12 روش برای درمان دندان درد در شب

درد دندان در طول شبانه روز آزار دهنده و خسته کننده است. اما این اتفاق در شب و زمانی که دسترسی سریع به دندان پزشک ندارید، بیشتر شما را آزار می‌دهد. برای از بین بردن و تسکین درد دندان در هنگام شب روش‌هایی وجود دارند تا بتوان این درد را تا چند ساعت تحمل کرد.

البته تمامی روش‌هایی که در ادامه این نوشتار ذکر می‌شوند تنها جنبه تسکینی و کاهش موقتی درد دارند . نمی‌توان آن را درمان کامل دندان درد دانست. به همین دلیل بهتر است در اسرع وقت به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید و درد دندان خود را به صورت اصولی و ریشه‌ای درمان کنید. در غیر این صورت احتمال عفونت دندان افزایش پیدا می‌کند و ممکن است نیاز به جراحی دندان و هزینه‌های بیشتر برای روند درمان باشید.

اگر در حال حاضر منتظر هستید که طبق وقت تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کنید، در این نوشتار از دکتر متخصص صفورا امامی روش‌های درمان و تسکین درد دندان در طول شب را با هم مرور می‌کنیم. در ادامه همراه ما بمانید.

درمان دندان درد در شب

8 علت درد ضربان دار دندان

روش‌های درمان دندان درد در شب

ممکن است به یک‌باره در نیمه‌های شب با درد دندان از خواب بیدار شوید و دسترسی شما به دندان پزشک و یا روش‌های درمانی کم باشد. در این صورت می‌توانید روش‌های خانگی درمان را پیش بگیرید. این روش‌ها شامل:

• استفاده از مسکن‌ها

اولین  و سریع‌ترین اقدام برای کاهش و تسکین درد دندان در طول شب، استفاده از انواع مسکن‌ها مانند ایبوبروفن، استامینوفن و آسپرین‌ها است. این داروها به صورت مقطعی و برای چند ساعت درد را کاهش می‌دهند و می‌توانید خوابی راحت در طول شب داشته باشید.

فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از مسکن‌ها می‌تواند به لثه آسیب وارد کند.

• شستشوی دهان با محلول پر اکسید هیدروژن 3 درصد

این محلول را برای چند دقیقه در دهان بریزید و قرقره کنید. با استفاده از این روش باکتری‌های موجود در دهان از بین می‌روند و تا حدودی در کاهش درد تاثیر دارد. به یاد داشته باشید که نباید محلول را بعد از قرقره کردن در دهان ببلعید؛ زیرا حاوی باکتری‌های دهان است و برای سلامتی شما مضر است.

• پرهیز از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

در طول شب و قبل از خواب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار گرم و یا خیلی سرد پرهیز کنید. این غذاها با دمای نامتعارف خود، التهاب و حساسیت دندان به درد را افزایش می‌دهند. همچنین از مصرف غذاهای سفت مانند آجیل، ته‌دیگ، شکلات و.. خودداری کنید.

• نخ دندان بکشید

این احتمال وجود دارد که مقداری از غذاها لابه‌لای دندان‌های شما باشند و درد دندان را افزایش دهند. با کشیدن نخ دندان تا حدودی می‌توانید درد را کاهش دهید. علاوه بر آن مسواک زدن دندان نیز روند درد را کاهش می‌دهد.

• کمپرس یخ

چند تکه یخ را خرد کنید و در یک کیسه پلاستیکی تمیز بریزید. سپس دور کیسه را با یک پارچه نخی بپوشانید و روی گونه و در قسمتی که دندان درد می‌کند، قرار دهید. سرما در کاهش و بی حس کردن درد تاثیر زیادی دارد. مراقب باشید که یخ را نباید به صورت مستقیم روی دندان قرار دهید، زیرا درد را به شدت افزایش می‌دهد.

• حوله گرم

اگر درد دندان شما ناشی از التهاب مغر دندان است، از یک حوله گرم برای تسکین و کاهش درد  دندان استفاده کنید. حوله را گرم کنید و روی گونه خود قرار دهید. بعد از مدت کوتاهی درد تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

• خودتان را سرگرم کنید

زمانی که در قسمتی از بدن، درد احساس می‌کنید، خودتان را با انجام کارهای مورد علاقه مانند تماشای تلویزیون، صحبت کردن و یا بازی سرگرم کنید. در این شرایط مغر با فعالیت‌های تحریک کننده مشغول شده و ذهن از احساس درد دندان دور می‌شود.

• استفاده از میخک

تقریبا در تمامی خانه‌ها گیاهان خوش عطری مانند میخک پیدا می‌شوند. این گیاه که طعم و عطر بسیار خوبی دارد، تاثیر بسیار زیادی در کاهش و تسکین درد دندان دارد. به طور کلی میخک حاوی اوژنول است و باعث بی‌حسی می‌شود.

در حال حاضر با استفاده از میخک اسپری بی‌حسی طبیعی تولید می‌کنند. شما نیز می‌توانید یک عدد میخک، پودر آن و یا روغن میخک را روی دندان قرار دهید. بعد از چند دقیقه در تمام دهان خود احساس بی‌حسی می‌کنید؛ به طوری که زبان هم بی حس می‌شود. با انجام این کار می‌توانید درد دندان را تسکین داده و خواب راحت تا زمان رسیدن به دندانپزشکی تجربه کنید.

