مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

عوارض و مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان‌ها چیست؟

عوارض و مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان‌ها چیست؟

 

حساسیت دندان بعد از پرکردن دندان غیر معمول نیست، به خصوص اگر پرکردن عمیقی داشته باشید. با این حال، پس از خارح شدن از کلینیک، هر گونه درد یا بی حسی جزئی باید در عرض دو ساعت فروکش کند. در غیر این صورت، ممکن است نشانه این باشد که پرکردگی به خوبی به انجام نشده و ممکن است نیاز به مراجعه مجدد داشته باشید. اما پر کردن دندان چه عوارضی دیگری می‌تواند داشته باشد و لازم است چه مراقبت‌هایی بعد از پر کردن دندان انجام دهید؟

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و درمان ریشه دندان، در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

 

پر کردن دندان

پر کردن‌ دندان (Dental Filling)، درمان‌های جزئی و ضروری هستند که قسمت آسیب دیده یا پوسیده دندان شما را با مواد بادوام حذف و جایگزین می‌کنند. این ماده در دندان شما قالب گیری می‌شود تا از خطر عفونت جلوگیری کند. بیشتر پرکننده‌ها بر پایه فلز، چینی، رزین یا ترکیبی از آن‌ها هستند. پرکردن دندان بدون شک رایج ترین روشی است که دندانپزشکان انجام می‌دهند. این یک روش معمولی است که می‌تواند هر گونه درد مرتبط با پوسیدگی و دندان‌های آسیب دیده را کاهش داده و دندان را ترمیم کند تا بتوانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید.

فرآیند پر کردن را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:

  1. بی حس کردن ناحیه اطراف دندان: یک بی حس کننده موضعی در ناحیه اطراف دندان آسیب دیده تزریق می‌شود.
  2. از بین بردن پوسیدگی: دندانپزشک نواحی پوسیده را از دندان آسیب دیده جدا می‌کند، آنها این کار را با استفاده از یک مته کوچک انجام می‌دهند که به ظرافت پوسیدگی را از بین می‌برد. این فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هیچ ناراحتی احساس نخواهید کرد.
  3. قرار دادن مواد مناسب در دندان آسیب دیده: پس از برداشتن پوسیدگی، نوبت به پر کردن دندان می‌رسد. بسته به توصیه دندانپزشک، مواد پرکننده می‌تواند شامل پرسلن، رزین، فلز یا ترکیبی از این مواد باشد.

دهان شما تا چند ساعت بعد از عمل بی حس است و توصیه می‌شود در این مدت چیزی نخورید.

 

مراقبت های اولیه بعد پر کردن دندان

 

عوارض پر کردن دندان

گاهی پس از پر کردن دندان ممکن است کمی احساس درد یا حساسیت کنید. این حساسیت به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعصاب تحریک شده

هنگامی که پر کردن دندان به صورت عمیق صورت می‌گیرد، عصب تحریک می‌شود. اعصاب تحریک شده ممکن است منجر به التهاب و درد شود. مینای دندان معمولاً از عصب در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب محافظت می‌کند، اما پرکردگی‌های عمیق می‌توانند به انتهای عصبی برسند و باعث ایجاد احساسات ناخوشایند و درد شوند. با این حال، عصب تحریک شده از پرکردگی‌های عمیق به مرور زمان بهبود می‌یابند.

 

تراز نادرست بایت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نصب و قرار دادن صحیح پرکننده، اطمینان از همسویی آن با تراز بایت بیماران است. اگر موارد پرکننده به درستی نصب نشده باشد ممکن است بر نیش بیماران تأثیر بگذارد که به چند دلیل می‌تواند باعث ناراحتی شود. به عنوان مثال اگر پر کردن بیش از حد بلند باشد، می‌تواند باعث فشار اضافی در هنگام گاز گرفتن فرد شود و این فشار باعث درد و ناراحتی می‌شود.

غیرعادی نیست که بعد از درمان و در هنگام غذا خوردن کمی حساسیت داشته باشید، اما نیش شما باید طی چند هفته آینده اصلاح شود. اگر پر کردن دندان خود به خود اصلاح نشد، باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن را بررسی کنند.

