مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

مهمترین علت های بوی بد دهان و راه حل درمان آن چیست؟

مهمترین علت های بوی بد دهان و راه حل درمان آن چیست؟

 علت و دلیل بوی بد دهان چیست؟

پشت هر نفس بد بوی شما، علتی نهفته است. خواه این بوی بد دهان از تنفس صبحگاهی باشد، چه مواد غذایی که می‌خورید یا نشانه‌ای بیماری خاص! برای پیشگیری و درمان بوی بد دهان (Halitosis)، باید ابتدا علت آن را پیدا کنید. در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی، با این علت‌ها و راه حل درمان بوی بدن دهان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تو چیزی هستی که می‌خوری!

هضم و تجزیه غذا از دهان شما شروع می‌شود. این بدان معناست که تا زمانی که شما غذا را هضم نکنید، ذرات در دهان باقی می‌ماند. بیشتر اوقات، بوی بد دهان زمانی اتفاق می‌افتد که شما غذاهایی با بوی قوی می‌خورید. برخی از غذاهایی که معمولا منجر به بوی بد دهان می‌شوند عبارتند از:

  • سیر
  • پیاز
  • غذاهای تند
  • ترب
  • قهوه
  • محصولات لبنی

بوی بد دهان می‌تواند در زمانی که اصلاً انتظارش را ندارید، ظاهر شود. بنابراین اگر الان چیزی بخورید، ممکن است تا مدتی بعد نفس شما تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

علت های بوی بد دهان

با این حال، علت بوی بد دهان می‌تواند بیشتر از یک وعده غذایی تند یا عادات بهداشتی نامناسب باشد. برخی از علت‌های بوی بد دهان که بیشتر رایج هستند عبارتند از:

دلیل بوی بد دهان

بیماری لثه: هنگامی‌که پلاک و باکتری در اطراف خط لثه شما ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. بیماری لثه منجر بوی بد دهان می‌شود.

شکل دندان: گاهی اوقات دندان‌های ما شکسته یا شکاف می‌خورند، این شکاف‌ها مکان‌هایی عالی برای گیر کردن ذرات غذا هستند. حتی با مسواک، دسترسی به این نقاط ممکن است سخت باشد و تکه‌هایی از مواد غذایی به دام افتاده باقی بمانند. هنگامی که غذا تجزیه می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

آلرژی‌های مزمن: آلرژی‌های فصلی می‌تواند منجر به ترشح از بینی شود. در طی آبریزش بینی، مخاط اضافی از پشت گلو جاری می‌شود. چکه کردن خلط، پناهگاهی برای تکثیر باکتری‌ها ایجاد کرده که منجر به بوی بد دهان می‌شود.

کتواسیدوز: این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد مبتلا به دیابت دارای سطح انسولین به طور خطرناکی پایین باشد. بدن این افراد شروع به استفاده از ذخایر چربی برای دریافت انرژی می‌کند. همانطور که چربی تجزیه می‌شود، کتون تولید شده و بوی نامطبوعی از خود به جای می‌گذارد.

بیماری ریفلاکس معده (GERD): رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به سمت مری حرکت می‌کند. این اسید معده نابجا ممکن است خود باعث بوی بد دهان شده یا چون اسید معده مینای دندان را فرسایش می‌دهد، می‌تواند منجر به شکاف‌هایی شود که غذا در آن‌ها به دام می‌افتد.

 

روش‌های دندانپزشکی برای رفع بوی بد دهان

همان‌طور که اشاره کردیم، در برخی از مواقع ممکن است پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مواردی از این قبیل می‌توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند. بدیهی است که در این شرایط نمی‌توانید انتظار اثرگذاری مطلوب از روش‌های خانگی معرفی‌شده در بخش‌های قبلی داشته باشید. در این حالت لازم است حتما به یک دندان‌پزشک مجرب مراجعه کرده و از روش‌ها و راهکارهای موجود در این زمینه، به درمان و از بین بردن بوی بد دهان بپردازید. در این حالت معمولا از روش‌هایی مانند عصب‌کشی دندان و ... استفاده می‌شود تا پوسیدگی و عفونت موجود به صورت کامل برطرف شود.

