مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

علیرغم پیشرفت در مراقبت‌های دندانی، میلیون‌ها نفر از از دست دادن دندان رنج می‌برند که این بیشتر به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب‌های دندانی دیگر رخ می‌دهد. در سال‌های متمادی، تنها گزینه‌های درمانی موجود برای افرادی که مجبور به کشیدن دندان شده بودند، بریج و پروتز بود. اما امروزه ایمپلنت دندان در دسترس هستند.

اگر فکر می‌کنید کاشت دندان ممکن است برای شما مناسب باشد، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در ابتدا از نیاز به ایمپلنت مطلع شوید. دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا ایمپلنت دندان برای شما ضروری است یا خیر و در نهایت برنامه درمانی مناسب را به شما ارائه دهد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی به ایمپلنت دندان و اهمیت کاشت آن پرداخته‌ایم.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک مداخله رایج برای از دست دادن دندان است. دلایل زیادی برای از دست دادن دندان وجود دارد، از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تجمع پلاک و جرم، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه. ایمپلنت دندانی شامل یک ریشه دندان مصنوعی است که در استخوان فک شما قرار می‌گیرد که پایه و ساختاری دائمی و قوی برای دندان جایگزین ایجاد می‌کند. ایمپلنت با سایر گزینه‌های جایگزینی دندان متفاوت است زیرا نه تنها دندان را جایگزین می‌کند بلکه ریشه را نیز جایگزین می‌کند.

هنگامی که دندانی را از دست می‌دهید و آن را جایگزین نمی‌کنید، در نتیجه تغییرات دومینویی ایجاد می‌شود. یک جابجایی کوچک به تغییر دیگری تبدیل شده و این تغییر کل پویایی دندان‌ها و دهان شما را تغییر می‌دهد. جابجایی در بایت شما ممکن است منجر به مشکلاتی در انسداد دندان شده (روشی که دندان‌ها به هم نزدیک می‌شوند) و این می‌تواند باعث مشکلات زیادی در دهان و اختلال در سبک زندگی شود.

ایمپلنت حرفه ای دندان

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • ایمپلنت دائمی بوده و از آنجایی که برای ترکیب شدن با استخوان طراحی شده‌اند، ظاهر آن‌ها دقیقاً شبیه به دندان‌های خودتان است.
  • معمولاً استفاده از پروتزهای موقتی و نامناسب، باعث لغزش و حرکت در دهان شده و همین موضوع باعث بیان نامناسب کلمات می‌شوند به طوری که نمی‌توانید به درستی صحبت کنید. با استفاده از ایمپلت می‌توانید بدون نگرانی از این موضوع و سر خوردن دندان در دهان، صحبت کنید.
  • ایمپلنت نوعی کاشت دندان است و به بخشی از دهان شما تبدیل می‌شود، به همین دلیل بسیاری از مشکلات دندان مصنوعی از بین خواهد رفت.
  • غذا خوردن با دندان مصنوعی عذاب آور و سخت است. ایمپلنت دقیقا مانند دندان‌های اصلی عمل کرده و می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید.
  • اگر دندانی را از دست داده‌اید، احتمالاً خط لبخند شما از بین رفته است. ایمپلنت لبخند را به شما بازگردانده و احساس بهتری خواهید داشت.
  • برای بریج کردن نیاز است که سایر دندان‌ها نیز تراشیده شده و روکش روی آن‌ها قرار داده شود. با استفاده از ایمپلنت دندان‌های مجاور بدون تغییر باقی مانده و دیگر نیاز به تراشیدن و کوچک کردن آن‌ها نخواهید داشت. به این ترتیب در طولانی مدت سلامت سایر دندان‌ها حفظ می‌شوند.
  • با استفاده از ایمپلنت بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده و می‌توانید دندان‌های مجاور را نیز به خوبی مسواک و تمیز کنید.
  • ایمپلنت دوام بالایی داشته و در صورت مراقبت صحیح از آن‌ها تا سال‌ها در دهان شما باقی خواهند ماند.
  • ایمپلنت نارحتی خارج شدن پروتزهای مصنوعی را از بین برده و دیگر نیازی به چسب‌های نامرتب برای نگه داشتن آن‌ها در دهان نخواهید داشت.

