مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

چه داروهایی بعد از عصب کشی توصیه می‌گردند؟

چه داروهایی بعد از عصب کشی توصیه می‌گردند؟

 

از آنجایی که اثر داروهایی که برای بی‌حس کردن دهان و دندان شما در حین عصب کشی استفاده می‌شوند از بین می‌روند، ممکن است برای چند روز احساس حساسیت در ناحیه عصب کشی شده داشته باشید. گاهی ممکن است درد شدید باشد که در این گونه مواقع برای کاهش درد، دندانپزشک برخی داروها را تجویز می‌کند.

ممکن است طیف وسیعی از علائم را پس از عصب کشی دندان مشاهده کنید. علائم می‌تواند بین افراد و حتی از دندانی به دندان دیگر در یک فرد متفاوت باشد. این علائم موقت معمولاً به داروهای بدون نسخه به خوبی پاسخ می‌دهند، اما دندانپزشک ممکن است داروهای قوی تر و مخدر را نیز تجویز کند.

مهم است که طبق دستورالعمل‌های پزشک دارو مصرف کنید و از آنجایی که داروهای مخدر ممکن است شما را خواب آلود کننده، هنگام مصرف، از رانندگی یا کارهایی که نیاز به تمرکز یا احتیاط دارند، خودداری کنید. در ادامه این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص ریشه دندان و عصب کشی دندان بیشتر در مورد این داروها و نحوه مصرف آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان، اندودنتیست، شما را همراه با دستورالعمل‌هایی برای مدیریت درد و نحوه مراقبت از دندانتان در حین بهبودی پس از درمان و تا زمان ویزیت بعدی به خانه می‌فرستد. پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی به ویژه در صورتی که از پرکننده موقت استفاده شده باشد، ضروری است.

پس از عصب کشی دندان ممکن است برای مدتی احساسی متفاوت‌تر در دندانی که تحت درمان قرار گرفته است، داشته باشید، اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد یا فشار شدید که بیش از چند روز طول بکشد.
  • تورم قابل مشاهده در داخل یا خارج دهان
  • واکنش آلرژیک به دارو (بثورات پوستی، کهیر یا خارش)
  • بیرون آمدن تاج یا پرکننده موقت (از دست دادن یک لایه نازک طبیعی است)
  • علائمی که قبل از درمان داشتید.

مراقبت بعد از عصب کشی

بعد از عصب کشی صبر کنید تا بی حسی از بین برود و از خوردن مواد غذایی خودداری کنید تا زبان یا گونه خود را گاز نگیرید.

تا زمانی که دندان به طور کامل توسط دندانپزشک ترمیم نشده است، برای جلوگیری از آسیب رساندن به آن، از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید که برای تمیز نگه داشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت، روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

پس از اتمام کانال ریشه و عصب کشی دندان، باید برای ترمیم کامل دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان تکمیل شود. مهم است که به محض اینکه متخصص اندودنتیست کار روی دندان شما را انجام داد، برای قرار بعدی وقت بگیرید. دندانی که به درستی درمان و ترمیم شده باشد می‌تواند به اندازه دندان‌های طبیعی شما دوام بیاورد.

با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، معاینات منظم و تمیز کردن از دندان‌های خود مراقبت کنید و اگر در آینده دچار درد یا تورم شُدید حتماً به دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که دندانی که به درستی درمان شده است، حتی سال‌ها پس از اولین پروسیجر دوباره نیاز به درمان داشته باشد، اما اغلب زمانی که این اتفاق می‌افتد، می‌توان دندان را نجات داد.

