مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

بهترین روش‌ های ترمیم دندان

بهترین روش‌ های ترمیم دندان

ترمیم دندان: امروزه هیچ مشکلی در زمینه دهان و دندان وجود ندارد که توسط درمان‌های مدرن دندانپزشکی برطرف نشود. از دندان‌های شکسته گرفته تا نیش نامرتب، برای هر مسئله و ایرادی یک راه حل وجود دارد. در حال حاضر، چندین گزینه ترمیم دندان برای کسانی که با مشکلات قابل توجه دندان روبرو هستند وجود دارد. در حقیقت، روزهایی که مردم مجبور بودند کل دوران زندگی خود را با نارضایتی از ظاهر دندان‌های خود بگذرانند، گذشته است.

در این مقاله از دکتر صفورا امامی، متخصص درمان ریشه و عصب کشی دندان، به بررسی ۵ درمان زیبایی دندان می‌پردازیم که بیماران، با تشخیص پزشک خود می‌توانند بهترین گزینه را برای داشتن لبخندی زیباتر انتخاب کنند.

 

بهترین گزینه‌های ترمیم دندان

  • پر کردن دندان

 در هنگام مقابله با پوسیدگی دندان، پر کردن یک روش درمانی عالی است. وقتی ذرات غذا در دهان، توسط باکتری‌های ساکن در آنجا به اسید تبدیل می‌شوند، دندان‌های فرد آسیب می‌بیند. این اسیدها مینای دندان و در نهایت لایه‌های داخلی دندان‌های فرد را می‌خورند. در صورت عدم رسیدگی، پوسیدگی دندان می‌تواند به محفظه پالپ برسد و عصب و پالپ را در معرض باکتری‌ها و بقایای دیگر قرار دهد. چنین مواردی منجر به آلوده شدن دندان می‌شود که ممکن است برای درمان آن، به عصب کشی یا استخراج نیاز داشته باشد.

بهترین راه برای مقابله با حفره‌های ناشی از پوسیدگی دندان، متوقف کردن آن‌ها در جای خود است. با استفاده از پرکردن می‌توان این کار را ارزان‌تر انجام داد. پر کردن را می‌توان با آمالگام نقره، رزین‌های کامپوزیت و فلزاتی مانند طلا و نقره انجام داد. رزین‌های کامپوزیت، امروزه محبوب‌ترین گزینه هستند. زیرا رنگ آن‌ها همانند دندان‌های طبیعی است و در نتیجه تشخیص آن‌ها در داخل دهان فرد، غیر ممکن است.

همانطور که گفته شد، حفره‌های دندانی ناشی از باکتری‌ها، رژیم غذایی اسیدی و پر قند، بهداشت نامناسب دهان و حساسیت خود فرد در برابر پوسیدگی دندان است. در صورت عدم درمان، پوسیدگی گسترش می‌یابد و باعث مشکلات ساختاری می‌شود که به اقدامات پیچیده‌تری نیاز دارد. پر کردن با کامپوزیت رزین، برای ترمیم حفره، می‌تواند در یک قرار ملاقات با دندانپزشک انجام شود. به طور معمول در روش پر کردن، پرکننده‌های سرامیکی و پرسلن دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به رزین کامپوزیت دارند. ولی معمولاً برای انجام آن‌ها به دو قرار ملاقات با پزشک نیاز است.

 

قیمت پر کردن دندان

 

بنا به تشخیص دندانپزشک، برای بهبود جویدن یا گاز گرفتن باید از پر کننده هایی مثل آمالگام، پرسلان، کامپوزیت طلا و نقره برای هم سطح سازی دندان استفاده کرد. در بیشتر موارد، بیماران با از دست دادن مینای دندان، حساسیت دندان را تجربه می‌کنند و با قرار دادن مواد مناسب پرکننده دندان، متوجه بهبودی چشمگیر یا از بین رفتن کامل حساسیت می‌شوند.

تاج‌ که به کلاهک نیز معروف است، پروتز دندان است که برای محافظت از دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. تاج ظاهر دندان را که می‌پوشاند، بازیابی می‌کند و به بازیابی عملکرد آن کمک می‌کند. از تاج غالباً برای پس از انجام درمان ریشه بر روی دندان، همراه با پروتزهای دیگر مانند پل‌ها و ایمپلنت‌ها و ترمیم دندان‌هایی که به دلیل ضربه به شدت آسیب دیده‌اند استفاده می‌شود.

