مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آشنایی و بررسی انواع مدل مسواک و کاربردهای هرکدام

آشنایی و بررسی انواع مدل مسواک و کاربردهای هرکدام

 

ممکن است تصمیمی بی‌اهمیت به نظر برسد، اما انتخاب نوع مناسب مسواک در واقع مهم‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می‌کنند. با استفاده از مسواک نامناسب، ممکن است باعث عقب نشینی لثه‌ها، ایجاد پلاک روی دندان‌هایتان یا از بین رفتن مینای دندان و ایجاد لکه شوید. آیا شایع ترین بیماری های دهان و دندان را می‌شناسید؟ کلیک کنید و مقاله ما در این ضمینه را مطالعه فرمایید.

بهترین راه برای اینکه بدانید کدام مسواک برای شما مناسب است این است که به صورت حضوری با پزشک خود صحبت کنید. گاهی ممکن است نیازهای خاصی داشته باشید که با نوع خاصی از برس دندان برطرف شود. با این حال در زیر انواع مدل مسواک و برس‌های آن را معرفی کرده‌ایم، این موارد برای بیمارانی مناسب است که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارند و هیچ نگرانی برای سلامت دهان و دندان ندارند. اگر شما مشکل دندانی خاصی دارید، می‌توانید در جلسه حضوری ملاقات با دکتر صفورا امامی، مشکلات خود را مطرح نمایید تا پیشنهاد مناسب را دریافت کنید.

 

متخصص ریشه دندان

 

انواع مدل مسواک و کاربردهای هرکدام

استفاده از مسواک مناسب می‌تواند بهداشت دهان و دندان شما را لذت بخش تر و موثرتر کند. مسواک یک وسیله شخصی است، به همین دلیل در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد. اگر دهان بزرگی دارید، ممکن است یک سر مسواک با اندازه کامل را ترجیح دهید. اگر دهان کوچکی دارید، می‌توانید مسواکی با سری فشرده انتخاب کنید. حتی برخی از بزرگسالان مسواک‌های کودکان را ترجیح می‌دهند زیرا استفاده از آنها برای مسواک زدن پشت دندان‌های عقب راحت تر است.

اگر راحتی در هنگام مسواک زدن برای شما مهم است، مسواک با دستگیره ضد لغزش را امتحان کنید؛ استفاده از این نوع مسواک حتی در صورت خیس بودن نیز آسان است. مسواک‌های دستی معمولاً گزینه خوبی برای تمیز کردن دهان و دندان هستند، اما برخی افراد مسواک‌های برقی را انتخاب می‌کنند. مانند مسواک دستی، بهترین مسواک برقی برای شما همان مسواکی است که دوست دارید و هر روز از آن استفاده می‌کنید. مسواک‌های برقی در اندازه‌های مختلف موجود هستند. به طور کلی، سرهای قابل تعویض مسواک‌های برقی کوچکتر از سر مسواک‌های دستی هستند، بنابراین اگر به مسواک با سری بزرگ عادت دارید، ممکن است کمی طول بکشد تا به مسواک‌های برقی عادت کنید.

 

مسواک مناسب من

 

مسواک دستی

مسواک دستی همان مسواک قدیمی بوده که از گذشته تا به امروز مرسوم است. وقتی نوبت به خرید مسواک دستی می‌رسد، اغلب افراد برای خرید گیج می‌شوند و نمی‌دانند کدام گزینه برای آن‌ها بهترین انتخاب است. در اینجا به مواردی که هنگام تصمیم گیری می‌تواند به شما کمک کند، اشاره کرده‌ایم:

به دنبال تایید نشان استاندارد روی مسواک باشید.

زمانی که نشان استاندارد را روی بسته بندی مسواک خود می‌بینید، می‌توانید مطمئن شوید که مسواک ایمن، مؤثیر و مطابق با استانداردهای دندانپزشکی ساخته شده است. برس‌های ارزان‌قیمتی که از خارج از کشور وارد می‌شوند ممکن است دارای الیاف زائد باشند که به سرعت فرسوده شده یا حتی به مینای دندان شما آسیب بزنند. مسواک‌های استاندارد دارای الیافی با نوک گرد است که باعث آسیب یا خراش نمی‌شود و به راحتی از بین نمی‌رود.

مسواک سایز مناسب خود را بخرید.

قضاوت در این مورد می‌تواند کمی دشوار باشد زیرا مسواک‌ها در بسته بندی فروخته می‌شوند و شما نمی‌توانید قبل از خرید دقیقاً یکی از آنها را در دست خود امتحان کنید. برس مسواک باید دسته به اندازه کافی الیاف داشته باشد تا دندان را به خوبی تمیز کرده و تا انتهای دهان برسد. سر برس نباید آنقدر بزرگ باشد که مانور دادن و تمیز کردن تمام مناطقی که مسواک زدن سخت است را دشوار کند.