 

پالپیت

پالپیت زمانی رخ می‌دهد که پالپ داخل دندان ملتهب شود که به نوبه خود منجر به درد و ناراحتی می‌شود. اگرچه نادر است که پالپیت در پرکردگی‌های جزئی رخ دهد، اما زمانی رخ می‌دهد که:

  • دندان شما دچار تصادف، جراحت یا ضربه شده که منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان می‌شود.
  • پوسیدگی عمیق بوده و پالپ داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.
  • دندان آسیب دیده قبلاً چندین بار پر شده است.

 

آیا بعد از پر کردن درد خواهم داشت؟

پس از پر کردن دندان متناسب با روش و ماده استفاده شده، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. این شایع‌ترین شکایت بیماران پس از پر کردن است.

درد پس از پر کردن دندان با کامپوزیت

پس از پر کردن با کامپوزیت (Dental Composite)، درد و حساسیت می‌تواند ناشی از غذاهای گرم، سرد، هوا، فشار یا شیرین باشد. بیشتر اوقات این مشکل طی چند هفته برطرف می‌شود و ما توصیه می‌کنم از خمیر دندان برای دندان‌های حساس استفاده کنید. در این مدت سعی کنید با موادی که خیلی گرم یا خیلی سرد نیستند، دندان را آرام کنید. اگر درد همچنان ادامه یافت، بهتر است برای معاینه مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات حساسیت ناشی از عمیق بودن پرکردن است و گاهی ممکن است در نتیجه تکنیک باندینگ باشد. اگر مشکل برطرف نشد، دندانپزشک ممکن است پر کردن را دوباره انجام دهد یا اگر خیلی عمیق بود، یک پانسمان آرام بخش روی آن قرار دهد تا قبل از پر کردن مجدد، بررسی کند که آیا درد آرام می‌شود یا خیر. اگر پوسیدگی دندان بسیار عمیق بود، ممکن است اتفاقی جدی‌تر رخ داده باشد، به‌خصوص اگر دندان دندان درد شدید باشد.

اگر قسمت بالایی و کناری دندان پر شده باشد، احتمالاً از یک نوار ماتریکس برای شکل دادن به پر کردن استفاده شده است. هنگامی‌که لثه سفت شود، فشاری روی لثه خود احساس می‌کنید و عمق پوسیدگی (درمان پوسیدگی دندان) تعیین می‌کند که تا چه اندازه باید سعی کنید باند را به سمت پایین فشار دهید. هنگامی‌که داروی بیهوشی از بین می‌رود، احتمالاً به مدت یک روز یا بیشتر احساس درد خواهید داشت. پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام حساس‌تر است و باعث می‌شوند این مشکل بیشتر رخ دهد.

 

درد پس از پر کردن دندان با آمالگام

اگر دندانپزشک از پرکننده آمالگام (Dental Amalgam) استفاده کند، گاهی اوقات هنگام گاز گرفتن باز هم ممکن است یک شوک الکتریکی شدید را تجربه کنید. این شوک «گالوانیکی» همانطور که شناخته شده است، می‌تواند بین دو فلز مختلف رخ دهد. به این ترتیب، یک جریان الکتریکی کوچک در دهان شما ایجاد می‌شود و به عنوان تکان کوچک، اما اغلب غافلگیرکننده و دردناک احساس می‌شود. جویدن فویل یا خوردن قاشق و چنگال به مواد پرکننده آمالگام نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که پس از از بین رفتن ماده بی حس کننده، دندان کمی زبر به نظر می‌رسد. اغلب بعد از چند روز غذا خوردن و جویدن معمولی این حالت از بین می‌رود. اگر اینطور نیست یا به خصوص تیز و آزاردهنده است، به دندانپزشک مراجعه کنید تا ناحیه را صاف کرده و دندان را جلا دهد.

 

بیشتر بدانید: عصب کشی و پر کردن هم زمان دندان 

عوارض پر کردن دندان

 

مراقبت‌های پس از پر کردن دندان

پس از پر کردن دندان می‌توانید به راحتی و به طور معمول غذا بخورید و بجوید. با این حال، اگر پر کردن روی یکی از دندان‌های جلویی شما انجام شده باشد، باید به خاطر داشته باشید که این دندان هرگز به اندازه دندان طبیعی شما قوی نخواهد بود و باید از این موضوع آگاه باشید و مراقب غذاهای سفت تر مانند شکلات، سیب و این جور غذاها باشید.

