قیمت درمان ریشه دندان و عوامل موثر در هزینه درمان

برای تعیین عوامل موثر در هزینه درمان ریشه دندان و قیمت آن در سال 1401 ابتدا توضیحی بر خدمات دندانپزشکی و سپس مواردی را که بر قیمت درمان تاثیر می‌گذارند را بررسی می‌کنیم. دندان‌ها یکی از اعضای بسیار مهم در بدن ما هستند که علاوه بر ایجاد زیبایی، وظیفه جویدن غذا را بر عهده دارند.

زمانی که دندان با عارضه و آسیبی روبرو می‌شود، نمی‌توان فقط با استفاده از مسکن‌های خانگی و شیمیایی درد آن را درمان کرد. به عبارت دیگر درمان درست و اصولی دندان در این شرایط مراجعه به دندان پزشک با تجربه و متبحر است تا این مشکل را برطرف کند.

دندان‌ها با وجود اینکه قسمت کوچکی از اعضای بدن ما را تشکیل می‌دهند، اهمیت بالایی دارند و هزینه درمانی آن تا حدودی زیاد است. این مسئله باعث می‌شود که افراد هنگام روبرو شدن با مشکلات در دهان و دندان کمتر به دنبال ترمیم و رفع مشکل باشند. اما علت گرانی و هزینه بالای ترمیم دندان‌ها به دلایل متعددی است.

در این نوشتار از خانم دکتر صفورا امامی، دندانپزشک متخصص ریشه دندان و کانال به بررسی این مسئله می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

متخصص عصب کشی تهران

قیمت عصب کشی و ترمیم ریشه دندان در سال 1401

در حال حاضر در سال جدید 1401 قیمت عصب کشی دندان از حدود 1 میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شود. این هزینه بر حسب تک کانال و یا چند کانال بودن دندان، انجام عصب کشی اولیه، عصب کشی مجدد و یا میزان ترمیم ریشه دندان تعیین می‌شود. اما در حالت کلی قیمت عصب کشی دندان‌های با تعداد کانال بیشتر و عصب کشی مجدد بیشتر است.

از سوی دیگر این قیمت‌ عصب کشی نزد متخصص و ترمیم ریشه دندان کاملا متغیر هستند و با توجه به نوسانات متعددی در قیمت ابزار و دستگاه‌های دندانپزشکی وجود دارد، تغییر می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخص و ثابتی برای درمان ریشه دندان‌های مختلف ارائه داد. برای اطلاع از قیمت دقیق عصب کشی دندان خود با شماره تلفن مطب تماس گرفته و نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام فرمایید.

شماره‌های مطب دکتر صفورا امامی: 02126255102  و  02126255088

متخصص عصب کشی

چه زمانی باید به فکر هزینه برای درمان ریشه دندان باشید؟

زمانی که دندان دردناک می‌شود، باید به فکر چاره برای درمان آن بود. اما در صورتی که در دندان خود عفونت مشاهده کردید، به احتمال زیاد ریشه دندان دچار عارضه و آسیب شده و باید درمان شود.

علاوه بر درد و عفونت دندان، مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ دندان، التهاب و ایجاد حساسیت در لثه، عدم قدرت در جویدن غذا، حساس شدن به گرما و سرما، احساس ناخوشایند هنگام نوشیدن مایعات گرم و سرد به معنای درد ریشه دندان هستند. در این موارد باید دندان عصب کشی شده و در صورت نیاز پر شود. همچنین در صورتی که دندان آسیب پذیر باشد، نیاز به روکش دارد.

هزینه خدمات مختلف دندان پزشکی (مانند درمان ریشه دندان و عصب کشی)

وزارت بهداشت همه ساله تعرفه خدمات مختلف پزشکی را تعیین می‌کند و تمامی پزشکان در حوزه کاری خود باید با توجه به آن پیش بروند. اما متاسفانه این مسئله درباره هزینه خدمات مختلف دندانپزشکی مانند درمان ریشه رعایت نمی‌شود. به عبارت دیگر تعرفه مشخصی برای خدمات مختلف دندان پرشکی انجام نمی‌شود و کلینیک‌های مختلف تعرفه‌های متفاوت و قیمت های مختلفی را ارائه می‌دهند.

