درد فک نشانه چیست؟

درد فک می‌تواند نشانه چیزی مانند درد دندان یا حتی یک حمله قلبی باشد. بنابراین در صورت بروز علائم لازم است آن را جدی بگیرید. فک در یک جفت اتصالات معروف به اتصالات تمپوروندیبولار یا TMJ به جمجمه متصل می‌شود. این اتصالات فقط در مقابل گوش قرار داشته و به فرد اجازه می‌دهد دهان خود را باز و بسته کند. فک همچنین وظیفه نگهاری دندان و لثه‌ها را برعهده دارد که می‌تواند به گرما، سرما یا فشار حساس باشد.

در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص درمان ریشه دندان در مورد درد فک و علت آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

درد فک نشانه چیست؟

درد فک می‌تواند ناشی از صدمات جسمی‌، آسیب به اعصاب یا رگ‌های خونی، عفونت‌ها و بسیاری عوامل دیگر باشد. اختلال مفصل تمپورومیبلار می‌تواند بر استخوان‌ها، مفاصل و عضلات مسئول حرکت فک تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. درد فک معمولا رایج است و بدون معالجه پزشکی از بین می‌رود، اگرچه برخی از انواع ممکن است به درمان نیاز داشته باشند. علائم درد فک متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد باشد:

• درد در صورت و فک
  • قفل شدن فک
  • صدای کلیک در ناحیه فک
  • گرفتگی گردن
  • قفل شدن دندان‌ها
  • مشکل جویدن یا باز کردن دهان
  • احساس سوزش در دهان
  • حساس شدن دندان‌ها

در زیر برخی از دلایل بالقوه درد فک را بیان کرده‌ایم:

ضربه به فک

درد فک می‌تواند ناشی از:

• شکستگی: این می‌تواند ناشی از سقوط یا ضربه به صورت باشد.
  • دررفتگی: این می‌تواند ناشی از باز کردن بیش از حد دهان مانند هنگام خمیازه کشیدن باشد.
  • جراحی دندانپزشکی: جراحی می‌تواند باعث درد فک شود.

یک آسیب یا ضربه می‌تواند باعث ایجاد تنش عضلات در فک و در نتیجه درد فک شود.

درمان درد فک

دندان قروچه

بسیاری از افراد هنگام خواب یا در مواقع استرس عاطفی، دندان‌ قروچه می‌کنند. دندان قروچه می‌تواند منجر به آسیب قابل توجه به دندان‌ها و درد فک شود. آنها دندان خود را خرد می‌کنند یا می‌چسبانند. این همچنین به عنوان Buxism شناخته می‌شود. این می‌تواند منجر به آسیب قابل توجه دندان و درد فک شود.

آرتروز

استئوآرتریت Osteoarthritis و انواع دیگر آرتروز می‌تواند باعث ایجاد رابط صاف بین مفاصل و در نهایت خود استخوان‌ها شود. درد استخوان در نتیجه باعث درد فک خواهد شد. همچنین، شرایط التهابی مانند سینوویت، آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک باعث التهاب در مفاصل می‌شود. اگر این شرایط بر مفصل استخوان فک تأثیر بگذارد، درد فک ایجاد می‌شود.

شرایط دندانپزشکی

بیماری لثه، حفره‌ها، شکاف دندان، دندان‌های آسیب دیده و آبسه‌ها همه می‌توانند باعث درد فک شوند.

درد عصبی

این نوع درد هنگامی‌اتفاق می‌افتد که اعصاب آسیب می‌بینند و سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستند. علائم می‌تواند مداوم باشد یا فقط هر از گاهی رخ دهد. نمونه‌هایی از درد نوروپاتیک شامل نورالژی سه قلو، نورالژی بعد از زایمان و درد ناشی از سرطان است.

شرایط عروقی

گاهی اوقات، درد فک می‌تواند نشانه مشکل در سیستم عروقی باشد. برخی از نمونه‌های شرایط عروقی شامل شریانیت زمانی، یا شریان سلول‌های غول پیکر و آنژین است. در شریانیت زمانی، شریان‌های هر دو طرف سر ملتهب می‌شوند و در نتیجه سردرد و درد فک ایجاد می‌شود. این شرایط همچنین ممکن است باعث اختلال در دید فرد شود.