 

آیا بعد از درمان احساس ناراحتی خواهم داشت؟

اگر دندان شما قبل از شروع درمان درد داشت، تا یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا دندان به حالت عادی بازگردد. باید اجازه دهید تا عفونت بهبود یابد. اگر دندان شما قبل از شروع درمان درد نداشت (احتمالاً به دلیل آبسه بودن دندان یا حفره عمیقی که هنوز شروع به درد نکرده است)، ممکن است تا چند روز پس از درمان کاملاً دردناک باشد. این با گذشت زمان کاهش خواهد یافت. ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

اگر دردی دارید که نمی‌توانید آن را تحمل کنید یا تورم غیرطبیعی و تب دارید، حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ما در مطب دکتر صفورا امامی آماده‌ایم تا تمامی خدمات مربوط به عصب کشی و درمان ریشه دندان را به شما ارائه دهیم.

 

معمولاً دکتر متخصص بعد از عصب کشی چه داروهایی تجویز می‌کند؟

درمان ریشه یا عصب کشی معمولاً از دندان‌های شما در برابر کشیدن محافظت می‌کند و دردی که دارید را تسکین می‌دهد. حساس شدن دندان بعد از عصب کشی غیرعادی نیست و اگر فوراً با دندان عصب کشی شده نجوید، بهبودی سریعتر اتفاق می‌افتد. همچنین از گاز گرفتن لب، گونه و زبان در هنگام بی حسی خودداری کنید زیرا ممکن است به آنها آسیب برساند. برای کاهش درد پس از عصب کشی، دندانپزشک قرص و داروهایی را تجویز می‌کند، که برخی از این داروها به شرح زیر است:

 

دکتر صفورا امامی؛ متخصص عصب کشی و ریشه دندان

دکتر متخصص عصب کشی

 

داروهای ضد التهابی (IBUPROFEN، ASPIRIN، ALEVE)

این داروها معمولاً بر روی درد پس از درمان ریشه بهترین اثر را دارند و در صورت توانایی باید ابتدا مصرف شوند. داروهای ضد التهاب مسکن‌های عالی هستند و به جلوگیری از التهابی که باعث درد می‌شود کمک می‌کنند.

قرص‌های بدون نسخه هر کدام 200 میلی گرم هستند. می‌توانید تا 3 قرص یا 600 میلی گرم هر 6 ساعت با غذا مصرف کنید. بهتر است قبل از، از بین رفتن بی حسی یا بیهوشی، دوز اولیه را مصرف کرده، سپس به میزان لازم از آن مصرف کنید.

اگر به ایبوپروفن یا آسپیرین حساسیت دارید و یا پزشک به شما گفته است که ایبوپروفن مصرف نکنید، از مصرف آن پرهیز کنید. به عنوان مثال بیماران مبتلا به زخم معده یا کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان از این دارو مصرف نکنند. کومادین یا پلاویکس نباید ایبوپروفن مصرف کنند مگر اینکه پزشک آنها توصیه کند. زنان باردار نیز بهتر است در سه ماهه اول و سوم خود ایبوپروفن مصرف نکنند. در هنگام بارداری همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اگر برای آرتریت یا درد مزمن از داروهای ضد التهابی مانند Celebrex، Vioxx یا Naprosen یا OTC Aleve مصرف می‌کنید، ایبوپروفن می‌تواند در این دوره جایگزین آن‌ها شود. پس از کاهش علائم دندانی، می‌توانید ایبوپروفن را قطع کرده و دوز معمولی داروی تجویز شده را از سر بگیرید. اگر پس از مصرف ایبوپروفن درد وجود دارد، ممکن است یکی از داروهای زیر اضافه شود. این داروها برای تسکین درد مؤثرتر عمل می‌کنند:

 

تیلنول قوی (استامینوفن)

2 عدد قرص هر 6 ساعت مصرف شود. هنگامی که با ایبوپروفن درد تسکین پیدا نکرد یا اگر خیلی زود اثر آن از بین می‌رود، می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. یک داروی مخدر تجویزی مانند تیلنول با کدئین، ویکودین یا پرکوست. در صورت وجود درد متوسط ​​تا شدید مصرف 800 میلی گرم ادویل، می‌تواند به کاهش درد کمک کند، اما بهتر است با توجه به دستور پزشک عمل کنید.