تاج‌ها معمولاً از سرامیک ساخته می‌شوند. اما از فلزاتی مانند طلا و نقره نیز می‌توان استفاده کرد. تاج نوعی ترمیم غیرمستقیم دندان است. ترمیم غیر مستقیم دندان زمانی انجام می‌شود که ساختار دندان حمایتی کافی، برای ترمیم صحیح دندان وجود نداشته باشد. در این موارد، مواد و روش‌های لازم برای اصلاح اوضاع به دقت برنامه‌ریزی می‌شود. پس از آن، ترمیم تاج یا روکش دندان در آزمایشگاه ساخته می‌شود و در ملاقات‌های بعدی، روی دندان بیمار قرار داده می‌شود. تاج که کاملاً یک دندان ناپایدار را می‌پوشاند، از ترمیم‌های غیر مستقیم به حساب می‌آید. این مورد رنگ و عملکرد سالم دندان را به عقب برمی‌گرداند. برخی از تاج‌ها را می‌توان از زیر سازی فلزی پوشانده شده با روکش چینی تهیه کرد. در حالی که برخی دیگر کاملاً سرامیکی هستند. دندانپزشک شما، به شما کمک می‌کند تا بهترین مواد را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

مسلما دندان طبیعی همیشه از مواد تاج مصنوعی بهتر است. مراقبت از تاج همیشه بیش از مراقبت از دندان طبیعی کار می‌برد. تاج، دندان را می‌پوشاند اما یک نقطه در مرز بین آن و دندان طبیعی وجود دارد که به آن حاشیه می‌گویند که یک شکاف نازک می‌تواند، نقطه ورود ذرات غذا و سایر موادی باشد که می‌توانند پوسیدگی دندان ایجاد کنند. همیشه مهر موم کردن کامل حاشیه امکان پذیر نیست و بسیاری از بیماران برای جلوگیری از این پوسیدگی، دندان‌های خود را به اندازه کافی تمیز نمی‌کنند.

 در بسیاری از موارد، ممکن است حاشیه تاج باعث تحریک لثه اطراف شود و لثه در حاشیه از دندان عقب بماند و باعث لقی و بیماری احتمالی لثه شود. مواد خارجی که در زیر خط لثه باقی می‌ماند، اغلب منجر به تحریک دائمی یا بیماری لثه می‌شود. از دیگر مسائل و مشکلات تاج این است که، دندان طبیعی گاهی تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین، رنگ تاج ممکن است به طور محسوسی از رنگ دندان طبیعی متمایز شود. مواد چینی درتاج ممکن است، به راحتی در معرض ترک خوردگی یا خرد شدن باشند که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

بنابراین ممکن است سرانجام مجبور شوید تاج را تعویض کنید. اگر آسیب به دندان اصلی یا پوسیدگی در حاشیه یا پوسیدگی در شکاف‌های چینی تاج، امکان عفونت پالپ یا بافت نرم داخل مینای دندان اصلی را داشته باشد، تاج از درمان کانال ریشه جلوگیری نخواهد کرد.

 

جراح ریشه دندان

 

  • پل‌های دندان

 از بریج دندان برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود و از دو قسمت تشکیل شده است. تاج‌هایی که روی دو دندان طبیعی، نزدیک به شکاف قرار می‌گیرند و دندان های مصنوعی که با تاج‌ها در جای خود قرار گرفته‌اند. دندان‌های لنگر را اباتمنت می‌نامند. در حالی که دندان‌های مصنوعی، به عنوان پونتیک شناخته می‌شوند. بریج یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه در هنگام جایگزینی چند دندان است. همان‌طور که گفتیم، بریج صرفاً اصطلاحی است برای زمانی که یک یا چند تاج به هم چسبانده می‌شوند تا چندین دندان آسیب دیده را بپوشانند و جایگزین کنند.

پل‌ یا بریج دندان

پل‌ها می‌توانند به بازگرداندن لبخند و عملکرد مناسب جویدن کمک کنند. دندانپزشکان، از دندان مصنوعی، ایمپلنت‌های دندانی و پل‌های دندانی، برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌کنند. چرا که در غیر این صورت، تاثیر قابل توجهی بر ظاهر و عملکرد دندان‌های شما دارند. یک یا چند دندان از دست رفته می‌تواند باعث جابجایی دندان‌های دیگر شود که ممکن است بر توانایی شما در غذا خوردن، اختلال گفتاری و افزایش خطر پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال تاثیر بگذارد.

