دوام دندان عصب کشی شده

دوام دندان عصب کشی شده: اگر به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، ممکن است به شما گفته شده باشد که برای نجات دندان‌های خود نیاز به درمان ریشه (متخصص عصب کشی) دارید. شما می‌دانید که این روش بدون درد بوده و شانس موفقیت بالایی دارد. اما سوال اصلی اینجا است که درمان انجام شده چه مدت دوام خواهد داشت؟

پاسخ کوتاه این سوال این است: دهه‌ها و حتی یک عمر. اما همانطور که هر اثر انگشتی منحصر به فرد است، هیچ دو دندانی نیز با کانال ریشه‌ای یکسان وجود ندارند. به هر حال عواملی وجود دارند که می‌توانند به ماندگاری بیشتر درمان یک دندان پس از درمان کانال ریشه‌ (عصب کشی دندان) کمک کنند. اما پیش از بررسی این عوامل بیایید بررسی کنیم که درمان کانال ریشه‌ چه مواردی را شامل می‌شود؟

دوام دندان عصب کشی شده چقدر است؟

زمانی که عفونت و التهاب دندان به دلیل پوسیدگی یا ترومای کنترل نشده به درون دندان نفوذ می‌کند، اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل دهنده پالپ دندان شروع به مردن می‌کنند (نکروز می‌شوند). در چنین موردی در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند از دندان به استخوان فک گسترش یابد. این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلات بعدی نظیر آبسه دردناک و در نهایت از دست دادن دندان شود.

درمان کانال ریشه شامل دستیابی به بافت پالپ عفونی از طریق ایجاد یک حفره کوچک در دندان و سپس برداشتن بخش آسیب دیده است. پس از این کار فضای داخل دندان ضدعفونی شده و با مواد استریل پر می‌شود و سپس حفره دسترسی بسته خواهد شد. پس از این عمل برای محافظت از دندان و از بین بردن کامل اثر حفره معمولا به قرار دادن روکش بر روی دندان نیاز است.

یکی از عواملی که می‌تواند بر دوام دندان درمان شده تاثیر بگذارد این است که دندان بلافاصله پس از درمان کانال ریشه‌ (عصب کشی) ترمیم شود. هرچه زودتر برای ترمیم تاج دندان اقدام کنید میزان دوام درمان بیشتر خواهد بود. عامل دیگری که در ماندگاری درمان موثر است این است که آیا عفونت زمینه‌ای به استخوان فک گسترش یافته یا خیر؟ اگر مشکل ریشه دندان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود، معمولا دوام درمان بیشتر خواهد بود.

برخی دیگر از عواملی که می‌توانند در مدت زمان دوام درمان کانال ریشه‌ای موثر باشند عبارتند از:

• محل قرارگیری دندان: معمولا درمان دندان‌های جلو راحت‌تر است و فشار جویدن وارد بر آن‌ها کمتر از دندان‌های عقبی است.
  • سن فرد: با گذشت زمان دندان‌ها شکننده‌تر می‌شوند.
  • کارهای دیگری که باید روی دندان انجام شود: کارهایی مانند قرار دادن پست داخل دندان به مرور ساختار دندان را ضعیف می‌کند.

به طور کلی در اینکه دوام درمان ریشه‌ دندان باکیفیت بسیار زیاد است، سالها و یا حتی تا پایان عمر، بحثی نیست و برای بسیاری از افراد هیچ جایگزینی جز نگهداری دندان‌های طبیعی وجود ندارد.

متخصص ریشه دندان