مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا لمینت دندان‌ها باعث پوسیدگی زودهنگام آنها می‌شود؟

آیا لمینت دندان‌ها باعث پوسیدگی زودهنگام آنها می‌شود؟

 

عدم اعتماد به نفس در لبخند روی تمام جنبه‌های زندگی شما تأثیر می‌گذارد. لمینت دندان یک راه حل ساده است که به شما کمک کرده خنده زیباتری داشته باشید. اگر به لبخند خود اطمینان ندارید یا احساس می‌کنید دندان‌هایتان عاملی در زیبایی خنده‌تان است، این راه حل زندگی شما را به سمت و سوی بهتری خواهد برد.

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح انتهای ریشه دندان به طور کامل در مورد لمنیت دندان صحبت خواهیم کرد. در ضمن گاهی سوال پیش می‌آید که لمینت‌های دندان تا چه مدت می‌توانند از دندان‌های شما محافظت کنند و آیا لمینت معایبی داشته یا باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، اگر جواب این سوالات را می‌خواهید بدانید این مقاله ‌را تا تنها مطالعه کنید.

 

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های دندان مشابه روکش‌ها هستند. آنها از یک ماده نازک و سفارشی تشکیل شده‌اند که با قرارگیری روی سطوح دندان، ظاهر آن را بهبود می‌بخشند. لمینت روشی کم تهاجمی بوده و راهی عالی برای داشتن یک لبخند عالی است.

گاهی لمینت‌های دندان با روکش‌های دندان اشتباه گرفته می‌شوند، زیرا روکش‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند. تفاوت اصلی زمانی رخ می‌دهد که دقیقاً به آنچه روی دندان‌ها قرار می‌گیرد نگاه کنید. برای مقایسه این دو می‌توان گفت که لمینت‌ها مواد نازک‌تری هستند و میزان مینای برداشته شده برای قرار دادن آنها بسیار کمتر از فرآیند قرار دادن روکش است. روکش‌ها، پوسته‌های همرنگ دندان هستند که روی سطح دندان قرار می‌گیرند.

لمینت‌ها به طور معمول برای رفع موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • گاهی استفاده از داروها یا فلوراید بیش از حد یا پرکردگی‌های رزین بزرگ باعث ایجاد لکه یا تغییر رنگ دندان می‌شوند، لمینت به رفع این مشکل کمک می‌کند.
  • برای پوشش دندان‌هایی که فرسوده یا شکسته شده‌اند.
  • دندان‌های نامرتب، ناهموار یا نامنظم با برآمدگی را مرتب می‌کند.
  • فاصله بین دندان‌ها را از بین می‌برد.

لمینت با ونیر نیز تفاوت دارد. لمینت ماده نازکی است که روی دندان قرار می‌گیرد. ونیرها پوسته‌هایی همرنگ دندان هستند که در اطراف دندان قرار می‌گیرند. هر دوی آن‌ها به روش‌های مختلف، دندان‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

 

مزیت های لمینت دندان

 

انواع لمینت دندان

بیماران هنگام انتخاب لمینت دندان سه گزینه اصلی دارند. برخی لمینت کامپوزیت را انتخاب می‌کنند زیرا ترمیم آن ارزان‌تر است. با این حال، کامپوزیت مستعد خرد شدن بوده و به ندرت بیش از هشت سال عمر می‌کند. در مقابل روکش‌های چینی بسیار قوی تر و ماندگارتر هستند. به طور کلی این سه نوع لمینت دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • لمینت‌های رزین کامپوزیت: این لمینت‌ها گزینه ارزان تری هستند و 5 تا 7 سال دوام خواهند داشت.
  • لمینت چینی: مواد لمینت چینی ظاهری طبیعی دارد. آنها قبل از تعویض بین 10 تا 20 سال دوام آورده و در برابر لکه‌ها مقاومت بیشتری دارند.
  • لمینت پرسلن یا سرامیکی: لمینت‌های پرسلن نیز در برابر لکه‌ها مقاوم هستند، اما ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های لکه زا اجتناب کنید. اگر مشکل دندان شما به خاطر استرس رخ داده است معمولاً این روش استفاده می‌شود. لمنیت سرامیکی همچنین استحکام بالاتری دارد.

عامل تعیین کننده برای انتخاب نوع لمینت به موقعیت شما بستگی دارد. برای انتخاب دقیق، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا روش مناسب شما را پیشنهاد دهد.

