مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا جراحی زیبایی لثه عوارض دارد؟

آیا جراحی زیبایی لثه عوارض دارد؟

 

جراحی زیبایی لثه، همانطور که از نامش پیداست یک عمل دندانپزشکی است که به داشتن یک خط لبخند زیبا کمک می‌کند. این جراحی معمولاً برای رکود لثه و لبخند‌های لثه‌ای به کار برده می‌شود. بیشترین کاربرد این جراحی زمانی است که لثه‌ها از روی دندان‌ها خارج شده و طولانی‌تر به نظر می‌رسند. مورد دوم جایی است که لثه‌ها بخش قابل توجهی از دندان‌ها را پوشانده و آن‌ها را کوچک نشان می‌دهند.

دلایل دیگر برای انجام این عمل می‌تواند به عنوان بخشی ضروری از سایر درمان‌های پریودنتال مانند افزایش طول تاج و روش‌های بازسازی برای رشد مجدد بافت یا استخوان لثه باشد. با این حال، همه مواردی که با استفاده از جراحی زیبایی لثه اصلاح می‌شوند از نظر پزشکی ضروری نیستند و به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک عمل زیبایی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص ریشه دندان و عصب کشی دندان، بیشتر در مورد این نوع جراحی زیبایی صحبت خواهیم کرد.

 

انواع جراحی زیبایی لثه

جراحی زیبایی لثه که به آن جراحی پریودنتال نیز گفته می‌شود، برای درمان آسیب‌هایی که لثه‌ها به دندان و قسمت‌های مربوط به دندان در دهان رسانده است، انجام می‌شود. گاهی ممکن است جراحی لثه را به عنوان یک درمان زیبایی تشخیص دهند. با این حال گاهی نیز جراحی روی بیمار انجام می‌شود تا از عوارض مهمی مانند موارد زیر جلوگیری کند:

  • از دست دادن بیش از حد دندان
  • آسیب بافت و استخوان
  • فاصله بین دندان‌ها
  • عفونت‌های باکتریایی و ویروسی

جراحی زیبایی لثه معمولاً برای رفع مشکلات زیر انجام می‌شود:

  • اصلاح لبخند لثه‌ای یا خط لثه نامتقارن
  • اصلاح دندان‌های بلند یا ریشه‌های در معرض دید
  • اصلاح فرورفتگی لثه و استخوان فک

اجازه دهید نگاهی به انواع جراحی‌های لثه و انتظاراتی که ممکن است در حین و بعد از عمل داشته باشید بیندازیم:

 

جراحی زیبایی لثه

 

اصلاح فرورفتگی لثه (Indentation) و استخوان فک

اگر یکی از دندان‌های خود را کشیده‌اید، جای خالی آن ممکن است باعث ایجاد فرورفتگی در لثه و استخوان فک شود. فرورفتگی به وجود آمده، نه تنها ظاهر ناخوشایندی دارد بلکه در صورت کاشت ایمپلنت دندان در جای دندان خالی، موجب بلندتر به نظر رسیدن دندان ایمپلنت شده نسبت به دندان‌های کناری خواهد شد. اصلاح فرورفتگی لثه می‌تواند این فرورفتگی‌ها را پر کرده و ظاهر طبیعی برای فک و لثه ایجاد نماید.

جراحی فلپ

این یک روش جراحی رایج برای از بین بردن تشکیل باکتری‌های اضافی روی دندان است. مواردی وجود دارد که باکتری در بین لثه و دندان شکل می‌گیرد. برای از بین بردن آن، لثه‌ها پر شده و باکتری‌ها برداشته می‌شوند. در این روش پس از پاکسازی، لثه‌ها بخیه زده می‌شوند. البته گاهی ممکن است استخوان کمی تغییر شکل بدهد.

