مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

ترمیم شکستگی دندان؛ چگونگی درمان و ترمیم دندان شکسته

ترمیم شکستگی دندان؛ چگونگی درمان و ترمیم دندان شکسته

 

آیا عادت به جویدن آب نبات سفت یا یخ دارید؟ اگر بله، پس لحظه ای که متوجه خواهید شد دندانتان ترک خورده یا آن را شکسته‌اید، ممکن است برایتان کمی ترسناک باشد. با این حال نگران نباشید. با کمک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و متخصص جراحی ریشه می‌توانید به ترمیم شکستگی دندان یا درمان دندان ترک خورده خود کمک کنید.

امروزه افرادی زیادی با مشکل شکستگی یا ترک خوردگی دندان روبه رو می‌شوند. یک دندانپزشک ماهر از نحوه برخورد با این نوع شرایط بسیار آگاه است که به نوبه خود به می‌تواند در اسرع وقت مشکل را برطرف کند. روش‌های زیبایی و همچنین ترمیم مناسب برای ترمیم دندان‌های ترک خورده، شکسته و آسیب دیده وجود دارد.

درمان مناسب بستگی به این دارد که چقدر دندان شما آسیب دیده است. اما، آخرین پیشرفت در دندانپزشکی اکنون همه را قادر ساخته است که با دندان‌های نامناسب زندگی نکنند. شما می‌توانید با انجام درمان‌های لازم دندان ترک خورده یا شکسته خود را بازسازی کنید تا لبخند بی نقصی داشته باشید.

 

چرا دندان‌ها دچار شکستگی یا ترک خوردگی می‌شوند؟

مینای دندان شما قوی‌ترین بافت بدن است، اما می‌تواند در هر زمانی ترک خورده یا بشکند. دندان‌های شما ممکن است به طرق مختلف آسیب ببینند. ممکن است کاری انجام دهید که دوست نداشته باشید یک قطعه سفت را بجوید یا بدون استفاده از محافظ دهان فوتبال بازی کنید. همچنین، ممکن است دچار سقوط، ضربه یا تصادف شدید شده باشید. به گفته متخصصان دندانپزشکی، 9 ماده غذایی وجود دارد که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند که عبارتند از: آب نبات‌های سفت، میوه‌های خشک، چیپس سیب زمینی، یخ، مرکبات، قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی و الکل.

پوسیدگی دندان یا حفره‌های دهان حتی می‌تواند دندان‌ها را ضعیف کند، بنابراین احتمال شکستن آنها هنگام جویدن غذای سفت بیشتر می‌شود.

 

علت ترک روی دندان

 

انواع ترک خوردگی دندان

دندان شما ممکن است دچار ترک خوردگی و شکستگی به صورت زیر شود که در صورت رسیدگی به موقع می‌توانید از آسیب‌های جدی در آینده جلوگیری کنید.

  • خطوط روی دندان: این ترک‌های جزئی در بین بزرگسالان بسیار رایج است و اغلب روی مینای دندان خارجی تأثیر می‌گذارند. آنها کم عمق هستند، درد زیادی ایجاد نداند و حتی مشکل ظاهری زیادی ایجاد نمی‌کنند.
  • کاسپ شکسته: وقتی تکه‌ای از سطح دندان به طور ناگهانی شکسته می‌شود، به آن کاسپ شکسته می‌گویند. کاسپ شکسته نیز معمولاً درد و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند.
  • دندان ترک خورده: دندان ترک خورده به این معنی است که ترک از سمت بالای دندان به سمت ریشه کشیده می‌شود. تشخیص زودهنگام دندان ترک خورده از پیشرفت آن جلوگیری کرده و می‌توانید دندان را نجات دهید. این مشکل اگر درمان نشود پیشرفت کرده و ممکن است دندان خود را از دست بدهید.
  • اسپلیت دندان: شکاف یا اسپلیت دندان معمولاً به دلیل ترک خوردگی دندان برای مدت طولانی اتفاق می‌افتد. به طور کلی زمانی تشخیص داده می‌شود که شکافی با بخش‌های متمایز باعث جدا شدن دندان شود. اگر دندان دچار شکاف یا اسپلیت شود، نمی‌توان آن را به طور کامل نجات داد.
  • شکستگی عمودی ریشه: این ترک‌ها معمولاً از ریشه دندان شروع می‌شوند و به سمت سطح بالای دندان گسترش می‌یابند. این نوع شکستگی علائم خاصی ندارد. بنابراین زمانی که لثه و استخوان اطراف آن عفونی شده باشد، شکستگی خود را نشان می‌دهد.

