مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

 

از دست دادن دندان نه تنها می‌تواند منجر به عدم اعتماد به نفس شود، بلکه می‌تواند بر توانایی فرد در خوردن و صحبت کردن نیز تأثیر بگذارد. با این حال، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا گزینه‌های متحول کننده زیادی برای کمک به دندان‌های از دست رفته، از جمله دندان مصنوعی متحرک و دندان مصنوعی ثابت که از آن‌ها به عنوان ایمپلنت‌های دندانی یاد می‌شود، وجود دارد. هم ایمپلنت و هم دندان مصنوعی می‌توانند جایگزین دندان از دست رفته شما شوند و توانایی صحبت کردن، غذا خوردن و مهمتر از همه لبخند زدن را به شما بازگردانند.

با توجه به اینکه هر دو گزینه تفاوت‌های زیادی را ارائه می‌دهند، لازم است بدانید که درمان‌ها شامل چه مواردی می‌شوند و مزایا و معایب دندان مصنوعی ثابت و متحرک چیست تا بتوانید بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی متخصص جراحی ریشه دندان به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

متخصص عصب کشی خانم

 

دندان مصنوعی متحرک

پروتزهای متحرک که بیشتر به عنوان دندان مصنوعی شناخته می‌شوند، دندان‌های مصنوعی ساخته شده از موادی مانند اکریلیک، نایلون یا فلز هستند که روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و به این شکل ظاهر می‌شوند که بیمار هنوز مجموعه کاملی از دندان‌ها را دارد. دندان مصنوعی متحرک همچنین به بیمارانی که بیشتر دندان‌های خود را از دست داده اند کمک می‌کند تا غذا بجوند و به طور عادی صحبت کنند. با این حال، آنها ممکن است به اندازه دندان‌های طبیعی خود بیمار مؤثر نباشند. برای تمیز کردن دندان مصنوعی متحرک و احتمالاً در هنگام خواب لازم است آن‌ها را از دهان خود خارج کنید.

دو نوع دندان مصنوعی متحرک وجود دارد:

  • دندان مصنوعی کامل: مجموعه کاملی از دندان‌های مصنوعی برای فک بالا یا پایین یا هر دو.
  • دندان مصنوعی جزئی: جایگزین‌های متحرک فقط برای یک یا چند دندان از دست رفته.

 

مزایای دندان مصنوعی متحرک

به عنوان یک درمان، دندان‌های مصنوعی متحرک مزایای خود را دارند. از جمله:

  • یک راه حل ساده که به طور موثر جایگزین دندان از دست رفته می‌شود و به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید غذا بخورید و صحبت کنید.
  • از عضلات صورت شما حمایت کرده و گونه‌های شما شروع به خالی شدن نمی‌کنند.
  • دندان طوری ساخته می‌شود می‌شود که در دهان شما کاملاً طبیعی به نظر برسد و با رنگ و شکل دندان‌های دیگر مطابقت داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اصلی دندان مصنوعی متحرک عدم وجود روش‌های جراحی است. برای بسیاری، رفتن به مطب دندانپزشک می‌تواند استرس زا باشد، بنابراین این روش راه حلی ایده آل برای افرادی است که از درمان‌های دندانپزشکی می‌ترسند.

 

معایب دندان مصنوعی متحرک

مانند هر درمان دیگری، دندان مصنوعی متحرک نیز معایب خود را دارند، به عنوان مثال:

  • ممکن است یک دوره تنظیم طولانی نیاز باشد، زیرا صفحات دندان مصنوعی ممکن است مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنند.
  • صحبت کردن و غذا خوردن در ابتدا با دندان مصنوعی در دهان می‌تواند احساس عجیبی باشد و کمی تمرین نیاز دارد.
  • مراقبت و تمیز کردن دندان مصنوعی متحرک مشکل است. آن‌ها نیاز به تمیز کردن منظم و کامل دارند زیرا مواد غذایی و سایر ذرات می‌توانند در حالی که در دهان شما هستند به آنها گیر کنند. همچنین زمانی که آن‌ها را از دهان خود خارج می‌کنید، باید به درستی نگهداری کنید تا آلوده نشوند.
  • بسیاری از افرادی که از دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند متوجه می‌شوند که دهان و فک آنها با گذشت زمان تغییر شکل می‌دهد؛ بنابراین ممکن است پس از گذشت مدت زمانی نیاز به تعویض داشته باشند، زیرا دندان مصنوعی نامناسب می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند عفونت لثه شود.

 

معایب دندان مصنوعی متحرک

 

مراقبت‌ها و نگهداری از دندان مصنوعی متحرک

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است که این شامل مسواک زدن لثه‌ها و دندان‌های باقی مانده در دهان می‌شود. خود پروتزهای مصنوعی نیز باید مانند دندان‌های طبیعی دو بار در روز تمیز شوند و کاملاً با خمیر دندان یا آب و صابون شسته شوند تا باکتری‌ها و لکه‌ها از بین بروند. شما می‌توانید با خیساندن دندان‌ها در محلول گازدار و قرص‌های تمیز کننده پروتز، آن‌ها را تمیز کنید.

