مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

مزیت‌های ایمپلنت دندان نسبت به بریج کدام است؟

مزیت‌های ایمپلنت دندان نسبت به بریج کدام است؟

همیشه انسان‌ها به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان‌های کشیده شده یا از دست رفته خود بوده‌اند. در گذشته دندان مصنوعی یا بریج تنها راه حل برای حل این مشکل بود. اما در حال حاضر، ایمپلنت‌های دندانی به روشی محبوب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته تبدیل شده‌اند. اما ایمپلنت چه تفاوتی با بریج دارد؟ ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه دندان، در مورد مزایای ایمپلنت‌های دندانی نسبت به بریج‌های دندانی، اینکه چگونه می‌توانند به شما کمک کنند لبخندی زیباتر داشته باشید و چگونه سال‌ها برای شما دوام خواهند داشت، صحبت خواهیم کرد.

به‌عنوان یکی از مراکز دندانپزشکی معتبر در شهر تهران، ما مفتخریم که به بیماران خود راه‌حل‌های فوری و غیرتهاجمی برای دندان‌هایی که نیاز به کشیدن دارند، ارائه می‌دهیم، به‌خصوص اگر دندان‌های کشیده شده تاثیر زیادی در لبخند زدن شما داشته باشند. اگر نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید، با مرکز ما تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر درباره مقایسه ایمپلنت و اندو کلیک کنید و مقاله ما در این زمینه را بررسی کنید.

 

چرا به بریج یا ایمپلنت دندان نیاز داریم؟

اگر مجبور به کشیدن دندان‌های خود شده‌اید، بریج‌ها یا ایمپلنت دندان می‌توانند جای خالی دندان از دست رفته شما را پر کنند. شایع ترین علل از دست دادن دندان‌ها پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب‌های شدید دندانی است، یا ممکن است به دلیل یک بیماری مادرزادی با دندان‌های از دست رفته به دنیا آمده باشید. برای یافتن پاسخ اصلی سوال چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز داریم کلیک کنید و مطلب مورد نظر را مطالعه کنید.

دندان‌های شما با هم کار می‌کنند. اگر دندانی را کشیده باشید، دندان‌های مجاور می‌توانند به فضای خالی حرکت کنند و باعث به هم ریختگی دندان‌ها شوند. دندان‌های فک مقابل شما نیز می‌توانند به سمت بالا یا پایین حرکت کنند که ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

  • مشکلات در بریدن و گاز گرفتن مواد غذایی
  • مشکل در جویدن
  • درد ناشی از فشار اضافی روی دندان‌ها و فک
  • خودآگاهی در مورد شکل ظاهری یا لبخندتان

 

مزیت های ایمپلنت کردن دندان

بریج چیست؟

اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید، بریج دندانی می‌تواند شکاف را با یک یا چند دندان مصنوعی (کاذب) پر کند. بریج معمولاً از روکش‌هایی در دو طرف دندان از دست رفته یا دندان‌های پشتیبان پونتیک (دندان کاذب) ساخته شده و به دو دندان سالم اطراف دندان کشیده شده نصب می‌شود.

بریج دندان معمولی دارای موارد زیر است:

  • دندان‌های پایه: متخصص دندانپزشکی دو تاج روی دندان‌ها در دو طرف شکاف قرار می‌دهد. این دندان‌های لنگر یا دندان‌های نگهدارنده می‌توانند دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌های دندانی شما باشند.
  • پونتیک: این یک دندان مصنوعی است که شکاف را پر می‌کند و به تاج‌ها می‌چسبد.

چهار نوع اصلی بریج عبارتند از:

بریج ثابت

این نوع بریج، رایج ترین راه حل برای جایگزینی یک دندان از دست رفته است. در بریج ثابت دندانپزشک دندان‌های سالم را ساییده تا بتواند یک بریج فلزی در اطراف آنها برای حمایت از دندان جایگزین نصب کند. این روش ممکن است به مرور زمان باعث زوال استخوان شود، زیرا پل رشد طبیعی استخوان در فک را تحریک نمی‌کند. همچنین ریشه‌های دندان‌های مجاور را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر می‌کند زیرا نخ دندان کشیدن بین پل‌ها سخت است.

