مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا ریشه دندانی که در سینوس است خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد؟

آیا ریشه دندانی که در سینوس است خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد؟

 

اگر اخیراً درمان‌های ریشه انجام داده‌اید یا عصب کشی کرده‌اید، ممکن است علائمی را تجربه کنید که به نظر می‌رسد عفونت سینوسی باشد. علائم می‌تواند شامل آبریزش بینی یا فشار بینی باشد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی ما درصدد این هستیم که با عفونت سینوسی بیشتر آشنا شده و با اطلاع از علائم از روند بهبودی خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین تلاش می‌کنیم تا بیماران در مورد آنچه در طول مراقبت‌های پس از درمان ریشه انتظار داشته باشد، آگاه کنیم.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد عفونت‌های سینوسی ریشه بدانید آورده شده است. با ما همراه باشید.

 

عفونت سینوسی چیست؟

سینوس یک فضای هوایی در صورت، پشت استخوان گونه است. این فضای هوایی با بینی متصل بوده و با یک غشای مخاطی پوشانده شده است. بسیاری از مردم می‌پرسند که چرا ما این فضاهای هوایی را در چهره خود داریم؟ بهترین توضیح این است که تصور کنید اگر صورتمان استخوانی سفت بود چقدر سنگین می‌شد. آنها همچنین به مرطوب کردن هوا و پاسخ‌های ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ریشه دندان‌های پشتی بالایی در پایه سینوس ماگزیلاری قرار دارد. بسیاری از مواقع سینوس به دور ریشه‌ها پیچیده شده و تنها یک لایه نازک استخوان اعصاب دندان‌ها را از غشای سینوس جدا می‌کند. این جدایی نازک با هر گونه مشکل در دندان‌ها یا سینوس‌ها مرتبط است.

هنگامی که فشار سینوسی یا عفونت سینوسی داشته باشید، التهاب غشای سینوس و فشار مایع موجود در سینوس می‌تواند به اعصابی که به دندان‌های بالایی وصل هستند فشار وارد کند. شکایت از دندان درد در یک یا تمام دندان‌های پشتی بالا، زمانی که عفونت سینوسی است، غیرمعمول نیست. در حال حاضر پزشکان بر این باور هستند که عفونت سینوسی (سینوزیت) می‌تواند باعث دندان درد شود. در واقع، درد در دندان‌های پشتی بالایی یک علامت نسبتاً رایج بیماری‌های سینوسی است. 

بیشتر بخوانید؛ آیا عفونت سینوس باعث درد دندان می‌شود؟

 

درک محل قرارگیری و عملکرد سینوس‌ها

سینوس‌ها (در واقع چهار مورد سینوس وجود دارد) عمدتاً در صورت قرار دارند. آنها را می‌توان در اطراف گونه‌ها، بینی و بالای چشم‌ها یافت. سینوس‌های هر طرف بینی شما به عنوان سینوس فک بالا شناخته می‌شوند و در واقع در مجاورت ریشه دندان‌های بالایی قرار گرفته‌اند.

هر بار که از طریق بینی نفس می‌کشید، هوا از طریق سینوس‌ها به سمت ریه‌ها عبور می‌کند. اگرچه همانطور که اشاره کردیم، هدف اصلی سینوس‌ها هنوز مشخص نیست، اعتقاد بر این است که آنها به مرطوب کردن هوای تنفسی شما کمک می‌کنند.

 محل سینوس ها

چگونه دندان‌ها می‌توانند باعث درد سینوسی شوند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، وضعیت دهان و دندان می‌تواند بر وضعیت سینوس‌های شما تأثیر بگذارد (و بالعکس). اول از همه، چگونه دندان‌های شما می‌توانند باعث درد سینوسی شوند؟

سینوس‌ها از طریق فرآیند آلوئولی به ریشه‌های بالایی دندان‌های شما متصل می‌شوند. هنگامی که ریشه دندان عفونی می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که عفونت از طریق فرآیند آلوئولی به نزدیکترین سینوس‌ها گسترش یابد. عفونت ریشه دندان اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.

 

چگونه سینوس‌ها می‌توانند باعث دندان درد شوند؟

همانطور که ریشه دندان‌های بالایی می‌تواند عفونت را به سینوس‌های فک بالا منتقل کند، عفونت در سینوس‌ها نیز صدق می‌کند. مواردی وجود دارد که سینوس‌های ملتهب به زیر رفته و با ریشه‌های دندانی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند همپوشانی پیدا کرده و منجر به عفونت دندان و یا ایجاد آبسه می‌شوند.

