مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

مسواک زدن با خمیردندان یا محلول آب نمک؛ کدام بهتر است؟

مسواک زدن با خمیردندان یا محلول آب نمک؛ کدام بهتر است؟

 

دانستن اینکه چه زمانی و چند وقت یکبار و مهم‌تر از همه بهتر است با خمیردندان یا محلول آب نمک دندان‌های خود را مسواک بزنید، بخش مهمی از تمیزی و سلامت دندان‌ها و لثه‌هاست. در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی در مورد صحیح مسواک زدن و تفاوت این دو روش صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله از دکتر صفورا امامی همراه باشید.

 

حذف پلاک از روی دندان با مسواک زدن

پلاک لایه ای است که دندان‌ها و لثه‌های شما را می‌پوشاند. مسواک زدن درست و منظم بهترین راه برای از بین بردن و جلوگیری از تشکیل پلاک است. پلاک باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود، به همین دلیل است که از بین بردن آن از طریق مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار مهم است.

به عنوان یک قاعده کلی لازم است دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. یکی از آن زمان‌ها باید درست قبل از خواب شبانه باشد. خوابیدن با پلاک روی دندان می‌تواند به پلاک اجازه کلسیفیه شدن دهد. هنگامی که پلاک روی دندان‌های شما کلسیفیه شد، دیگر نخواهید توانست با مسواک زدن معمولی آن را پاک کنید و نیاز به مراجعه به دندانپزشک و انجام جرمگیری خواهید داشت.

با انواع مدل مسواک بیشتر آشنا شوید؛ کلیک کنید.

 

مسواک زدن با آب نمک

احتمالاً در مورد استفاده از آب نمک برای دندان‌های خود شنیده‌اید. نمک که ابتدا برای طعم دهی و نگهداری از مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت، کم کم راه خود را به مسائل بهداشتی مانند افزایش سلامت دهان و دندان باز کرد. مانند هر بخش از روال مراقبت از دهان و دندان، نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسواک زدن با محلول آب نمک خواهید داشت. برای کمک به درک تأثیر کلرید سدیم یا نمک خوراکی بر روی دندان‌های شما، به چند نکته در زیر اشاره کرده‌ایم:

 

  1. نمک به عنوان یک عنصر کلیدی

کربنات کلسیم، کلرید سدیم و نمک! اینها ممکن است متفاوت به نظر برسند، اما همه آنها برای استفاده به جای خمیر دندان یکسان هستند. هنگام بررسی این موارد، لیستی از مواد فرموله شده خاص را مشاهده می‌کنید که به تمیز کردن، تقویت و محافظت از لبخند شما کمک می‌کند. هر عنصر عملکرد خود را دارد و نمک نیز تفاوتی ندارد. ماهیت ریز و دانه ای آن، هنگامی که با موادی مانند فلوراید ترکیب می‌شود، به از بین بردن ملایم لکه‌ها به عنوان یک عامل ساینده کمک می‌کند. هنگام ایجاد هرگونه تغییر در خمیردندان خود، مهم است که تمام مواد تشکیل دهنده را در نظر بگیرید.

 

مسواک با نمک

 

  1. آب نمک برای شستشوی دندان

اگر می‌خواهید نمک خالص را در برنامه مراقبت از دهان خود بگنجانید، عملکرد آن را به عنوان یک عامل شستشو در نظر بگیرید. هنگامی که از ضایعات دهانی مانند آفت دهان، گلودرد یا سوزش گونه و زبان رنج می‌برید، از نمک می‌توانید برای افزایش تعادل pH دهان و نیز شستشوی دهان استفاده کنید. برای کمک به بهبود این مشکلات دهانی می‌توانید 2 تا 3 بار در روز، دهان خود را با نمک بشویید. برای این کار، نصف تا یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و حدود 30 ثانیه دور دهان خود بچرخانید. شستشوی نمک همچنین درد دندان را کاهش می‌دهد، زیرا ضدالتهاب بوده و ممکن است به حذف برخی از باکتری‌ها برای تسکین موقت کمک کند.

