مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

بعد از عصب کشی دندان چه کارهایی نباید انجام بدهیم؟

بعد از عصب کشی دندان چه کارهایی نباید انجام بدهیم؟

 

عصب کشی دندان یکی از درمان‌های رایج در زمینه دندانپزشکی و درد دندان است که این فرآیند درمانی در ناحیه ریشه دندان انجام می‌شود. به همین دلیل نیاز به مراقبت‌های بعدی مهمی دارد، هر چند که از نظر جسمی کاملا سالم خواهید بود. اما بدن در حال طی کردن یک دوره بهبودی در موقعیت خاص است. اطلاع از مراقبت‌های بعد از عصب کشی و رعایت باید‌ها و نباید‌ها باعث عبور از دوران نقاهت در کنار رسیدن به نتایج بهتر می‌شود. در این مطلب از وب سایت دکتر صفورا امامی همراه ما باشید تا توضیح دهیم بعد از عصب کشی دندان چه کارهایی را نباید انجام داد. 

 

خوردن چه غذا‌هایی بعد از عصب کشی دندان ممنوع است؟

پس از هر عصب کشی نیاز به یک سری مراقبت‌ها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رعایت عدم مصرف غذا‌ها، تنقلات و خوراکی‌های سفت و سخت است. از آن جایی که دندان تازه عصب کشی شده، بسیار شکننده خواهد بود و قابلیت شکستگی دارد، عدم رعایت این موضوع می‌تواند آسیب جدی به دندان تازه ترمیم شده وارد کند.

برای مراقبت درست از دندان عصب کشی شده، بهتر است از غذا‌های آبکی و رقیق از جمله انواع آش‌ها و سوپ‌ها تا یک هفته بعد از این درمان استفاده شود. همینطور خوردن انواع غذا‌های سفت یا داغ، تنقلات سفت و سخت به ویژه آبنبات‌ها و مواد چسبناکی مانند آدامس و شکلات که باعث چسبیدن به جداره دندان‌ها می‌شود، ممنوع است.

بیشتر بخوانید: بهترین غذا بعد از عصب کشی

 

غذاهای مجاز بعد از عصب کشی

 

سیگار و قلیان بعد از عصب کشی دندان ممنوع است!

یکی دیگر از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان، عدم مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و تمامی چیز‌های مرتبط با دخانیات است. مصرف دخانیات علاوه بر این که باعث آسیب به سلامت دندان می‌شود، می‌تواند به محل زخم‌های داخل دهان آسیب جدی وارد کند. همینطور مصرف دخانیات می‌تواند باعث عفونت در لثه یا ریشه دندان شود، فرآیند بهبودی را به تعویق بیندازد و مجددا نیاز به درمان ریشه دندان را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: تاثیرات دراز مدت سیگار کشدن بر دندان ها

 

پر کردن دندان چند روز بعد از عصب کشی انجام شود؟

پس از انجام هر عصب کشی دندان، در همان جلسه اول می‌توان دندان را پر کرد و هیچ مانعی وجود ندارد. اما در واقع دندانی که عصب کشی می‌شود، سلامت کافی را نداشته و معمولا ریشه آن کاملا پوسیده است. از طرفی وقتی ریشه پوسیده شده و نیاز به عصب کشی داشته باشد، معمولا تاج دندان هم سالم نیست و باید برای آن تاج و روکش مناسبی ساخته شود.

پس برای ترمیم دندان باید روکش مناسبی در لابراتوار ساخته شود که انجام این کار زمان و وقت زیادی را می‌گیرد. در نتیجه برای ترمیم یک دندان به دو جلسه نیاز است که در جلسه اول ریشه دندان عصب کشی می‌شود و در جلسه دوم پس از ساخت روکش دندان، آن را روی دندان عصب کشی شده نصب می‌کنند.

بعد از عصب کشی باید از دندان مربوطه قالبی گرفته شود تا بر اساس آن، دندان و روکش مورد نیاز جایگزین تاج دندان پوسیده را بسازند. انجام این کار حدود یک هفته زمان می‌برد که در این مدت می‌توان دندان را موقتا با مواد پر‌کننده معمولی پر کرد.

