مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا به درد دندان عقل باید توجه کرد؟

آیا به درد دندان عقل باید توجه کرد؟

در سنین جوانی ممکن است دندان عقل زجرآور شده و مجبور به کشیدن آن شوید. اما آیا درد دندان عقل نیاز به توجه دارد و لازم است حتماً برای کاهش درد به دندانپزشک مراجعه کنیم یا در خانه نیز می‌توان درد آن را تسکین داد؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان می‌روید. آنها در پشت دهان و انتهای لثه رشد کرده و به طور معمول چهار دندان عقل وجود دارد. درد دندان عقل ممکن است خود به خود برطرف شود، اما در برخی موارد این درد غیرقابل تحمل شده و لازم است حتما برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مقاله از وب سایت صفورا امامی دکتر متخصص درمان ریشه دندان، در مورد علل درد دندان عقل و روش‌هایی برای تسکین آن اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

درد دندان عقل

درد ناشی از دندان عقل مشکلی است که گاهاً برخی از افراد با آن روبه رو می‌شوند. در بسیاری از افراد فضای کافی برای رشد دندان عقل از لثه آنها وجود ندارد. همچنین دندان عقل ممکن است به صورت نهفته رشد کرده و به دندان مولر جلویی فشار وارد کند. هر دوی این مشکلات می‌تواند منجر به گیر افتادن غذا و باکتری در اطراف دندان عقل و باعث عفونت شود. این عفونت در اطراف بالای دندان پریکورونیت نامیده می‌شود.

لثه‌های اطراف تاج بالای دندان عقل ممکن است عفونی و متورم شده که می‌تواند باعث درد شدید شود. از آنجایی که تورم نزدیک به ماهیچه‌هایی است که فک شما را کنترل می‌کنند، باز کردن دهان را دشوار و دردناک می‌کند. همچنین غذا خوردن نیز دردناک شده زیرا به لثه و دندان عقل فشار وارد می‌شود.

 

علت‌های اصلی درد دندان عقل

از آنجایی که دندان عقل آخرین دندان رشد کرده در دهان است، ممکن است در یک زاویه نامناسب رشد کرده یا فضای کافی برای رشد آن وجود نداشته باشد. دندان عقل معمولاً در سنین بین 17 تا 21 سال در دهان ظاهر می‌شود که به دلیل فشار به لثه می‌تواند دردناک باشد. علاوه بر این، اغلب جایی برای دندان عقل در دهان فرد وجود ندارد، زیرا دندان‌های اصلی قبلاً رشد کرده‌اند. این کمبود فضا ممکن است باعث شود دندان عقل با زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و به طور کامل بیرون نیاید.

 

بررسی مزایای سفید کردن دندان ها

درد دندان عقل

وقتی این اتفاق می‌افتد، دندان عقل نهفته می‌شود. نهفته بودن دندان عقل، لثه‌ها را آسیب پذیر می‌کند، زیرا سطح آن شکسته و دندان‌ها به طور کامل بیرون نمی‌آید. غذا و باکتری‌ها ممکن است در لثه و سطح دندان عقل گیر کرده و منجر به مشکلات متعددی، از جمله موارد زیر شود:

  • بیماری لثه
  • عفونت‌ها
  • آبسه‌ها
  • کیست‌ها

همه این موارد از علل درد دندان عقل هستند.

 

بهترین راهکارهای درمان خانگی درد دندان عقل

دندان عقل نهفته ممکن است باعث درد و حساسیت شود. در نهایت، کشیدن دندان عقل می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند. در این میان، برخی از مهمترین درمان‌های خانگی طبیعی نیز کمک کننده هستند:

1- آلوئه ورا

آلوئه ورا منبعی غنی از آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است. می‌توان از آن برای تسکین و کاهش التهاب در اطراف ناحیه‌ای که دندان عقل شما سعی در رشد آن دارد استفاده کرد. همچنین در صورت خراشیدگی یا بریدگی لثه‌ها در حین رشد دندان‌ها، به بهبود لثه‌ها کمک می‌کند. می‌توانید ژل آلوئه ورا خالص را روی لثه‌ها بمالید.