 

ترمیم دندان شکسته و ترمیم دندان ترک خورده

دندانپزشک پس از معاینه دندان شما، بهترین روش درمانی را به شما توصیه می‌کند. برخی از روش‌های درمانی که دکتر صفورا امامی برای درمان دندان ترک خورده استفاده می‌کند، عبارتند از:

باندینگ دندانی

که به عنوان باندینگ کامپوزیت نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به ترمیم دندان های ترک خورده، شکسته، پوسیده، بدشکل، تغییر رنگ داده شده و شکاف دندان کمک کند. باندینگ دندان معمولاً 10 سال ماندگار است. در طول درمان نیازی به بیهوشی نیست. در این روش، دندانپزشک دندان شما را تراشیده و از مایع حالت دهنده استفاده می‌کند. پس از این، دندان را قالب گیری و صاف می‌کند. سپس از نور فرابنفش برای سخت شدن کامپوزیت استفاده می‌شود. هنگامی که باندینگ دندان خشک می‌شود، شکل گرفته و در نهایت دندان براق می‌شود تا با دندان‌های اصلی شما همرنگ شود.

 

روکش‌های چینی

روکش‌های چینی پوشش نازکی برای دندان‌های شکسته و ترک خورده خفیف هستند. دندانپزشک از روکش چینی استفاده کرده تا دندان جذابیت و حالتی طبیعی‌تر داشته باشد. روکش چینی روی دندان‌های جلویی چسبانده می‌شود تا ظاهر اصلی دندان را حفظ کند. با مراقبت مناسب، انواع روکش دندان تقریباً 30 سال دوام می‌آورند، بنابراین لازم نیست نگران تعویض منظم آن باشید.

می‌توانید روکش‌های چینی را روی یک یا چند دندان قرار دهید. این روش زیبایی اغلب مناسب است، اما اگر عادت به دندان قورچه یا ساییدن دندان‌ها به هم دارید، روکش دندان توصیه نمی‌شود و زودتر دچار فرسودگی می‌شود.

نحوه قرار دادن روکش چینی روی دندان

ابتدا باید دندان‌ها را برای روکش چینی دندان آماده کرد. این بدان معنی است که دندانپزشک مقداری از ساختار دندان را به آرامی‌ برمی‌دارد تا دندان حجیم به نظر نرسد. پس از این کار، قالب گیری دندان‌ها انجام می‌شود و در آن زمان است که شما این فرصت را خواهید داشت که در مورد شکل، اندازه و رنگ روکش تصمیم بگیرید. پس از قالب گیری، قالب به آزمایشگاه فرستاده شده تا در آنجا درست شوند. در ملاقات بعدی اگر دندانپزشک روکش موقت روی دندان شما قرار داده باشد آن را برداشته و روکش‌های اصلی را نصب می‌کند.

 

عصب کشی دندان

اگر ترکی در دندان دارید که به داخل پالپ کشیده شده است، درمان ریشه یا عصب کشی می‌تواند به درمان دندان کمک کند. پس از درمان ریشه، یک تاج برای محافظت از ترک و جلوگیری از گسترش آن روی دندان چسبانده می‌شود. عصب کشی اغلب برای درمان و ترمیم دندان پوسیده و برداشتن عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان کمی دردناک است اما اگر به روش صحیح و با بی حسی مناسب انجام شود، درد زیادی احساس نخواهید کرد. اگر در ناحیه دندان ترک خورده خود درد، تورم یا حساسیت دارید، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید. در این گونه مواقع عفونت ممکن است گسترش یافته و عدم درمان منجر به آبسه، تحلیل استخوان و سایر مشکلات جدی مانند از دست دندان خواهد شد.

 

بهترین متخصص عصب کشی تهران

 

نحوه عصب کشی و درمان ریشه

دندانپزشک برای اینکه بداند آیا دندان عفونی شده است یا خیر، عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌دهد. در مرحله بعد، برای کاهش ناراحتی و درد به شما داروی بی حسی تزریق می‌شود. برخی از بیماران به آرامبخش نیاز دارند تا در طول درمان احساس راحتی بیشتری داشته باشند. سپس دندانپزشک دندان را سوراخ کرده و عصب و پالپ آسیب دیده را خارج می‌کند. در نهایت برای جلوگیری از عفونت بیشتر، دندان با مواد مناسب پر می‌شود. اگر دندان استحکام کافی نداشته باشد، یک تاج یا روکش روی آن نصب می‌شود. در این روش لازم است بیش از یک جلسه با دندانپزشک ملاقات داشته باشید.

 

تاج‌ دندان

اگر دندان به شدت شکسته شده باشد یا در هنگام جویدن یا نوشیدن درد شدید داشته باشید، به روکش یا تاج دندان نیاز خواهید داشت. تاج می‌تواند به عنوان یک درمان ترمیمی در نظر گرفته شود که دندان شما را پوشانده و از آن برای بهبود ظاهر دندان استفاده می‌شود. تاج دندان از دندان شما محافظت می‌کند. با استفاده از تاج از آسیب‌های جدی مانند کشیدن دندان جلوگیری خواهید کرد. بدون تاج، دندان آسیب دیده شما نمی‌تواند فشار جویدن را تحمل کند. تاج‌های دندان از پرسلن همرنگ دندان ساخته شده اند که ظاهری طبیعی و یکنواخت ایجاد می‌کند. آنها بر اساس نیاز بیمار سفارشی می‌شوند تا کاملاً با دندان او مطابقت داشته باشند.

