مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

با انواع ارتودنسی دندان و مراحل آن بیشتر آشنا شوید.

با انواع ارتودنسی دندان و مراحل آن بیشتر آشنا شوید.

 

مردم اغلب دوست دارند لبخند زیبایی داشته باشند. سلامت دهان و دندان نقش مهمی‌در داشتن لبخندی زیبا دارد. دندان‌های به هم ریخته از این زیبایی کاسته و نامرتبی دندان‌ها یا اکلوژن می‌تواند منجر به مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه و جویدن سخت یا دردناک شود.

با این حال، همه افراد با دندان‌های صاف متولد نمی‌شوند. اگر فاصله زیادی بین دندان‌هایتان وجود دارد یا دندان‌های شما روی هم قرار گرفته، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندان و فک آموزش دیده است. متخصص ارتودنسی شرایط بد دندانی شما را اصلاح کرده و برای شناسایی مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود نیز راه حلی ارائه می‌دهد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی تصمیم داریم در مورد درمان‌های ارتودنسی و دلایل نیاز شما به این درمان بیشتر صحبت کنیم.

 

برای دریافت اطلاعات درباره بهترین متخصص عصب کشی تهران کلیک کنید.

 

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که با قرارگیری نامناسب دندان‌ها سروکار دارد. یک فرد ممکن است بیش از حد بایت، زیر بایت، ازدحام بیش از حد دندان‌ها، دندان‌های کج یا ناهماهنگی فک داشته باشد که ممکن است در خوردن یا گفتار او اختلال ایجاد کند. در چنین مواردی، درمان‌های ارتودنسی به آرامی موقعیت دندان‌ها را تغییر می‌دهد تا دندان‌ها صاف و هم ترازتر شوند. اگر می‌خواهید خط لبخند زیباتری داشته باشد، می‌توانید از ارتودنسی برای این هدف استفاده کنید.

ممکن است فردی با مال اکلوژن یا نیش بد به دنیا بیاید، یا ممکن است به مرور زمان از طریق آسیب یا عادت‌هایی مانند مکیدن انگشت شست در کودکی به آن مبتلا شود. هر مشکلی که وجود دارد، مهم است که فوری آن را درمان کنید. مال اکلوژن می‌تواند در درازمدت باعث ایجاد مشکلات سلامت دهان و دندان شود.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان و درمان‌های ارتودتسی

درمان ارتودنسی را می‌توان راهی برای بهبود ظاهر دندان‌ها تعریف کرد. این می‌تواند صاف کردن یا به طور کلی بهبود عملکرد دندان‌ها باشد. علاوه بر این، این درمان نه تنها کل ظاهر را بهبود می‌بخشد، بلکه رویکردی است که مزایای طولانی مدت برای سلامت دهان شما ارائه می‌دهد.

قبل از این که درمان ارتودنسی خود را شروع کنید، خوب است بدانید که انواع مختلفی از ارتودنسی دندان وجود دارد که هرکدام به مشکلات دندان‌های شما بستگی دارد. ارتودنتیست پس از ارزیابی مشکل دندانی شما، نوع درمان ارتودنسی را تعیین می‌کند. در اینجا انواع مختلفی از درمان‌های ارتودنسی و این که چه زمانی به آن‌ها نیاز خواهید داشت را بیان کرده‌ایم:

 

1- بریس‌ها

بریس‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که شامل بریس‌های فلزی، بریس‌های شفاف و غیره می‌شوند. بریس‌ها عمدتاً به عنوان درمان ارتودنسی شناخته می‌شوند. بسیاری از بریس‌های مدرن امروزی وجود دارند که شفاف بوده و هنگام استفاده کسی متوجه آن‌ها نخواهد شد. علاوه بر این، بریس‌ها می‌توانند ثابت یا قابل جابجایی باشند. از بریس‌های ثابت برای اصلاح یا هدایت دندان‌ها به موقعیت اصلی خود استفاده می‌شود.

انواع بریس‌ها عبارتند از:

بریس‌های فلزی

بریس‌هایی سنتی هستند که مقرون به صرفه بوده و اغلب از این روش برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. آنها براکت‌های فلزی هستند که روی دندان‌ها قرار گرفته و سیم فلزی که روی براکت‌ها زده می‌شود، برای اعمال فشار روی دندان‌ها و در نهایت حرکت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریس‌های زبانی

مانند بریس‌های فلزی، بریس‌های زبانی در قسمت داخلی نیش اعمال می‌شوند. آنها از بیرون قابل مشاهده نیستند مگر اینکه کسی دهان خود را باز کند. علاوه بر این، اگر مشکل ارتودنسی شدید دارید، ممکن است درمان ایده آلی برای شما نباشد.