• آب نمک غرغره کنید

مقداری نمک در آب ولرم بریزید و در دهان بچرخانید. نمک تاثیر خوبی در کاهش التهاب دندان دارد. همچنین عفونت‌های دندان را از بین می‌برد و باعث تسکین درد دندان می‌شود.

• جویدن سیر و پیاز

این دو گیاه دارای خواص ضد میکروبی هستند و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی عمل می‌کنند. به همین دلیل در کاهش و تسکین درد دندان موثر هستند.

• استفاده از وانیل

وانیل دارای طعم و عطر بسیار خوبی است و علاوه بر آن در کاهش و تسکین درد دندان موثر است. مقداری پودر وانیل و یا روغن وانیل را روی دندان قرار دهید تا درد دندان کاهش پیدا کند و دهان نیز خوشبو شود.

• بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن

زمانی که قصد دارید بخوابید و دندان درد دارید، سر را بالاتر از بدن قرار دهید. اگر سر و صورت هم‌سطح بدن قرار بگیرد، فشارخون در سر و گردن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه با افزایش فشارخون در صورت، میزان درد دندان بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است هنگام خواب از بالشی استفاده کنید که سر و گردن در سطحی بالاتر از بدن قرار بگیرد.

دندان درد

درباره درد دندان پس از تغییر فشار چه می دانید؟

علت‌های دندان درد در شب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در طول روز و یا شب دچار دندان درد شدید، اما متوجه شدید که درد دندان در طول شب بیشتر است. علت این مسئله موارد مختلفی است. اما علت معمول آن ، افزایش فشارخون در طول شب است. از سوی دیگر ایستادن نیز می‌تواند فشار روی دندان را بیشتر کند. اما در ادامه علت‌های مختلف افزایش درد دندان در شب را بیان می‌کنیم.

• در هنگام خواب بیشتر جریان خون در سر قرار دارد. این مسئله میزان درد دندان را افزایش می‌دهد.
  • خوردن میان وعده‌های شیرین و اسیدی در طول شب، میزان دندان درد را بیشتر می‌کند.
  • مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذاهای شیرین و اسیدی، باعث آسیب زدن به مینای دندان‌ها می‌شود. در این شرایط مینای دندان نازک شده و مسواک زدن دندان‌ها باعث آسیب جدی و ایجاد درد در آن می‌شود.
  • پوسیدگی و حفره‌هایی که در طول زمان در دندان‌ها ایجاد می‌شود، عاملی برای افزایش درد دندان در طول شب هستند. دندان در این حالت بسیار حساس شده و به راحتی درد می‌گیرد. اگر پوسیدگی به مرکز دندان رسیده باشد، باید سریعا به فکر درمان و رفع پوسیدگی بود؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ‌تری برای دندان ایجاد شود.
  • اگر در لثه‌ها خونریزی مشاهده کردید و یا اینکه رنگ لثه‌ها قرمز باشد، می‌تواند نشان دهنده بیماری در لثه باشد. به همین دلیل باید فورا در فکر درمان و رفع مشکل باشید.
  • گاهی اوقات علت درد دندان ناسی از شکستگی دندان است. اگر شکستگی به مرکز دندان و انتهای عصب رسیده باشد، درد آن به شدن آزار دهنده خواهد بود. گاهی نیز در همان لحظه شکسته شدن دندان، درد را حس نمی‌کنید. بلکه با گذشت زمان متوجه درد می‌شوید. به هر حال حتما باید به یک دندانپزشک متبحر مراجعه کنید و مشکل را رفع کنید؛ در غیر این صورت ممکن است مشکل دندان بدتر و وخیم‌تر شود.
  • یکی از عواملی که در افزایش درد دندان موثر است عادت کردن به دندان قروچه است. ساییدن دندان‌ها روی هم اغلب باعث دندان درد می‌شود. این عادت در هنگام خواب به صورت غیر ارادی همراه فرد است و سبب افزایش درد در دندان می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از ساییدن دندان‌ها در هنگام خواب از محافظ دندان استفاده شود. برای این کار از دندانپزشک خود بخواهید که یک محافظ دهانی برای شما بسازد.
  • گاهی اوقات مسواک زدن مداوم و بیش ازحد و به صورت محکم باعث افزایش درد دندان می‌شود. همچنین کشیدن نخ دندان به صورت نامناسب، میزان التهاب، خونریزی لثه و تحریک لثه را در پی دارد. از سوی دیگر تکرار این روند دندان‌ها را سست و ناپایدار می‌کند و درد دندان را تشدید خواهد کرد.

درمان درد دندان

نسخه خانگی درمان دندان درد

در این نوشتار از دکتر دندانپزشک صفورا امامی متخصص درمان ریشه و کانال، دلایل مختلف درد دندان در طول شب به همراه راه‌های کاهش و تسکین درد دندان را بررسی کردیم. تمامی راه‌های معرفی شده تنها جنبه تسکینی دارند و نهایتا برای چند ساعت می‌توانند درد دندان را متوقف کنند.

به همین دلیل راهکار اصلی و ریشه‌ای برای درمان درد دندان، مراجعه به دندانپزشک با تجربه است تا مشکل دندان را برطرف کند. علاوه بر آن به یاد داشته باشید که درمان مشکلات دهان و دندان را به تعویق نیاندازید. زیرا احتمال افزایش مشکل، جراحی دندان و هزینه‌های بیشتر برای درمان وجود دارد. حتما در صورت بروز هرگونه مشکلی برای دندان آن را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا بهترین راهکار و درمان برای شما انجام شود.

متخصص ریشه دندان