اگر قادر به مصرف ایبوپروفن نیستید، برای دردهای خفیف تا متوسط، 2 قرص Regular Strength Tylenol یا دوز توصیه شده مخدر را برای درد شدیدتر مصرف کنید. هر دو حاوی تیلنول هستند و ممکن است با هم مصرف نشوند. شما نباید بیش از میزان دوز توصیه شده از استامینوفن در یک دوره 24 ساعته مصرف کنید.

همچنین لازم به توضیح است که ترکیب ایبوپروفن و استامینوفن برای کاهش دردهای ناشی از عمل‌های دندانپزشکی توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا هم تائید شده است و دستورالعمل آن اشاره به این موضوع دارد که این مسکن‌ها در ترکیب باهم عملکرد کاهش درد یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

 

آیا بعد عصب کشی به آنتی بیوتیک نیاز دارم؟

در بیشتر موارد، پس از درمان ریشه نیازی به آنتی بیوتیک نیست. اگر عفونت یا کیست وجود داشته باشد، لازم است که آنتی بیوتیک مصرف کنید. برخی از شرایط پزشکی نیاز به یک رژیم ویژه پیشگیری از آنتی بیوتیک دارد که قبل از قرار ملاقات برای کمک به جلوگیری از آسیب به ساختارهای خاص انجام می‌شود.

 

مراقبت بعد از عصب کشی

 

اهمیت مصرف نوع دارو بعد از عصب کشی دندان‌ها

داروها و قرص‌های مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم معمولاً ناراحتی پس از عصب کشی را کاهش می‌دهند. بهتر است قبل از، از بین رفتن داروی بی حسی مسکن‌ها را طبق دستور دو یا سه روز مصرف کنید. پیروی از این توصیه می‌تواند به میزان قابل توجهی ناراحتی شما را پس از درمان کاهش دهد. توصیه می‌کنیم از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. 600 میلی‌گرم (3 در 200 میلی‌گرم) را چهار بار در روز و به مدت دو تا چهار روز مصرف کنید.

اگر دنداپزشک احساس کند که لازم است داروهای مخدر برای شما تجویز کند، باید از آن داروها مصرف کرده تا درد را کاهش دهید. داروهای مخدر هرگز نباید همراه با الکل، مسدود کننده‌های هیستامین (آنتی هیستامین‌ها)، آرام بخش‌ها، شل کننده‌های عضلانی یا هر عامل دیگری که سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار می‌دهد، مصرف شود. مواد مخدر اثرات این داروها را روی مغز افزایش داده و مصرف بیش از حد آنها می‌تواند مخرب باشد. به یاد داشته باشید که هنگام مصرف داروهای مخدر یا آرام بخش، نباید رانندگی کنید یا در هیچ نوع فعالیتی که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد شرکت کنید.

 

جمع بندی

اگر ترمیم به درستی انجام شده باشد، با مراقبت مناسب، دندان می‌تواند یک عمر باقی بماند. دندان‌های عصب کشی شده هنوز هم می‌توانند دچار پوسیدگی شوند، اما با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن منظم، رژیم غذایی مغذی و مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌توانید از بروز پوسیدگی جلوگیری کنید. پس از اتمام درمان ریشه دندان ممکن است نیاز به معاینه دوره‌ای داشته باشید. اگر پس از درمان احساس ناراحتی یا درد داشتید حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید که ممکن است دنداپزشک متناسب با نیاز شما داروهایی را تجویز کند. حتماً داروها را متناسب با دستورالعمل‌های ذکر شده توسط پزشک مصرف کنید.

خوشبختانه اکثر کانال‌های ریشه با میزان موفقیت 90 تا 95 درصد بهبود می‌یابند. گاهی اوقات علی‌رغم تلاش‌های ما، درصد کمی از بیماران ممکن است نیاز به جراحی انتهای ریشه داشته باشند. با این حال برای داشتن یک درمان مناسب و هرچه بهتر می‌توانید با مطب دکتر صفورا امامی، متخصص و جراح ریشه و عصب کشی دندان تماس بگیرید.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app