مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

جراحی افزایش طول تاج دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

جراحی افزایش طول تاج دندان برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

 

روکش‌ها (انواع روکش دندان)، موادی به شکل دندان هستند که برای زیبایی یا برای محافظت از دندان طبیعی روی دندان قرار می‌گیرند. روکش معمولاً زمانی که دندان ترک خورده، شکسته یا  شکل اصلی خود را از دست داده باشد نیز توصیع می‌شود. همچنین می‌توان از روکش برای تکمیل مراحل درمان دندان مانند بریج، کانال ریشه و ایمپلنت نیز استفاده کرد. روکش‌ها باید بتوانند محکم به دندان بچسبند. در برخی موارد برای قرار دادن روکش، افزایش طول تاج می‌تواند کمک کننده باشد.

جراحان دندان، جراحی افزایش طول تاج را با بازسازی بافت لثه و گاهی اوقات استخوان انجام می‌دهند تا سطح بیشتری از دندان را برای روکش در معرض دید قرار دهند. افزایش طول تاج یک روش معمول است و انجام آن اغلب کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی انتهای ریشه دندان، در مورد این روش و موارد استفاده از تاج دندان بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات درباره ریشه دندان و عصب کشی با شماره تلفن‌های مطب تماس گرفته و نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام فرمایید؛ 02126255102 و 02126255088

 

جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

جراح ریشه دندان ممکن است به دلایل زیبایی یا پزشکی اقدام به افزایش طول تاج دندان کند. افرادی که لبخند لثه ای دارند معمولاً در هنگام خندیدن بیش از 3 میلی متر از لثه خود را به نمایش می‌گذارند. افزایش طول تاج دندان شامل برداشتن بافت نرم و گاهی اوقات استخوان برای افزایش میزان دیده شدن دندان است. پریودنتیست ممکن است این روش را روی یک دندان، چند دندان یا کل خط لثه انجام دهد. به طور کلی دندانپزشکان جراحی افزایش طول تاج را برای موارد زیر انجام دهند:

  • رفع نگرانی‌های ظاهری
  • قرار دادن حفره‌های زیر خط لثه در معرض دید
  • پوشاندن نواحی شکسته شده دندان
  • قبل از اینکه بتوانند بر روی دستگاهی مانند بریج نصب شوند، ساختار بیشتری را در معرض دید قرار دهند.

توجه داشته باشید که جراحی افزایش طول تاج دندان برای همه مناسب نیست. اگر به دلایل زیبایی این روش را انتخاب کرده‌اید، حتماً در مورد آن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

هدف از افزایش طول تاج دندان

اگر دندان به اندازه کافی برای نگه داشتن تاج کافی نباشد، افزایش طول تاج ضروری است. دندان‌هایی که شکسته شده اند یا تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار گرفته اند ممکن است مانع از چسبیدن محکم تاج شوند. جراحی افزایش طول تاج در صورت لزوم باعث کاهش بافت لثه و تراشیدن استخوان می‌شود، بنابراین دندان بیشتری بالای سطح لثه قرار می‌گیرد. اگر تاج دندان به درستی نصب شود، بهداشت دهان و دندان شما به طور ویژه‌ای راحت و بهتر انجام می‌شود. برخی از افراد به دنبال افزایش طول تاج برای تغییر «لبخند لثه‌ای» هستند.

 

جراحی افزایش طول تاج دندان

 

جراحی و عمل افزایش طول تاج دندان یک روش همه کاره و رایج است که امروزه کاربردها و فواید موثر بسیاری دارد. اغلب بیمارانی که تحت این نوع جراحی قرار گرفته اند از نتایج آن کاملاً راضی هستند. در اینجا به برخی از رایج ترین دلایل افزایش طول تاج دندان اشاره کرده‌ایم:

  • ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده: بیماری پریودنتال می‌تواند باعث آسیب شدید به دندان‌ها، تروما و پوسیدگی شود. در جایی که دندان‌ها زیر خط لثه شکسته شده اند، می‌توان از افزایش طول تاج برای آماده سازی ناحیه برای ترمیم جدید برای اصلاح دندان‌های آسیب دیده استفاده کرد.
  • افزایش زیبایی و رفع نگرانی‌های ظاهری: بافت اضافی لثه می‌تواند دندان‌ها را به طور غیر طبیعی کوتاه کند و همچنین حساسیت به عفونت‌های پریودنتال را افزایش دهد. برداشتن بافت اضافی لثه می‌تواند ظاهری متعادل و سالم ایجاد کرده و در نتیجه ظاهر زیبایی لبخند را بهبود بخشد.
  • روکش‌های دندانی: افزایش طول تاج باعث ایجاد فضای بیشتر بین استخوان نگهدارنده فک و تاج دندان می‌شود. این کار، مانع از آسیب رساندن تاج جدید به بافت لثه و استخوان پس از قرار گرفتن در جای خود می‌شود.

