مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

روکش دندان عصب کشی‎ شده، یک الزام یا برای زیبایی؟

روکش دندان عصب کشی‎ شده، یک الزام یا برای زیبایی؟

امروزه روکش دندان در چندین عمل دندانپزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد و یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های محافظت از دندان‌ها در دندانپزشکی مدرن به‌حساب می‌آید. روکش دندان می‌تواند با پوشش کامل دندان شما، از آن در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند. دندان شما چه آسیب‌دیده باشد و چه مشکل زیبایی داشته باشد، روکش دندان می‌تواند عملکرد مناسب و زیبایی را دوباره به آن بازگرداند.

بااین‌همه، برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا دلیل اصلی استفاده از روکش دندان پس از فرایند عصب‌ کشی، صرفا مسئله زیبایی است و یا اینکه روکش دندان به‌عنوان یک بخش ضروری و مهم در دندانپزشکی به‌حساب می‌آید؟ در این مقاله قصد داریم علاوه بر اینکه به این سوال شما پاسخ بدهیم، اطلاعات مفید و مهم دیگری را نیز در ارتباط با روکش دندان در اختیار شما بگذاریم.

در همین راستا یکی از بهترین دندانپزشکان موفق در شهر تهران را به شما معرفی می‌کنیم. خانم دکتر صفورا امامی از شناخته‌شده‌ترین دندان‌پزشکان سطح کشور هستند که موفق به کسب رتبه دوم بورد تخصصی اندودانتیکس در میان کلیه دانشکده‌های دندانپزشکی کشور در سال 96 شده‌اند. مطب ایشان به آخرین تکنولوژی‌های روز مجهز شده است و در آن از مرغوب‌ترین مواد برای درمان و ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود.

 

روکش دندان

 

روکش دندان به چه منظور انجام می‌شود؟

زمانی که فرایند عصب‌ کشی دندان برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دندان‌پزشک کاملا پالپ دندان را تمیز می‌کند. پالپ شامل تمام اعصاب و رگ‌های خونی دندان است. زمانی که پالپ دندان به خطر می‌افتد یا آلوده می‌شود، باید آن را خارج کرد تا آسیب بیشتری به دندان بیمار وارد نشود. پس از برداشتن تمام پالپ، دندان‌پزشک دندان را ضدعفونی می‌کند تا دیگر هیچ نگرانی بابت سلامت دندان وجود نداشته باشد. در انتها نیز دندان‌پزشک دندان را مهروموم خواهد کرد.

اساسا فرایند عصب‌ کشی باعث ضعیف شدن دندان می‌شود؛ زیرا همان‌گونه که گفتیم یکی از مواردی که طی این فرایند برداشته می‌شود، رگ‌های خونی هستند، درحالی‎که همین منبع خون رطوبت و مواد مغذی را برای دندان تامین می‌کند و نبود آن باعث می‌شود که بافت دندان شروع به خشک شدن کند و دندان بعد از مدتی کاملا شکننده شود. به همین جهت پس از طی فرایند عصب‌کشی، دندان‌پزشک از روکش دندان استفاده می‌کند.

قرار دادن روکش بر روی دندان ضعیف باعث می‌شود که دندان نیروی کافی برای انجام عملکرد مناسب را به دست آورد. اگر برای دندانی که طی فرایند عصب‌ کشی کمی ضعیف شده است، از روکش دندان استفاده نشود، این احتمال می‌رود که دندان در هنگام استفاده، دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی شود.

ریشه‌های دندان‌ها در جهات مختلف حرکت می‌کنند. نقطه‌ای که دو ریشه به هم می‌رسند، می‌تواند جایی مناسب برای ترک‌خوردگی دندان باشد. اگر پس از عصب‌ کشی بر روی دندان شما از روکش دندان استفاده شود، بدنه دندان کاملا محصور و محافظت خواهد شد و در چنین نقاطی، احتمال شکستگی یا ترک‌خوردگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

با استفاده از روکش، از دندان در برابر حساسیت نیز محافظت می‌شود. پس از عصب‌کشی، ممکن است که برخی اعصاب، حساسیت بیشتری به عوامل بیرونی ازجمله سرما و گرما نشان دهند که گاهی بسیار ناخوشایند است و بیمار را شدیدا کلافه می‌کند. روکش دندان باعث می‌شود که حساسیت دندان در برابر این عوامل تا حد زیادی کاهش یابد.

