آیا درمان مجدد ریشه دندان عصب کشی شده درد دارد؟

درمان ریشه یک روش درمانی بسیار پیچیده است. به عبارت دیگر، درمان ریشه یک روش زمان‌بر است که برای حفظ دندان و از بین بردن عفونت در بدن، به دقت بالایی نیاز دارد. گاهی اوقات درمان ریشه پاسخگو نبوده و نیاز به درمان مجدد ریشه عصب کشی شده خواهید داشت.

اگر درمان مجدد ریشه دندان به درستی انجام شود، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با این حال، مواردی وجود دارد که بیماران درد را در دندان مرده تجربه می‌کنند (منظور از مرده، دندانی است که دیگر اعصاب داخل آن وجود ندارد). متأسفانه، همه درمان‌های ریشه دندان تا آخر عمر بدون درد و پایدار باقی نمی‌مانند!

در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی به این موضوع پرداخته و درد درمان مجدد ریشه عصب کشی شده دندان را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شایع ترین علل دندان درد بعد از درمان کانال ریشه

اگر مدتی پس از عصب کشی دندان یا حتی بلافاصله پس از درمان احساس درد داشتید، بررسی دندان از نظر عفونت بسیار مهم است. به هر دندان درد پس از عصب کشی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

باکتری‌های داخل دندان

باکتری‌ها در شرایط سخت و با کمبود اکسیژن و مواد مغذی زنده می‌مانند. گاهی اوقات در زمان و شرایط مناسب، باکتری‌ها فعال شده و به رشد خود ادامه می‌دهد، سپس مجدداً منجر به عفونت می‌شوند. از این رو ممکن است با درد، تورم و حساسیت همراه باشند. گاهی اوقات پر کردن دندان نیز دچار نشتی شده و کانال دوباره عفونی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از درمان مجدد ریشه عصب کشی شده بسیار مهم است که دندان‌های تحت درمان با روکش‌هایی مناسب پوشانده شوند.

تحریک بافت‌ پریودنتال

اگر درد شدیدی احساس می‌کنید، ممکن است به دلیل عوارض مربوط به بافت‌های پریودنتال Periodontal باشد، البته اگر اعصاب با موفقیت خارج شده باشند. در این صورت علت درد حساس بودن دندان نیست، بلکه به دلیل تحریک بافت پریودنال است. این نوع دندان درد به دلیل التهاب موجود در رباط‌های پریودنتال در اطراف نوک ریشه دندان عفونی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، افزایش جریان خون زمانی که بافت‌های پریودنتال سعی در بهبودی دارند نیز باعث احساس درد و حساسیت دندان می‌شود.

دلایل درمان مجدد ریشه دندان

آبسه (یا عفونت)

هنگام آبسه کردن دندان، مایع و چرک در نوک ریشه جمع شده و باعث بروز آبسه به دلیل عفوفت استخوان مربوط به باکتری می‌شود. این باکتری‌های ممکن است در هر مرحله از عمل ریشه در خارج از نوک ریشه جمع شده و استخوان فک را آلوده کنند. زمانی که آبسه رخ می‌دهد، بافت‌های اطراف ریشه دندان فشاری زیادی را متحمل شده که باعث درد و گاهی تورم می‌شود. در این گونه موارد بسیار مهم است که دندانپزشک دندان را معاینه کرده و قبل اقدام برای درمان مجدد ریشه عصب کشی شده، مطمئن شود که عفونت برطرف شده است.

علت دیگر آبسه یا عفونت ممکن است شامل ‌هایپر اکلوژن باشد، یعنی روکش دندان بلندتر از آنچه که نیاز است ساخته شده و در هنگام بایت به دندان مقابل برخورد کند. برای پیشگیری از این گونه مشکلات لازم است درمان ریشه با احتیاط کامل انجام شود، اگر این موارد به درستی انجام شود، احساس کمی درد کاملاً طبیعی بوده و پس از گذشت چند روز خود به خود از بین می‌رود.

درمان مجدد ریشه دندان

در موارد نادر، درمان ریشه دندان مطابق انتظار عمل نمی‌کند. ممکن است دندان درمان شده به درستی بهبود نیابد یا ممکن است بیمار با عوارض پس از جراحی مواجه شود که دندان را به خطر می‌اندازد. درمان مجدد ریشه شامل برداشتن روکش و مواد پرکننده، پاکسازی کانال‌های ریشه و پر کردن و روکش گذاری مجدد دندان است. به طور خلاصه، درمان مجدد کانال ریشه تقریباً مشابه عصب کشی اولیه دندان است. میزان موفقیت برای درمان مجدد کانال ریشه در حدود 75٪ است.