 

بررسی سایر راه حل درمان بوی بد دهان

بهبود تنفس و حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در عین حال آسان است. این مراحل ساده را امتحان کنید تا از شر بوی بد دهان خلاص شده و دهانی خوشبو داشته باشید.

  • مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

پلاک، تجمع چسبنده روی دندان‌های شما، باعث جمع آوری باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند خواهد شد. غذای گیر کرده لای دندان نیز به این مشکل می‌افزاید. دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. اگر نگران بوی بد دهان خود هستید، هر دو را کمی بیشتر انجام دهید. هر چند بهتر است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زیاده روی نکنید. اگر خیلی سخت مسواک بزنید، ممکن است دندان‌های خود را فرسوده کرده، به طوری که در مقابل پوسیدگی آسیب پذیر باشد.

یک راه حل مناسب برای درمان بوی بد دهان این است که شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب مسواک بزنید. یعنی برای جلوگیری از پوسیدگی، مهم‌ترین زمان مسواک زدن قبل از خواب است و برای جلوگیری از هالیتوز، مهمترین زمان مسواک زدن صبح است.

 

مسواک زدن با خمیر دندان یا محلول آب نمک؛ کدام بهتر است؟ کلیک کنید.

درمان خانگی بوی بد دهان

 

  • دهان خود را بشویید.

شستن مداوم دهان، علاوه بر این که نفس شما را خوشبو می‌کند، از دهان در برابر باکتری‌ها نیز محافظت می‌کند. طعم نعناع تازه می‌تواند احساس خوبی به شما بدهد. اما مطمئن باشید دهانشویه ای که انتخاب می‌کنید میکروب‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند را از بین می‌برد. بهتر است روزانه دهان خود را با یک دهانشویه خوب بشویید و علت بوی بد دهان را متوقف کنید. زمان ایده آل برای انجام این کار قبل از خواب است.

همچنین اگر بعد از غذا خوردن دهان خود را با آب ساده بشویید، می‌توانید به خوشبو نگه داشتن دهان کمک کنید، زیرا ذرات غغذایی که لای دندان‌ها گیر کرده‌اند خارج می‌شوند.

 

  • زبان خود را پاک کنید.

پوششی که به طور معمول روی زبان شما ایجاد می‌شود می‌تواند میزبان باکتری‌های بدبو باشد. برای خلاص شدن از شر آنها، زبان خود را به آرامی ‌با مسواک خود مسواک بزنید. اگر احساس خوشایندی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از مسواک‌هایی که دارای سری مخصوص شستشوی زبان هستند استفاده کنید. آن‌ها به طور خاص طراحی شده اند تا فشار یکسانی را در سطح ناحیه زبان اعمال کنند. این کار باکتری‌ها، باقی مانده‌های غذا و سلول‌های مرده ای را که مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند از آنها مراقبت کند، حذف می‌کند.

 

  • از خوردن غذاهایی که نفس شما را بدبو می‌کنند اجتناب کنید.

پیاز و سیر متخلفان علت‌های اصلی بوی بد دهان هستند. اما مسواک زدن بعد از خوردن آنها کمکی نمی‌کند. موادی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، به جریان خون شما راه یافته و به ریه‌های شما نفوذ می‌کنند. به این ترتیب نفس شما بدبو می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل عدم مصرف آن‌ها در هنگام حضور در مکان‌های عمومی یا دیدار با دوستان و آشنایان شماست.

 

  • مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

سیگار علاوه بر ایجاد سرطان، می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند، دندان‌های شما را لکه دار کند و باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

بوی بد دهان از چیست

  • مصرف مواد شیرین را کاهش دهید.