علاوه بر این موارد، روکش دندان در زیبایی دندان‌ها نیز اثرگذار است. دندان‌ها بخشی از صورت ما هستند که در هنگام صحبت کردن، کاملا به چشم می‌آیند و می‌توانند اثرگذاری زیادی بر طرف مقابل ما داشته باشند. پس از فرایند عصب‌ کشی ممکن است به دلایل مختلف، رنگ دندان، سیاه و یا زرد شود و این موضوع اصلا به مذاق افراد خوش نمی‌آید. در چنین مواردی یک روکش سفیدرنگ می‌تواند تمام نگرانی شما را بابت زیبایی دندان خود برطرف نماید و دندانی با ظاهر طبیعی‌تر و سازگار با سایر دندان‌هایتان را به شما هدیه نماید.

عصب کشی

چه مدت پس از عصب‌کشی، دندان روکش می‌شود؟

این سوال را تنها دندان‌پزشک ما می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. شرایط دندان، قبل و بعد از عصب‌کشی، وجود عفونت در آن و برخی عوامل دیگر مشخص می‌کنند که چه مدت‌زمانی پس از فرایند عصب‌ کشی از روکش دندان استفاده شود.

گاهی حتی توصیه می‌شود که ماه‌ها پس از عصب‌کشی، روکش دندان مورداستفاده قرار گیرد؛ زیرا فرایند عصب‌کشی، فرایندی نیست که احتمال موفقیت صددرصدی را در پی داشته باشد و گاهی ممکن است که پس از انجام فرایند، نیاز به اقداماتی دیگر ازجمله جراحی ریشه دندان باشد. گاهی حتی توصیه می‌شود که دندان کشیده شود که طبیعتا در چنین شرایطی، استفاده از روکش دندان هیچ معنایی ندارد.

 

آیا استفاده از روکش دندان ضروری است؟

نمی‌توان گفت که بعد از فرایند عصب‌کشی، استفاده از روکش یک اقدام کاملا ضروری و الزامی است؛ اما اگر می‌خواهید دندان‌های خود را از آسیب‌های احتمالی بیشتر دور نمایید، استفاده از آن را حتما توصیه می‌کنیم. به دلیل سوراخ‌کاری و تمیز کردن پالپ دندان طی فرانید عصب‌کشی، دندان شما یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و به همین جهت، دندان به تقویت نیاز دارد. این نیروی موردنیاز را روکش می‌تواند به دندان شما هدیه دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از روکش دندان، طول عمر دندان را بالا می‌برد. بر اساس یک پژوهش مشخص گردید که دندان‌های دارای روکش نسبت به دندان‌هایی که پس از عصب‌ کشی بر روی آن‌ها از روکش دندان استفاده نشده است، شش برابر استحکام و مقاومت بیشتری دارند. همچنین، تحقیق دیگری بیان می‌کند که تنها یک‌سوم از دندان‌های بدون روکش توانسته‌اند که 5 سال پس از عصب‌ کشی دوام آورند. البته ناگفته نماند که به‌جز روکش دندان، راه‌های دیگری نیز برای تقویت دندان پس از فرایند عصب‌ کشی وجود دارند، اما استفاده از روکش دندان یکی از بهترین و ایمن‌ترین راه‌هاست.

 

دندان‌ قروچه و روکش دندان

یک بیماری می‌تواند لزوم استفاده از روکش دندان را پس از عصب‌ کشی دوچندان کند. پیش‌ازاین بیان کردیم که فرایند ترمیم ریشه یا همان عصب‌کشی، دندان شما را ضعیف می‌کند. بیماری دندان‌قروچه، یک نوع بیماری است که در درازمدت می‌تواند به دندان‌های سالم ما آسیب برساند. حال تصور کنید که دندان‌قروچه تا چه میزان می‌تواند برای دندان‌هایی که پس از فرایند عصب‌ کشی ضعیف شده‌اند، خطرناک باشد.