 

مزایای لمینیت دندان

لمینت‌های دندان همیشه بهترین گزینه برای بهبود لبخند بوده‌اند. استفاده از لمینت مزایای زیادی دارد. قرار دادن این پوسته‌های نازک و سفارشی روی هر دندان می‌تواند هر گونه لکه یا تغییر رنگ را پنهان کند. اگر درمان‌های سفیدکننده یا بلیچینگ دندان مؤثر نباشد، مردم اغلب از این روش استفاده می‌کنند.

گاهی استفاده بیش از حد از فلوراید یا داورهای تجویزی باعث ایجاد لک روی دندان می‌شوند که این لک‌ها عمیق و دردسرساز می‌شوند. در این گونه مواقع، سایر روش‌های سفید کردن دندان پاسخگو نخواهند بود. پس بهتر است به دنبال لمینت دندان باشید. لمینت‌های با رنگ روشن تر می‌توانند دندان‌ها دارای لکه‌های عمیق بپوشانند.

برخی از موقعیت‌های غیرمنتظره منجر به شکستگی، ساییدگی یا شکستگی دندان‌ها می‌شوند. اینجاست که لمینت‌ راه حلی سریع بوده و به کمک شما می‌آید. لمینت‌ها می‌توانند تراشه یا هر نوع آسیبی را پنهان کنند. این ترمیم‌ها می‌توانند یک دندان یا حتی چندین دندان را بهبود بخشند.

لمینت‌های دندانی همچنین می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. در برخی موارد حتی می‌توانند برآمدگی‌ها را درمان کنند. برداشتن مقدار کمی ‌از مینای دندان به پوسته‌های نازک کمک کرده تا بهتر روی سطوح دندان بمانند. همچنین به جلوگیری از ازدحام بیش از حد کمک می‌کنند. لمینت‌ها همچنین می‌توانند فاصله بین دندان‌ها را از بین ببرند. شکاف‌های بین دندان منجر به جابجایی دندان و زوال استخوان فک خواهند شد. قرار دادن لمینت روی دندان‌ها می‌تواند این شکاف‌های کوچک را بسته و از بروز مشکلات بیشتر دندانی جلوگیری کند.

لمینت‌های دندانی باید با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشند تا بتوانند به راحتی با رنگ سایر دندان‌ها ترکیب شوند. البته اگر تصمیم دارید تمام دندان‌ها را پوشش دهید، می‌توانید سطح سفیدتری را انتخاب کنید. از آنجا که اثرات لمینت دندان دائمی است، دیگر نیازی به تغییر شکل یا تنظیمات نخواهید داشت.

 

عوارض و معایب لیمنت دندان

انتخاب لمینت یک تصمیم بزرگ است. انجام این ترمیم‌ها نیاز به تعهد مادام العمر دارد زیرا همانطور که گفتیم، درمان دائمی است. هر لمینت به دندان چسبیده و اگر یکی از آن‌ها از بین برود، امکان تعمیر مجدد آن وجود نخواهد داشت. حتی اگر لمینیت چینی باشد، باز هم باید مراقب مواد غذایی مصرفی خود باشید. در هر صورت نمی‌توانید غذاهای ترد یا سفت بخورید زیرا ممکن است لمینت را شکسته یا باعث ترک خوردن آن شود.

با استفاده از لمینت، مقداری حساسیت دندان به دما وجود خواهد داشت. از این گذشته، دندانپزشک باید برخی از لایه‌های مینای دندان را بتراشد که این می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی شود. یکی دیگر از نکات منفی ایجاد حفره است. افرادی که لمینت‌های دندانی دارند هنوز هم ممکن است دچار پوسیدگی دندان در زیر لمینت شوند. به همین دلیل است که مراقبت صحیح از دندان در زمان استفاده از لمینت‌ها الزامی است.

لمینت‌های دندان برای افرادی که دندان‌های ضعیف و پوسیده دارند مناسب نیستند. همچنین افرادی که پریودنتیت دارند نمی‌توانند از لمینت استفاده کنند. افرادی که لایه مینای نازکی دارند نیز نباید لمینت‌ها را انتخاب کنند. اطمینان از اینکه لمینت‌های دندان برای شما مناسب هستند و می‌توانید از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید، به تعهد نیاز دارد. به این ترتیب، می‌توانید مزایا را به حداکثر رسانده و از معایب آن جلوگیری کنید.