غذا خوردن در ابتدا ممکن است دشوار باشد، بنابراین توصیه می‌شود با غذای نرم که به قطعات کوچک تقسیم شده است، شروع کنید و به تدریج به رژیم غذایی کامل خود برگردید. جویدن آدامس و سایر مواد غذایی به خصوص چسبناک یا سفت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شود. برای مراقبت از دندان‌های مصنوعی متحرک لازم است از دستورالعمل‌های دندانپزشک به خوبی پیروی کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل برای معاینه مراجعه کنید.

 

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت با عنوان ایمپلنت شناخته می‌شود. ایمپلنت‌ها، دندان‌های مصنوعی هستند که به فک متصل می‌شوند. این دندان‌های ثابت جایگزینی برای دندان‌های مصنوعی متحرک هستند. برخلاف دندان‌های مصنوعی متحرک، دندان‌های مصنوعی ثابت به وسیله ایمپلنت‌ها در جای خود ثابت می‌شوند. ایمپلنت‌ها باعث پایداری دندان مصنوعی ثابت می‌شوند. آنها به بیمار اجازه می‌دهند نسبت به پروتزهای متحرک راحت‌تر بجوند، صحبت کنند و لبخند بزنند.

دندان‌های مصنوعی ثابت ‌مانند دندان‌های طبیعی ظاهر و احساس می‌شوند. هیچ خطری برای جابه‌جایی یا افتادن آنها وجود ندارد و نمی‌توان آن‌ها را به‌طور تصادفی جابه‌جا کرد. دندان مصنوعی با مواد مختلف دندانی از جمله اکریلیک، نایلون، چینی، رزین یا فلز ساخته می‌شود.

دندان‌های مصنوعی ثابت را همچنین می‌توان به صورت تکی نصب کرد. آنها را می‌توان در جایی که به آنها نیاز دارید قرار داد، چه فقط یک دندان از دست رفته باشد یا تعداد زیادی از دندان‌ها.

 

7 نوع دندان مصنوعی ثابت

هفت نوع رایج از دندان‌های مصنوعی ثابت عبارتند از:

دندان مصنوعی ثابت

 

  1. دندان مصنوعی کامل

ایمپلنت‌های کامل که به آنها پروتز کامل نیز گفته می‌شود، دستگاه‌های پروتز دهان با پوشش کامل هستند. آنها یک قوس کامل از دندان‌های از دست رفته را جایگزین می‌کنند. برای ساختن دندان مصنوعی کامل، دندانپزشک از پایه پلاستیکی استفاده کرده که مجموعه کاملی از دندان‌های پلاستیکی یا چینی را پشتیبانی می‌کند. سپس دندانپزشک از سیلانت یا پیوند استخوان برای نگه داشتن دندان مصنوعی در دهان استفاده می‌کند. پروتزهای کامل را نیز می‌توان با چسباندن به ایمپلنت‌های دندانی در جای خود نگه داشت.

 

  1. دندان مصنوعی جزئی

پروتزهای پارسیل دستگاه‌های دندانپزشکی متحرک و در عین حال طبیعی هستند. آنها با جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته به بازیابی فرم و عملکرد فک کمک می‌کنند. برای ایجاد دندان مصنوعی جزئی، متخصص دندانپزشکی یک پایه پلاستیکی یا یک چارچوب فلزی ایجاد می‌کند. این چارچوب در دهان توسط گیره‌ها نگه داشته می‌شود و در اطراف دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرد.

 

  1. اوردنچر

به پروتزهای اسنپ ان، پروتزهای متکی به ایمپلنت یا اوردنچر گفته می‌شود. آن‌ها توسط دندان‌های باقی مانده یا ستون‌های فلزی کاشته شده در استخوان فک در جای خود ثابت می‌شوند. برخلاف پروتزهای معمولی، پروتزهای اسنپ ان پایدارتر و همه کاره تر هستند.

 

  1. بریج‌های دندانی

بریج دائمی دندان وسیله ای است که جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. بریج دندانی از چندین قطعه تشکیل شده که برای قرار گرفتن در فضای باز که دندان‌ها در آن قرار داشتند، ترکیب می‌شوند.

 

  1. پروتز ایمپلنت All-on-4

ایمپلنت‌های دندانی All-on-4 تنها با چهار ایمپلنت از یک قوس دندانی کامل پشتیبانی می‌کنند. به آنها پل ایمپلنت دندان با قوس کامل نیز گفته می‌شود. این دندان‌های جایگزین شبیه به دندان‌های طبیعی هستند و عملکرد یکسانی دارند.