2- نعناع فلفلی

برگ‌های نعناع حاوی منتول، یک ترکیب خنک کننده طبیعی است. اگرچه هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که نعناع فلفلی در درمان درد دندان عقل موثر باشد، این درمان به طور کلی منبع مطمئن ایمن در نظر گرفته می‌شود.

یک گلوله پنبه را در مقدار کمی عصاره نعناع آغشته کنید و آن را روی لثه‌های دردناک بمالید یا روغن را مستقیماً روی دندان‌هایتان بریزید. از چای نعناع نیز می‌توان پس از سرد شدن به عنوان دهان شویه استفاده کرد.

3- کیسه یخ

قرار دادن کیسه یخ روی فک می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند که به نوبه خود درد را تسکین می‌دهد. استفاده از یخ می‌تواند اثر بی حسی داشته باشد. یخ را می‌توان با وقفه‌های 15 دقیقه‌ای تا زمانی که درد از بین برود استفاده کرد.

4- شستشو با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک چندین بار در روز می‌تواند به کاهش علائمی مانند درد کمک کند. آب نمک دارای خواص ضدعفونی کننده طبیعی است. شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به کاهش باکتری‌ها کمک کند.

گاهی اوقات، تجمع باکتری در شکاف لثه‌های اطراف دندان عقل می‌تواند علت درد باشد. به این ترتیب، شستشو با آب نمک به درمان عفونت و کاهش ناراحتی کمک می‌کند.

5- میخک

میخک به دلیل اثر بی‌حس‌کنندگی که دارد، به عنوان یک مسکن موضعی درد، نویدبخش است. برای امتحان این درمان خانگی، می‌توانید از گیاه میخک یا روغن میخک استفاده کنید. اگر از گیاه میخک استفاده می‌کنید باید:

  • میخک را روی دندان عقل که باعث درد می‌شود قرار دهید،
  • با بستن فک، اما بدون جویدن، آن را در جای خود نگه دارید،
  • تا زمانی که درد کاهش یابد صبر کرده و سپس آن را تف کنید

برای امتحان این درمان با استفاده از روغن میخک، می‌توانید:

  • چند قطره روغن میخک را روی یک گلوله پنبه بریزید،
  • پنبه را روی دندان عقل دردناک قرار دهید،
  • پنبه را نگه داشته تا درد کاهش یابد و سپس آن را بردارید.

6- پیاز

پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است به این معنی که می‌تواند به کاهش تورم و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

  • یک تکه پیاز را برش دهید،
  • پیاز را با طرفی که درد دارد بجوید،
  • چند دقیقه به جویدن ادامه دهید تا درد کاهش یابد و سپس پیاز را تف کنید.

7- چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای را تنها زمانی در دهان قرار دهید که کاملا خنک شود. چای کیسه‌ای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این بدان معناست که می‌تواند به کاهش تورم و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

8- زردچوبه

زردچوبه همیشه به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. خواص ضد درد و ضد التهابی زردچوبه آن را به یک درمان طبیعی تبدیل کرده است. زردچوبه به طور کلی بی خطر است، اما افراد باردار نباید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید؛ زردچوبه برای دندان درد

9- روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک درمان کننده قوی است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و از عفونت جلوگیری کند. همچنین به کاهش درد، تورم و التهاب نیز کمک می‌کند.