 

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

ایمپلنت دندان زمانی ضروری است که شما دندان‌های از دست رفته دارید، اما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پروتز، بریج یا تاج دندان قرار دهید. مهم است که دندان از دست رفته را جایگزین کنید، زیرا عواقب کشیدن دندان و انجام هیچ کاری می‌تواند با گذشت زمان تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگتر شود.

ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیبایی شناختی زیادی دارند، با این حال، آنها همچنین نقش مهمی ‌در عملکرد کلی دهان شما خواهند داشت. ایمپلنت‌های دندانی از یک بایت سالم پشتیبانی کرده و هر دندان را به درستی در جای خود نگه می‌دارند و در عین حال از استخوان فک سالم حمایت می‌کنند، علاوه بر این از زوال استخوان نیز جلوگیری می‌کنند. هنگامی که دندانی از بین می‌رود یا کشیده می‌شود و جایگزین نمی‌شود، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که در وهله اول چیزی که استخوان فک را حفظ می‌کند، فشار و محرک جویدن است.

عفونت دندان بعد ایمپلنت

شما ممکن است نسبت به ظاهر و لبخند خود احساس خودآگاهی داشته باشید و ایمپلنت‌های دندان می‌توانند به این امر کمک کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس شما مهم است و اینکه بتوانید راحت غذا بخورید (مخصوصاً در مجامع اجتماعی)، لبخند بزنید و بخندید بدون درد، نگرانی یا خودداری مهم است و تأثیر زیادی بر زندگی شما خواهد داشت. به طور کلی در شرایط زیر بهتر است که از ایمپلنت دندان استفاده کنید:

  • دندان را نمی‌توان با روش‌های دیگر نجات داد.
  • اگر پروتزهای مصنوعی دارید و علاقه مندید بتوانید درست بجوید، صحبت کنید و بخندید.
  • اگر مایلید کیفیت زندگی بهتری با کاشت ایمپلنت حاصل شود.
  • آسیب به دندان وجود دارد و سایر روش‌های زیبایی ممکن است نامناسب باشند.

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته یا پوسیده به عنوان جایگزینی دائمی برای پروتزهای مصنوعی نصب می‌شوند. آنها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که بیمار به دلایل بیش از زیبایی به محلول دائمی نیاز دارد. ایمپلنت‌ها می‌توانند از دندان طبیعی تقلید کنند تا بیماران بتوانند به صحبت کردن و خوردن بازگردند، همانطور که قبل از از دست دادن دندان انجام می‌دادند. اگر به دنبال یک محلول زیبایی هستید، ایمپلنت‌ها برای شکاف‌هایی که روکش‌ها و باندینگ کامپوزیت راه حل‌های مناسبی نیستند، مناسب بوده، زیرا ساختاری برای بازسازی دندان وجود ندارد.

پس از آسیب، مجموعه‌ای از دندان‌های بی‌نقص ممکن است به دلیل شکاف‌های ایجاد شده در اثر ضربه، نیاز به ایمپلنت داشته باشند. اگر دندان به سادگی تراشیده شده باشد، باندینگ کامپوزیت ممکن است برای ساختن روی دندان موجود و ایجاد یک ترمیم بدون درز استفاده شود. در جایی که دندان دیگر وجود ندارد، ایمپلنت یک گزینه عالی است، زیرا ساختن یک ساختار محکم که بتوان روکش را روی آن قرار داد ضروری می‌باشد.

 

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

ابتدا، اجازه دهید مرحله جراحی ایمپلنت دندان را مرور کنیم:

  • مرحله اول: با بی حسی موضعی محیط دندان بی حس می‌شود. تا زمانی که ناحیه دندان کاملاً بی‌حس نشود، عمل را شروع نمی‌کنیم.
  • مرحله دوم: فضایی در لثه و استخوان فک شما برای پست تیتانیوم (ایمپلنت دندان) ایجاد می‌شود. امروزه دندانپزشکان از برنامه ریزی کامپیوتری سه بعدی برای قرار دادن دقیق ایمپلنت‌ها برای نتایج قابل پیش بینی و طولانی مدت استفاده می‌کنند.
  • مرحله سوم: پست درج و ایمن می‌شود. یک تاج در بالای آن قرار داده شده تا در طول چند ماه آینده آن را ایمن نگه دارد. گاهی اوقات ممکن است برای کمک به بهبود لثه‌ها به یک یا دو بخیه نیاز داشته باشید.