مسواک با الیاف سخت را انتخاب نکنید.

برخی افراد نمی‌دانند که الیاف سفت برای دندان‌ها و لثه‌ها مضر هستند. هرچه الیاف ضخیم‌تر و سخت‌تر باشد، باعث بهتر تمیز شدن دندان‌های شما نمی‌شود، بلکه باعث آسیب به لثه‌ها و دندان‌های شما شده و ممکن است لثه‌های شما شروع به عقب نشینی کنند. پیشنهاد می‌کنیم همیشه هنگام خرید مسواک، مسواک‌هایی با الیاف نرم انتخاب کنید، مگر این که دندانپزشک توصیه دیگری به شما داشته باشد.

اگرچه نوع فرورفتگی لثه ناشی از مسواک زدن با الیاف سخت به اندازه بیماری لثه چشمگیر نیست، اما می‌تواند سطح ریشه دندان شما را در معرض دید قرار داده و باعث حساسیت دندان دردناک شود. الیاف سفت همچنین به مینای دندان آسیب می‌رسانند، به‌ویژه هنگامی‌که به سختی مسواک می‌زنید. مینای دندان از دندان‌ها در برابر حفره‌ها محافظت می‌کند، بنابراین وقتی مینای دندان شما ساییده شود، حمله باکتری‌ها و پوسیدگی دندان‌ها را آسان تر می‌کند. فرسوده شدن مینای دندان یکی از عوامل موثر در ایجاد لکه است زیرا بدون وجود آن‌ها، چای، قهوه، شراب قرمز و سایر غذاها و نوشیدنی‌هایی که لکه‌زا هستند، راحت‌تر به دندان‌ها نفوذ می‌کنند.

 

مسواک برقی

مسواک‌های برقی برای دندان‌های شما فوق العاده هستند و به طور کلی بهتر از مسواک‌های دستی عمل می‌کنند. این بدان معنا نیست که مسواک‌های دستی مناسب نیستند. فقط مسواک‌های برقی کار را آسان تر می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پلاک‌ها را بهتر از سطوح دندان‌های شما پاک کرده و در صورت داشتن تایمر، مطمئن خواهید بود که 2 دقیقه مسواک می‌زنید.

درست مانند مسواک‌های دستی، لازم است که به نشان استاندارد روی بسته بندی مسواک دقت داشته تا محصولی ایمن، قابل اعتماد و موثر خریداری کنید. در هنگام خرید مسواک برقی باید به نکات زیر توجه کنید:

هزینه

مسواک‌های برقی از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند. برخی از آن‌ها با باتری کار می‌کنند که کمی نسبت به مسواک‌های دستی گران‌ترند، اما برخی مدل‌های قابل شارژ وجود دارد که قیمت بسیار بالایی دارند. خبر خوب این است که برای تهیه یک مسواک برقی مناسب، نیازی به پول خرج کردن ندارید. به طور کلی، حتی ارزان ترین برس برقی نیز از نظر پاک کردن پلاک از سطوح دندان بهتر از یک برس دستی عمل می‌کند.

هنگام ارزیابی هزینه، فراموش نکنید که قیمت سر برس‌های جایگزین را برای مدلی که می‌خواهید بخرید، درنظر داشته باشید.

کاربردها

ابتدایی ترین نوع مسواک برقی به سادگی روشن و خاموش می‌شود. اگر در بودجه خود امکان ارتقا دارید، گزینه‌های زیادی وجود دارد. در اینجا به چند ویژگی مهم مسواک‌های برقی اشاره کرده‌ایم:

  • داشتن حالت‌های مختلف برای دندان‌های حساس، مراقبت از لثه، سفید کردن، تمیز کردن زبان و غیره.
  • داشتن تایمر داخلی برای اینکه بدانید آیا دو دقیقه مسواک زده اید؟!
  • یک کیف مسافرتی که به راحتی می‌توانید برس خود را با خود حمل کنید.
  • سنسوری که در صورت اعمال فشار زیاد به شما هشدار می‌دهد.
  • ضدعفونی کننده‌های داخلی مسواک برای از بین بردن باکتری‌ها

نوع حرکت

برس‌های برقی انواع مختلفی دارند که به روش‌های مختلف حرکت می‌کنند. مسواک متحرک ساید بای ساید ابتدایی ترین نوع مسواک برقی و مقرون به صرفه ترین نوع مسواک است. همانطور که از نام آن پیداست، الیاف مسواک به جای نوسان یا ارتعاش، از یک طرف به سمت دیگر حرکت می‌کنند. از انواع دیگر مسواک‌های برقی می‌توان به نوسان متقابل، نوسان چرخشی، دایره ای و اولتراسونیک اشاره کرد.

