مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آشنایی با 2 واژه اینله و انله دندان

آشنایی با 2 واژه اینله و انله دندان

گزینه‌های درمانی مختلف برای محافظت از دندان پوسیده یا آسیب دیده شامل پر کردن، اینله و آنله دندان است. بسیاری از افراد با پر کردن دندان و استفاده از تاج دندان آشنا هستند. به هر حال اینله و آنله ممکن است کمتر شناخته شده باشد. هدف از این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، آشنایی با پر کردن دندان، آنله و اینله است. در نهایت به چند حقیقت مهم در مورد این روش اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

 

گزینه‌های ترمیمی دندان

  • پر کردن دندان: در فرآیند پر کردن دندان، سوراخ‌ها و حفره‌های کوچک در ناحیه مرکزی سطوح جونده دندان پر می‌کشوند. پرکردن‌ دندان برای مسائل بسیار بزرگی که بر ساختار دندان‌ها تأثیر می‌گذارند مناسب نیستند.
  • اینله: اینله‌ها برای پر کردن، پوشاندن و وصله کردن بخش‌های بزرگ تری از یک حفره، سوراخ یا شکاف بر روی سطح بایت دندان نسبت به آنچه که می‌توان با یک پرکننده مهر و موم کرد و در جایی که آن حفره، سوراخ یا شکاف در کاسپ دندان شما وجود دارد، استفاده می‌شود. این روش تنها در داخل محیط دندان یا کاسپ دندان انجام می‌شود.
  • انله: انله‌ها نیز سطح بایت دندان شما را پر کرده، پوشانده و وصله می‌کنند، اما فقط به داخل آن سطح دندان مانند اینله محدود نمی‌شوند. یک انله نواحی را تا روی سطح بایت و همچنین روی کاسپ دندان و تا حدی پایین کناره دندان پر می‌کند.
  • تاج یا روکش دندان‌: یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای مقابله با برخی از مسائل مشابه، تاج دندان است. روکش‌ها کل دندان را از سطح گزنده تا خط لثه و دور تا دور دندان می‌پوشانند. مهم نیست این مشکلات در کجای دندان ظاهر می‌شوند، روکش‌ها از دندان‌های آسیب‌دیده، ضعیف و آسیب‌پذیر حمایت ساختاری می‌کنند.

 

اینله و آنله دندان

 

فواید آنله و اینله چیست؟

در حالی که انله و اینله دندان یک رویکرد نسبتا محافظه کارانه و تا حدودی سنتی در دندانپزشکی ترمیمی در نظر گرفته می‌شود، اما چندین مزیت نیز دارند، از جمله:

  • در مقایسه با دندان آسیب دیده بدون اینله یا آنله، دندانی که با آنله و اینله ترمیم شده می‌تواند 50 تا 75 درصد فشار گاز گرفتن را تحمل کند.
  • اینله و آنله معمولاً بیشتر از پر کردن دوام دارند.
  • اینله‌ها و اینله‌ها با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت دارند زیرا از پرسلن یا رزین‌های مرکب ساخته شده اند.
  • اینله و آنله یک گزینه دندانپزشکی ترمیمی بوده که نسبت به روکش دندان هزینه کمتری دارد.
  • اینله‌ها و اینله‌ها طوری طراحی و ساخته شده‌اند که به‌طور ایمن، اما به‌خوبی روی دندان و در داخل دندان شما قرار می‌گیرند، به طوری که هیچ فشاری به لب‌ها، زبان یا گونه‌های شما وارد نشده و آزاردهنده نخواهد بود.

 

5 حقیقت در مورد اینله و آنله دندان

آیا می‌دانستید که 91 درصد از بزرگسالان آمریکایی 20 تا 64 ساله حداقل یک حفره دندانی داشته اند؟ در واقع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دریافته است که درصد بزرگسالان مبتلا به پوسیدگی با افزایش سن افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که در مقطعی از زندگی شما به احتمال زیاد دچار حفره یا پوسیدگی دندان خواهید شد.

بیشتر مردم می‌دانند که حفره‌ها به پر کردن نیاز دارند و بسیاری از مردم با پرکردن دندان آشنا هستند. با این حال، بسیاری از مردم با اینله یا آنله دندان آشنا نیستند. در واقع، بسیاری از مردم از این که آنله یا اینله چیست، چگونه کار می‌کند یا چرا می‌تواند در موارد خاص مفید باشد، بی اطلاع هستند. برای روشن کردن رمز و راز پیرامون اینله و آنله، در اینجا پنج واقعیت در مورد آنها وجود دارد:

 

آنله و اینله متفاوت هستند.

اگرچه اینله و آنله هر دو روی سطح جونده دندان‌های آسیاب اعمال می‌شوند، اما از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند. یک اینله دندانی به مرکز دندان روی سطح جونده جوش می‌خورد. انله دندانی کمی بزرگتر است و روی مرکز دندان و یک یا چند کاسپ یا نقطه از دندان ذوب می‌شود.

