مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

علت تیر کشیدن دندان پر شده چیست؟

علت تیر کشیدن دندان پر شده چیست؟

 

پر کردن دندان یکی از روش‌های متداول برای درمان حفره‌ها و آسیب‌های دندانی است. این فرآیند به منظور بازسازی و تقویت دندان‌های متضرر از تخریب یا پوسیدگی انجام می‌شود. با این حال، ترکیب ماده پرکننده با دندان به یکی از جنبه‌های حیاتی این فرآیند مبدل می‌شود. اگر ماده پرکننده به درستی و با دقت لازم در حفره دندان قرار نگیرد، ممکن است مشکلاتی نظیر درز یا شکاف به وجود آید.

این درزها ممکن است زمینه‌ساز برای نفوذ میکروب‌ها و مواد خارجی شوند که منجر به التهابات، تحریک عصب دندان و در نتیجه تیر کشیدن دندان پر شده خواهند شد. این تنها یکی از دلایل و علت تیر کشیدن دندان پر شده است، در این راهنما از وب سایت دکتر صفورا امامی به این موضوع پرداخته و سایر علت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

حساسیت دندان بعد از پر کردن

حساسیت دندان پس از پر کردن معمولاً امری معمول و موقت است و ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در زیر به چند نکته در مورد احتمال حساسیت پس از پر کردن دندان اشاره کرده‌ایم:

  1. تغییرات دمایی: دندان‌های پر شده ممکن است به تغییرات دما واکنش و حساسیت نشان دهند، به ویژه در برابر هوای سرد، مایعات و مواد غذایی داغ یا سرد. این حساسیت معمولاً به مرور زمان کاهش می‌یابد.
  2. حساسیت در لثه‌ها: پس از پر کردن، لثه‌ها و اطراف دندان ممکن است حساسیت نشان دهند. این حساسیت معمولاً با گذر زمان کاهش می‌یابد و مراقبت دقیق از دهان می‌تواند کمک کننده باشد.
  3. درد در دندان‌های مجاور: حساسیت در دندان‌های مجاور دندان پر شده نیز ممکن است اتفاق بیافتد. این مسئله معمولاً به مرور زمان بهبود می‌یابد.
  4. درد در هنگام فشردن دندان‌ها بر روی هم: اگر در هنگام فشردن دندان‌ها بر روی هم درد احساس می‌شود، این ممکن است به دلیل فشار اضافی وارد شده به دندان‌ها باشد. در برخی موارد، لازم است برای تنظیم دندان پر شده مراجعه نمایید.
  5. درد در هنگام خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن: این حساسیت ممکن است ناشی از تغییرات در ساختار دندان پس از پر شدن باشد. به مرور زمان و با توجه به تغییرات در دهان، این نوع حساسیت نیز بهبود می‌یابد.

در صورتی که حساسیت پس از پر کردن دندان به مرور زمان کاهش نیافت یا اذیت‌کننده باشد، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بررسی‌های لازم را انجام داده و اقدام به درمان نمایید.

 

 علت تیر کشیدن دندان

 

تیر کشیدن دندان با دندان درد چه فرقی دارد؟

تیر کشیدن دندان به معنای ایجاد درد ناگهانی ولی موقت در دندان است. در این فرآیند، دندان با یک درد ناگهانی مواجه می‌شود که بلافاصله پس از آن، درد التیام پیدا می‌کند. این حالت ممکن است در طول روز چندین بار تکرار شود. این روند مشابه فرآیند فرو رفتن سوزن در بدن است. همانطور که سوزن باعث سوزش در ناحیه فرو رفته می‌شود، تیر کشیدن دندان نیز نقش مشابهی ایفا می‌کند. اما در مقابل، درد دندان به صورت مداوم و با فاصله‌های زمانی ضربانی ادامه دارد.

 

علت تیر کشیدن دندان پر شده چیست؟

تیر کشیدن دندان پر شده دلایلی مختلفی دارد که در ادامه به برخی این موارد اشاره کرده‌ایم، اگر تیر کشیدن دندان بیش از چند روز ادامه یافت بهتر است هرچه سریع‌تر برای اقدامات درمانی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

ترشحات زیاد غدد دندانی

یکی از علل تیر کشیدن دندان پر شده، ترشحات زیاد غدد دندانی استت. غدد دندانی مسئول ایجاد مایعاتی مانند آب دهان هستند. اگر ترشحات غدد دندانی بیش از حد افزایش یابد، ممکن است این مایعات فشار زیادی به دندان وارد کرده و منجر به تیر کشیدن دندان همراه با درد گردد. این وضعیت معمولاً باعث ایجاد تنش و ایمپاکت در ناحیه دندان می‌شود.

 

عفونت دندانی

دلیل دیگر تیر کشیدن دندان پر شده ممکن است عفونت دندانی باشد. وجود باکتری‌ها در دهان می‌تواند به ساختار داخلی دندان نفوذ کرده و عفونت ایجاد کند. در این شرایط، در حین تیر کشیدن دندان، احساس درد ناگهانی و شدید رخ می‌دهد زیرا عفونت باعث تحریک عصب‌ها و بافت‌های حسی می‌شود. برطرف کردن و درمان مناسب عفونت دندان برای رفع تیر کشیدن دندان در این حالت ضروری است تا از پیشرفت عفونت و افزایش درد جلوگیری شود.

