عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان

عصب‌ کشی یکی از درمان‌های رایج دندانپزشکی است که می‌توان از آن برای نجات دندان پوسیده استفاده کرد. در این روش کانال‌های ریشه دندان درمان می‌شوند و پالپ‌های عفونی از آن‌ها خارج می‌شود. این کار باعث می‌شود که عفونت به دندان‌های دیگر یا استخوان فک و لثه‌ها سرایت نکند و دندان آسیب‌دیده نیز حفظ شود. نکته مهم این است که شما نباید اجازه دهید که دندان‌ها به مرحله‌ای برسند که نیاز به عصب‌ کشی پیدا کنند. چراکه با فرایند عصب‌ کشی بخشی از دندان‌ها به‌طور کامل برداشته‌شده و از بین می‌رود.

برای اینکه عصب‌ کشی دندان به‌خوبی انجام شود و بعد از انجام عصب‌ کشی دیگر احساس درد و ناراحتی در دندان وجود نداشته باشد و عفونت هم به‌طور کامل از بین برود، باید برای انجام عصب‌ کشی به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کرد. خانم دکتر صفورا امامی یکی از بهترین متخصصان درمان ریشه هستند که با استفاده از جدیدترین روش‌های درمانی عصب‌ کشی دندان را انجام می‌دهند. بعد از درمان کانال‌های ریشه و عصب‌ کشی دندان نزد دکتر امامی و رعایت توصیه‌های ایشان دندان شما همواره سالم می‌ماند و نیازی به عصب‌ کشی مجدد پیدا نمی‌کند.

یکی از موضوعات مهم در زمان عصب‌ کشی دندان این است که آیا می‌توان عصب‌ کشی دندان را هم زمان با پر کردن آن انجام داد؟ در عصب‌ کشی دندان کانال‌های ریشه خالی می‌شوند و به همین دلیل قطعا نیاز به پر کردن این کانال‌ها با مواد پرکننده مناسب وجود دارد. درواقع استفاده از این مواد پرکننده از نفوذ مجدد باکتری‌ها به دندان و بروز دوباره عفونت جلوگیری می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها لازم است.

ضمن اینکه دندانپزشک برای رسیدن به ریشه دندان حفره‌ای در آن ایجاد می‌کند که بعد از اتمام مراحل عصب‌ کشی دندان این حفره با استفاده از مواد مناسب پر می‌شود؛ اما سوال اینجا است که آیا می‌توان پر کردن دندان را بلافاصله پس از عصب‌ کشی انجام داد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم و آن را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

چرا نیاز به عصب‌ کشی دندان پیدا می‌کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی امکان هم زمانی پر کردن دندان و عصب‌ کشی برویم، بهتر است دلایل عصب‌ کشی دندان را شرح دهیم. معمولا عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها و بعضی بیماری‌ها می‌تواند باعث نفوذ باکتری‌ها به ریشه دندان و ایجاد عفونت در پالپ دندان شود. پوسیدگی و عفونت پالپ باعث می‌شود که عفونت به کانال‌های ریشه دندان نفوذ کند. نفوذ عفونت به کانال‌های ریشه تنها از طریق روش‌های درمان ریشه دندان و عصب‌ کشی ممکن است.

در عصب‌ کشی دندان پالپ آسیب‌ دیده و عفونی خارج می‌شود و کانال‌ها به‌طور کامل از عفونت خالی می‌شوند. درواقع دندانپزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه در عصب‌ کشی دندان بخش عفونی را که شامل همه رگ‌های خونی و عصب‌های پالپ دندان می‌شود، از دندان خارج می‌کند.

این کار باعث جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها و باکتری‌ها به دیگر بخش‌های دندان شده و از دیگر دندان‌ها یا کانال‌های سالم ریشه محافظت می‌کند. پس از خروج بافت عفونی باید کانال‌های ریشه به‌طور کامل عفونت‌زدایی شوند تا امکان خرابی کانال‌های سالم دندان یا دیگر دندان‌ها نیز از بین برود.

مراحل عصب کشی دندان

چرا پس از عصب‌ کشی دندان نیاز به پر کردن دندان پیدا می‌کنیم؟

در بخش قبل توضیح دادیم که پزشک برای جلوگیری از تکثیر عفونت و خرابی کانال‌های ریشه یا سرایت عفونت به دیگر دندان‌ها و استخوان فک، بافت عفونی را به‌طور کامل خارج می‌کند. خالی شدن این بافت عفونی که همان پالپ دندان است، باعث ایجاد یک حفره در دندان می‌شود. این حفره باید به‌طور کامل پر شود. چراکه حفره ایجادشده درواقع کانالی از سطح دندان به ریشه‌های آن است؛ بنابراین یک راه مناسب برای نفوذ باکتری‌ها و آلودگی‌ها به ریشه دندان و شکل‌گیری دوباره عفونت است.