باکتری‌های موجود در دهان شما عاشق شکر هستند. از آن برای تولید اسید استفاده می‌کنند. این کار باعث ساییدگی دندان‌ها و ایجاد بوی بد دهان می‌شود. به جای مصرف مواد شیرین، آدامس بدون قند بجوید. آدامس بزاق را که مکانیسم دفاعی طبیعی دهان در برابر اسیدهای پلاک است تحریک می‌کند. همین امر باعث پوسیدگی و بوی بد دهان می‌شود.

 

  • لثه‌های خود را سالم نگه دارید.

بیماری لثه باعث بوی بد دهان می‌شود. باکتری‌ها در پاکت‌های پایه دندان جمع شده که باعث ایجاد بو می‌شود. اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد کند که به متخصص پریودنتیست مراجعه کرده و این بیماری را به طور تخصصی درمان کنید.

 

  • دهان خود را مرطوب کنید.

اگر بزاق کافی تولید نشود، ممکن است دچار پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شوید. اگر دهانتان خشک است، در طول روز آب فراوان بنوشید. آدامس بدون قند بجوید یا آب نبات سفت بدون قند بمکید. همچنین برای مرطوب کردن هوای خانه در شب از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

 

  • سرکه سیب مصرف کنید.

با سرکه سیب فوراً از شر بوی بد دهان خلاص شوید! مقدار زیادی از سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را در اطراف دهان خود بچرخانید. 30 ثانیه غرغره کرده، سپس آن را تف کنید. به این ترتیب بوی بد دهان به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

 

 علت اصلی بوی دهان

 

  • میوه و سبزیجات بخورید.

آیا می‌دانستید میوه‌ها و سبزیجات به تازه شدن نفس شما کمک می‌کنند؟ سیب، کرفس و هویج به عنوان مسواک طبیعی عمل کرده و به حذف باکتری‌های ایجاد کننده بو از دندان شما کمک می‌کنند. پرتقال حاوی ویتامین C است و به افزایش تولید بزاق برای مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند.

 

  • روغن درخت چای استفاده کنید.

چند راه برای استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن بودی بد دهان وجود دارد:

  • چند قطره روغن درخت چای را روی خمیر دندان خود ریزید و دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • خمیر دندان را کنار گذاشته و با روغن درخت چای مسواک بزنید (توجه داشته باشید که این کار جایگزین مسواک زدن با خمیر دندان نمی‌شود).
  • چند قطره روغن درخت چای را در آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را با آن بشویید.

 

  • در نهایت به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر بوی بد دهان شما با وجود تمام تلاش‌هایتان ادامه پیدا کرد، پیشنهاد می‌کنیم با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید. آنها بررسی خواهند کرد که آیا مشکلات شما مربوط به یک وضعیت پزشکی است یا خیر؟ گاهی بوی بدن دهان ممکن است نشانی از یک بیماری خاص باشد که پزشک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

در مورد بوی بد دهان نگرانی‌ دارید؟ با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اگر هنگام مسواک زدن لثه‌های شما تحریک شده یا خونریزی می‌کند، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شناسایی علل بالقوه کمک کرده و برای درمان به شما کمک کنند. گاهی ممکن است تعویض مسواک یا یک رژیم غذایی مناسب به از بین بردن بوی بدن دهان شما کمک کند. ایجاد یک برنامه بهداشت دهان و دندان خوب می‌تواند به دهان شما کمک کند تا در طول روز احساس تازگی و تمیزی داشته باشید.

در نهایت اگر سوالی در زمینه بوی بد دهان دارید یا نگران بوی بد دهان خود هستید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات همین پست از وب سایت دکتر صفورا امامی مطرح کنید. در ضمن می‌توانید برای درمان بوی بد دهان و تشخیص صحیح علت آن، یک قرار ملاقات با دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان تنظیم کنید.

 

متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app