دندان‌قروچه باعث می‌شود که فشار زیادی بر دندان‌ها وارد شود و اگر یک دندان به هر دلیلی ضعیف شده باشد، نمی‌تواند در برابر فشار واردشده مقاومت کند. از همین رو، به افراد مبتلا به این اختلال توصیه می‌شود که پس از عصب‌ کشی حتما از دندان‌پزشک خود تقاضا نمایند که دندان را روکش نماید.

 

متخصص عصب کشی

 

اقدامات لازم پس از روکش دندان

چند روز پس از قرار دادن روکش بر روی دندان، فرد کاملا به شرایط جدید عادت می‌کند. مراقبت‌های پس از روکش کردن دندان، چندان سخت نیستند. تا چند روز پس از عصب‌کشی، بیماران باید غذاها و مایعات غالبا نرم بخورند و دندان درمان‎شده را زیاد به کار نگیرند. مصرف برخی خوراکی‌ها مانند آب‌نبات‌های چسبناک نیز می‌تواند به روکش دندان شما آسیب برساند. به همین جهت بهتر است که تا چند روز پس از عصب‎کشی از خوردن چنین تنقلاتی پرهیز نمایید. همچنین در برخی موارد توصیه می‌شود که تا یک روز فرد بیمار از خوردن یا آشامیدن مواد رنگی خودداری نماید، زیرا این مواد ممکن است باعث تغییر رنگ روکش شوند.

بیماران باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنند و دست‌کم روزانه یک‌بار نخ دندان بکشند. حتما از مسواک‌های نرم و مناسب استفاده نمایید تا به روکش دندان آسیبی وارد نشود. مسواک‌های نامرغوب می‌توانند باعث ساییده شدن سطح روکش شوند. همچنین، نخ دندان اگر با دقت کشیده نشود، ممکن است که به روکش دندان آسیب بزند. در کشیدن نخ دندان نهایت دقت را به خرج دهید. اگر تمام مراقبت‌های لازم برای یک دندان را انجام دهید، می‌توانید امیدوار باشید که روکش دندان حتی تا ده سال دوام داشته باشد.

 

آیا روکش می‌تواند به دندان آسیب برساند؟

شاید شما با افرادی مواجه شده باشید که به خاطر روکش دندان خود همواره در حال گله و شکایت هستند. این ناراحتی می‌تواند به دلیل ظاهر روکش و یا مواردی دیگر باشد. بله ممکن است که برخی افراد از روکش دندان خود راضی نباشند، اما این موضوع به آن معنا نیست که روکش به دندان‌ها آسیب می‌رساند. اگر روکش دندان با استفاده از مواد مناسب و به شکل اصولی انجام شود، روکش وظیفه خود را که همان محافظت از دندان است را به‌خوبی انجام می‌دهد و بیمار نیز کاملا از روکش راضی خواهد بود.

جمع‌بندی

استفاده از روکش دندان پس از فرایند عصب‌کشی، اقدامی معمول و البته مهم است. گاهی حتی این اقدام را به جهت اهمیت بالایی که دارد، جزیی از فرایند ترمیم دندان یا عصب‌ کشی تلقی می‌کنند؛ اما به‌هرحال ممکن است که در برخی مواقع نیازی به این اقدام نباشد؛ مثلا ممکن است که برای برخی دندان‌ها با توجه به موقعیتی که دارند، به روکش نیاز نداشته باشند.

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله با شما در میان گذاشتیم، پاسخ عنوان مقاله داده شد. روکش دندان نه‌تنها برای زیبایی دندان بسیار مهم است بلکه نقشی اساسی در سلامت دندان‌ها پس از فرایند عصب‌ کشی ایفا می‌کند. درواقع آنچه باعث می‌شود که روکش دندان‌ها پس از عصب‌ کشی ضرورت پیدا کند، نه زیبایی آن‌ها، بلکه دوام و سلامتی آن‌هاست.

خانم دکتر صفورا امامی متخصص عصب کشی دندان ازجمله دندان‌پزشکانی هستند که در درمان بیماران خود از آخرین متد درمانی بهره می‌برند. ایشان علاوه بر ویزیت کردن بیماران در مطب خود، در هیات علمی دانشگاه آزاد تهران نیز به فعالیت و پژوهش مشغول هستند.

 

 

متخصص درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app