 

انحراف عصب دندانی

در برخی موارد، انحراف یا فشار بر عصب دندانی نیز می‌تواند به عنوان عاملی برای تیر کشیدن دندان پر شده مطرح شود. این انحراف ممکن است ناشی از ضربه یا فشار شدید به دندان باشد که منجر به تحریک عصب و احساس درد می‌شود. این وضعیت معمولاً نیازمند ارزیابی دقیق و تشخیص از طریق تصویربرداری دندانی است تا علت انحراف عصب مشخص شود.

 

تراکم دندانی

وجود تراکم دندانی نیز می‌تواند به عنوان دلیل دیگری برای تیر کشیدن دندان پر شده مطرح شود. اگر دندان‌ها به یکدیگر برخورد زیادی داشته باشند، فشارهای زیادی به دندان‌ها وارد می‌شود که ممکن است باعث درد و تیر کشیدن دندان گردد. درمان این مشکل ممکن است نیاز به اصلاح تراکم دندانی یا درمان‌های ارتودنسی داشته باشد.

 

وجود ترک یا شکستگی در دندان

ترک یا شکستگی در دندان نیز می‌تواند به عنوان عاملی برای تیر کشیدن دندان پر شده مطرح شود. در صورت وجود ترک یا شکستگی، حساسیت دندان افزایش می‌یابد و در هنگام تغییرات دمایی یا فشار، با درد شدید همراه است. درمان ترک یا شکستگی ممکن است به وسیله کشیدن دندان یا عصب کشی دندان انجام شود. همچنین برای اطلاع از دلایل اصلی ترک دندان ها کلیک کنید.

 

عدم تطابق مناسب ماده پر کردگی با دندان

اگر ماده پرکننده به درستی و با روش صحیح در حفره دندان قرار نگیرد، ممکن است باعث ایجاد درز یا شکافی نامرئی بین ماده پرکننده و دندان شود. در این حالت، احتمالاً اولین علائمی که تجربه می‌کنید، تیر کشیدن دندان پر شده خواهد بود. این مشکلات می‌توانند باعث تحریک خود دندان شده و در نتیجه درد ایجاد کنند.

به عنوان مثال، اگر ماده پرکننده به خوبی به دندان چسب نکند یا در طی فرآیند پر کردن حجم کافی نداشته باشد، فضای خالی یا درزهای ناشی از این نقص می‌توانند به ورود میکروب‌ها و مواد غذایی به دندان منجر شود، که باعث تحریک و التهاب عصب دندان می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، اهمیت استفاده از خدمات یک دندانپزشک با تجربه و نحوه صحیح پر کردن دندان با مواد مناسب و با روش‌های به‌روز و اصولی ضروری است. همچنین، در صورت تجربه هر گونه درد یا علائم غیرعادی پس از پر کردن دندان، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام شود.

مهم است که پر کردن دندان به دقت و به صورت اصولی توسط یک دندانپزشک متخصص انجام شده و در طی این فرآیند استانداردهای بهداشتی به درستی رعایت شود.

 

 درمان تیر کشیدن دندان پر شده

 

درمان تیر کشیدن دندان پر شده

برای درمان درد دندان پس از پر کردن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اجتناب از محرک‌های حساسیت: اجتناب از مصرف مواد غذایی سرد یا داغ می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین، از مصرف محصولات حاوی اسیدها و شکرهای افزوده نیز پرهیز کنید.
  2. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت: خمیر دندان‌های حاوی عناصر فعال مانند پتاسیم نیترات می‌توانند به کاهش حساسیت و تیر کشیدن دندان پر شده کمک کنند. این خمیر دندان‌ها باید به صورت منظم و به مدت زمان طولانی استفاده شوند تا نتایج بهتری به همراه داشته باشد.
  3. دهان‌شویه: استفاده از دهان‌شویه با محتوای فلوراید می‌تواند به تقویت مینای دندان کمک کرده و حساسیت را کاهش دهد.
  4. حفظ روتین مراقبت دهانی: مراقبت دهانی منظم شامل مسواک زدن با حرکات آرام و دقیق، نخ دندان کشیدن با دقت و استفاده از دهان‌شویه می‌تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.
  5. اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی اسیدی: مصرف مواد غذایی و نوشیدنی اسیدی می‌تواند به آسیب به مینای دندان و افزایش تیر کشیدن دندان پر شده منجر شود. بنابراین، اجتناب از این نوع مواد می‌تواند مفید باشد.
  6. مشاوره با دندانپزشک: در صورت ادامه درد یا حساسیت، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بررسی دقیقی انجام داده و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

در نهایت، اگر هر گونه درد یا علائم غیرطبیعی پس از پرکردن دندان تجربه می‌کنید، توصیه می‌کنیم که به دندانپزشک مراجعه و اقدامات لازم انجام شود تا از مشکلات بیشتر جلوگیری گردد. برای اطمینان از درمان دقیق و مناسب پیشنهاد می‌کنیم با کلینیک دکتر صفورا امامی تماس گرفته و جهت دریافت نوبت اقدام نمایید.

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app