پیوند استخوان

این عمل زمانی انجام می‌شود که استخوان اطراف ریشه دندان آسیب ببیند. این یک جراحی قابل تعویض است که در آن استخوان آسیب دیده قدیمی با یک استخوان جدید جایگزین می‌شود. این روش برای کمک به رشد مجدد دندان‌ها انجام خواهد شد.

در این جراحی زیبایی لثه، استخوانی که باید تعویض شود، از استخوان بیمار گرفته می‌شود؛ همچنین می‌تواند از استخوان فردی دیگری نیز استفاده شود. علاوه بر این دو روش، پیشرفت‌های تکنولوژیکی وجود دارد که در آن استخوان‌های مصنوعی برای کمک به این امر ساخته می‌شوند.

بازسازی بافت هدایت شده

این جراحی زیبایی لثه برای تحریک رشد بافت و استخوان به کار برده می‌شود. مواد غشایی نازک بین بافت و استخوان قرار می‌گیرند تا با یکدیگر تداخل نداشته باشند. این یک روش ضروری برای جلوگیری از رشد بیش از حد استخوان یا بافت است که البته ممکن است عوارض زیادی ایجاد کند.

پیوند بافت

این جراحی، همان عمل پیوند استخوان است که در آن بافت‌ها جایگزین می‌شوند. مواردی وجود دارد که ممکن است بافت آسیب ببیند یا از بین برود. این جراحی زیبایی لثه یک روش مؤثر است که به رشد مجدد بافت‌ها کمک می‌کند.

در این روش، بافت مورد استفاده برای جایگزینی ممکن است متعلق به خود بیمار باشد یا از یک اهدا کننده تهیه شود. هیچ عنصر مصنوعی برای این درمان استفاده نمی‌شود.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج نیز یک نوع جراحی زیبایی لثه است. لثه‌هایی که از دندان‌ها بلندتر شده‌اند، بریده شده تا دندان‌ها بلندتر به نظر برسند. وقتی لثه‌ها برداشته می‌شوند کمی دردناک است و شما برای مدتی طولانی احساس ناراحتی خواهید کرد.

جراحی زیبایی با لیزر

در جراحی زیبایی لثه با لیزر، از لیزر پرتوان برای حذف بافت‌های آلوده استفاده می‌شود. اگر در لثه بافت میکروبی و آلوده وجود دارد یا لثه دچار عقب نشینی شده است، با این روش، بافت آلوده از بین رفته و کمک کرده تا لثه دوباره بازسازی و ترمیم شود. لیزر در دندانپزشکی کاملاً ایمن و بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید؛ درمان عفونت لثه

 

جراحی لثه

 

آماده سازی قبل و بعد از جراحی زیبایی لثه

موارد ذکر شده در بالا انواع جراحی زیبایی لثه است که به طور گسترده توسط دندانپزشکان برای مشکلات مربوط به لثه پیشنهاد می‌شود. با این حال، بهتر است بدانید چگونه برای انجام این جراحی و همچنین مراحل بعد از عمل آماده شوید تا عوارض احتمالی را کاهش دهید:

پیش آماده سازی جراحی لثه

بهتر است از قبل برای جراحی آماده شوید. به شدت توصیه می‌شود از قرص‌هایی مانند آسپرین یا حتی مسکن استفاده نکنید. از آنجا که جراحی با دوز آنتی بیوتیک اتفاق می‌افتد، نباید بر عواقب بعدی شما تأثیر بگذارد. همچنین توصیه می‌شود حداقل 24 ساعت قبل از عمل سیگار نکشید و مشروبات الکلی مصرف نکنید. این آماده‌سازی‌ها ضروری هستند و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری خواهند کرد. در نهایت، حتماً از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کرده تا خود را برای جراحی آماده کنید.

آماده سازی در طول جراحی

جراحی زیبایی لثه با بی حسی موضعی انجام می‌شود. با این حال، همکاری شما نیز ضروری است. پزشکان ممکن است ژل یا پمادهای خاصی را بعد از عمل استفاده کنند، پس دقیقاً مطابق با دستور دندانپزشک خود عمل کنید. علاوه بر این، در مورد مصرف غذا نیز توصیه‌های واضحی از پزشک بخواهید.