برس

درست مانند مسواک دستی، مسواک‌های برقی دارای سرهای مسواک با انواع مختلف پرز هستند. همیشه مسواک با الیاف نرم را انتخاب کنید. در واقع، اگر اکنون یک مسواک دستی با الیاف نرم دارید و احساس می‌کنید که در از بین بردن پلاک روی دندان‌هایتان مؤثر نیست، سعی کنید از مسواک برقی با الیاف نرم استفاده کنید، به این ترتیب از نتایج به دست آمده شگفت‌زده خواهید شد.

 مزیت های مسواک زدن

مسواک بین دندانی

افرادی که لثه‌های آن‌ها دچار تحلیل شده است یا سابقه بیماری لثه دارند، ممکن است فاصله زیادی بین دندان‌های خود داشته باشند. این فاصله زیاد بوده و با نخ دندان تمیز نمی‌شود، بنابراین در این گونه موارد توصیه می‌شود از مسواک بین دندانی استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقاله ما درباره جراحی زیبایی لثه را بخوانید؛ کلیک کنید.

افرادی نیز که دارای براکت‌های ارتودنسی هستند، برای تمیز کردن بین دو براکت نیاز به مسواک بین دندانی دارند. در این گونه موارد دندانپزشک بر اساس فاصله بین دندان و سایز براکت‌ها، اندازه مناسب مسواک بین دندانی را توصیه می‌کند.

 

مسواک کودکان

خرید مسواک برای کودکان تقریباً مانند خرید برای بزرگسالان است. همیشه ابتدا مطمئن شوید که یک مسواک با نشان استاندارد خریداری می‌کنید. کودکان نیز مانند بزرگسالان باید از برس‌هایی با الیاف نرم استفاده کنند و چون دهان کودکان کوچکتر است، سر برس نیز باید کوچکتر باشد. کودکان همچنین می‌توانند از مسواک برقی استفاده نمایند، به این ترتیب مسواک زدن برای آن‌ها سرگرم کننده خواهد بود.

 

انتخاب سر مسواک مناسب

یکی از راه‌های مهم برای اطمینان از داشتن بهترین مسواک برای نیازهای شما این است که در مورد انواع سری مسواک‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. سر مسواک قسمت بالایی مسواک است که پرزها روی آن نصب می‌شوند. شما باید نوع مسواکی را انتخاب کنید که با دهانتان متناسب بوده و بتوانید به همه قسمت‌های دندان‌ها دسترسی داشته باشید. برخی از انواع تخصصی سری مسواک عبارتند از:

  • زاویه دار: سر مسواک زاویه دار کمک می‌کند تا به داخل دندان‌ها، به خصوص داخل دندان‌های جلویی پایین و بالایی دسترسی داشته باشید. این نواحی می‌توانند مستعد تجمع جرم باشند زیرا برای برخی افراد دسترسی به آنها با سر مسواک استاندارد سخت تر است.
  • سری جمع و جور: یک سر مسواک جمع و جور، کوچک بوده و الیاف کمتری دارد. این مدل مسواک برای برخی از افراد، به ویژه آنهایی که دهان کوچکی دارند، مناسب‌تر است.
  • مسواک با موهای بسیار نرم: برای تمیز کردن ملایم و در عین حال موثر، ممکن است بخواهید سر برس با موهای نرم‌تری انتخاب کنید. الیاف بسیار نرم برای لثه‌های حساس مناسب‌تر است.
  • سرهای مسواک سفید کننده: برخی از نواع مدل مسواک برای سفید کردن دندان‌ها با از بین بردن لکه‌های سطحی بدون آسیب به مینای دندان طراحی شده اند.

 

کلام آخر

وقتی در خانه به خوبی مسواک می‌زنید، به این معنی است که نیاز کمتری برای مراجعه به دندانپزشکی دارید. در حالی که ما همیشه از دیدن شما خوشحال می‌شویم، اما این احساس را داریم که احتمالاً به جای اینکه مرتباً برای کارهای دندانپزشکی مراجعه کنید، بهداشت دهان و دندان خود را در خانه به خوبی انجام می‌دهید. مسواک زدن مهم است، اما مسواک زدن با ابزار مناسب نیز مهم است.

 

 

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app