 

معمولاً به عنوان پر کردن غیر مستقیم شناخته می‌شومد.

نام دیگر اینله و آنله پر کردن غیر مستقیم است. این نام بر اساس این واقعیت است که اینله و آنله قبل از قرار دادن در دهان باید در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شود. یکی از تفاوت‌های اصلی بین پرکردن دندان و اینله و آنله همین موضوع می‌باشد. با این حال، فرآیند قرار دادن اینله یا آنله مشابه فرآیند قرار دادن مواد پرکننده است. در این فرآیند، بیمار بیهوش می‌شود، بافت پوسیده برداشته شده و ترمیم انجام می‌شود. در مرحله آخر از اینله یا آنله، دندان قالب گیری شده و تا زمانی که ترمیم دائمی انجام شود، پرکننده موقت روی دندان قرار می‌گیرد.

 

ترمیم دندان

 

می‌تواند به پرکننده‌های کامپوزیت ارجحیت داشته باشد.

اینله‌ها و آنله‌ها ترمیم‌های دندانی ایده آلی برای حفره‌هایی هستند که جهت پرکردن کامپوزیت خیلی بزرگ هستند، اما آنقدر کوچک بوده که جای یک تاج کامل دندان را پر می‌کنند. اینله و انله در مواردی استفاده می‌شود که مرز بین دندان و ترمیم بسیار ظریف باشد تا از پوسیدگی در آینده جلوگیری شود. بر خلاف پرکردننده‌های کامپوزیت، اینله‌ها و انله‌های دندانی هنگام قرار گیری روی دندان نیاز به کوچک کردن دندان ندارند و از دست نخورده ماندن مرز دندان اطمینان حاصل می‌کنند.

 

در اینله و آنله از مواد مختلف دندانپزشکی استفاده می‌شود.

به طور سنتی، اینله و آنله دندان از طلا ساخته می‌شد. در حال حاضر، هنوز هم می‌توان آنها را از طلا یا فلزات دیگر و نیز از سرامیک و کامپوزیت ساخت. اگرچه طلا در گذشته یک انتخاب محبوب بود، اما امروزه بیماران به دلیل استحکام و ظاهر زیبا، سرامیک را ترجیح می‌دهند.

 

قوی و بادوام است.

اینله و آنله به دلایل مختلف بسیار قوی و بادوام هستند. آن‌ها، بخش زیادی از ساختار طبیعی دندان را حفظ می‌کنند، در حالی که نواحی پوسیده دندان را به خوبی می‌پوشانند. مواد ساخت اینله و انله و همچنین فرآیند ساخت به آنها اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه با ساختار طبیعی دندان مطابقت داشته باشند. هنگامی که در این دو روش، از سرامیک استفاده می‌شود، دندان نسبت به سایر روش‌ها بهتر رنگ خود را حفظ می‌کند.

به طور کلی، اینله و آنله دندان، نوع خاصی از ترمیم دندان را برای دندان‌های پوسیده یا آسیب دیده ارائه می‌دهد که می‌تواند بهتر از پرکننده‌های کامپوزیت باشد. در اینله و آنله از مواد مختلفی استفاده شده و بسیار قوی و بادوام است. بنابراین دندانپزشک می‌تواند متناسب با نیازهای خاص شما، یک اینله یا آنله دندانی را برای بازیابی دندان پوسیده توصیه کند.

 

اینله و آنله چگونه انجام می‌شود؟

انجام آنله یا اینله معمولاً نیاز به یک ویزیت دو نوبتی دارد. در اولین قرار ملاقات، دندانپزشک ابتدا هرگونه پوسیدگی را برداشته و ترمیم دندان را انجام می‌دهد. بسته به محل و میزان آسیب دندان شما، دندانپزشک ممکن است برای محافظت از دندان در حین آماده شدن اینله یا آنله، یک پر کننده موقت روی دندان قرار دهد.  در ویزیت دوم، دندانپزشک قبل از قرار دادن دائمی اینله یا آنله روی دندان و چسباندن آن در محل، هرگونه پرکننده موقت را برداشته، سپس اینله یا آنله را نصب می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا اینله یا انله برای شما مناسب است، در مورد آن‌ها با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر اینله و آنله راه حل ایده آلی برای شما نباشد، دندانپزشک مطمئناً جایگزین‌های بهتری به شما ارائه خواهد داد. اگر قصد استفاده از این روش‌های ترمیمی را دارید، همین حالا با ما در مطب دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراحی انتهای ریشه دندان تماس بگیرید. دکتر صفورا امامی پس از معاینه دندان‌های شما، بهترین روش ترمیمی دندان را به شما توصیه می‌کند.

 

درمان ریشه دندان 

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app