هنگامی که قلب به اندازه کافی خون حاوی اکسیژن دریافت نمی‌کند، ممکن است انسداد عروق کرونر یا آنژین رخ دهد. این مشکل می‌تواند باعث درد قفسه سینه و همچنین درد فک شود. شخصی که آنژین دارد در معرض خطر حمله قلبی است.

استئومیلیت

در موارد نادر، عفونتی به نام استئومیلیت Osteomyelitis می‌تواند بر استخوان فک و بافت‌های مرتبط تأثیر بگذارد. این یک دلیل نادر و به علت جراحی دندان رخ می‌دهد.

سردردهای تنش‌زا

سردردهای تنش‌زا ناشی از استرس هستند. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از افراد مبتلا به درد فک تمپوروماندیبولار نیز دچار سردرد می‌شوند. بنابراین این که درد فک نشانه سردرد است نمی‌تواند دلیل قطعی بر این موضوع باشد.

سایر شرایط

برخی از شرایط دیگر که ممکن است باعث ایجاد درد فک و صورت شوند عبارتند از:

• اختلالات غده بزاقی
  • استرس، خستگی و کمبود خواب
  • شرایط خود ایمنی، مانند لوپوس
  • آپنه خواب
  • فیبرومیالژیا
  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • برخی از شرایط سلامت روانی

درمان درد فک

درمان درد فک بستگی به این دارد که چرا فک شما صدمه دیده است. اگر فک شکسته باشد، احتمالاً نیاز به جراحی خواهید داشت. اگر درد فک نشانه‌ای از دندان درد یا بیماری پریودنتال باشد، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. به هر حال درمان درد فک می‌توان شامل موارد زیر باشد:

• استفاده از شل کننده‌های عضلانی
  • فیزیوتراپی یا تمرینات برای کاهش درد در عضلات فک و گردن

اگر دندان قروچه می‌کنید، بهتر است از محافظ دندان برای محافظت از دندان‌ها، مفاصل و عضلات خود استفاده کنید. گاهی اوقات درمان درد فک ناشی از گرفتی نیاز به جراحی دارد.

دلایل درد فک

درمان خانگی درد فک

تسکین درد فک با درمان‌های غیرجراحی نیز امکان‌پذیر است. برخی از درمان‌های خانگی درد فک عبارتند از:

به فک خود استراحت دهید.

برای کمک به کاهش درد فک، برخی از حرکات عضلانی مانند جویدن، خمیازه کشیدن، آواز خواندن و فریاد زدن را به آرامی انجام دهید تا عضلات فک آرام شوند.

وضعیت خود را اصلاح کنید.

نشستن در یک موقعیت برای مدت طولانی می‌تواند باعث احساس درد بیشتری در ناحیه فک شود. هنگام کار با کامپیوتر، از یک صندلی ارگونومیک با پشتی مناسب کمک بگیرید تا وضعیت خود را بهبود بخشید. در حین رانندگی، صندلی خود را تا حد امکان به حالت ایستاده تنظیم کنید یا اگر در حال تماشای تلویزیون یا مطالعه هستید، فضایی را انتخاب کنید که بتوانید به صورت قائم نشسته و یک بالش در پشت خود قرار دهید.

درست بخوابید.

خواب برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی مهم است. برای کاهش درد فک بهتر است روی کمر خوابیده و از یک بالش برای حمایت از گردن خود استفاده کنید. از خوابیدن روی شکم پرهیز کرده و اگر به پهلو می‌خوابید از قرار دادن دست‌ها روی فک خودداری کنید.

از یک کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.

یخ به کاهش تورم و درد کمک می‌کند، در حالی که گرما می‌تواند جریان خون را افزایش داده و عضلات فک را آرام کند. کمپرس گرم یا سرد را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی فک خود قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

استرس را کاهش دهید.

تکنیک‌های مدیتیشن را تمرین کنید تا به شل شدن عضلات و آرامش فک خود کمک کنید. تمرینات یوگا همچنین می‌تواند استرس روی عضلات را کاهش داده و یک فعالیت عالی برای آرام کردن ذهن و صورت شما هستند.