پروتزهای جزئی

 این بریج، دندانی است که به صفحه صورتی رنگ متصل می‌شود که آنها را در دهان نگه می‌دارد. این نوع بریج‌ها، به اندازه ایمپلنت‌های دندانی پایدار و راحت نیستند و طبیعی به نظر نمی‌رسند. دندان مصنوعی جزئی نیز می‌تواند بر گفتار و غذا خوردن تأثیر بگذارد. آنها همچنین می‌توانند ذرات غذا را به دام بیاندازند که ممکن است منجر به بیماری لثه، پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن بیشتر دندان‌ها شود. استخوان زیر پروتز پارسیل نیز می‌تواند به مرور زمان خراب شود و بر ظاهر لبخند و صورت شما تأثیر بگذارد.

بریج باند رزینی (پل مریلند)

این بریج‌ها گاهی اوقات برای جایگزینی دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند که نیازی به استحکام یا عملکردی مانند جویدن غذا ندارند. بریج مریلند دارای بال‌های فلزی در دو طرف دندان جایگزین است که برای حمایت به دندان‌های مجاور متصل می‌شود. این پروتزها طبیعی تر از پروتز پارسیل به نظر می‌رسند، اما به اندازه ایمپلنت قوی نیستند و به اندازه آن‌ها دوام نمی‌آورند یا کارایی خوبی ندارند.

پروتزهای کاملا متحرک

اینها پروتزهایی هستند که جایگزین تمام دندان‌های فک بالا یا پایین می‌شوند. آنها مستقیماً روی لثه‌ها می‌نشینند و ممکن است ناراحت کننده باشند، غذا خوردن را سخت کنند و وقتی خمیازه می‌کشید، لبخند می‌زنید یا سرفه می‌کنید، جابه جا شوند و آزاردهنده باشند. هزینه‌های اولیه برای دندان مصنوعی کمتر از ایمپلنت است، اما دندان مصنوعی نیز باید پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض دارد که این مورد در هزینه‌ها لحاظ می‌شود. این پروتزها، مانند پروتزهای جزئی می‌توانند باعث تحلیل استخوان فک شما شوند و ممکن است بر لبخند و ظاهر صورت شما تأثیر بگذارند.

 مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

ایمپلنت‌های دندانی، جایگزین دائمی دندان‌های شما

ایمپلنت‌های دندانی پیچ‌های دائمی کوچکی هستند که توسط جراح و متخصص ریشه دندان یا پریودنتیست در استخوان فک شما قرار می‌گیرد. این پیچ‌ها از طریق فرآیندی به نام osseointegration با استخوان فک شما ترکیب می‌شوند. استئواینتگراسیون اولین بار توسط یک محقق سوئدی به نام P.I به طور تصادفی کشف شد. ایمپلنت دندان رشد استخوان را تحریک می‌کند و در دراز مدت از سلامت استخوان فک شما محافظت می‌کنند. پس از بهبودی، دندانپزشک شما یک تاج طبیعی را روی پیچ‌ها قرار داده و لبخندی زیبا و دائمی به شما هدیه می‌دهد.

ایمپلنت‌های دندانی از سه جزء اصلی ساخته شده اند:

  • پیچ که از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده است.
  • پایه (یا اباتمنت) که دندان جدید را در جای خود نگه می‌دارد و معمولاً از تیتانیوم نیز ساخته شده است.
  • تاج که از چینی یا سرامیک ساخته می شود.

پیچ در فک شما کاشته می‌شود و تیتانیوم از طریق استخوان‌سازی به استخوان فک متصل می‌شود. این باید بماند تا زمانی که استخوان به طور ایمن به ایمپلنت بچسبد بهبود یابد. پایه به پیچ متصل می‌شود و لنگری است که تاج را در جای خود نگه می‌دارد. هر دو ماده روکش را می‌توان به راحتی رنگ کرد تا با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد، بنابراین دندان جدید شما به صورت یکپارچه با سایر دندان‌ها ترکیب می‌شود.

هنگامی‌که ایمپلنت در استخوان فک ترمیم شد، تاج به پایه متصل می‌شود تا دندان جایگزین جدید شما آماده استفاده شود. دندان جدید از مدلی از دهان شما قالب گیری می‌شود تا با ظاهر دندان‌های طبیعی و بایت شما مطابقت کامل داشته باشد. ایمپلنت را هم می‌توان برای جایگزین کردن یک دندان و هم چند دندان مجاور هم که نیاز به بریج دارند، استفاده کرد.

