مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

روش های خانگی رفع بوی بد دهان

روش های خانگی رفع بوی بد دهان

 

یکی از کاربردی‌ترین روش‌هایی که معمولا افراد برای ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار می‌دهند، صحبت کردن است. در واقع بدون صحبت کردن هیچ ارتباطی به ‌صورت کامل شکل نخواهد گرفت. بوی بد دهان یکی از عواملی است که می‌تواند تا حد زیادی مانع از برقراری ارتباط شده و فرد را دچار اضطراب اجتماعی کند.

علت بوی بد دهان که این روزها به ‌عنوان هالیتوز یا هایلوزیس شناخته می‌شود، به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید. امروزه روش‌ها و راهکارهای متنوعی برای از بین بردن این بو وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی راهکارهای درمان بوی بد دهان در خانه بپردازیم.

 

متخصص ریشه دندان

 

آشنایی با علت بوی بد دهان

بوی بد دهان می‌تواند تا حد زیادی آزاردهنده باشد و شما را از بسیاری ارتباطات اجتماعی، محروم کند. برای اینکه بتوانیم به درمان این عارضه بپردازیم، در ابتدا لازم است تا اطلاعات کافی درباره علت بروز آن به دست آوریم. بوی بد دهان می‌تواند چندین منشأ مختلف و متنوع داشته باشد که در این بخش به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده از برخی از داروها مانند داروهای ضد حساسیت یا افسردگی
  • تجمع باکتری در پشت زبان یا بین دندان‌ها
  • بازگشت اسید معده
  • عفونت دهان یا گلو
  • خشکی دهان
  • بیماری دیابت
  • مصرف سیگار و انواع دخانیات (اثر سیگار کشیدن بر دندان)
  • مصرف برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز به دلیل وجود گوگرد
  • خوردن نوشیدنی‌های الکلی
  • استرس و اضطراب
  • بیماری‌های لثه
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت بینی
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • رژیم غذایی نامناسب و کم کربوهیدرات

 

 

روش‌های خانگی و ساده برای رفع بوی بد دهان

ساده‌ترین اقداماتی که شما می‌توانید برای از بین بردن بوی بد دهان انجام دهید، در این دسته قرار دارند. این روش‌ها بسیار گسترده بوده و موارد زیادی را شامل می‌شوند، در این بخش صرفا به معرفی روش‌های ساده و کاربردی می‌پردازیم.

 

استفاده از محلول آب نمک برای رفع بوی بد دهان

می‌دانیم که آب نمک خواص غیر میکروبی داشته و در موارد مختلف به کار گرفته می‌شود. محلول آب نمک کمک می‌کند تا PH دهان خنثی شده و شرایط برای رشد انواع باکتری‌ها سخت‌تر از حالت معمول شود. برای تهیه این محلول کافی است یک قاشق چای‌خوری را در مقداری آب ولرم حل کنید. سپس محلول به‌دست‌آمده را در دهان و گلو قرقره کنید تا تمام باکتری‌های جمع شده از بین بروند. توصیه می‌کنیم این کار را حداقل دو بار در طول روز انجام دهید.

مصرف محلول آب نمک بهتر است یا مسواک زدن؟ کلیک کنید.

 

درمان ساده بوی بد دهان با جویدن آدامس

آدامس‌های خوشبوی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید برای خوشبو شدن تنفس خود از آن‌ها استفاده کنید. جویدن آدامس مزایای متعددی به همراه دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به ترشح سالم بزاق در دهان و رفع بوی بد اشاره کنیم. برای جلوگیری از آسیب‌های این روش توصیه می‌کنیم از آدامس‌های بدون قند و شیرین‌کننده استفاده کنید.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

در بسیاری از مواقع بوی بد دهان به دلیل تجمع باکتری در میان دندان‌ها و یا پوسیدگی دندان است. شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و پایبندی کامل به این اصول، تا حد زیادی از بروز بوی بدن دهان جلوگیری کرده و این حالت را از بین ببرید. در این راستا توصیه می‌کنیم روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهان‌شویه هم در این زمینه بسیار کاربردی بوده و می‌تواند اثرات مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

 

 

آب لیمو برای درمان بوی بد دهان

آب لیمو به دلیل اسیدی بودن، می‌تواند از رشد و تکثیر باکتری‌های مختلف در دهان جلوگیری کند. عدم وجود باکتری‌های آلوده، بوی بد دهان را کاهش داده و می‌تواند به صورت کامل رفع کند. برای استفاده  از این روش کافی است مقداری آب‌لیمو را در آب ریخته و حل کنید. سپس دهان خود را با این محلول به صورت کامل شست‌وشو دهید تا تمام آلودگی‌های موجود از بین بروند.

