مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

عصب کشی دندان جلو چگونه انجام میگیرد؟

عصب کشی دندان جلو چگونه انجام میگیرد؟

 

اگر دندان‌های جلویی شما دچار پوسیدگی شده و دندانپزشک درمان ریشه دندان جلو را تجویز کرده است، ممکن است در مورد این که این روش مستلزم چیست و دندان شما بعد از آن چه تغییری می‌کند، نگرانی داشته باشید. این نگرانی، عادی است، زیرا دندان‌های جلویی تأثیر بیشتری در لبخند شما دارند. اگرچه عصب کشی دندان جلو کم و بیش مانند سایر دندان‌ها است، اما تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اگر کنجکاو هستید که عصب کشی دندان جلو (Front Tooth Root Canal) چیست یا چگونه برای این عمل آماده شوید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. شما پاسخ سوالات خود را توسط دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان دریافت خواهید کرد.

 

چرا به درمان ریشه نیاز داریم؟

بدیهی است که اولین چیزی که باید درک کرد این است که چرا درمان ریشه در وهله اول ضروری است. همه دندان‌ها دارای منبع خون، عصب و سایر بافت‌هایی هستند که در اتاقک‌های توخالی داخل دندان (کانال‌ها) قرار دارند. این مجموعه از عروق خونی، اعصاب و بافت به عنوان پالپ دندان شناخته می‌شود.

در صورت ایجاد پوسیدگی عمیق، بیماری پریودنتال یا سایر شرایطی که باکتری‌ها را به داخل دندان وارد می‌کند، خود پالپ ممکن است عفونی شود (نشانه‌های آسیب پالپ دندان). این وضعیت همان چیزی است که معمولاً به عنوان «آبسه» شناخته می‌شود. پالپ باکتری‌ها را با مواد مغذی حیاتی تامین می‌کند که به عفونت اجازه رشد می‌دهد. تنها با برداشتن پالپ از دندان می‌توان عفونت را برای همیشه از بین برد. این دقیقاً همان چیزی است که در عصب کشی دندان انجام می‌شود.

 

متخصص عصب کشی دندان در تهران

 

نحوه انجام عصب کشی دندان‌های جلویی

صرف نظر از دندان مورد نظر، تمام کانال‌های ریشه با ایجاد سوراخ در دندان شروع می‌شوند تا به اتاقک پالپ داخلی و کانال‌ها دسترسی پیدا کنند. برای دندان‌های عقب مانند دندان‌های آسیاب و پره‌مولر، این سوراخ در قسمت بالایی یا سطح گزنده دندان ایجاد می‌شود. با این حال، دندان‌های جلویی، سطح نیش پهنی ندارند که بتوان در آن سوراخ دسترسی ایجاد کرد. در عوض، سوراخی از پشت دندان‌های جلویی ایجاد می‌شود تا زمانی که به پالپ برسد.

هنگامی‌که متخصص به پالپ دسترسی پیدا کرد، آن را با دقت جدا می‌کند و فضای توخالی داخل دندان را با استفاده از ابزارهای تخصصی ضد عفونی، صاف و شکل می‌دهد. این صافی و فرم دهی باعث پر شدن آسان فضا با گوتاپرکا می‌شود، ماده ای طبیعی که به جلوگیری از عفونت‌های بعدی کمک کرده و فضای خالی دندان را پر می‌کند. با پر شدن کانال‌ها، سوراخ روی دندان با ماده ای پر می‌شود که معمولاً موقتی است و تا زمانی که بتوان تاج را روی دندان گذاشت که معمولاً آخرین مرحله درمان ریشه است، در جای خود نگه داشته می‌شود.

اگرچه در واقع روش یکسان است، اما جنبه‌هایی وجود دارد که در عصب کشی دندان جلو متفاوت است. به عنوان مثال، روکش‌ها معمولاً به عنوان ترمیم نهایی دندان‌های درمان‌شده کانال ریشه نشان داده می‌شوند، زیرا آنها استحکام و محافظت لازم را فراهم کرده که به دندان کمک می‌کند تا سال‌های طولانی‌تری دوام بیاورد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است تاج روی دندان جلو که با کانال ریشه درمان شده است، نیاز نباشد. از آنجایی که دندان‌های جلو به اندازه دندان‌های عقب نیروی جویدن و گاز گرفتن را تحمل نمی‌کنند، تاج‌گذاری دندان چندان ضروری نیست.