پیشنهاد می‌کنم یا مصرف غذاهای سفت را قطع کنید یا از دندان‌های قوی‌تر خود در کناره‌ها برای خوردن استفاده کنید. همچنین سعی کنید از جویدن ناخن‌ها، جویدن خودکار، باز کردن بطری‌ها و غیره با دندان‌های باند شده خود اجتناب کنید زیرا این کارها باعث افزایش استرس و احتمال شکستگی دندان‌های پر شده می‌شود.

قهوه، چای، نوشابه و تمام غذاهایی که باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌های طبیعی شما می‌شوند نیز بر روی دندان‌های پر شده تاثیرگذار بوده و بهتر است تا حد امکان مصرف آنها را کاهش دهید. سیگار کشیدن همچنین می‌تواند باعث زرد شدن مواد کامپوزیت سفید شود که اگر دوست دارید دندان‌های زیباتری داشته باشید، هرچه زودتر سیگار را ترک کنید. از آنجایی که پر کردن دندان با آمالگام بیشتر روی سطح جونده قرار می‌گیرد و بنابراین فشار زیادی را متحمل می‌شود، بهتر است پس از پر کردن یک روز کامل از خوردن مواد سفت و جویدنی خوداری کنید و بیشتر مایعات مانند سوپ یا آبمیوه مصرف نمایید.

هنگامی‌که دندانپزشک فرآیند پر کردن را تمام کرد، بررسی می‌کند که آیا تراز بایت به درستی صورت گرفته است یا خیر، سپس آن را تنظیم می‌کند. گاهی اوقات چون دندان بی‌حس است، نمی‌توان به راحتی در موقعیت طبیعی گاز گرفت، بنابراین ممکن است پر کردن به طور کامل تنظیم نشود. اگر پس از از بین رفتن ماده بی حسی، احساس کردید دندان‌تان بلند است، چند روز به آن فرصت دهید تا تنظیم شود، اما اگر این احساس ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تنظیمات جزئی لازم را انجام دهد.

مهم است که در وهله اول به این فکر کنید که چرا به پر کردن نیاز داشتید و اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار آن در آینده انجام دهید. همانطور که بارها گفته ایم، سلامت دهان و دندان به مسواک زدن بهتر، نخ دندان کشیدن، رژیم غذایی خوب و دریافت مقدار مناسب فلوراید بستگی دارد.

بیشتر بدانید: بررسی انواع مواد پر کردن دندان

 

جمع بندی

اگر بعد از پر کردن دندان احساس درد یا حساسیت داشتید، کاملاً طبیعی است و به زودی پس از گذشت چند روز از بین می‌رود. در طول این مدت از خوردن غذاهای سرد و گرم و مواد غذایی سفت پرهیز کنید و تا 24 ساعت اولیه پس از پر کردن دندان‌ها مواد غذایی نرم و مایعات مصرف نمایید. حساسیت پس از پر کردن دندان باید پس از 2 تا 4 هفته از بین برود، اگر مدت طولانی تری ادامه داشت، هرچه سریع‌تر با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر پرکردگی شما به درستی روی دندان اصلی شما قرار نگرفته باشد، می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. این مشکل را می‌توان با مراجعه مجدد به دندانپزشک و تعویض پرکردگی برطرف کرد.

برخی از بیماران به فلز حساسیت دارند که می‌تواند بر نحوه واکنش دندان آن‌ها به پرکردن جدید تأثیر بگذارد. ضروری است که دندانپزشک خود را از داشتن حساسیت فلزی مطلع کنید تا بتواند مواد دیگری را برای پر کردن دندان مانند رزین یا کاپوزیت استفاده کند.

در پایان اگر سوالی در مورد پر کردن دندان با مواد مختلف و عوارض احتمالی آن دارید، در قسمت نظرات این پست از وب سایت دکتر صفورا امامی مطرح نمایید. ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ می‌دهیم. همچنین می‌توانید برای دریافت خدمات تخصصی دندانپزشکی مانند عصب کشی، درمان دندان شکسته و ترک خورده به کلینیک مراجعه کنید.

 

متخصص عصب کشی

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app