عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

عصب کشی دندان از درمان‌های متداول در دندان‌پزشکی است که جهت از بین بردن بافت عفونی یا مرده از داخل دندان انجام می‌شود. در واقع دندان‌ها در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب خواهند شد که بی‌توجهی به آن‌ها باعث التهاب، عفونت شدید و دردی طاقت‌فرسا می‌شود. حال اگر این عفونت درمان نشود، نه‌تنها به دندان آسیب می‌رساند و باعث پوسیدگی آن می‌شود، بلکه با انتشار به سایر نواحی دهان، عوارض جدی را در پی خواهد داشت.

در چنین شرایطی درک این نکته ضروری است که ریشه عفونی باید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود. به همین خاطر عصب کشی انجام می‌گیرد تا  بدون نیاز به کشیدن دندان، شما را از درد نجات دهد. اما آیا در مورد این روش درمانی و اینکه عصب کشی دندان چقدر زمان می‌برد اطلاعی دارید؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سؤالات هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

حتما بخوانید: دوام دندان عصب کشی شده

عصب کشی چند جلسه طول می‌کشد؟

برای اکثر افراد فرایند عصب کشی طی یک یا دو جلسه انجام خواهد شد. با این حال باید بدانید که تعداد جلساتی که انجام عصب کشی زمان می‌برد، بسته به مقدار پوسیدگی دندان، قدرت تحمل فرد و یا تعداد کانال آن ممکن است متفاوت باشد و تا چندین جلسه طول بکشد.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چقدر زمان می‌برد؟

برای اینکه متوجه شویم عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد، باید بررسی کنیم که در هر جلسه دندانپزشک برای شما چه کاری انجام خواهد داد؟

روز اول: تشخیص روش درمان و از بین بردن عفونت

در روز اول پس از اینکه عکس‌برداری از دندان صورت گرفت و عصب کشی به ‌عنوان راه درمان تشخیص داده شد، دندان‌پزشک ابتدا بی‌حسی موضعی دندان را انجام داده و سپس با کمک مته، پالپ عفونی را از کانال دندان استخراج کرده و محلول حاوی آنتی‌بیوتیک را در آن بخش قرار خواهد داد. اگر قبل از مراجعه خود به دندان‌پزشکی احساس درد و ناراحتی شدیدی می‌کردید، در این مرحله احتمالاً دیگر دردی نداشته و احساس آرامش می‌کنید؛ چراکه عفونت برداشته و به جای آن دارو استفاده شده است. درباره درمان عفونت ریشه دندان بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

جلسه دوم: تمیز کردن کانال دندان

در جلسه بعدی، کانال دندان باید با کمک یک ماده خاص و ضدمیکروبی به طور کامل از انواع آلودگی و میکروب تمیز و استریل شود؛ بنابراین هر چقدر تعداد کانال‌های دندان بیشتر باشد، این مرحله بیشتر طول می‌کشد. توجه داشته باشید که فاصله زمانی بین اولین ویزیت و این قرار ملاقات اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اطمینان پیدا می‌کنیم که عفونت به طور کامل از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

جلسه سوم: پر کردن دندان

در بعضی دندان‌پزشکی‌ها نیز از ریشه دندان اشعه ایکس گرفته می‌شود تا از تمیزی کامل آن اطمینان حاصل شود؛ بنابراین در این بخش، دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که درمان ریشه را در دومین ویزیت شما تکمیل کند یا اینکه که دندان را بیشتر تحت‌نظر داشته باشد و در جلسه سوم آن را پر کند.

زمانی که دندانپزشک شما تأیید کرد که کانال‌های ریشه تمیز و عاری از هرگونه عفونت هستند، آن‌ها را با یک ترکیب استریل پر می‌کند تا مطمئن شود که هیچ باکتری نمی‌تواند دوباره وارد این ناحیه شود و دندان در مرحله ترمیم قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

زمان مدت زمان عصب کشی چقدره

عوامل مؤثر بر مدت درمان عصب کشی

اگر این سؤال که عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد، ذهنتان را به خود مشغول کرده است، باید بگوییم که زمان هر جلسه برای عصب کشی دندان با فرض اینکه دندان تنها یک کانال دارد، بین 30 دقیقه تا یک ساعت است. با این حال، به دلیل عوامل مختلفی می‌توانند تعداد مراحل مورد نیاز را افزایش دهند تا تعداد جلسات بیشتر شده یا زمان هر نوبت از 90 دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد. تعدادی از این فاکتورها عبارتند از:

نوع دندان

مدت‌زمان درمان عصب کشی نیز می‌تواند تحت‌تأثیر نوع دندانی باشد که تحت عمل قرار می‌گیرد. دندان‌های پیشین، نیش، پرمولر و مولر انواع مختلفی از دندان‌ها هستند که ما در دهان خود داریم. هر کدام از این انواع مختلف دارای تعداد متفاوتی ریشه هستند.

دندان مولر روت کانال

دندان‌های آسیاب دندان‌هایی هستند که در پشت دهان قرار گرفته و می‌توانند تا چهار کانال داشته باشند و بنابراین بیشترین زمان برای عصب کشی به این دندان‌ها اختصاص دارد. در حالی که برداشتن، ضدعفونی و پر کردن یک ریشه معمولی یک ساعت زمان می‌برد، برای یک کانال دندان مولر ممکن است 90 دقیقه یا بیشتر از آن طول بکشد.

دندان پرمولر

دندان‌های پرمولر در پشت دندان‌های قدامی اما قبل از دندان‌های آسیاب قرار دارند و دارای یک یا دو ریشه هستند. عصب کشی این دندان‌ها به طور معمول یک ساعت طول می‌کشد؛ اگرچه بر اساس آناتومی دندان هر فرد احتمال دارد به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

دندان‌های نیش و پیشین

این چند دندان به پاره شدن و بریدن غذا در حین جویدن کمک زیادی می‌کنند. آنها معمولاً یک ریشه داشته که متعاقباً سریع‌تر و در مدت‌زمان 45 دقیقه تا یک ساعت عصب کشی و درمان می‌شوند.

سن و سلامت کلی فرد

جالب است بدانید که سن بیمار می‌تواند در سلامت کلی دهان و دندان و مدت درمان عصب کشی تأثیرگذار باشد. به این معنا که هر چقدر سن بیمار بیشتر باشد، به‌ علت کمبود کلسیم، دندان‌های شکننده‎تری خواهد داشت. در نتیجه احتمال موفقیت یک دندان عصب کشی شده در این فرد پایین آمده و ممکن است مدت درمان بیشتر شود.

مدت زمان عصب کشی دندان

میزان گستردگی عفونت دندان

در بعضی موارد دردی که باعث شده تا افراد به عصب کشی نیاز پیدا کنند، به‌ خاطر عفونت دندان است. چراکه باکتری‌ها از راه‌های مختلفی مثل خوردن غذاهای نامناسب و قند و شکر وارد دهان ما شده و ممکن است در داخل دندان عفونی و یا لثه و استخوان نزدیک به آن زندگی کنند.

در چنین شرایطی حتی با مراقبت منظم از دندان‌ها و مسواک زدن هم نمی‌توان از رشد میکروب‌ها و عفونت جلوگیری کرد. حال برخی از این عفونت‌ها که به ریشه دندان‌ها رسیده‌اند، ممکن است در صورت بی‌توجهی باعث از دست‌ دادن استخوان‌ها تا حد زیادی شوند. در چنین شرایطی دندان پوسیده می‌شود و علاوه بر ریسک عصب کشی مدت درمان آن نیز بیشتر خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب از وب سایت دکتر صفورا امامی درباره اینکه عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد و عواملی که ممکن است در مدت‌زمان آن تأثیر بگذارند، صحبت کردیم. عصب کشی یک درمان جدی به حساب می‌آید، اما برای بیشتر افراد، دردی به اندازه پر کردن دندان دارد که بسیار کمتر از این است که اجازه دهید دندان آسیب بدتری دیده یا عفونت بیشتر شود.

به طور کلی، مدت زمانی که عصب کشی طول می‌کشد با توجه به شدت آسیب دندان شما و دندان خاصی که دچار مشکل شده، متفاوت است. در هر صورت اگر نگران مدت زمانی هستید که ممکن است این درمان طول بکشد، بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا از مدت‌زمان احتمالی آن آگاه شوید.