 

  • ایمپلنت یا کاشت دندان

 ایمپلنت بهترین راه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. این دستگاه‌ها از عملکرد طبیعی دندان‌ها و ریشه آن‌ها تقلید می‌کنند. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا از دست دادن دندان و ریشه آن، اغلب منجر به تحلیل رفتن بافت استخوان فک می‌شود. زیرا دیگر فک به اندازه کافی تحریک نمی‌شود. ایمپلنت‌ها دقیقا مانند دندان‌های طبیعی هستند و نیازهای تمیزکاری تخصصی ندارند.

کاشت دندان به گونه‌ای طراحی شده است که دندانی را که بیش از حد آسیب دیده و جایگزین خواهد شد را جایگزین کند. از کاشت برای جایگزینی کل ساختار دندان، از جمله ریشه استفاده می‌شود. این روش با استفاده از فیکسچر تیتانیوم، با جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرد که عملکرد ریشه دندان را تکرار می‌کند. هنگامی که استخوان فک و فیکسچر با هم ادغام شدند، یک دندان جایگزین متصل می‌شود.

ایمپلنت‌ دندان، هیچ تاثیری بر روی دندان‌های مجاور ندارد و در جلوگیری از فرسایش استخوان فک و اختلال در جویدن، بسیار مهم است که می‌تواند منجر به تغذیه نامناسب شود. در بیشتر موارد، ایمپلنت‌های دندانی ممکن است تنها انتخاب برای بازیابی کلیه عملکردهای دهانی لازم، دندان‌ها و ساختارهای کمکی باشند. ایمپلنت می‌تواند جایگزین یک دندان گمشده شود و چندین ایمپلنت می‌توانند یک پل دندانی را برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته حفظ کنند.

 

ایمپلنت‌ دندان

 

درمان کانال ریشه همچنین می‌تواند باعث افزایش احتباس پروتزها شود که به حداقل تحریک لثه کمک می‌کند. مزیت اضافی ایمپلنت این است که نیازی به تهیه دندان‌های همسایه ندارد. در صورتی که این مورد برای کار بریج ضروری است. توصیه می‌شود با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید کدام روش درمانی ترمیمی برای کمک به ترمیم دندان‌ها و لبخند با اطمینان بیشتر، بهترین راه درمان دندان شما است.

اگر کسی یک دندان را از دست بدهد، ترمیم دندان امکان جایگزینی دارد. گزینه‌های اصلی برای جایگزینی، ایمپلنت یا بریج است. ایده خوبی است که افراد قبل از تصمیم‌گیری در مورد نیاز بهتر دندانپزشکی خود، هر دو گزینه را وزن کنند و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنند. در صورت انتخاب ایمپلنت، با معاینات منظم، اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت دندان شما سالم است. در حالی که مراقبت از کاشت دندان نسبتاً آسان است، اما باید مراقب باشید و دندان‌های خود را در فرم قوی نگه دارید. ترمیم‌های ایمپلنت دندان نه تنها جای دندان‌های از دست رفته را می‌گیرند، بلکه محکم و بادوام هستند. بهتر است در چنین راهی برای رفع مشکل دندان‌های خود سرمایه گذاری کنید. زیرا به مراحل تمیز کردن اضافی یا معاینه بیش از حد نیاز ندارید.

 

  • سفید کردن دندان‌ها

درمان‌های حرفه‌ای سفید کننده دندان که توسط دندانپزشک انجام می‌شود، می‌تواند پس از یک بار درمان، به مدت کافی باعث بهبود رنگ دندان‌های فرد شود. این روش یکی از موثر‌ترین راه‌ها برای سفیدتر شدن دندان‌ها به میزان قابل توجه است. سفید کردن دندان‌ها را می توان برای کسانی که به دنبال نتایج فوری هستند، در مطب دندانپزشکی انجام داد. پزشک شما بسته به میزان تغییرات رنگ و ترجیحات شخصی شما، برای مدت زمان استفاده از سینی‌ها، غلظت مناسب سفید کننده را توصیه می‌کند.

