به عنوان یک ماده در خمیر دندان استفاده می‌شود. زایلیتول از فیبرهای گیاهی مشتق شده و می‌تواند قند را تجزیه کرده تا سطح pH دهان شما را خنثی نگه دارد. همچنین به جلوگیری از انتشار اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود جلوگیری می‌کند. با استفاده از زایلیتول، چسبیدن این باکتری‌ها به دندان‌ها، لثه‌ها و سایر نواحی داخل دهان دشوارتر خواهد بود.

 

روغن میخک برای تسکین و پیشگیری از درد دندان

میخک یک درمان طبیعی ثابت برای درمان دندان درد است. با استفاده از مقداری پنبه، یک یا 2 قطره از روغن میخک را مستقیماً روی دندان بمالید و اجازه دهید آن را خیس کند. روغن میخک قبل از پیشرفت‌های مدرن دندانپزشکی برای درمان درد دندان استفاده می‌شد.

علاوه بر موضوع مطرح شده، برای بازیابی مینای دندان، این روغن یک اثر بی حس کننده جهت مبارزه با درد ایجاد کرده و به دندان در حفظ مواد معدنی کمک می‌کند. می‌توانید در صورت نیاز، روغن میخک را هر 2 تا 3 ساعت یک بار روی دندان بمالید یا چند قطره از آن را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و در دهان بچرخانید.

 

استفاده از پوست چریش برای مبارزه با عفونت دندان

گیاه چریش، گیاهی است که در فصل بهار روی کوه‌های خراسان می‌روید. این گیاه مانند تره است و در طب سنتی و درمان پوسیدگی دندان کاربرد بسیاری دارد. شما می‌توانید با مسواک زدن به وسیله چوب چریش یا جویدن برگ‌ها یا دانه‌های آن، باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی را از بین ببرید.

روغن قوی موجود در این گیاه به عنوان دارویی برای درمان عفونت‌های دهان، پوسیدگی دندان و جلوگیری از خونریزی و درد لثه سابقه طولانی دارد. از چریش همچنین برای کاهش باکتری‌های دهان، تمیز کردن و سفید کردن طبیعی دندان‌ها و حتی مبارزه با بوی بد دهان استفاده می‌شود.

 

چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی فلوراید

نوشیدن روزانه چای سبز (بدون هرگونه قند و شیرینی) می‌تواند به از بین بردن تجمع باکتری‌های مضر در دهان کمک کند. چای سبز حاوی مقدار مناسبی از فلوئور طبیعی است که به عنوان یک پیشگیری کننده از پوسیدگی عمل می‌کند. حتی می‌توانید از چای سبز برای غرغره کردن یا چرخاندن آن در دهان به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. توجه داشته باشید که دهانشویه اصلی خود را با چای سبز جایگزین نکنید و فقط از آن به عنوان دهانشویه مکمل استفاده کنید.

 

استفاده از ریشه شیرین بیان برای درمان پوسیدگی

جویدن ریشه شیرین بیان می‌تواند به کند شدن پوسیدگی دندان کمک کند. ریشه شیرین بیان یک ضد میکروب طبیعی است که باکتری‌هایی که باعث ایجاد و رشد حفره‌ها می‌شوند را مهار می‌کند. حتماً از ریشه شیرین بیان طبیعی و گیاهی استفاده کرده و از مصرف شیرین بیان فرآوری شده که حاوی مواد شیرین کننده هستند به طور جدی خودداری کنید.

 

نتیجه‌گیری

استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان پوسیدگی دندان به وسیله آن مؤثر و مفید است. در واقع حفظ بهداشت دهان و در واقع آگاهی کامل از مزایا و معایب طب سنتی به متخصصین بهداشت و درمان دندان کمک می‌کند تا افرادی را که از آن‌ها استفاده می‌کنند را به درستی راهنمایی نمایند. دکتر صفورا امامی با سال‌ها تجربه در زمینه درمان ریشه دندان و متخصص عصب کشی می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی نماید. برای هماهنگی قرار ملاقات (گرفتن نوبت) با شماره‌ تلفن‌های مطب 26255102 و 26255088 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی

 

1- آیا طب سنتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر است؟

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از راهکارهای طب سنتی، پوسیدگی دندان را تاخیر انداخته و از بروز آن جلوگیری کنید.

2- تغذیه چه تاثیری بر پوسیدگی دندان دارد؟

عادات غذایی بر سلامت دهان و دندان بسیار مؤثر است. برخی از غلات مانند غلات گرم و سرد، چیپس‌ها و... باعث افزایش روند پوسیدگی می‌شوند. بهتر است مواد غذایی حاوی نشاسته را همراه با مواد بدون قند مصرف نمایید. نوشابه‌های ورزشی و مکمل‌های ویتامین ث حاوی ترکیبات اسیدی بوده و می‌توانند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشند.

3- چگونه به وسیله طب سنتی درد ناشی از پوسیدگی دندان را کاهش دهیم؟

شما می‌توانید پنبه را به مقداری روغن حنظل آغشته کرده و روی دندان قرار دهید تا از درد آن کاسته شود.

4- چگونه خمیر دندان طبیعی بسازیم؟

خمیر دندان طبیعی را به راحتی با استفاده از 2 واحد عسل و و 2 واحد نمک طبیعی درست کنید. همچنین استفاده از پودر کندر، عسل و نمک به شستشوی فضای دندان کمک می‌کند. علاوه بر این 2 راه، پودر خاکستر و پوست بادام را با مقداری ژل کتیرا یا عسل مخلوط کرده، این ترکیب نیز می‌تواند به عنوان خمیر دندان طبیعی استفاده شود.

5- آیا طب سنتی نمک را برای درمان پوسیدگی دندان توصیه می‌کند؟

نمک به علت خاصیت آنتی سپتیک و ضد باکتری خود، یکی از راهکارهای درمان پوسیدگی دندان در طب سنتی است. با توجه به این که در اکثر پوسیدگی‌های دندان، باکتری‌ها و عوامل عفونت‌زا دخیل هستند، نمک با خواص خود تا 82 درصد احتمال پوسیدگی را کاهش و حتی با کشتن باکتری‌های پوسیدگی را درمان کند.

 

متخصص درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. سعید رضوانی دزفول 1402/02/06

    سلام بسیار عالی توضییح دادید متشکرم مورد تایید خداوند متعال قراربگیرید انشالله

نظر خود را وارد کنید

whats app