 

انواع روش لمینت

 

آیا لمینت دندان‌ها باعث پوسیدگی زودهنگام آنها می‌شود؟

دندانپزشک شما بررسی می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای لمینت هستید یا خیر؟ برای این درمان نیاز به آمادگی زیادی نخواهید داشت و دندانپزشک در یک جلسه دندان‌های شما را زیبا و درخشان کند. لمینت از 10 تا 30 دوام داشته و در صورت مراقبت صحیح از آن‌ها به هیچ عنوان باعث پوسیدگی دندان نخواهند شد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید؛ همچنین برای مطالعه بیشتر درباره درمان پوسیدگی دندان کلیک کنید.

از عادت‌های بد دوری کنید.

درست مانند دندان‌های معمولی، روکش‌های دندان اغلب به دلیل عادت‌های بد می‌شکنند. از جویدن اشیایی مانند تکه‌های یخ یا ناخن خودداری کنید. همچنین باید از استفاده از دندان برای باز کردن بسته‌ها خودداری کنید. این عمل می‌تواند باعث کنده شدن یا شکستن کامل روکش و پوسیدگی زودرس دندان شود.

علاوه بر این، افراد سیگاری باید در اسرع وقت سیگار را ترک کنند. سیگار باعث انواع مشکلات دندانی از جمله بیماری پریودنتال می‌شود. دندانپزشکان اغلب برای درمان مشکلات دهان و دندان ناشی از سیگار کشیدن مجبور به برداشتن لمینت شده و لازم است لمینت از نو انجام شود.

مصرف نوشابه را محدود کنید.

سودا حاوی اسید فسفریک است. این اسید می‌تواند هم به دندان‌های طبیعی و هم به روکش‌های دندان آسیب برساند. در حالی که افراد می‌توانند هر از گاهی یک قوطی نوشابه بنوشند، مصرف منظم آن ممکن است باعث از بین رفتن لمینت شود. اگر علاقه زیادی به نوشیدن نوشابه دارید، بهتر است برای مصرف از نی استفاده کنید.

مراقب روکش‌های خود باشید.

باید از روکش‌های لمینت در برابر نیروهای قوی که می‌توانند باعث از کار افتادن آنها شوند محافظت کنید. کسانی که ورزش‌های تماسی انجام می‌دهند باید از محافظ دهان برای محافظت از لمینت استفاده کنند. همچنین افرادی که از دندان قروچه رنج می‌برند باید هرچه سریع‌تر برای درمان این مشکل خود اقدام کرده که نه تنها از لمینت محافظت کرده بلکه از بروز سایر آسیب‌های دندانی جلوگیری کنند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روکش دندان کلیک کنید و مقاله را مطالعه فرمایید.

روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

محافظت از دندان‌های واقع در زیر لمینت دندان بسیار مهم است. در صورت استفاده از لمینت باید دو بار در روز با مسواک برقی یا دستی مسواک بزنید. استفاده روزانه از نخ دندان نیز توصیه می‌شود. این کار باکتری‌های کناره‌های دندان را از بین می‌برد. اگر باکتری بین دندان‌ها باقی بماند، باعث پوسیدگی دندان خواهد شد.

 

جمع بندی

به دست آوردن لبخندی که همیشه می‌خواستید کار سختی نیست. راه حل ساده تر از چیزی است که فکر می‌کنید. لمینت دندان یک روش غیرتهاجمی برای بهبود لبخند شماست. امروزه استفاده از لمینت بسیار متداول بوده و افراد بسیاری از روش برای زیبا کردن خنده خود استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که لمینت‌های دندانی بهانه‌ای برای سستی در رعایت بهداشت دهان و دندان نیستند. با آنها خوب رفتار کنید و مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید.

با این حال اگر به چیزی بیشتر از لمینت نیاز دارید، باندینگ و روکش (انواع روکش دندان) به شما کمک خواهد کرد. اما لمینت‌ها یک گزینه میانی عالی هستند، به ویژه برای افرادی که به تغییر شکل دندان‌های خود در مراحل سبک‌تر علاقه دارند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه می‌توانید سلامت دندان‌های خود را حفظ کنید هستید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات وب سایت را مطالعه کرده و در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد لمینت دندان آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

در ضمن برای بهره مندی از درمان‌های دهان و دندان می‌توانید روی تیم ما در مطب دکتر صفورا امامی، حساب کنید. در صورت نیاز به درمان مشکلات دندانی از جمله جراحی ریشه دندان و عصب کشی یا درمان دندان ترک خورده، همین حالا با ما تماس گرفته و یک قرار ملاقات تنظیم کنید.

 

دکتر متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app