 

  1. تاج دندان

تاج دندان کلاهکی به شکل دندان است که روی دندان طبیعی ضعیف یا آسیب دیده قرار گرفته و از آن محافظت می‌کند. دندانی که ضعیف شده و نمی‌تواند نیروی مورد نیاز برای جویدن را تحمل کند، ممکن است به روکش نیز نیاز داشته باشد. همچنین مقاله ما درباره جراحی افزایش طول تاج دندان را مطالعه فرمایید.

 

  1. ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی ابزارهای پیچی شکلی هستند که به عنوان ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک قرار می‌گیرند. آنها معمولا از تیتانیوم ساخته می‌شوند. پس از کاشت ایمپلنت، یک تاج دندان در بالای آن قرار می‌گیرد تا ظاهری شبیه به دندان اصلی برای شما ایجاد کند. آیا مزیت ایمپلنت نسبت به بریج را میدانید؟ کلیک کنید و مقاله ما را دنبال کنید.

اگر قصد دارید از دندان مصنوعی ثابت استفاده کنید، قبل از تصمیم گیری باید نکات مثبت و منفی آن را بسنجید.

 

مزایای دندان مصنوعی ثابت

  • یک راه حل دائمی برای دندان از دست رفته است.
  • طبیعی‌تر از دندان مصنوعی متحرک به نظر می‌رسد
  • برای جویدن، لبخند زدن و صحبت کردن راحت‌تر است.
  • از تحلیل رفتن استخوان لثه جلوگیری می‌کنند.
  • طول عمر آنها نسبت به سایر انواع درمان‌های دندانی بیشتر است.

 

معایب دندان مصنوعی ثابت

  • هزینه آن زیاد است.
  • نیاز به جراحی دارند.
  • می‌تواند باعث ناراحتی، درد، تورم و کبودی ناشی از عمل جراحی قرار دادن میله‌های تیتانیوم شود.
  • نیاز است که ایمپلنت‌ها هر دهه عوض شوند.
  • به تراکم استخوان کافی و سلامت کلی خوبی نیاز دارند.
  • تمیز کردن آنها نسبت به پروتزهای معمولی به دلیل قطعات اضافی ایمپلنت‌ها سخت‌تر است.

 

مراقبت‌ها و نگهداری از ایمپلنت

تمیز کردن روزانه دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت‌ها می‌تواند به زیبایی دندان‌های شما کمک کرده تا لبخند سالم و جذاب داشته باشید. با گذشت زمان، ذرات غذا ممکن است به صورت لایه‌ای روی دندان مصنوعی شما ظاهر شوند. این لایه نازک می‌تواند باعث تغییر رنگ پروتز شما شود. تمیز کردن مناسب پروتز و ایمپلنت همچنین می‌تواند از مشکلات دندانی مانند بیماری لثه جلوگیری کند. بیماری لثه می‌تواند منجر به از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود.

علاوه بر موارد گفته شده، اگر ایمپلنت‌های شما عفونی شوند، در خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت هستید که یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت است. بیوفیلم مملو از باکتری به طور طبیعی روی ایمپلنت‌ها و پروتزهای شما ساخته می‌شود و لازم است هر روز تمیز شود. لثه‌های سالم به ایمپلنت شما اجازه می‌دهند تا در تمام طول عمر دست نخورده باقی بماند.

 

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی ثابت

دندان‌های مصنوعی ثابت در جای خود ثابت می‌شوند، بنابراین قابل جابجایی نیستند. بیماران باید هر شب و هر روز صبح دندان مصنوعی خود را تمیز کنند.

  • مسواک و خمیر دندان: دندان‌های مصنوعی را می‌توان با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده تمیز کرد. همچنین مسواک زدن کامل لثه‌ها، زبان و تمام بافت‌های نرم دهان برای جلوگیری از تجمع باکتری که می‌تواند باعث بیماری لثه شود، مهم است.
  • دستگاه‌های نخ دندان با برس‌های مخصوص: توصیه می‌کنیم از یک دستگاه نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی و باکتری‌ها را از دندان‌های مصنوعی جدا کرده و قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، مانند بین دندان مصنوعی و لثه به طور کامل تمیز شود.
  • نظافت و نگهداری حرفه ای: برای اطمینان از اینکه ایمپلنت و پروتز شما در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند، فراموش نکنید که به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معاینات حرفه ای به پزشک اجازه می‌دهد تا سلامت استخوان فک و لثه شما را به دقت بررسی کند.

 

سخن آخر...

با مراقبت و نگهداری مناسب، ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی متحرک شما می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد. تمیز کردن روزانه تضمین می‌کند که لثه‌های شما سالم مانده و دندان مصنوعی شما زیبایی ظاهری خود را حفظ نماید. ما در کلینیک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه دندان از دست رفته و جایگزینی آن با پروتزهای ثابت یا متحرک هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app