 

عفونت مزمن سینوسی می‌تواند توسط ریشه دندان ایجاد شود.

درک این نکته مهم است که عفونت سینوسی در واقع می‌تواند توسط یک دندان عفونی یا ریشه دندان موجود در سینوس ایجاد شود. اگر یکی از دندان‌های بالایی شما (به ویژه دندان‌های عقبی) عفونی شده باشد، احتمالاً مقدار زیادی باکتری در ریشه دندان وجود دارد.

ریشه دندان‌های بالایی شما بسیار نزدیک به پوشش سینوس و حفره سینوس شما است. در برخی موارد، ریشه در واقع می‌تواند از کف سینوس عبور کند. در یک عفونت شدید دندان، باکتری باعث پوسیدگی و شکستن استخوان شده که به عفونت اجازه می‌دهد به پوشش سینوس شما گسترش یابد و باعث سینوزیت شود.

این موضوع همچنین به عنوان «سینوزیت با منشاء ریشه» شناخته می‌شود. اگر بعد از درمان ریشه علائم ‌شبیه عفونت سینوسی را تجربه می‌کنید، ممکن است مشکل از وجود ریشه در سینوس‌ها باشد. در فرآیند عصب کشی عفونت از روی دندان شما پاک شده است، اما ممکن است سینوس‌های شما همچنان عفونی باشند. برای از بین بردن منبع عفونت، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

 

درمان ریشه باعث عفونت سینوسی نمی‌شود، اما می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند!

درمان ریشه باعث عفونت سینوسی نمی‌شود. با این حال، اگر هنوز از علائم ‌مانند سینوزیت بعد از عصب کشی رنج می‌برید، احتمالاً دچار مشکلات سینوسی هستید. این به این معنی است که یک سوراخ کوچک در پوشش سینوس شما نزدیک به ریشه دندان درمان شده، وجود دارد. پوشش سینوس بسیار نزدیک به ریشه دندان و بسیار ظریف و نازک است. ممکن است دندانپزشک آن را در طول فرآیند درمان ریشه سوراخ کرده باشد.

علائم این بیماری کاملاً شبیه عفونت سینوس بوده و ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

  • احتقان و فشار سینوسی
  • درد سینوسی
  • آبریزش بینی

با این حال، برخی از علائم ریشه دندان سینوسی وجود دارد که در سینوزیت رایج نیستند، مانند:

  • احساس می‌کنید که هنگام نوشیدن، مایعات وارد بینی شما می‌شود.
  • وقتی نفس می‌کشید، احساس می‌کنید هوا از حفره دندان شما عبور می‌کند.

خبر خوب این است که مشکلات سینوسی مرتبط با دندان به خودی خود و در طول چند روز بهبود می‌یابند. با این حال، در صورت مشاهده علائمی که برای 1 تا 2 هفته یا بیشتر باقی می‌ماند، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

 درد دندان و سینوس

آیا ریشه دندان در سینوس خطرناک است؟

دندان‌هایی که عفونی شده اند می‌توانند باعث مشکلات سینوس شوند. اگر دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه از بین برود، عفونت می‌تواند آبسه کند. آبسه دندان یک عفونت طولانی مدت در نوک ریشه است که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. عفونت باعث ایجاد چرک شده که تا زمانی که جایی برای تخلیه پیدا کند باعث ایجاد فشار می‌شود. در دندان فوقانی نوک ریشه آنقدر به سینوس نزدیک است که چرک می‌تواند به داخل سینوس تخلیه شود.

مشکلات سینوسی ناشی از آبسه ریشه دندان متصل به سینوس عبارتند از: آبریزش دائمی بینی، گرفتگی سینوس‌ها در یک طرف، قرمزی چشم در یک طرف، احساس بو یا طعم کپک زده یا فلزی در بینی. این نوع عفونت بسیار خطرناک بوده و نیاز به مراجعه سریع به دندانپزشک دارد.

مراجعه به پزشک به جای دندانپزشک منجر به مصرف داروهای سینوس یا آنتی بیوتیک می‌شود. اینها ممکن است به طور موقت به درمان علائم کمک کنند، اما علت مشکل سینوس را برطرف نمی‌کنند. در نهایت مشکل عود کرده یا عفونت آنقدر بزرگ می‌شود که دندان نیز شروع به نشان دادن علائم می‌کند. در این موارد، درمان مناسب، شامل شناسایی دندان و سپس درمان آنها به وسیله عصب کشی یا کشیدن دندان است.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