در بیشتر موارد، درمان مجدد کانال ریشه جایگزین بهتری نسبت به کشیدن دندان است. اگر دندانی دارای استخوان بندی قوی، سطح محکم و لثه‌های سالم در زیر آن باشد، شانس زیادی برای نجات دارد. انتخاب درمان مجدد کانال ریشه می‌تواند بسیار ارزان تر از روش‌های کشیدن و کاشت دندان باشد. ایمپلنت‌های دندانی، بریج‌ها و ساخت دندان‌های مصنوعی، معمولاً هزینه بسیار بیشتری نسبت به درمان مجدد ریشه عصب کشی شده دارند. این روش‌ها همچنین نیاز به مراقبت کمتر و نسبه به دندان اصلی، احساس طبیعی کمتری دارد.

چرا نیاز به درمان مجدد ریشه داریم؟

درمان مجدد کانال ریشه نسبتاً آسان است، به طور کلی کل درمان را می‌توان در 1 الی 3 جلسه به اتمام رساند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود درمان ریشه ناموفق بوده و نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشید:

تاج ترک خورده و مواد پرکننده از جای خود خارج شود.

• کانال‌های منحنی یا باریک در طول عصب کشی اولیه دندان درمان نشده باشند.
  • تأخیر در قرار دادن دستگاه‌های ترمیمی ‌پس از عمل
  • پوسیدگی مجدد دندان
  • شکستگی جدید در دندان درمان شده
  • ورود بزاق به ساختار ترمیمی
  • ساختارهای پیچیده دندان درمان نشده باشند.

درد درمان مجدد ریشه دندان

در طول درمان مجدد ریشه چه اتفاقی می‌افتد؟

در هنگام درمان مجدد یک بی حس کننده موضعی تجویز می‌شود. سپس دندان آسیب دیده با یک سد لاستیکی ایزوله می‌شود. این سد در طول درمان از دندان در برابر باکتری‌ها و بزاق محافظت می‌کند. کاری که دندانپزشک می‌تواند در جلسه اول ملاقات انجام دهد به میزان التهاب موجود و پیچیدگی درمان بستگی دارد. اولین قدم در درمان مجدد ریشه، دسترسی به دندان داخلی است. اگر روکش و پست گذاشته شده باشد، ابتدا این موارد حذف خواهند شد.

در مرحله بعد، مواد پرکننده و انسدادهایی که کانال‌های ریشه را مسدود می‌کنند، برداشته می‌شوند. این حذف با استفاده از هندپیس اولتراسونیک انجام می‌شود. مزیت استفاده از این ابزار این است که هر گونه ماده ناخواسته به صورت شل ارتعاش می‌یابد. سپس از ابزارهای کوچک برای تمیز کردن و تغییر شکل کانال‌های ریشه استفاده می‌شود. ممکن است برای اطمینان از تمیز بودن ریشه‌ها نیاز به گرافی داشته باشید. اگر مشخص شود که این بخش از درمان پیچیده است، نیاز به استفاده از دارو برای درمان روی دندان وجود داشته و بقیه مراحل پاکسازی دندان در جلسه بعدی درمان انجام می‌شود.

هنگامی‌ که دندانپزشک مطمئن شد که کانال‌های ریشه کاملاً پاکسازی شدند، دندان مجدداً پر می‌شود. در نهایت از یک روکش موقت برای محافظت از دندان استفاده شده تا در جلسه بعدی روکش اصلی روی دندان نصب شود.

آیا درمان مجدد ریشه دندان درد دارد؟

همانطور که اشاره شد درمان مجدد دندان عصب کشی شده ممکن است نیاز به مراحل پیچیده‌ای داشته باشد که گاهی اوقات با درد اندکی همراه است. این درد با استفاده از بی حسی موضوعی تا حدودی کاهش می‌یابد.

به هر حال اگر نسبت به درمان مجدد ریشه دندان احساس ترس دارید، دکتر صفورا امامی با استفاده از درمان‌های جدید درد شما را به میزان بالایی کاهش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که درمان مجدد ریشه عصب کشی شده نسبت به روش‌های قبلی چندان دردناک نیست. شما می‌توانید با کلینیک دکتر صفورا امامی تماس گرفته و با گرفتن قرار ملاقات، درمانی بدون درد و استرس را تجربه کنید.

هزینه‌های درمان مجدد کانال ریشه

هزینه درمان مجدد ریشه عصب کشی شده به شرایط فردی شما بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً همین امروز با تیم ما تماس بگیرید. ما روش‌های درمان مجدد ریشه را به طور دقیق برای شما توضیح داده و اطلاعات بیشتری در مورد هزینه‌های درمان مجدد در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگر سوال یا نگرانی در مورد درمان مجدد کانال ریشه دارید، لطفاً آن را در قسمت نظرات همین پست از وب سایت دکتر صفورا امامی با ما درمیان بگذارید. ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

بهترین متخصص درمان ریشه تهران