البته این مسئله نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به طور کلی خدمات دندان پزشکی موارد مختلفی دارد و هزینه این خدمات به موارد متفاوتی بستگی دارد. این موارد شامل:

• جنس و برند مواد اولیه که در روند کار استفاده می‌شود.
  • شهر، منطقه و موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی
  • تفاوت تعرفه در کلینیک‌های دولتی و خصوصی و دندانپزشک متخصص و عمومی
  • تفاوت در نوع خدمات دندانپزشکی

در میان انواع مختلف خدمات دندانپزشکی، درمان ریشه دندان و عصب کشی دندان آن به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

دندانپزشک شما پرشک متخصص است یا عمومی؟

شاید این سوال به نظر شما عجیب باشد، اما بهتر است بدانید که میزان تخصص دندانپزشک نیز در تعیین قیمت و هزینه درمان ریشه دندان موثر است. البته دندانپزشک عموی مانند یک متخصص تمام تلاش خود را برای ارائه درمانی مناسب و اصولی  انجام می‌دهد. اما آنچه که موجب افزایش قیمت درمانی دندانپزشک متخصص می‌شود، تجربه کاری و ارائه خدماتی است که پزشک عمومی قادر به انجام آن نیست.

دندانپزشک متخصص قادر به انجام خدماتی مانند موارد زیر است که قطعا در دستمزد او تاثیر گذار خواهد بود:

• درمان اولیه ریشه (عصب کشی)
  • درمان آبسه‌ها و فیستول های داخل و خارج دهانی
  • درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)
  • تشخیص و درمان دردهای ناحیه دندان‌ها و درد فک و صورت با تمرکز بر دندان‌ها
  • جراحی پری آپیکال
  • جراحی قطع ریشه
  • جراحی جداسازی ریشه‌ها
  • عصب کشی دندان‌ها برای بیماران خاص و کم توان ذهنی، کودکان و نوجوانان
  • درمان و جراحی کیست دندان و ضایعات مجاور ریشه دندان‌ها
  • درمان دندان ضربه دیده
  • درمان بیمارانی که از عصب کشی وحشت دارند. (بیماران اندوفوبیک)

دندانپزشک متخصص ریشه دندان

عدم تعیین تعرفه یکسان خدمات درمانی دندانپزشکی

همانطور که بیان شد، وزارت بهداشت هر سال برای انواع خدمات پرشکی در حوزه‌های مختلف درمانی، تعرفه تعیین می‌کند. اما این مسئله درباره دندانپزشکی صورت نمی‌گیرد. علت این مسئله به خاطر تفاوت در قمت مواد و تجهیزات پزشکی، اجاره بها و هزینه‌های جاری مختلف در نقاط مختلف کشور است. البته با اجرای یک ساماندهی مناسب می‌توان این مشل را برطرف کرد.

علاوه بر آن به دلیل اینکه خدمات دندانپزشکی تحت بیمه نیستند، هزینه زیادی روی دوش بیمار قرار می‌گیرد. البته کسانی که از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند، تا حدودی این مشکل را ندارند و هزینه کمی بابت خدمات دندانپزشکی پرداخت می‌کنند. در هر صورت خدمات دندان پزشکی هزینه‌های نسبتا بالایی دارند و اکثر شرکت‌های بیمه‌ای مقدار کمی از آن را جبران می کنند.

سایر عوامل موثر در تعیین هزینه درمان ریشه دندان

علاوه بر موارد ذکر شده هزینه ویزیت، تصویربرداری از دندان، هزینه روکش یا پر کردن دندان و هزینه استفاده از پین تقویتی در تعیین هزینه کلی موثر است. علاوه بر آن تجهیزات پزشکی و ابزار کار درمانی قیمت بالایی دارند و تمامی این هزینه‌ها بر دوش دندانپزشکان است.

در کنار موارد ذکر شده میزان مشکل و آسیب دندان بیمار نیز در تعیین قیمت نهایی موثر است. دندانپزشک تعداد کانال‌ها و ریشه‌ها را بررسی می‌کند و اگر دندان نیاز به پر کردن داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد. مواد پر کردنی دندان نیز قیمت بالایی دارند.

موقعیت و شماره دندان در عصب کشی و درمان ریشه موثر است. همچنین هزینه عصب کشی دندان آسیاب بیشتر از دندان شیری است؛ زیرا دارای کانال‌های بیشتری است. در کنار این موارد زنده یا عفونی بودن دندان و یا نیاز آن به روکش می‌تواند هزینه ریشه دندان و عصب کشی را تغییر دهد.