 تشخیص و درمان ریشه دندانی که در سینوس است

برای تشخیص این که آیا علت دندان درد سینوسی وجود ریشه دندان در آن است، لازم است حتماً به دندانپزشک متخصص یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجه کنید. اگر مشکل از عفونت سینوس‌ها باشد، معمولاً از قطره بینی، داروهای کاهش آلرژی یا آنتی بیوتیک‌ها برای درمان استفاده می‌شود. اما اگر درد به دلیل پوسیدگی دندان یا وجود ریشه در سینوس باشد، چاره‌ای جز عصب کشی یا کشیدن دندان نخواهید داشت. بهترین راه برای تشخیص عفونت سینوسی در فک بالا، گرفتن گرافی دندان یا عکس رادیولوژی است. خط سفید که شبیه به خود سینوس است، نشانه عفونت سینوسی می‌باشد.

 

درمان‌های خانگی

گزینه‌های درمانی زیادی برای عفونت سینوسی وجود دارد. مهم است که علائم را در اسرع وقت درمان کنید. می‌توانید با چند مورد از این درمان‌های خانگی شروع کنید و اگر نتیجه‌ای را مشاهده نکردید احتمالاً مشکل از دندان بوده و لازم است برای درمان پزشکی اقدام کنید. در اینجا چند گزینه وجود دارد. همچنین درصورت نیاز به مطالعه بیشتر درباره روش‌های درمان خانگی درد دندان کلیک کنید و مقاله مربوط را بخوانید.

هیدراته بمانید.

نوشیدن آب زیاد برای از بین بردن احتقان سینوسی مهم است. مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید و مایعات زیادی مصرف می‌کنید. هیدارته ماندن به رقیق شدن مخاط و کاهش فشار و انسداد در سینوس‌های شما کمک می‌کند. مایعات داغ مانند سوپ و چای ممکن است به ویژه تسکین دهنده باشند.

بخار

تنفس در هوای گرم و مرطوب می تواند به باز شدن مجاری بینی و کاهش فشار سینوسی کمک کند. به سادگی آب جوش را در یک کاسه بزرگ بریزید. صورت خود را بالای آب قرار دهید، سر خود را با حوله بپوشانید و برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید. همچنین می‌توانید دو بار در روز دوش آب گرم بگیرید.

شستشو با محلول آب و نمک

شستشوی سینوس‌ها با محلول نمکی می‌تواند به مرطوب کردن سینوس‌ها کمک کرده و در عین حال مواد حساسیت‌زا و ترشحات را از بین ببرد. برای تمیز کردن سینوس‌ها همچنین می‌توانید از اسپری بینی یا سیستم شستشوی بینی استفاده کنید.

اسپری های ضد احتقان بینی را محدود کنید.

در حالی که اسپری های ضد احتقان بینی می‌توانند گزینه خوبی برای درمان احتقان سینوس کوتاه مدت باشند، استفاده بیش از حد می‌تواند مزایای آن را کاهش دهد. این کار می‌تواند به جای جلوگیری از آن منجر به تراکم برگشتی شده و به مرور زمان نتیجه عکس دریافت کنید.

بیشتر بخوانید؛ خطرات جراحی و درمان ریشه دندان

 

جمع بندی

عفونت سینوسی می‌تواند علائم متعددی از جمله دندان درد، به ویژه در دندان‌های عقب بالایی ایجاد کند. گاهی نیز وجود ریشه دندان در سینوس عامل این عفونت بوده که لازم است هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. هنگامی که عفونت سینوسی خود را درمان کردید، درد دندان شما باید از بین برود. معمولاً علائم در عرض یک یا دو هفته بهبود می‌یابند. اگر احتقان یا عفونت سینوس پس از درمان ادامه یافت یا هر یک از علائم بدتر شد، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در حالی که مشکلات جزئی سینوسی که چند روز طول می‌کشد ممکن است نشان دهنده ارتباط سینوسی باشد، هر درد یا ناراحتی جدی که بیش از یک هفته ادامه داشته باشد طبیعی نیست و مهم است که فوراً از یک دندانپزشک واجد شرایط کمک بگیرید. ما در کلینیک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان آماده ارائه هرگونه کمک در این زمینه به شما هستیم. برای دریافت وقت ملاقات همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

متخصص درمان ریشه

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. مها 1402/04/08

    متشکرم از اطلاعات خوب ومفیدتان لطف بزرگی کردید من این مشکل را دارم بعد عصب کشی مجدد درد سینوس و گوش درد شدید دارم که دکترها کاری نمی توانند انجام دهند و می گویند نمی توان دندان روی سینوس را کشید مانده ام چه کنم با اینهمه درد😔

نظر خود را وارد کنید

whats app