نکته کلیدی که در اینجا باید روی آن تمرکز کرد مرحله اول است: بی حس شدن با بی حسی موضعی. این اساساً پاسخ به سؤال شما است که "آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟"

بی حسی موضعی اعصاب اطراف ناحیه ایمپلنت دندان را بی حس می‌کند. با اعصاب بی حس، می‌توانید انتظار داشته باشید که در طول عمل ایمپلنت دندان خود هیچ دردی را احساس نکنید. البته ممکن است گاهی احساس فشار کنید، اما نباید باعث ناراحتی شما شود. در برخی موارد، برای بیمارانی که در عمل‌های دندانپزشکی اضطراب دارند، از آرامبخش خوراکی استفاده می‌شود.

 مراحل انجام ایمپلنت

مدت زمان بهبودی و درمان ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

اکثر بیماران از ساده بودن جراحی ایمپلنت دندان شگفت زده شده و آن را آسان‌تر از کشیدن دندان می‌دانند. پس از ایمپلنت دندان می‌توانید انتظار داشته باشید که روز بعد به سر کار یا فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.

اگر احساس درد کردید، توصیه می‌کنیم از مسکن‌های بدون نسخه مانند ادویل استفاده کنید. مانند سایر روش‌های دندانپزشکی، پرهیز از غذاهای سفت بهترین کار است و استفاده از کیسه یخ می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

زمان التیام پیوند ایمپلنت دندان با استخوان شما ممکن است چهار ماه یا بیشتر طول بکشد. پس از بهبودی کامل، شما برای مرحله بعدی آماده خواهید بود که مرحله ترمیم تاج دندان است.

 

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان

مانند هر عمل جراحی، یک دوره بهبودی وجود دارد که طی آن بافت بهبود می‌یابد و بدن با ایمپلنت سازگار می‌شود. دوره نقاهت برای عمل ایمپلنت به بیمار، سلامت کلی او و میزان کاری که انجام می‌شود بستگی دارد. مانند سایر درمان‌های دندانپزشکی، مراحل و عواملی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، از جمله:

  • ممکن است برای 2 تا 3 روز کمی تورم داشته باشید.
  • برای کمک به بهبودی، روزانه 3 تا 4 بار دهان خود را به آرامی با آب نمک بشویید.
  • در 48 ساعت اول پس از جراحی از خوردن غذای بیش از حد گرم خودداری کنید.
  • حدود 24 تا 48 ساعت به یک رژیم غذایی مایع پایبند باشید.
  • حداقل تا 3 روز پس از ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید.

پس از عمل ایمپلنت دندان، مقداری ناراحتی در بهبودی طبیعی است. بهبودی برای هر فرد متفاوت است و باید نسبتاً بدون درد باشد. اگر در موارد نادر درد شدیدی را تجربه کردید، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

 

جمع بندی

اگرچه ایمپلنت دندان می‌تواند قدم بزرگی به نظر برسد، اما فواید آن اغلب بر خطرات بالقوه ایجاد شکاف در دهان شما بیشتر است. کاشت ایمپلنت دندان یک روش معمولی است که نباید دردناک باشد و می‌تواند کیفیت زندگی شما را به طرز چشمگیری تغییر دهد. پس از نصب ایمپلنت، در صورت مراقبت صحیح از دهان و دندان، آن‌ها می‌توانند تا 20 سال دوام داشته باشند.

بهتر است برای دریافت درمان‌های ایمپلنت به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید نیاز به کاشت دندان یا ایمپلنت دارید، دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و درمان مجدد ریشه دندان می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشاوره در این زمینه، با ما تماس گرفته یا آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.

 

دکتر متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app