دندانپزشک متخصص تهران

کدام دندان را عصب کشی می‌کنید؟

در میان دندان‌ها، دندان‌های آسیاب هزینه عصب کشی بیشتری دارد و در میان دندان‌های آسیاب، دندان شماره 7 هزینه بیشتری در عصب کشی دارد. علت این مسئله سختی دسترسی به این دندان است. دندان شماره 7 جزء دندان‌های آخری است و در عقب قرار دارد. به همین دلیل دندانپزشک دسترسی سختی به آن دارد و باید طی زمان بیشتری عصب کشی را انجام دهد؛ در نتیجه قیمت درمان بیشتر از سایر دندان‌ها است. برای همین موضوع محل قرارگیری دندان در میزان سختی و دشواری عصب کشی تاثیر گذار خواهد بود و به همان میزان دستمزد دکتر و متخصص متفاوت می‌شود.

ابزارهای دندانپزشکی

امروزه ابزارها و وسایلی که در روند خدمات و پروسه دندانپزشکی استفاده می‌شوند، کاملا به روز هستند. این ابزار شامل مواردی مانند دستگاه رادیوگرافی دیجیتال، دستگاه آپکس یاب که امکان کار برای خانم‌های باردار را بدون استفاده از رادیوگرافی فراهم می‌کند، سیلرهای پر کردن کانال آمریکایی، آنگل های آنتوژیر فرانسوی و...هستند. علاوه بر این ابزارها میکروسکوپ‌های مجهز، استریلیزاسیون محیط کلینیک دندانپزشکی در تعیین هزینه‌ها و قیمت درمان ریشه دندان موثر هستند

مسلما در کلینیک‌های مختلف تمامی این ابزار و دستگاه‌ها استفاده نمی‌شوند. یک کلینیک تخصصی و حرفه‌ای برای تامین آرامش بیماران خود، بهترین دستگاه‌ها و ابزار روز دنیا را تهیه می‌کند. تهیه این دستگاه‌ها و ابزار به روز و پیشرفته هزینه زیادی دارند که روی هزینه نهایی درمان تاثیرگذار هستند. امروزه با شرایط سخت تحریم کشورمان ایران و شرایط بد اقتصادی که به دنبال آن افزایش مرتب قیمت دلار اتفاق می‌افتد، تهیه و جمع آوری تجهیزات حرفه ای دندانپزشکی سخت و با هزینه بسیار بالا صورت می‌گیرد.

هزینه درمان ریشه دندان

دندان شما چند کاناله است؟

تعداد کانال‌های دندان بیمار در تعیین هزینه دریافتی موثر است و هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، هزینه بالا می‌رود. همچنین دندان‌ها در تعداد کانال متفاوت هستند و کانال دندان بین 1 تا 5 عدد متغیر است. در این صورت هزینه درمان ریشه دندان و عصب کشی آن برابر است با تعداد کانال‌های عصب کشی شده در هزینه عصب کشی که برای هر کانال در نظر گرفته می‌شود.

به طور مثال اگر هزینه عصب کشی هر کانال 100 هزار تومان باشد و دندانی دارای 5 کانال باشد، هزینه کلی عصب کشی آن عددی معادل 500 هزار تومان خواهد شد. توجه به تعداد کانال دندان‌ها تنها یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت و هزینه درمان ریشه دندان است.

جمع بندی

در این نوشتار از دکتر صفورا امامی، دندانپزشک متخصص ریشه و کانال دندان، عوامل موثر در تعیین هزینه درمان ریشه دندان را بررسی کردیم. در میان انواع خدمات دندانپزشکی، درمان ریشه دندان دارای هزینه‌های متفاوتی است. این هزینه‌ها تابع عوامل متعددی مانند تعداد کانال‌های دندان آسیب دیده، هزینه ابزارها، نیاز به پر یا روکش کردن دندان و... است. همچنین با توجه به نوسانات قیمتی نمی‌توان قیمت یکسانی برای درمان ریشه دندان ارائه داد.

دندانپزشکی یکی از رشته‌های پزشکی است که هدف آن سلامت دهان و دندان بیماران است. دندانپزشکان نیز به دنبال بهبود بیماری و بازگرداندن سلامتی دندان شما هستند و رعایت اخلاق مهم‌ترین مسئله در ارائه خدمات آن‌ها است. شما نیز وظیفه دارید به فکر سلامتی خود باشید. سلامتی حق شما است.

متخصص عصب کشی دندان