نحوه قرار دادن تاج روی دندان به شرح زیر است:

در ابتدا به دندان مقداری بی حسی تزریق می‌شود تا در حین عمل راحت باشید. ممکن است برای احساس آرامش مقداری آرامبخش نیز به شما تزریق شود. پس از آن دندانپزشک دندان را تراشیده و برخی از ساختارهای دندان برداشته می‌شود تا فضای بیشتری متناسب با تاج ایجاد شود. سپس قالب مانند روش قبل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا تاج متناسب با دندان شما ساخته شود. هنگامی که تاج دندان آماده شد، به وسیله چسب مخصوص متناسب با ساختار دندان شما در جای خود چسبانده می‌شود.

 

ایمپلنت دندان

اگر دندان دچار شکستگی شدید شود که این شکاف به زیر خط لثه رسیده باشد، دیگر نمی‌توان دندان را ترمیم کرد. در این گونه موارد لازم است دندان کشیده شود، سپس برای جایگزینی دندان درمان ایمپلنت انجام دهید و شما نیاز به ایمپلنت دندان دارید. ایمپلنت‌های دندانی به طور کلی جای دندان‌های از دست رفته را می‌گیرند و مانند دندان طبیعی شما عمل می‌کنند. آنها کاملاً ایمن در استخوان فک قرار گرفته و مشابه با رنگ دندان‌های اصلی‌تان هستند. بنابراین نگران ظاهر دندان‌های خود نخواهید بود.

 

ترمیم ترک روی دندان

 

مراحل ایمپلنت دندان شکسته

ابتدا دندان شکسته کشیده می‌شود. پس از ترمیم جای زخم، پیچ‌های تیتانیوم با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند که به عنوان ریشه جدید برای دندان شما عمل می‌کند. استخوان فک برای جراحی که شامل پیوند استخوان است، آماده می‌شود. هنگامی که استخوان فک به طور کامل بهبود یافت، ایمپلنت در خط لثه قرار می‌گیرد. دندانپزشک پس از 12 تا 16 هفته از دندان‌های شما قالب می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که درمان با موفقیت انجام شده است. سپس تاج برای قرار گرفتن در بالای ایمپلنت آماده می‌شود. در آخرین مرحله، تاج دائمی روی پیچ‌های داخل فک قرار گرفته و دندانپزشک اطمینان حاصل می‌کند که به خوبی در جای خود قرار گرفته است.

اگر استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت ندارید، دندانپزشک ممکن است عمل پیوند استخوان را انجام دهد.

 

ترک‌های جزئی در دندان

اگر ترک جزئی باشد و فقط بر روی لایه خارجی سخت شده دندان شما که به مینای دندان معروف است تاثیر گذاشته باشد، ممکن است دندانپزشک شما هیچ درمانی را توصیه نکند. طبق گفته انجمن متخصصان اندودنتیست آمریکا، این ترک‌های جزئی در دندان‌های بزرگسالان نسبتاً رایج هستند و اغلب به عنوان ترک‌های مویی شناخته می‌شوند. دندانپزشک شما با پولیش دادن ساده دندان می‌تواند ظاهر آن‌ها را بهبود بخشد.

 

چرا باید فوراً دندان ترک خورده یا شکسته توسط دندانپزشک معاینه شود؟

اگر دندان شما ترک خورده یا شکسته است، باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. این به شما امکان می‌دهد از آسیب بیشتر و عفونت احتمالی روی دندان‌های دیگر جلوگیری کنید. در بیشتر موارد، حتی می‌توانید قبل از کشیدن دندان آن را نجات دهید. ممکن است همراه با ترک خوردگی یا شکستگی دندان کمی درد داشته باشید یا فقط در هنگام غذا خوردن و قرار گرفتن دندان در معرض مایعات سرد و گرم این درد احساس شود. به هر حال اگر هر یک از این علائم را داشتید، بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دکتر صفورا امامی پس از معاینه دندان شما و تشخیص ترک خوردگی و شکستگی دندان، بهترین راه راحل و درمان را جهت ترمیم شکستگی دندان به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نحوه درمان با ما تماس بگیرید.

 

بهترین متخصص عصب کشی تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

4 نظر ثبت شده است

  1. ناهید 1401/11/16

    یکی از دندان های من ترک خورده اما نشکسته چه کار باید بکنم ؟
  2. مدیر سایت 1401/11/16

    برای تعیین وقت ملاقات و ویزیت با شماره مطب تماس بگیرید.
  3. سپیده محسنی 1402/06/27

    اگر یکی از دندان های جلویی لب پر یا شکسته شود به طوری که هنگام صحبت کردن دندان ها معلوم شود آیا آن دندان قابل درمان است؟
  4. الی 1402/07/22

    آیا دندانی که ترک خورده یا شکسته شما روکش میکنید؟

نظر خود را وارد کنید

whats app