 

سفید کردن دندان‌ها

 

 ناگفته نماند که خطرات مرتبط با سفید شدن دندان، شامل حساسیت دندان و آسیب به ریشه دندان است. دندانپزشک شما ممکن است پیش بینی کند که آیا شما به این روش حساسیت دارید یا خیر. همچنین ممکن است بتواند با توصیه برخی روش‌ها و خمیردندان‌هایی که برای درمان دندان‌های حساس طراحی شده‌اند، به شما در کاهش حساسیت کمک کند.

دندانپزشکان همچنین می‌توانند علائم آسیب به ریشه، ناشی از سفید شدن دندان را بررسی کرده و در صورت تشخیص به موقع، بیماری را درمان کنند. به طور کلی، سفید شدن دندان حداقل در ۹۰ درصد بیماران موفقیت آمیز است. به عنوان یک قانون سرانگشتی، دندان‌های زرد به خوبی به سفید شدن پاسخ می‌دهند.

در صورتی‌که چنین روشی برای تمیزکاری دندان‌های خود انتخاب کرده‌اید، حتماً به یک دندان پزشک متخصص مراجعه کنید. شاید تمیز کاری حرفه‌ای، تنها چیزی است که شما برای یک لبخند سفید‌تر و درخشان‌تر به آن نیاز داشته باشید.

 

 اگر نگران لکه‌ها، ناهنجاری‌ها و رفع مشکلات جزئی و تغییر رنگ دندان هستید، یا اگر به سادگی به دنبال محلول‌های ماندگارتر برای سفید کردن دندان‌های خود می‌گردید، انتخاب روکش‌های پرسلان می‌تواند دندان‌های شما را به زیبایی ترمیم کند. روکش‌های دندانی، یک پوشش فوق العاده نازک هستند که به سطح جلویی دندان شما می‌چسبند. روکش‌های دندانی، لبخندی سفیدتر و یکدست ایجاد می‌کند که طبیعی به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. در صورتی که یکی از دندان‌های جلویی شما آسیب دیده باشد، مثلاً اگر دندان خرد شده، شکسته، تغییر رنگ داده و یا کوچکتر از حد متوسط باشد، ممکن است نیاز به روکش داشته باشید.

 

روکش دندان

 

برای پوشاندن دندان شکسته، می‌توان از یک روکش منفرد استفاده کرد. ممکن است تصمیم بگیرید ۶ تا ۸ روکش تهیه کنید تا ظاهری متقارن و یکنواخت ایجاد کنید. در فرایند روکش ‌دندان، معمولاً قبل از تهیه روکش، اشعه ایکس لازم است. دندانپزشکان در چنین مواردی باید دندان را برای روکش آماده کنند. تقریباً نیم میلیمتر مینای دندان از سطح هر دندان خارج می‌شود. سپس برداشت شده و به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود. پس از تحویل روکش‌ها به مطب، هر روکش دندان با استفاده از نوع خاصی از مواد، به سطح هر دندان متصل می‌شود.

 

در این مقاله از خانم دکتر صفورا امامی، به معرفی بهترین روش‌های ترمیم دندان پرداخته شد. اگر دندان شما آسیب دیده است، باید در اسرع وقت به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کنید. دندان آسیب دیده به راحتی آلوده می‌شود و می‌تواند بقیه دندان را به طور کامل از بین ببرد. درمان دندان شکسته شده، به میزان آسیب دیدگی دندان بستگی دارد. اگر فقط یک قطعه مینای دندان کوچک شکسته شود،

به طور معمول ترمیم می‌تواند در یک بار ویزیت با اتصال دندان انجام شود. اما دندانی که به شدت آسیب دیده است، ممکن است برای بازگرداندن لبخند شما، به یک روش طولانی‌تر و پر هزینه‌تر نیاز داشته باشد. بهتر است مشکل خود را با دندان پزشک خود در میان بگذارید. اگر مطمئن نیستید که کدام روش ترمیم دندان بهترین راه حل برای شماست، پزشک شما پس از بررسی دندان آسیب دیده، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می‌کند.

 

متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. محسن ریسی 1402/06/08

    بسیارمشاوره کامل ومفیدی بود مچکرازلطف شما به مشتریان همچن منی که ازنداری به این مرحله رسیدیم انشالا مزاهم میشیم اگه بزارن

نظر خود را وارد کنید

whats app