بیشتر بخوانید: عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان

 

 

بعد از عصب کشی دندان چه کار‌هایی نباید انجام بدهیم؟

  • از ضربه خوردن به دندان تازه عصب کشی شده جلوگیری کرده و آن را با اجسام خارجی مانند خلال دندان تحریک نکنید. این کار سبب می‌شود تا یک هفته روند بهبودی سرعت یابد.
  • روز اول پس از عصب کشی، به‌صورت کامل دراز نکشید و در حالت نیم خیز استراحت کنید تا گردش خون و فشار در سر و صورت کم‌تر باشد.
  • به علت این که در ساعات اولیه هنوز اثرات مواد بی‌حس‌کننده از دهان خارج نشده است، توجه کنید که هنگام صحبت کردن قسمت‌های داخلی صورت را گاز نگیرید تا باعث آسیب به این قسمت‌ها نشوید.

همچنین استفاده از نخ دندان و مسواک از مهم‌ترین مواردی است که باید بعد از روز دوم پس از عصب کشی انجام شود.

 

آب نمک بعد از عصب کشی دندان مضر است یا مفید؟

استفاده از آب نمک بعد از عصب کشی دندان هیچ ضرری ندارد و یک روش درمانی برای کاهش درد پس از عصب کشی است. وجود عفونت می‌تواند یکی از علل ایجاد درد باشد که با استفاده از یک قاشق غذاخوری از نمک و حل کردن آن در یک لیوان آب، می‌توانید مانع از ایجاد درد و عفونت شوید.

به‌صورت کلی نمک درمانی یکی از روش‌های موثر در درمان خانگی درد دندان به حساب می‌آید که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای دریافت نتیجه بهتر هر روز می‌توانید در تعداد دفعات زیاد محلول آب نمک قرقره کنید تا درد دندان را تسکین ببخشید.

 

 

راهکار‌هایی برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی

پس از عصب کشی لازم است تا چند روز در جویدن و گاز گرفتن غذا‌های سخت احتیاط کنید. همچنین استفاده از برخی روش‌های خانگی مانند مسواک زدن و استفاده از دهانشویه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش درد داشته باشد. اما لازم به ذکر است در کنار تمامی مواردی که در ادامه بیان می‌شود، درمان ریشه دندان توسط یک دندانپزشک ماهر و با تجربه بهترین روش برای جلوگیری و درمان این مشکل به حساب می‌آید.

استفاده از کیسه یخ روی دندان

استفاده از کمپرس یخ یکی از ساده‌ترین روش‌های تسکین درد پس از عصب کشی است. برای این کار می‌توان یک تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار داد و پارچه‌ای نخی دور آن پیچید، سپس کیسه را روی ناحیه درد قرار دهید.

استفاده از روغن میخک

روغن میخک یک بی‌حس‌کننده طبیعی محسوب می‌شود که می‌تواند درد دندان را کاهش دهد. برای استفاده از این روش مقداری روغن میخک را در آب بریزید و دهان را با آن شستشو دهید، البته می‌توانید مستقیما روغن را روی ناحیه درد بریزید.

استفاده از قرص و دارو برای درد دندان

پس از عصب کشی دندان، پزشک برای مدت زمان مشخصی آنتی بیوتیک و در صورت نیاز مسکن برای کاهش درد شما تجویز می‌کند. ایبوپروفن و ناپروکسن معمولا بهترین دارو‌ها برای تسکین درد دندان پس از عصب کشی به حساب می‌آیند.

 

سخن پایانی

پوسیدگی دندان یکی از موضوعات مهم در زمینه سلامتی است که نمی‌توان به آن بی‌اعتنایی کرد. نادیده گرفتن یک دندان پوسیده می‌تواند موجب پیشروی عفونت، خراب شدن سایر دندان‌ها و ایجاد درد‌های آزاردهنده شود. بنابراین در مراحل اولیه پوسیدگی نیاز است پروسه درمان را شروع کنید که عصب کشی دندان یکی از بهترین و موثرترین درمان‌های حال حاضر برای نجات دندان‌ها به حساب می‌آید. اما پس از انجام عصب کشی دندان، نیاز به یک سری مراقبت‌ها است که رعایت آن‌ها می‌تواند فرآیند بهبود را سرعت ببخشد. پس از عصب کشی باید غذا‌های نرم و آبکی بخورید و به هیچ عنوان از دخانیات، غذا‌های سفت، تنقلات و شیرینی و شکلات استفاده نکنید.

 

متخصص عصب کشی خانم

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app