آماده سازی بعد از جراحی

خود را برای بهبود زخم آماده کنید. روند بهبودی بستگی به شدت مشکل لثه شما دارد. گاهی اوقات ممکن است جراحی برای شما نارحت‌کننده بوده و پس از جراحی دچار خونریزی لثه شوید. اما نگران نباشید، زیرا این امری طبیعی است. بهتر است یک تا دو روز تا بهبودی زخم‌ها سیگار نکشید و مشروبات الکلی ننوشید.

دندانپزشک در مورد مراقبت پس از عمل به شما توصیه‌های لازم را کرده و اگر به شما توصیه کرد تا از برخی از غذاها اجتناب کنید یا مسواک نزنید، حتماً به دقت این دستورات را دنبال نمایید تا هرچه سریع‌تر به بهبودی کامل دست یابید.

 

مزایای جراحی زیبایی لثه با لیزر

فراتر از جنبه زیبایی، وجود بافت لثه زیاد، می‌تواند مشکلات بهداشتی نیز داشته باشد؛ زیرا بافت اضافی ذرات غذا را به دام انداخته و حذف آن‌ها از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. بیمارانی که با این وضعیت زندگی می‌کنند، اغلب دچار سوزش لثه شده و بیشتر مستعد بیماری پریودنتال یا التهاب لثه هستند.

اما جراحی زیبایی لثه با لیزر مزایایی ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌ها دارد. این روش معمولاً کوتاه‌تر و سریع‌تر بوده و درد و خون‌ریزی کمتری دارد. برخلاف سایر روش‌های زیبایی دندان، جراحی زیبایی لثه با لیزر اغلب شامل یک ویزیت تنها با زمان بهبودی نسبتاً کوتاه است. توجه داشته باشید که تغییر شکل لثه دائمی است، زیرا بافت دوباره رشد نمی‌کند. چند مزیت اصلی این روش به شرح زیر است:

  • بدون نیاز به برش در لثه و خونریزی پس از جراحی
  • ترمیم سریع استخوان و بافت رباط
  • بسته شدن پاکت‌های عمیق پریودنتال
  • بدون درد و استفاده از بی حسی
  • کاهش تورم در طول درمان بافت نرم
  • محافظت از دندان‌ها در طول جراحی

متخصص جراحی لثه

عوارض جراحی زیبایی لثه

امروزه دندانپزشکی زیبایی به طور ویژه‌ای تکامل یافته و بسیار مؤثر واقع شده است. با این حال این نوع جراحی‌ها ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. از آنجایی که جراحی زیبایی لثه یک عمل جراحی است، احتمالاً بلافاصله بعد از عمل تا حدودی احساس ناراحتی خواهید کرد. مانند هر عمل جراحی، بزرگترین خطر مرتبط با جراحی زیبایی لثه، ایجاد عفونت، خونریزی و تورم بیش از حد لثه است. همچنین امکان واکنش منفی به بیهوشی انجام شده، وجود خواهد داشت.

اطمینان حاصل کنید که برای جراحی لثه خود به یک دندانپزشک معتبر مراجعه کرده تا عوارض احتمالی را کاهش دهید. برای دست یافتن به آنچه می‌خواهید، وقت گذاشته و هرگز از پرسیدن سوالات دریغ نکنید.

بیشتر بخوانید؛ دلایل خونریزی لثه

 

هزینه و قیمت جراحی زیبایی لثه

هزینه جراحی زیبایی لثه متفاوت بوده و بسته به روش و مقداری از لثه که باید درمان شود، متغییر است. اگر تنها خط لثه در بالای یک دندان نیاز به درمان داشته باشد، هزینه آن نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است. اما در صورتی که کل خط لثه نیاز به درمان داشته باشد، هزینه به مراتب بیشتر خواهد بود.