بریس‌های خود بستن

این نوع بریس، سیستم براکت و سیم عملکرد قابل توجهی دارد و امروزه به طور گسترده توسط متخصصان استفاده می‌شود. این روش برخلاف روش‌های دیگر دردناک نیست.

 

2- اینویزیلاین

اینویزیلاین که به طور گسترده استفاده می‌شود و بسیار مفید است، نوع منحصر به فردی از تراز کننده نامرئی است که دارای چندین مزیت از جمله طراحی «کاربر پسند» می‌باشد. درمان اینویزیلاین همیشه نامرئی و همچنین قابل جابجایی است. با این حال، بر خلاف سایر بریس‌ها گران‌تر است.

 

3- هدگیر

این درمان برای اصلاح محل قرارگیری دندان‌های عقب انجام می‌شود. هدگیر باید طبق دستور ارتودنتیست استفاده شود. در غیر این صورت، دندان‌های جلویی شما ممکن است بیرون بزنند.

 

4- نگهدارنده‌ها

نگهدارنده شکل دیگری از درمان ارتودنسی دندان است که می‌تواند ثابت یا قابل جابجایی باشد. هنگامی‌که این درمان استفاده می‌شود، دندان‌ها را نگه داشته در حالی که لثه و استخوان‌ها به نقطه جدیدی منتقل می‌شوند. اگر به طور مداوم از نگهدارنده استفاده کنید، می‌توانید دندان‌های خود را برای همیشه صاف کنید.

 

5- کشیدن دندان

ممکن است در برخی مواقع کشیدن دندان ضروری باشد. این روش معمولاً برای بهبود و اصلاح محل قرارگیری دندان جدید انجام می‌شود.

 

6- درمان ارتوگناتیک

این یک عمل جراحی با هدف تغییر موقعیت یک یا هر دو فک در بیمارانی است که در مقایسه با اندازه‌هایشان واگرایی فک زیاد است. علاوه بر این، هنگامی‌که فک‌ها به طور غیر طبیعی در ارتباط با جمجمه قرار می‌گیرند، این درمان انجام می‌شود.

 

7- مینی ایمپلنت‌های ارتودنسی

این روش درمانی که در قرن بیست و یکم معرفی شد، شامل دستگاه‌های انکوریج موقت است و به منظور کنترل حرکت دندان‌ها در حین جراحی (ارتوگناتیک) انجام می‌شود. مینی ایمپلنت‌ها در بین شجره نامه دندان‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند روی شیروانی دهان نصب شوند که سپس به یک بریس ثابت متصل شده و دندان‌ها را در صورت لزوم حرکت می‌دهند.

مراحل انجام ارتودنسی دندان

مراحل انجام ارتودنسی دندان

زمانی که فردی به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌شود، ابتدا تحت مشاوره قرار گرفته که شامل معاینه اولیه، بحث در مورد تاریخچه دندان و بررسی عکس‌برداری با اشعه ایکس از دندان‌ها و دهان است. این به متخصص ارتودنسی کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا وضعیت به اندازه‌ای جدی است که نیاز به بریس‌های دندانی داشته باشد و اگر چنین است، مناسب‌ترین درمان چیست و چه مدت طول می‌کشد. گاهی اوقات، متخصص ارتودنسی ممکن است احساس کند که گزینه درمانی دیگر، نه تنها مشکل را اصلاح می‌کند، بلکه نیازهای فرد را بسیار بهتر برآورده می‌کند.

هنگامی‌که بریس‌های دندانی قرار می‌گیرند، از یک جمع کننده گونه استفاده می‌شود تا دندان‌ها را در طول عمل قابل مشاهده و خشک نگه دارد. ابتدا دندان‌ها پولیش می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که براکت‌ها به درستی باند شده و پس از آن در هوا خشک می‌شوند.

یک نرم کننده روی سطوح جلویی دندان به مدت 30 ثانیه استفاده می‌شود تا بیشتر آنها را برای باندینگ براکت‌ها آماده کند. با این کار، دندان‌ها خشک شده و یک پرایمر چسب روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا روند باندینگ را بهبود بخشد. سپس، سیمان در پشت براکت‌ها قرار گرفته و روی موقعیت‌های از پیش تعیین شده روی دندان‌ها اعمال می‌شود. هنگامی‌که براکت‌ها در جای خود قرار گرفتند، سیمان اضافی برداشته شده و براکت‌ها با یک نور با شدت بالا در جای خود سفت می‌شوند.

کل فرآیند اتصال براکت‌ها و قرار دادن سیم‌های قوس می‌تواند از 10 تا 20 دقیقه طول بکشد. طول درمان، اغلب با مدت زمانی که طول می‌کشد تا اجزاء را به درستی قرار دهند تا شرایط خاص فرد درمان شود، تعیین می‌شود.

 

 اگر دنبال درمان مجدد ریشه دندان و درمان دندان های ترک خورده خود هستید، کلیک کنید.