 

مصرف سرکه سیب برای رفع بوی بد دهان

سرکه سیب به عنوان یک ماده ضد باکتریایی شناخته شده که در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی کاربردی و اثرگذار باشد. استفاده از سرکه سیب، PH دهان را تنظیم و متعادل کرده و بوی آن را برطرف می‌کند. برای استفاده از این روش کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد ترکیب کرده، محلول به دست آمده را بین 3 تا 5 دقیقه قرقره کنید و سپس دهان خود را با آب ساده بشویید. برای اثرگذاری بهتر و مطلوب‌تر، توصیه می‌شود از این روش یک بار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح‌ها استفاده کنید.

 

روغن درخت چای

یکی دیگر از روش‌هایی که در این زمینه کاربردی بوده و معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن درخت چای است. این روغن خواص ضدعفونی‌کننده داشته و معمولا برای از بین بردن بوی بد دهان تا حد زیادی مؤثر واقع می‌شود. برای استفاده از این روش باید چند قطره از روغن درخت چای را با روغن نعناع و روغن لیمو در یک لیوان آب ریخته و ترکیب کنید. سپس از محلول به‌دست‌آمده باید به عنوان دهان‌شویه استفاده کرده و دهان خود را به صورت کامل شست‌وشو دهید.

 

میخک

از دیگر روش‌های سنتی و خانگی موجود در این زمینه که معمولا توصیه می‌شود، استفاده از میخک است. میخک خواص ضد میکروبی داشته و می‌تواند باکتری‌ها و آلودگی‌های جمع شده در محیط دهان را به صورت کامل از بین ببرد. برای بهره بردن از این روش می‌توانید میخک را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا اینکه دم‌کرده آن را بنوشید. در هر حالت این روش می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای در از بین بردن بوی بد دهان داشته باشد.

 

ساده ترین روش درمان بوی بد دهان با نوشیدن آب کافی

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که شما می‌توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، نوشیدن آب کافی در طول روز است. نوشیدن آب می‌تواند به افزایش تولید بزاق، کاهش باکتری‌ها تجمع شده و همچنین کاهش بوی بد دهان به‌خصوص در صبح کمک کند.

 

 

روغن اکالیپتوس

از دیگر روش‌های فوق‌العاده کاربردی و اثرگذار در این زمینه که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، باید به روغن اکالیپتوس اشاره کنیم. این روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی است و می‌تواند هرگونه درد و تورم موجود در دهان را به صورت کامل برطرف کنید. برای استفاده از این روش کافی است چند قطره ازاین‌روغن را با یک فنجان آب ترکیب کنید. سپس باید این محلول را قرقره کرده و بعد دهان خود را با آب ساده شست‌وشو دهید. برای اثرگذاری کامل این روش باید هر روز آن را تکرار کنید تا بوی بد دهان به صورت کامل برطرف شود.

 

پیشگیری از بوی بد دهان با مصرف دانه رازیانه

یکی دیر از روش‌هایی که معمولا در این زمینه اثرگذار بوده و توصیه می‌شود، استفاده از دانه رازیانه است. رازیانه تنفس شما را تازه کرده و از بروز عفونت‌هایی که می‌توانند باعث بروز بد دهان شوند به صورت کامل جلوگیری می‌کند. برای بهره بردن از این روش باید یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را جویده و سپس ببلعید. شما در هر موقعیتی در بازه‌های زمانی مختلف، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 

سخن پایانی

بوی بد دهان عارضه فوق‌العاده آزاردهنده و محدودکننده برای افراد محسوب می‌شود. این حالت می‌تواند روی زندگی اجتماعی افراد و ارتباط با اشخاص مختلف تا حد زیادی اثرگذار باشد. دلایل مختلف و متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث این حالت شوند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی دلایل بروز بوی بد دهان و همچنین کاربردی‌ترین راه‌ها و اقدامات ساده که برای درمان آن در خانه توصیه می‌شوند، پرداختیم. با استفاده از این ‌روش‌ها شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به برطرف کردن بوی بد دهان بپردازید.

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. سارا 1402/11/30

    روش‌های خانگی و ساده برای رفع بوی بد دهان چیست

نظر خود را وارد کنید

whats app