 عصب کشی دندان جلو

نگرانی‌های زیبایی در مورد روکش دندان جلو

برخی نگرانی‌های زیبایی در مورد روکش‌های دندان‌های جلو وجود دارد. به عنوان مثال، فرض کنید یک کانال ریشه روی یکی از ثنایای مرکزی انجام شده است. اگر قرار باشد روکشی روی دندان گذاشته شود، تطبیق کامل رنگ آن‌ها با رنگ دندان‌های اطراف آن دشوار خواهد بود، این نکته مهم، روی ظاهر لبخند تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این، حتی اگر رنگ دقیق باشد، روکش دندان مانند دندان‌های طبیعی در طول زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. بنابراین، چیزی که می‌تواند حاصل شود، روکشی است که رنگ آن به طور قابل توجهی با دندان‌های اطراف متفاوت خواهد بود.

البته می‌توان سعی کرد دندان‌های طبیعی را تا جایی سفید کرد که با تاج مطابقت داشته باشند، اما این می‌تواند تا حدودی مشکل باشد، به خصوص اگر دندان‌های طبیعی خودشان ترمیم شوند، زیرا رنگ آنها تغییر نمی‌کند. با این حال، به طور کلی، تاج دندان انتخاب ایده آلی است و با استفاده از مواد مدرن دندانپزشکی و فناوری آزمایشگاهی، معمولاً می‌توان به یک تاج بسیار واقعی و زیبا دست یافت. همچنین با کلیک بر روی مقاله روکش دندان عصب کشی شده درباره این موضوع بیشتر مطالعه فرمایید.

عصب کشی دندان جلو حتی در صورت عدم قرار دادن تاج همچنان می‌تواند بر زیبایی دندان تأثیر بگذارد. درمان ریشه روی دندان جلویی می‌تواند باعث تیره شدن دندان یا تغییر رنگ آن در طول زمان شود. اما راه حلی برای این مشکل وجود دارد: روشی به نام بلیچینگ داخلی. بلیچینگ داخلی به طور کلی بسیار موثر است و می‌تواند در صورت عدم استفاده از روکش، دندان را درخشان و سالم نگه دارد.

 

6 نکته که باید در مورد عصب کشی دندان جلو بدانید.

اگر دندانپزشک شما می‌گوید که نیاز به عصب کشی دندان جلو دارید، نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا خیال شما را در مورد این نوع عصب کشی راحت کنیم. نکات زیر کمک ویژه‌ای در این زمینه به شما می‌کنند:

  1. عصب کشی دندان جلو چیست؟

همانطور که گفتیم عصب کشی، روشی برای حفظ دندان عفونی است. درمان ریشه شامل سوراخ کردن کانال ریشه، تمیز کردن پالپ دندان، تمیز کردن کانال، آب بندی آن و قرار دادن روکش روی دندان است. دندانپزشک، یا جراح ریشه دندان، باید تمام علائم قابل مشاهده عفونت را در داخل دندان حذف کرده تا از آسیب بیشتر که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود، جلوگیری کند. مزیت عصب کشی دندان این است که می‌توانید دندان خود را حفظ و از کاشت ایمپلنت خودداری کنید. عصب کشی دندان جلو به سادگی به درمانی اطلاق می‌شود که بر روی دندان جلویی انجام خواهد شد.

 

  1. آیا درمان ریشه دندان جلو ایمن است؟

درمان‌های ریشه روش‌های رایجی هستند، به خوبی تثبیت شده‌اند و بسیار کارآمد می‌باشند. یک متخصص اندودنتیست به طور متوسط ​​هفته ای 25 عصب کشی دندان انجام می‌دهد، بنابراین مطمئن باشید که آنها می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند. عصب کشی دندان جلو در مقایسه با سایر روش‌های مقابله با دندان عفونی، ایمن، بدون درد و راه حلی کم هزینه است.

 

  1. آیا درد دارد؟

دردی که احساس می‌کنید ناشی از عفونت داخل دندان است. مزیت عصب کشی در این است که وقتی همه چیز تمام شد، دیگر دردی نخواهید داشت. عصب کشی دندان جلو معمولاً با بی حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین در طول عمل چیزی احساس نمی‌کنید. هنگامی‌که بیهوشی از بین می‌رود، معمولاً مقداری درد ایجاد خواهد شد، اما این درد را می‌توان با مسکن، تسکین داد.