 

چگونه برای افزایش طول تاج آماده شویم؟

جراح ریشه دندان ممکن است یک روکش موقت برای شما بگذارد تا زمانی که بتوانید عمل افزایش طول تاج دندان خود را انجام دهید. روکش موقت در این مدت از دندان شما محافظت کرده و نصب روکش جدید را آسان‌تر می‌کند. قبل از جراحی، شما باید با پریودنتیست ملاقات داشته تا نتایج رادیوگرافی شما را مشاهده کرده و در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، با او صحبت نمایید. جراح ممکن است برخی از داروهایی که مصرف می‌کند را قبل این جراحی متوقف نماید.

 

در طول جراحی افزایش طول تاج چه اتفاقی می‌افتد؟

پریودنتیست جراحی طول تاج دندان را در طی یک عمل سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌دهد. این بدان معنی است که شما می‌توانید بعد از آن به خانه بروید. مدت زمان انجام این جراحی بسته به تعداد دندان‌هایی که لازم است جراحی شوند و اینکه بافت نرم و هم استخوان نیاز به برداشتن دارند، متفاوت است. اگر روی هر یک از دندان‌های مجاورتان روکش موقتی دارید، پریودنتیست شما ممکن است آن‌ها را قبل از عمل برداشته و مجدداً آن را جایگزین کند.

پریودنتیست لثه‌ها را برش داده و آن را از روی دندان برمی‌دارد تا ریشه و استخوان‌ها در معرض دید قرار بگیرند. در برخی موارد فقط بافت لثه باید برداشته شود؛ سپس جراح ناحیه جراحی را قبل از بخیه زدن با آب نمک شستشو می‌دهد. در نهایت لثه‌ها را دوباره به هم بخیه می‌زند، گاهی اوقات یک بانداژ برای محافظت بیشتر روی ناحیه جراحی شده قرار داده می‌شود. پس از از بین رفتن بی حسی موضعی، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید، بنابراین جراح، مسکن‌ و دهانشویه تخصصی برای کمک به بهبودی لثه‌ها تجویز می‌کند.

 

خطرات احتمالی بیشتر کردن طول تاج دندان

خطر عفونت با افزایش طول تاج وجود دارد، اما نه بیشتر از سایر روش‌های جراحی. برای کمک به جلوگیری از عفونت باید تمام دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل را دنبال کنید. در صورت هرگونه سوال در دوران نقاهت با مطب دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

علاوه بر این ممکن است بعد از عمل، در محل جراحی مقداری خونریزی داشته باشید یا ممکن است دندان‌های شما به دمای سرد و گرم حساس شوند. حساسیت با گذشت زمان کاهش می‌یابد. احتمالاً احساس خواهید کرد دندان‌های شما بلندتر از دندان‌های مجاور شده‌اند و اگر استخوان برداشته شود، ممکن است احساس کنید دندان شما لق شده است. توجه داشته باشید که اگر در آینده مجبور به کشیدن دندان شوید، افزایش طول تاج ممکن است کار جراح را برای قرار دادن ایمپلنت دندان دشوارتر کند.

 

خطر عفونت با افزایش طول تاج

 

بهبودی و مراقبت پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

زمان بهبودی این جراحی تقریباً سه ماه است. با این حال، با بهبود لثه‌ها، می‌توانید عملکرد طبیعی خود را از سر بگیرید. شما فقط باید دو تا سه روز اول پس از جراحی، از فعالیت‌های شدید خودداری نمایید. فعالیت‌های سخت بدنی، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های سنگین می‌تواند روند بهبودی شما را طولانی کرده و باعث خونریزی بیشتر شود. به طور کلی پس از جراحی افزایش طول تاج، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

داروهای OTC یا نسخه‌ای مصرف کنید.

در دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی، به احتمال زیاد به شما گفته می‌شود که ایبوپروفن یا تیلنول را در فواصل منظم مصرف کنید. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها و همچنین مسکن‌های فوق العاده قوی مانند استامینوفن هیدروکودون (Vicodin)، تیلنول با کدئین یا استامینوفن پروپوکسیفن (Darvocet) را تجویز کند.

از کیسه یخ استفاده کنید.

استفاده از کیسه یخ روی صورت در چند ساعت اول بعد از جراحی می‌تواند تورم را کاهش دهد. استفاده متناوب از کیسه یخ، بعد از 20 دقیقه استراحت و مجدداً 20 دقیقه قرار دادن روی صورت، می‌تواند کمک کننده باشد.

در 24 ساعت اول از مصرف غذاهای گرم خودداری کنید و دهان خود را نشویید.

هر دو این موارد می‌توانند باعث طولانی تر شدن خونریزی شوند. اگر خونریزی ادامه داشت، از یک چای کیسه ای مرطوب شده یا گاز مرطوب، استفاده کنید. گاز را به مدت 20 تا 30 دقیقه کمی ‌روی ناحیه مورد نظر فشار دهید.

پانسمان را به مدت 7 تا 14 روز روی محل جراحی نگه دارید.

پزشک ممکن است در این دوره یک یا دو بار پانسمان را تعویض کند.

با احتیاط مسواک بزنید.

سطوحی که پانسمان روی آن قرار دارد به آرامی مسواک بزنید. نواحی دیگر را به صورت معمول مسواک زده و نخ دندان بکشید.

رژیم غذایی نرم داشته باشید.

هنگام غذا خوردن، به هیچ عنوان از ناحیه جراحی شده استفاده نکنید. همچنین، از خوردن مواد غذایی سفت، شکننده، اسیدی، تند، چسبناک یا ادویه‌های تحریک کننده پرهیز کنید. از مصرف آجیل و دانه‌های کوچک خودداری کنید. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. از نوشیدن الکل خودداری کنید. علاوه بر این موارد، به مدت 7 تا 10 روز اول یا حتی بیشتر از کشیدن سیگار خودداری کنید.

از تحریک ناحیه مورد نظر پرهیز کنید.

از نی به هیچ عنوان برای نوشیدن استفاده نکنید. از بازی به وسیله زبان یا انگشت خود با محل جراحی خودداری کنید. برای بررسی محل جراحی، لب خود را پایین نکشید، زیرا فشار می‌تواند باعث آسیب شود.

 

چه زمانی پس از جراحی با دندانپزشک خود تماس بگیریم؟

 همه افراد واجد شرایط جراحی افزایش طول تاج دندان نیستند. قبل از جراحی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. اگر جراحی برای شما مناسب بود، اقدام به جراحی نمایید. پس از افزایش طول تاج، در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر به متخصص ریشه دندان یا پریودنتیست اطلاع دهید:

  • التهاب یا درد قابل توجه در محل
  • عدم توقف خونریزی
  • مشاهده سایر علائم احتمالی عفونت

 

اگر لبخندی لثه‌ای دارید و می‌خواهید آن را تغییر دهید، باید حتماً قبل از افزایش طول تاج دندان با یک دندانپزشک متخصص صحبت کنید. ممکن است لازم باشد به یک متخصص لثه یا دندانپزشکی که در زمینه جراحی لثه آموزش دیده است، مراجعه کنید. همچنین ممکن است یک فرد قبل از اینکه دندانپزشک بتواند آسیب دندان را ترمیم کند یا روکشی مانند بریج را نصب کند، نیاز به افزایش طول تاج داشته باشد. در این حالت، دندانپزشک تا 6 ماه قبل از نصب روکش صبر کرده تا لثه‌ها به طور کامل بهبود یابند.

جراحی‌های دهان به طور مداوم کارآمدتر و موثرتر می‌شوند اگر به طور تخصصی توسط یک جراح ریشه دندان انجام شوند. جراحی افزایش طول تاج دندان یک روش رایج دندانپزشکی است که هم برای اهداف دندانپزشکی و هم برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. هنگامی‌که این روش توسط یک متخصص واجد شرایط انجام شود، می‌توانید انتظار داشته باشید که سلامت و طول عمر دندان‌های شما افزایش یابد. دکتر صفورا امامی با سال‌ها تجربه و تخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم قرار ملاقات با ما تماس بگیرید.

 

متخصص خانم عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app