در مواردی که بیمار به درد دندان توجه نکرده و عفونت پالپ گسترش پیدا می‌کند، کانال‌های ریشه دندان نیز آسیب می‌بینند و متخصص ریشه کانال‌ها را نیز تخلیه می‌کند. کانال‌های خالی‌شده باید با استفاده از مواد مناسب پر شوند تا راهی برای نفوذ باکتری‌ها و آلودگی‌ها باقی نماند.

نکته مهم این است که دندانپزشک برای دسترسی به کانال‌های آسیب‌دیده دندان و خارج کردن پالپ عفونی، باید دندان را سوراخ‌کاری کند. با این کار بخش‌هایی از مینا و عاج دندان از بین می‌روند. این بخش‌ها مجددا رشد نمی‌کنند. به همین دلیل حفره‌ای در دندان ایجاد می‌شود که باید با دقت زیادی پر شود.

هرچه سطح آلوده دندان بزرگ‌تر باشد و تعداد بیشتری از کانال‌های ریشه درگیر عفونت شده باشند، متخصص ریشه باید لایه‌های بیشتری را بردارد و بنابراین دندان ضعیف‌تر خواهد شد. پر نکردن دندان در این شرایط یک اشتباه بزرگ است که می‌تواند باعث از دست رفتن دندان شما شود. حال سوال اینجا است که آیا می‌توان عصب‌ کشی و پر کردن دندان را هم‌زمان انجام داد؟ آیا این کار به دندان آسیب می‌رساند یا به حفظ سلامت آن کمک می‌کند؟ در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

بیشتر بخوانید؛ دوام دندان عصب کشی شده

پر کردن دندان

آیا عصب‌ کشی و پر کردن هم زمان دندان مشکلی ایجاد می‌کند؟

درباره عصب کشی و پر کردن همزمان دندان صحبت‌های ضد و نقیضی مطرح می‌شود. بسیاری از دندانپزشکان متخصص توصیه می‌کنند که بیمار پس از انجام مراحل عصب کشی حتما آن دندان را روکش نماید. آنها بر این باور هستند که بدلیل کشیدن عصب، روکش دندان می‌تواند از دندان مراقبت و محافظت کند. بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که برای عصب کشی و پر کردن دندان در یک جلسه هیچ مشکلی وجود ندارد.

تعداد زیادی از افراد هستند که علاقه‌ای به درمان‌های دندانپزشکی نداشته و دوست دارند هرچه زودتر درمان دندان خود را تکمیل کنند و از مطب دندانپزشکی خارج شوند. عصب‌ کشی دندان‌ها یکی از درمان‌های طولانی‌مدت دندان است که معمولا بیماران را خسته خواهد کرد. به همین دلیل بیماران دوست دارند بدانند که آیا می‌توانند در یک جلسه عصب‌ کشی و پر کردن درمان را انجام دهند تا نیازی به مراجعه مجدد به دندانپزشک نداشته باشند. پاسخ قطعی به این سوال باید توسط متخصص ریشه و دندانپزشک فرد داده شود. چراکه این موضوع تا حد زیادی به شرایط فرد بستگی دارد.

معمولا عصب‌ کشی دندان و پر کردن هم‌زمان مشکلی در فرد ایجاد نمی‌کند. حتی می‌توان گفت که این کار کاملا عادی و معمولی است. به‌خصوص اگر سطح آسیب‌دیدگی کم باشد و عفونت هنوز به کانال‌های ریشه و لایه‌های زیرین دندان نفوذ نکرده باشد. به همین دلیل معمولا دندانپزشک ان عمومی عصب‌ کشی و پر کردن دندان را در یک جلسه انجام می‌دهند. این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه بیمار می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. برخی از دندانپزشک ان بعد از عصب‌ کشی از پرکننده‌های موقت دندان استفاده می‌کنند و زمانی که التهاب آن به‌طور کامل از بین رفت، دندان را با پرکننده‌های دائمی ترمیم می‌کنند.

عصب‌ کشی و پر کردن هم‌زمان دندان زمانی خطرناک است که سطح آسیب‌دیدگی زیاد بوده و نیاز به درمان کانال‌های ریشه نیز وجود داشته باشد. در این موارد بخش زیادی از دندان خالی می‌شود و خود عصب‌ کشی نیز ممکن است در چند جلسه انجام شود. چراکه سطح عفونت بالا است و متخصص ریشه باید مطمئن شود که همه بخش‌های عفونی را خارج کرده و دندان را به‌خوبی ضدعفونی کرده است. به همین دلیل دندانپزشک ترجیح می‌دهد که پر کردن دندان را در جلسه‌ای جداگانه انجام دهد. درواقع در چنین شرایطی دندانپزشک اجازه می‌دهد که التهاب دندان پس از عصب‌ کشی به‌طور کامل از بین برود و پس از اطمینان از اثربخش بودن عصب‌ کشی اقدام به پر کردن آن می‌کند.