10- آویشن

آویشن به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین درد، التهاب و تب که ممکن است همراه با رشد دندان عقل ظاهر شوند، استفاده می‌شود. آویشن همچنین حاوی کارواکرول، همان ماده قوی در روغن پونه کوهی است. چند قطره اسانس آویشن را در روغن‌هایی مانند نارگیل یا زیتون رقیق کنید. از یک گلوله پنبه یا انگشتان خود برای اعمال آن روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. همچنین می‌توانید آویشن را به صورت دهانشویه مصرف کنید.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


 آیا دندان عقل باید زود کشیده شود؟

در برخی موارد، درمان‌های خانگی ممکن است درد دندان عقل نهفته را کاهش ندهند. هنگامی‌که دندان عقل نهفته می‌شود، دندانپزشک معمولاً توصیه می‌کند که برای تسکین طولانی مدت آن را بکشید. به همین دلیل لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کرده تا برای کشیدن دندان اقدام شود. برای کشیدن دندان عقل، بی حس کننده موضعی به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود تا درد جراحی را از بین ببرد. سپس دندانپزشک با فشاری که به دندان وارد می‌کند، آن را از جای درمی‌آورد.

این روش کوتاه است که معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما گاهی می‌تواند تا 20 دقیقه و گاهی اوقات بیشتر نیز طول بکشد. پس از این که اثرات بی حسی از بین رفت احساس درد خواهید داشت که این درد ممکن است تا دو هفته نیز به طول بیانجامد.

 کشیدن دندان های عقل

چه قرص و دارویی برای درد دندان عقل معمولا تجویز می‌شود؟

ژل بی حس کننده

ژل دندانی بی‌حس‌کننده ممکن است به کاهش احساس در لثه و کاهش درد کمک کند. این ژل‌ها بدون نسخه یا به صورت آنلاین در دسترس بوده و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند. بیشتر ژل‌های دندانی را می‌توان به طور مستقیم روی لثه‌های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد. با این حال، پیروی از دستورالعمل‌های موجود بسیار مهم است. همچنین ممکن است به بنزوکائین حساسیت داشته باشید.

ایبوپروفن

ایبوپروفن یک داروی مسکن بدون نسخه است که به کاهش التهاب کمک می‌کند. مصرف دوز توصیه شده روی بسته ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کند. همچنین می‌تواند التهاب لثه مرتبط با رشد دندان عقل را کاهش دهد. ایبوپروفن یا سایر NSAID‌ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) تا زمانی که فرد نتواند برای درمان به دندانپزشک مراجعه کند، برای مدیریت درد موثر هستند.

استامینوفن

استامینوفن بدون نسخه به شکل عمومی یا با نام‌های تجاری مانند تایلنول در دسترس است. این دارو در دوزهای بالاتر با نسخه ارائه می‌شود. توجه داشته باشید که استامینوفن در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث سمیت کبدی و علائم گوارشی شود.

آسپرین

آسپرین یک داروی موثر در کاهش درد برای افرادی است که در دهان خود احساس ناراحتی می‌کنند. بهتر است آسپرین را متناسب با دوز توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.

بنزوکائین

بنزوکائین یک عامل بی حس کننده است. این دارو در محصولاتی برای تسکین درد دندان با نام‌های تجاری مانند Orajel و Anbesol موجود است. استفاده از این دارو در افراد دارای زخم یا ضایعات عمیق یا افراد زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. افراد مسن نیز ممکن است احتمال واکنش و حساسیت به بنزوکائین داشته باشند.

 

نتیجه‌ موضوع

پس از کشیدن دندان عقل، مدتی طول می‌کشد تا بهبود یابید. احتمالاً جراح راه‌هایی را برای بهبودی و کاهش درد پس از جراحی توصیه کند. حتماً توجه داشته باشید که در صورت احساس درد در ناحیه دندان عقل، برای کشیدن آن اقدام کرده تا از عفونت در این ناحیه پیشگیری کنید.

اگر سوالی در ارتباط با کشیدن دندان عقل و راه‌های درمان آن دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. ما در کلینیک دکتر صفورا امامی، خدمات تخصصی مربوط به عصب کشی دندان و همچنین جراحی انتهای ریشه دندان و درمان مجدد ریشه دندان را به شما ارائه می‌دهیم. برای تعیین وقت ملاقات و ویزیت با شماره تلفن‌های 26255102 و 26255088 تماس بگیرید.

 

دکتر عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app