 

  1. نمک در خمیر دندان

در مورد تمیز کردن و مراقبت از دندان‌ها، محصولات زیادی وجود دارند که از نمک در سلامت دهان و دندان استفاده می‌کنند. با استفاده از کلرید سدیم یا نمک خوراکی به عنوان یک ماده فعال، خمیردندان نمک به عنوان یک ساینده ملایم عمل می‌کند و می‌تواند لکه‌ها را از روی دندان‌ها پاک کند. خمیر دندان نمکی معمولاً حاوی مواد مفید دیگری مانند گلیسیرین، سیلیس و رزین است که منجر به قوام خمیر دندان می‌شود. این ترکیب فرموله شده از مواد به تقویت کیفیت ضد لک خمیر دندان کمک کرده و در عین حال از مینای دندان نیز محافظت می‌کند.

 

مسواک زدن با نمک در مقابل خمیر دندان معمولی

نمک موجود در خمیر دندان ممکن است به از بین بردن لکه‌ها از روی دندان کمک کند، اما می‌تواند برای دندان شما نیز خطرناک باشد. اگر آن را با مواد تشکیل دهنده مناسب مخلوط نکنید، ممکن است باعث آسیب دائمی به دندان شود. مسواک زدن با نمک یا شستشوی دهان با محلول آب نمک، یک عنصر مهم را ندارند: فلوراید. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی و تقویت مینای دندان لازم است.

اگر قصد استفاده از خمیر دندان نمکی را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید ابتدا مسواک را خیس کنید وگرنه خمیر دندان به آن نمی‌چسبد. وقتی از خمیردندان فلورایددار معمولی استفاده می‌کنید، می‌توانید قبل از گذاشتن خمیردندان، مسواک را خیس کنید.

 

نمک جایگزین فلوراید نیست!

اگر می‌خواهید نمک را به عنوان یک ماده جایگزین خمیر دندان خود کنید، طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا، مطمئن شوید که از فلوارید نیز در بهداشت دهان و دندان خود استفاده می‌کنید. این ماده معدنی طبیعی به جلوگیری از پوسیدگی در بزرگسالان و کودکان کمک می‌کند و سطح خارجی دندان‌ها را در برابر حملات اسیدی مقاوم‌تر می‌کند. در این مورد می‌توانید از دندانپزشک نیز کمک بگیرید.

نمک یک ماده همه کاره با مزایای بسیاری است، بنابراین در هنگام بررسی راه حل‌های طبیعی برای دندان‌های خود از مشورت با دندانپزشک خود دریغ نکنید، شما می‌توانید با کمک دندانپزشک خود، تا سالیان سال، دندان‌هایی سالم و درخشان داشته باشید.

 

از چه نوع خمیردندانی استفاده کنیم؟

استفاده از خمیردندان با غلظت مناسب فلوراید بسیار مهم است. بسته بندی را بررسی کنید تا متوجه شوید هر برند حاوی چه مقدار فلوراید است. بزرگسالان باید از خمیردندانی استفاده کنند که حاوی حداقل 1350 قسمت در میلیون (ppm) فلوراید باشد. کودکان نیازی به استفاده از خمیر دندان مخصوص کودکان ندارند و در هر سنی می‌توانند از خمیردندان خانواده استفاده کنند، به شرطی که حاوی 1350 تا 1500ppm فلوراید باشد. کودکان 3 ساله و کمتر که دچار پوسیدگی دندان نمی‌شوند، می‌توانند از خمیر دندان کودکان که قدرت کمتری دارد استفاده کنند، اما به هر حال مطمئن شوید که حاوی حداقل 1000ppm فلوراید باشد.

کودکان 3 تا 6 ساله باید از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنند. مطمئن شوید که کودکان خمیر دندان را از لوله لیس نمی‌زنند یا نمی‌خورند. دندانپزشک شما ممکن است به شما یا فرزندتان توصیه کند که در صورت نیاز از خمیردندان با غلظت فلوراید بالاتر استفاده کنید.