اگر دندان‌های شما نیز به درمان‌های اضافی مانند جراحی یا عصب‌ کشی نیاز داشته باشد، هزینه افزایش پیدا خواهد کرد. برای اطلاع از هزینه و درمان‌های مورد نیاز خود می‌توانید با دکتر صفورا امامی، متخصص و جراح ریشه دندان مشورت نمایید.

 

سوالات متداول که قبل از جراحی زیبایی لثه بهتر است بدانید!

بهبودی پس از جراحی لثه چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی کامل پس از جراحی لثه معمولاً تا دو هفته طول می‌کشد. با این حال، این زمان ممکن است از فردی به فرد دیگر و نوع جراحی انجام شده متفاوت باشد.

آیا جایگزینی برای پیوند لثه وجود دارد؟

پیوند لثه یک روش کم تهاجمی است که باعث بهبود رکود لثه شده و به شدت توسط متخصصان توصیه می‌شود. با این حال، با صحبت با دندانپزشک، می‌توانید از درمان‌های جایگزین اطلاع پیدا کنید.

آیا جراحی زیبایی لثه به بی هوشی کامل نیاز دارد؟

در این جراحی از بی هوشی موضعی برای بی حس کردن لثه‌ها استفاده می‌شود.

آیا بیمه، جراحی زیبایی لثه را پوشش می‌دهد؟

معمولاً جراحی‌های زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، با این حال بهتر است قبل از مراجعه با کلینیک مورد نظر خود تماس گرفته یا از شرکت بیمه خود سوال نمایید.

چگونه می‌توان لثه‌های عقب رفته را به طور طبیعی درمان کرد؟

برخی از داروهای خانگی مانند شستشوی دهان با آب و نمک یا پراکسید هیدروژن، مصرف مواد غذایی با اسید چرب امگا 3 و غیره وجود دارد که تا حدودی بافت لثه را اصلاح می‌کنند. این روش‌ها زمان بیشتری نیاز خواهند داشت، به همین دلیل بهتر است حتماً با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

چه دندانپزشکی جراحی لثه را انجام می‌دهد؟

برای انجام عمل جراحی زیبایی لثه، متخصص پریودنتیست یا متخصص لثه توصیه می‌شود.

چه مدت بعد از جراحی پریودنتال مسواک بزنیم؟

معمولاً بعد از 24 ساعت، پس از جراحی پریودنتال، می‌توانید مسواک بزنید. دندانپزشک شما بایدها و نبایدهای بعد از عمل را به شما خواهد گفت، بنابراین نگران نباشید.

آیا لثه‌ها بعد از عمل دوباره رشد می‌کنند؟

نگران رشد مجدد لثه‌ها بعد از عمل نباشید. بافت اضافی لثه که برای تغییر موقعیت لثه برداشته می‌شود، دوباره رشد نمی‌کند

 

جمع‌بندی

همانطور که اشاره کردیم جراحی زیبایی لثه یکی از روش‌های طراحی لبخند است؛ یکی از راه‌های دستیابی به زیبایی که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می‌شود. برای داشتن دندان‌هایی زیبا، متناسب بودن لثه با لب‌ها در هنگام لبخند زدن بسیار مهم است. در هنگام لبخند زدن، نمایان شدن مقدار کمی از لثه قابل قبول است ولی اگر از حد طبیعی بیشتر شود، زیبایی نیز کاهش خواهد یافت. اگر شما نیز تمایل دارید با روش‌های جراحی زیبایی لثه مشکلات لثه خود را اصلاح کرده و زیبایی چهره‌تان را افزایش دهید، می‌توانید در این باره با دکتر صفورا امامی، متخصص و جراح ریشه دندان و عصب کشی مشورت کرده و پس از رفع مشکلات اساسی دندان‌هایتان، برای این جراحی اقدام نمایید.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app