 

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

هنگامی‌که بریس‌ها قرار می‌گیرند و تنظیم می‌شوند، ممکن است که تقریباً 4 تا 6 ساعت پس از فرآیند ارتودنسی دندان، مقداری احساس سفتی کنید که معمولاً به درد تبدیل می‌شود. در عرض چند ساعت، درد دندان و لثه‌های شما شروع خواهد شد. این درد نتیجه مستقیم سیم‌های قوس است که دندان‌ها را در موقعیت خود محکم می‌کنند. درد معمولاً حدود سه تا پنج روز یا نهایتاً حدود یک هفته طول خواهد کشید. در طول این مدت، به بریس‌های جدید خود عادت خواهید کرد. سیم‌ها و نوارهای لاستیکی به دندان‌های شما فشار می‌آورند تا به آرامی آن‌ها را صاف کنند. در هفته اول پس از ارتودنسی دندان ممکن است با مشکلات زیر روبه رو شوید:

  • فشار و درد دندان‌ها و لثه‌ها، به خصوص هنگام جویدن
  • زخم یا درد در داخل دهان
  • ناراحتی یا بریدگی زبان (به دلیل وجود بریس‌های جدید)

به طور معمول، این درد را می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) کنترل کرد. در هفته اول از غذاهای نرم و بدون جویدن مانند سوپ، ماست و بستنی استفاده کنید. در عرض یک ماه به بریس‌های خود عادت خواهید کرد و پس از شش ماه، حتی ممکن است متوجه آنها نشوید.

مراحل ارتودنسی

ارتودنسی دندان برای چه کسانی لازم و ضروری است؟

ارتودنسی دندان اغلب در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تجویز می‌شود. بزرگسالان نیز می‌توانند تحت این درمان قرار بگیرند. علائمی که نشان می‌دهد که به ارتودنسی دندان نیاز دارید عبارت است از:

  • دندان‌های به وضوح کج یا شلوغ
  • مشکل در کشیدن نخ دندان بین دندان‌های کج و مسواک زدن
  • گاز گرفتن مداوم زبان به وسیله دندان‌ها
  • قرارگیری نامرتب دندان‌ها روی هم
  • مشکل در تلفظ برخی صداها به دلیل موقعیت زبان شما در زیر دندان
  • صدا دادن آرواره‌ها هنگام جویدن
  • ایجاد خستگی روی فک پس از جویدن غذا

برخی از نشانه‌های نیاز کودکان به ارتودنسی دندان نیز شامل موارد زیر است:

  • تنفس از طریق دهان
  • صدا دادن آرواره‌ها
  • گاز گرفتن زبان، سقف دهان یا داخل گونه به طور تصادفی
  • مکیدن شست یا استفاده از پستانک در سن 2 سالگی
  • از دست دادن زودهنگام یا دیررس دندان‌های شیری
  • دندان‌های کج یا شلوغ

تغذیه نامناسب در دوران نوزادی، بهداشت نامناسب دندان و ژنتیک همگی دلایلی هستند که باعث می‌شوند کودکان یا بزرگسالان نیاز به ارتودنسی داشته باشند.

 

قیمت و هزینه ارتودنسی دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ارتودنسی در سراسر کشور متفاوت است و عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند. سنی که درمان را آغاز می‌کنید، شهر محل زندگی، نوع بیمه درمانی، نوع درمان و مهارت و تخصص متخصص ارتودنسی شما همگی در هزینه کلی نقش دارند.

  • برخی از بیمه‌های درمانی دارای مزایایی هستند و به کاهش بخشی از هزینه نهایی ارتودنسی کمک می‌کنند.
  • هزینه ارتودنسی در شهرهای مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد.
  • میزان تخصص متخصص شما نیز در تعیین هزینه بسیار تأثیرگذار است.
  • هزینه درمان به این که چه نوع درمانی انتخاب می‌کنید نیز متفاوت است. به عنوان مثال بریس‌های فلزی عموماً مقرون به صرفه‌تر هستند.

 

جمع بندی

دندان‌های کج و شلوغ ساده‌ترین علامت نیاز شما یا فرزندتان به ارتودنسی دندان است. اما این باور کاملاً اشتباه است؛ درضمن اشتباه‌تر این است که باید صبر کنید تا دندان‌های شیری کودک ریخته و دندان بزرگسالانه او رشد کند تا نیاز به ارتودنسی مشخص شود. شما با مشاهده هریک از علائم ذکر شده در این مقاله، باید برای دریافت درمان ارتودنسی به ارتودنتیست مراجعه کنید تا تشخیص صحیح صورت گرفته و درمان مناسب آغاز شود.

دکتر صفورا امامی متخصص ریشه دندان و متخصص عصب کشی دندان آماده ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی در این زمینه به شماست، اگر نیاز به راهنمایی دارید، آن را با ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید.

 

درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app