نکته مهم این است که در شرایطی که عصب‌ کشی و پر کردن دندان به‌صورت هم‌زمان انجام نمی‌شوند، مراقبت از دندان اهمیت زیادی دارد. در این مدت باید دندان را تمیز نگه داشت و از نفوذ آلودگی‌ها و عفونت‌ها به دندان جلوگیری کرد. همچنین نباید پانسمان‌های دندان را دست‌کاری کرد یا با مصرف مواد غذایی سفت و سخت به دندان آسیبی وارد کرد. این کارها باعث تشدید آسیب در دندان شده و روند درمان را طولانی‌تر می‌کند.

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

برای دانستن این موضع عوامل متعددی موثر هستند که باید با نظر دندانپزشک خود در میان بگذارید. بعد از عصب کشی دندان تا چند روز ممکن است درد داشته باشید که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. معمولا بعد عصب کشی دندان پانسمان شده و بعد چند روز پر کردن دندان عصب کشی شده شروع می‌گردد. بطور کلی تعداد روزی که زمان لازم است تا بعد عصب کشی دندان را پر کنیم بستگی به دندان شما و نظر دندانپزشک دارد.

کدام کارها جز مراقبت‌ های بعد از عصب‌ کشی دندان می باشند؟

متخصص عصب کشی دندان

چرا ممکن است عصب‌ کشی و پر کردن دندان در جلسات جداگانه انجام شود؟

گفتیم که دندان پزشکان معمولا عصب‌ کشی دندان و پر کردن آن را در یک جلسه و هم‌زمان انجام می‌دهند. این کار مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد و باعث کوتاه‌تر شدن روند درمان می‌شود؛ اما در شرایطی نیز ممکن است که دندانپزشک این دو درمان را در جلساتی جداگانه انجام دهد؛ اما این شرایط چیست؟ در زمان‌هایی که آسیب دندان شدید باشد، عصب‌ کشی آن مدت زیادی طول می‌کشد. به همین دلیل دندانپزشک ممکن است به دلیل خستگی خود و بیمار، پر کردن دندان را به جلسه دیگری موکول کند. همچنین ممکن است درمان ریشه در یک جلسه انجام نشود. به همین دلیل متخصص ریشه ترجیح می‌دهد که پر کردن دندان را در جلسه‌ای جداگانه انجام دهد.

درصورتی‌که شما برای درمان ریشه و عصب‌ کشی دندان به یک متخصص ریشه مراجعه کرده باشید، باید در جلسه‌ای جداگانه برای پر کردن دندان نزد یک دندانپزشک عمومی بروید. متخصصان ریشه تنها درمان کانال‌های ریشه را انجام می‌دهند و بافت‌های عفونی آن‌ها را به‌طور کامل تخلیه می‌کنند. همچنین ضدعفونی کانال‌ها و جلوگیری از تشدید عفونت نیز از درمان‌هایی است که توسط متخصص ریشه انجام می‌شود؛ اما پر کردن دندان کار متخصصان ریشه نیست. به همین دلیل در زمانی که نیاز به درمان ریشه دارید، برای پر کردن دندان به یک دندانپزشک دیگر ارجاع داده می‌شوید.

جمع بندی

عصب‌ کشی و پر کردن هم زمان دندان به‌خودی‌خود یک اشتباه نیست. بسیاری از دندان پزشک ان این دو درمان را به‌صورت هم‌زمان و در یک جلسه انجام می‌دهند؛ بنابراین در زمان خود و بیمار صرفه‌جویی می‌کنند؛ اما در شرایطی که عفونت به کانال‌های ریشه رسیده باشد و درمان ریشه راهکار حل مشکل باشد، این کار یک اشتباه است؛ چراکه در این شرایط باید باحوصله همه بافت‌های عفونی را خارج کرد و برای کاهش التهاب‌های ناشی از درمان به دندان فرصت داد. ضمن اینکه متخصصین ریشه معمولا خود پر کردن دندان را انجام نمی‌دهند. در چنین شرایطی مراجعه به یک متخصص درمان ریشه تا حد زیادی مشکلات و خطرات بعد از درمان را کاهش می‌دهد.

دکتر صفورا امامی یکی از بهترین متخصص‌های درمان ریشه دندان هستند که با استفاده از دانش روز دنیا و دستگاه‌های به‌روز درمان کانال‌های ریشه و عصب‌ کشی دندان را انجام می‌دهند. ایشان با بررسی کامل شرایط بیمار بهترین روش درمانی را برای او انتخاب می‌کنند و تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مناسب‌ترین درمان را انجام دهند. به‌این‌ترتیب در هزینه و وقت بیمار نیز صرفه‌جویی می‌شود و او زودتر سلامتی خود را به دست خواهد آورد.

متخصص عصب کشی دندان

2 نظر ثبت شده است