 عصب کشی دندان

  1. عصب کشی دندان جلو شامل چه مراحلی است؟

درمان ریشه یک عمل پیچیده است که طی دو یا سه نوبت انجام می‌شود. بیایید مراحل اصلی عصب کشی دندان جلو را بررسی کنیم:

  • مرحله آماده سازی: ابتدا دندانپزشک یا جراح ریشه دندان، با اشعه ایکس از دندان عکس گرفته تا شکل دندان را شناسایی و گسترش عفونت را تجزیه و تحلیل کند. سپس بی حسی عمیق و موضعی را روی محل اعمال می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ دردی احساس نمی‌کنید.
  • در مرحله بعد، متخصص عصب کشی یک لایه پلاستیکی نازک، روی دندان‌های شما قرار می‌دهد که تنها دندان آسیب دیده را در معرض دید قرار بگیرد. سپس شروع به سوراخ کردن دندان می‌کند.
  • برداشتن پالپ: بافت نرم داخل کانال ریشه دندان با دقت برداشته می‌شود تا از تجمع باکتری و عفونت در داخل محفظه جلوگیری شود. از آنجایی که این محفظه در نهایت مهر و موم می‌شود، مهم است که متخصص تمام بافت‌ها را در این مرحله بردارد.
  • تمیز کردن: هنگامی‌که پالپ از بین رفت، دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان، اتاقک را تمیز کرده تا از ایجاد آبسه جلوگیری شود. محل به طور کامل با آب یا هیپوکلریت سدیم شسته می‌شود تا باکتری‌ها و یا ذرات باقیمانده از بین بروند. در صورت وجود عفونت شدید، پزشک ممکن است در این مرحله دارو تجویز کند.
  • مرحله آب بندی: اکنون که کانال ریشه عاری از عفونت و تمیز شده است، دنداپزشک کانال را می‌بندد تا از ورود مجدد باکتری به محل جلوگیری شود.
  • پر كردن: این مرحله اغلب در قرار دوم انجام می‌شود؛ دندانپزشک یا اندودنتیست از خمیر برای پر کردن سوراخ اولیه استفاده می‌کند.
  • روکش کردن: در صورتی که دندان آسیب ساختاری داشته باشد، بهتر است از روکش دندان استفاده کرده تا از ترک خوردن آن جلوگیری شود.

 

  1. قبل از عصب کشی چه باید کرد؟

مهم است که دستورالعمل‌های خاص دندانپزشک خود را قبل از انجام عصب کشی رعایت کنید. به عنوان مثال اگر آرام‌بخش IV دریافت کنید، احتمالاً او از شما می‌خواهد که به طور معمول قبل از عصب کشی دندان جلو غذا بخورید و دارو مصرف کنید.

 

  1. بعد از عصب کشی چه باید کرد؟

به احتمال زیاد پس از از بین رفتن بی حسی، در ناحیه ترمیم شده کمی احساس حساسیت یا درد ناشی از باز نگه داشتن دندان را داشته باشید. تمامی این موارد عادی است که مسکن‌هایی برای کاهش این درد توسط متخصص ریشه دندان تجویز می‌شود.

حتماً به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کرده تا از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید. از مصرف و جویدن مواد غذایی سفت تا چند ساعت بعد از عصب کشی خودداری کنید.

برای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) و یا کسب مشاوره تلفنی با شماره‌های مطب تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

تماس با ما


جمع بندی

به طور خلاصه، عصب کشی دندان جلو به طور کلی مانند سایر دندان‌ها است، اگرچه تصمیمات زیبایی وجود دارد که باید بعد از درمان اتخاذ شود. مهمتر از همه، عصب کشی، عفونت دندان را ریشه کن کرده و به شما اجازه می‌دهد تا سال‌ها دندان طبیعی خود را حفظ کنید. پس از عصب کشی دندان جلو، اگر هر یک علائم آبسه دندان مانند تورم، درد مبهم، درد ضربان دار و حساسیت به گرما و سرما را احساس کردید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

فقط دندانپزشک یا اندودنتیست شما می‌تواند مشکل اصلی را تشخیص داده و درمان مناسب را اتخاذ کند. در صورت عدم رسیدگی، اگر عفونت به سایر قسمت‌های دهان، فک یا گردن گسترش یابد، ممکن است یک آسیب دائمی و جبران ناپذیر به جای بگذارد. دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان می‌تواند در زمینه عصب کشی دندان جلو و حفظ زیبایی آن به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

بهترین متخصص عصب کشی

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. مرضیه 1402/05/11

    من تاحالا درباره عصب کشی دندان جلو نشنیده بودم یا کسی انجام داده باشه...

نظر خود را وارد کنید

whats app