فک خود را ورزش دهید.

تمرینات فک می‌تواند به افزایش تحرک در مفاصل کمک کند. سه نوع تمرین فک وجود دارد که می‌توانند در به تسکین درد فک کمک کنند:

• تمرینات کششی
  • تمرینات تقویت کننده
  • تمرینات آرامش

عادت‌های بد را ترک کنید.

برخی از عادت‌های بد ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه فک شوند، پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن هر یک از عادت‌های زیر هرچه زودتر آن‌ها را ترک کنید:

• ناخن جویدن
  • جویدن گونه‌ها و لب‌ها
  • دندان قروچه شدید
  • فشار دادن فک روی هم
  • خمیازه شدید یا فریاد زدن
  • مصرف غذاهای ترد یا سخت
  • خوردن لقمه‌های بزرگ غذا
  • آدامس جویدن مداوم

با راهکارهای درمان درد دندان در خانه آشنا شوید؛ کلیک کنید.

قرص برای درد فک

شایع ترین داروهای تجویز شده برای کاهش درد فک، تسکین دهنده‌های درد و داروی ضد التهاب است، برخی از داروهای بدون نسخه مانند تیلنول و ایبوپروفن نیز به کاهش درد کمک می‌کنند اگر این داروها برای تسکین درد فک کافی نباشند، لازم است به پزشک مراجعه کرده تا داروهای قوی‌تری تجویز نماید.

قرص برای درد فک

گرفتگی فک صورت

گاهی اوقات ممکن است با گرفتگی در ناحیه فک روبه رو شوید. این مشکل می‌تواند در خواب یا بیداری رخ دهد. گرفتگی فک می‌تواند نتیجه دلایل مختلفی از جمله استرس یا اضطراب، بروکسیسم، جویدن بیش از حد، اختلالات TMJ و موارد دیگر باشد. بسته به علت و شدت، گرفتگی فک می‌تواند باعث ایجاد درد یا ناراحتی در گوش، بینی، سر، دندان، فک، صورت و گردن شود و میزان شدت آن درد نیز ممکن است متفاوت باشد.

گرفتگی در عضلات فک یا مفصل یک اتفاق شایع است. در صورت گرفتگی فک ممکن است هنگام جویدن، غذا خوردن یا صحبت کردن، کمی درد و ناراحتی داشته باشید که این درد اغلب با چند تمرین و کشش ساده به راحتی قابل کنترل است. با این حال، اگر علائم بدتر شد و در فعالیت‌های روزانه و کیفیت زندگی شما تداخل ایجاد کرد، اکیداً توصیه می‌کنیم با دندانپزشک خود صحبت کنید.

آیا می‌توانم از درد فک جلوگیری کنم؟

شما می‌توانید به راحتی با روش‌های زیر از درد فک جلوگیری کنید:

• محافظت از فک در برابر آسیب دیدگی: هنگام رانندگی یا سوار شدن در وسیله نقلیه، کمربند ایمنی خود را ببندید. اگر ورزش‌های تماسی انجام می‌دهید که ممکن است به سر و فک شما ضربه بخورد، حتما از محافظ سر استفاده کنید.
  • مراقبت از دندان‌های خود: دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید و به طور منظم برای انجام معاینات به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مدیریت استرس: اگر استرس دارید از روش‌هایی مانند یوگا یا مدیتیشن برای مدیریت استرس خود استفاده کنید.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم؟

اگر درد فک بیش از یک هفته طول بکشد لازم است برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. درد فک شدید ناشی از شکستگی یا دررفتگی نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد. به همین ترتیب اگر درد شدید در قفسه سینه یا شانه احساس کردید که به سمت فک کشیده می‌شود، ممکن است نشانه یک حمله قلبی باشد که لازم است به سرعت با اورژانس یا شماره 115 تماس بگیرید.

اگر درد فک نشانه یک علت دندانپزشکی باشد، ما در کلینیک دکتر صفورا امامی آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما هستیم. برای تشخیص و درمان درد فک ناشی از مشکلات دندانی همین حالا با ما تماس بگیرید.

کلینیک دکتر صفورا امامی