دوام دندان عصب کشی شده

دوام دندان عصب کشی شده | اگر به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، ممکن است به شما گفته شده باشد که برای نجات دندان‌های خود نیاز به درمان ریشه (متخصص عصب کشی) دارید. شما می‌دانید که این روش بدون درد بوده و شانس موفقیت بالایی دارد. اما سوال اصلی اینجا است که درمان انجام شده چه مدت دوام خواهد داشت؟

پاسخ کوتاه این سوال این است: دهه‌ها و حتی یک عمر. اما همانطور که هر اثر انگشتی منحصر به فرد است، هیچ دو دندانی نیز با کانال ریشه‌ای یکسان وجود ندارند. به هر حال عواملی وجود دارند که می‌توانند به ماندگاری بیشتر درمان یک دندان پس از درمان کانال ریشه‌ (عصب کشی دندان) کمک کنند. اما پیش از بررسی این عوامل بیایید بررسی کنیم که درمان کانال ریشه‌ چه مواردی را شامل می‌شود؟

دوام دندان عصب کشی شده چقدر است؟

زمانی که عفونت و التهاب دندان به دلیل پوسیدگی یا ترومای کنترل نشده به درون دندان نفوذ می‌کند، اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل دهنده پالپ دندان شروع به مردن می‌کنند (نکروز می‌شوند). در چنین موردی در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند از دندان به استخوان فک گسترش یابد. این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلات بعدی نظیر آبسه دردناک و در نهایت از دست دادن دندان شود.

درمان کانال ریشه شامل دستیابی به بافت پالپ عفونی از طریق ایجاد یک حفره کوچک در دندان و سپس برداشتن بخش آسیب دیده است. پس از این کار فضای داخل دندان ضدعفونی شده و با مواد استریل پر می‌شود و سپس حفره دسترسی بسته خواهد شد. پس از این عمل برای محافظت از دندان و از بین بردن کامل اثر حفره معمولا به قرار دادن روکش بر روی دندان نیاز است.

یکی از عواملی که می‌تواند بر دوام دندان درمان شده تاثیر بگذارد این است که دندان بلافاصله پس از درمان کانال ریشه‌ (عصب کشی) ترمیم شود. هرچه زودتر برای ترمیم تاج دندان اقدام کنید میزان دوام درمان بیشتر خواهد بود. عامل دیگری که در ماندگاری درمان موثر است این است که آیا عفونت زمینه‌ای به استخوان فک گسترش یافته یا خیر؟ اگر مشکل ریشه دندان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود، معمولا دوام درمان بیشتر خواهد بود.

برخی دیگر از عواملی که می‌توانند در مدت زمان دوام درمان کانال ریشه‌ای موثر باشند عبارتند از:

• محل قرارگیری دندان: معمولا درمان دندان‌های جلو راحت‌تر است و فشار جویدن وارد بر آن‌ها کمتر از دندان‌های عقبی است.
  • سن فرد: با گذشت زمان دندان‌ها شکننده‌تر می‌شوند.
  • کارهای دیگری که باید روی دندان انجام شود: کارهایی مانند قرار دادن پست داخل دندان به مرور ساختار دندان را ضعیف می‌کند.

به طور کلی در اینکه دوام درمان ریشه‌ دندان باکیفیت بسیار زیاد است، سالها و یا حتی تا پایان عمر، بحثی نیست و برای بسیاری از افراد هیچ جایگزینی جز نگهداری دندان‌های طبیعی وجود ندارد.

دوام دندان عصب کشی شده

عمر دندان‌های عصب کشی شده به چه عواملی بستگی دارد؟

ممکن است دندان عصب کشی شده سال‌ها، دهه‌ها یا حتی یک عمر زنده بماند. با این حال، تعدادی از عوامل وجود دارد که ممکن است بر طول عمر واقعی آن‌ها تأثیر بگذارد. اولین مورد بستگی به این دارد که همان ابتدای درد برای درمان اقدام کنید. اگر عفونت به استخوان سرایت نکرده باشد، میزان بقای دندان بسیار بهتر است. هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، نتیجه و باقی ماندن دندان برای سال‌های طولانی بیشتر خواهد بود.

• زمان درمان

درمان به موقع نتایج بهتری نسبت به درمان به تعویق انداخته به دنبال دارد. هنگامی‌که وضعیت دندان قبل از درمان بدتر می‌شود، به ویژه زمانی که عفونت ریشه به فک گسترش می‌یابد، عوارض بیشتر است.

• زمان و کیفیت بازسازی دندان

برای ترمیم دندان پس از درمان ریشه، به یک پر کردن یا روکش دائمی نیاز خواهید داشت. کیفیت این ترمیم و همچنین زمان بندی آن بسیار مهم است. هرچه زودتر برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کنید، دوام دندان بالاتر می‌رود. اگر بیشتر از دوره توصیه شده بین درمان کانال ریشه و ترمیم خود صبر کنید، دندان شما در معرض خطر بالاتری قرار گرفته و امکان دارد پس از بازسازی نیز دچار پوسیدگی شود.