 

بهترین مدل مسواک زدن

 

مسواک زدن صحیح

علاوه بر مسواک زدن قبل از خواب، باید در طول روز نیز چندین بار مسواک بزنید. مسواک زدن دندان‌ها بعد از صبحانه، مواد غذایی و پلاک باقیمانده را از بین می‌برد و به شما این امکان را می‌دهد که روز خود را با طراوت و تمیزی شروع کنید. اگر می‌خواهید از محلول آب نمک استفاده کنید، حتماً آن را در کنار خمیردندان حاوی فلوراید به کار ببرید.

دو بار در روز و هر بار 2 دقیقه مسواک زده و پس از آن برای پاکسازی عمیق‌تر از محلول آب نمک استفاده نمایید. دندانپزشک یا متخصص بهداشت شما می‌تواند بر اساس سلامت، تاریخچه و نیازهای دندانی شما بهترین روش مسواک زدن را توصیه کند. به هر حال، اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح دندان خود را تمیز کرده‌اید. به یاد داشته باشید که حتما سطوح داخلی، سطوح خارجی و سطوح جویدنی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

برای اکثر بزرگسالان، مسواک با سر کوچک و آرایش فشرده و زاویه دار همراه با موهای بلند و کوتاه و انتهای گرد مناسب است. برس متوسط یا نرم برای اکثر افراد بهترین هستند. اما اطمینان از اینکه دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز تمیز می‌کنید، مهم تر از نوع مسواک است.

 

آیا باید از دهانشویه استفاده کنم؟

استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند، اما بلافاصله پس از مسواک زدن از دهانشویه (حتی فلورایددار) استفاده نکنید، در غیر این صورت فلوراید غلیظ موجود در خمیردندان باقی مانده روی دندان‌ها را می‌شوید. زمان متفاوتی را برای استفاده از دهانشویه انتخاب کنید، مثلاً بعد از ناهار. پس از استفاده از دهانشویه فلوراید تا 30 دقیقه غذا نخورید و نوشیدنی ننوشید.

 

استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن فقط برای از بین بردن مواد غذایی که بین دندان‌های شما فرو رفته است نیست. نخ دندان کشیدن منظم همچنین ممکن است با از بین بردن پلاک‌هایی که در امتداد خط لثه ایجاد می‌شود، بیماری لثه و بوی بد دهان را کاهش دهد. حتماً پس از مسواک زدن با خمیر دندان و شستشو با محلول آب نمک از نخ دندان استفاده کنید. برای نخ دندان کشیدن صحیح مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 30 تا 45 سانتی‌متر نخ دندان بردارید و آن را بگیرید تا 3 یا 4 سانتی‌متر نخ دندان بین دست‌هایتان کشیده شود.
  • نخ دندان را بین دندان‌ها و در ناحیه بین دندان‌ها و لثه‌ها، تا جایی که می‌توانید بکشید.
  • نخ دندان را با 8 تا 10 ضربه، بالا و پایین بین هر دندان بکشید تا غذا و پلاک از جای خود خارج شود.

 

استفاده از برس‌های بین دندانی

می‌توانید به جای استفاده از نخ دندان از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید، به خصوص اگر بین دندان‌هایتان فاصله وجود داشته باشد. مسواک باید به خوبی بین دندان‌ها قرار گیرد. هرگز از خلال دندان برای حذف مواد غذایی گیر افتاده از بین دندان‌های خود استفاده نکنید زیرا ممکن است به لثه‌های خود آسیب رسانده که می‌تواند منجر به عفونت شود.

به هر حال بهترین راه برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده از محلول آب نمک در کنار خمیر دندان حاوی فلوراید است. دندانپزشک می‌تواند بهترین روش تمیز کردن دندان را به شما توصیه کند. اگر نیاز به راهنمایی دارید، سوالات خود را در قسمت نظرات همین پست از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص درمان ریشه و جراحی انتهای ریشه دندان، مطرح نمایید.

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. سارا 1401/11/16

    مسواک زدن با نمک در مقابل خمیر دندان معمولی کدام بهتر است ؟
  2. مدیر سایت 1401/11/16

    استفاده از هر دو روش تاثیر بهتری برای دندان های شما دارد.

نظر خود را وارد کنید

whats app