جایگزینی تک دندان

در این روش، دندان از ریشه تا تاج جایگزین می‌شود. یک ایمپلنت منفرد در استخوان تعبیه شده و یک تاج در بالای آن قرار می‌گیرد.

جایگزینی چند دندان

دندانپزشک شما می‌تواند یک پروتز بریج یا جزئی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته مجاور طراحی کند و با استفاده از ایمپلنت آنها را محکم کند. همچنین می‌تواند از ایمپلنت‌های جداگانه برای هر دندان جهت جایگزینی چندین دندان از دست رفته استفاده کند.

جایگزینی پروتز کامل

اگر تمام دندان‌های خود را از دست داده اید، دندانپزشک می‌تواند پروتز مخصوصی را طراحی کند که بتوان آن را با ایمپلنت‌های دندانی محکم کرد. این یک راه حل مطمئن و دائمی است که بیشتر شبیه به دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسد.

اولین قدم برای انجام ایمپلنت، مشاوره با دندانپزشک یا جراح دهان و دندان برای ایجاد یک برنامه درمانی است که نیازهای خاص و سابقه پزشکی شما را در نظر می‌گیرد. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند بین 6 تا 12 هفته طول بکشند و کمی آزاردهنده هستند، اما در نهایت به شما این امکان را می‌دهند که با اطمینان تمام غذاهای مورد علاقه خود را بخورید و تا پایان عمر دوام خواهند داشت.

 

مزایای ایمپلنت دندان نسبت به بریج

اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید، لثه‌های سالمی دارید و استخوان فک کافی برای نصب ایمپلنت‌ها دارید، شما کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان هستید. مهم است که دندانپزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل از دندان‌های شما را داشته و از داروهایی که مصرف می‌کنید قبل از شروع پروسه ایمپلنت آگاه باشد تا از شرایطی که ممکن است بر توانایی شما برای بهبودی تأثیر بگذارد مطلع شود.

ایمپلنت‌ها جایگزینی شبیه به دندان‌های طبیعی هستند و دقیقا مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند. با کاشت دائمی یا ایمپلنت دندان به حفظ تراکم استخوان و سلامت استخوان فک خود کمک کنید. به طور کلی مزایای ایمپلنت را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • ایمپلنت می‌تواند 15 سال یا بیشتر دوام بیاورد و دائمی‌ترین گزینه موجود فعلی در علم دندانپزشکی است.
  • ایمپلنت نسبت به بریج ظاهر طبیعی‌تری برای فرد ایجاد می‌کند.
  • در ایمپلنت به دندان‌های سالم اطراف هیچ آسیبی نمی‌رسد و تنها در جای دندان کشیده شده کار انجام می‌شود.
  • نرخ موفقیت ایمپلنت بسیار بالاست و تاکنون حدود 97 درصد با موفقیت انجام شده است.
  • دندان ایمپلنت شده مانند دندان‌های طبیعی با نخ دندان و مسواک به خوبی تمیز می‌شوند، اما در بریج ممکن است مواد غذایی در حفره خالی زیر دندان گیر افتاده و نیاز به دقت بیشتری برای تمیز کردن داشته باشید.

ایمپلنت‌ها و بریج‌های دندانی هر دو می‌توانند نتایجی طبیعی به همراه داشته باشند، اما هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند که بهتر است قبل از انتخاب روش مناسب به خوبی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. اگر برای هزینه مشکلی ندارید و از سلامت کلی خوبی برخوردار هستید، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند گزینه بهتری باشند زیرا دوام بیشتری داشته و به دندان های اطراف شما آسیبی نمی‌رسانند.

دندانپزشک متخصص جراحی ریشه دندان پس از معاینه دهان و دندان‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش را انتخاب کنید. با این حال اگر هنوز هم در مورد ایمپلنت‌های دندانی سؤالی دارید یا می‌خواهید بدانید که آیا کاندیدای خوبی برای این روش هستید، پیشنهاد می‌کنیم جهت معاینه حضوری به کلینیک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان مراجعه کنید. ما به شما کمک می‌کنیم لبخند طبیعی خود را بازگردانده و آن را برای سال‌های طولانی حفظ کنید.

 

 

بهترین دکتر عصب کشی تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app