• محل قرارگیری دندان

درمان ریشه دندان‌های جلویی پیچیدگی کمتری دارد زیرا فقط یک کانال ریشه دارد. همچنین از آنجایی که این دندان‌ها به جای ساییدن برای گاز گرفتن و بریدن استفاده می‌شوند، تحت فشار کمتری قرار هستند. از آنجایی که دندان‌های عقب دو یا سه ریشه دارند، درمان آن‌ها پیچیده‌تر است و در حین غذا خوردن نیروی بایت بیشتری را تحمل می‌کنند. این امر آنها را در برابر مشکلات ناشی از ترمیم‌هایی که در اثر شکستگی آسیب دیده اند آسیب پذیرتر می‌کند.

• سن بیمار

با بالا رفتن سن، دندان‌ها شکننده‌تر می‌شوند و بیشتر مستعد شکستگی هستند. این نیز بر مدت زمان ماندگاری و افزایش عمر دندان عصب کشی شده تأثیر می‌گذارد. هنگامی‌که صحبت از ترمیم دندان‌های آسیاب می‌شود، روکش‌های دندانی به محافظت از دندان در برابر استرس کمک می‌کنند، بنابراین در این شرایط اغلب بهتر است پس از درمان ریشه از روکش استفاده کنید.

طول عمر دندان عصب کشی شده چند سال است؟

یکی از دقیق ترین مطالعات در مورد این موضوع، اثربخشی طولانی مدت 487476 درمان ریشه را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، 98 درصد دندان‌های عصب کشی شده یک سال، 92 درصد پنج سال و 86 درصد ده سال یا بیشتر عمر می‌کنند. اغلب مولرهای درمان شده توسط اندودنتیست‌ها میزان بقای 10 ساله داشتند که به طور قابل توجهی بیشتر از مولرهای درمان شده توسط دندانپزشکان عمومی بود.

اما به طور کلی ما نمی‌توانیم بگوییم که دندان عصب کشی شده شما چقدر دوام می‌آورد زیرا متغیرهای زیادی درگیر هستند. با این حال، ما می‌دانیم که کانال ریشه یک گزینه درمانی موثر است که به شما امکان می‌دهد دندان آسیب دیده خود را نجات دهید. زمانی که این درمان توسط یک متخصص اندودنتیست انجام شود، به احتمال زیاد یک دهه یا بیشتر دوام خواهد آورد.

مراقبت‌های بعد از عصب کشی برای افزایش عمر دندان

پس از عصب کشی دندان، اندودنتیست شما را همراه با دستورالعمل‌هایی برای مدیریت درد و نحوه مراقبت از دندان و تا زمان ویزیت بعدی به خانه می‌فرستد. پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت به‌ویژه در صورتی که پرکننده یا تاج موقتی قرار گرفته باشد، به افزایش عمر دندان شما کمک خواهد کرد.

بعد از عصب کشی صبر کنید تا بی حسی در دهان قبل از غذا خوردن از بین برود تا گونه یا زبان خود را گاز نگیرید. تا زمانی که دندان درمان شده به طور کامل توسط دندانپزشک ترمیم نشده است، برای جلوگیری از آسیب رساندن به آن، غذاهای سفت نجوید. به خاطر داشته باشید که برای تمیز نگه داشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت، روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

پس از اتمام کانال ریشه و هر قرار ملاقات بعدی، باید برای ترمیم کامل دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تاج نهایی در جای خود قرار گیرد. مهم است که به محض اینکه متخصص اندودنتیست کار روی دندان شما را تمام کرد، برای روکش کردن آن اقدام کنید. دندانی که به درستی درمان و ترمیم شده باشد می‌تواند به اندازه دندان‌های طبیعی شما دوام بیاورد.

با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، معاینات منظم و تمیز کردن از دندان‌های عصب کشی شده خود مراقبت کنید. اگر در آینده دچار درد یا تورم شدید حتماً به دندانپزشک یا متخصص جراحی ریشه مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که دندانی که به درستی درمان شده است، حتی سال‌ها پس از اولین پروسیجر دوباره نیاز به درمان داشته باشد، اما اغلب زمانی که این اتفاق می‌افتد، می‌توان دندان را نجات داد.

جمع بندی

برای افزایش دوام دندان عصب کشی شده، قرار ملاقات‌های نیمه‌سالانه خود را با دندانپزشک به دقت برنامه‌ریزی کرده و از رعایت بهداشت دهان و دندان خود مطمئن شوید. به ویژه مهم است که دندان عصب کشی شده را از عفونت و آسیب بیشتر در امان نگه دارید، بنابراین یخ نجوید و حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید!

اگر شما نیز به درمان ریشه نیاز دارید، همین امروز با ما در کلینیک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و ریشه دندان تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات برای مشاوره و معاینه تنظیم کنید.

متخصص ریشه دندان