مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

با انواع روش‌های درمان ریشه دندان آشنا شوید.

با انواع روش‌های درمان ریشه دندان آشنا شوید.

 

احتمالاً در مورد درمان ریشه دندان شنیده‌اید! در فرآیند درمان ریشه، جایی که بافت عصبی دندان را زنده نگه می‌دارد، تمیز و مهر و موم شده تا از بروز عفونت یا پوسیدگی دندان جلوگیری شود. درمان ریشه یا عصب کشی می‌تواند به شما کمک کند تا دندان طبیعی خود را حفظ کرده و تا جایی که ممکن است از کشیدن دندان خودداری کنید.

انواع مختلفی از درمان ریشه دندان وجود دارد که بسته به میزان و شدت مشکل متفاوت است. همه درمان‌ها یک هدف مشابه دارند و آن حفظ دندان شما و جلوگیری از پوسیدگی و رشد باکتری درون آن است. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی در مورد انواع روش‌های درمان ریشه صحبت کرده و با آن‌ها آشنا خواهیم شد. اگر به تازگی به دنبال درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان خود هستید، پشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

انواع روش های درمان ریشه دندان

همانطور که اشاره کردیم، درمان ریشه یک درمان دندانپزشکی برای از بین بردن عفونت از داخل دندان است. همچنین می‌تواند از دندان در برابر عفونت‌های بعدی محافظت کند. برخی از روش‌های درمان ریشه دندان شامل موارد زیر است:

درمان غیرجراحی کانال ریشه

این نوع، درمان کانال ریشه معمولی شماست که بافت عصبی داخلی دندان را برداشته و محفظه داخلی را می‌بندد. اگر دندان شما پوسیدگی گسترده‌ای دارد که با پر کردن قابل رفع نیست یا اگر عفونتی دارید که اعصاب دندان شما را به خطر انداخته است، ممکن است به درمان غیرجراحی ریشه دندان نیاز داشته باشید. در هر صورت، کانال ریشه می‌تواند یک روش درمانی مناسب باشد!

آپیکوکتومی (Apicoectomy)

آپیکوکتومی

اپیکوکتومی (جراحی ریشه دندان) روشی است که برای زمانی که روش کانال ریشه اولیه - درمان غیرجراحی کانال ریشه که به آن اشاره کردیم - ناموفق است، استفاده می‌شود. در این مورد، عفونت یا التهاب ممکن است همچنان در دندان شما یا در استخوان آلوئول، که استخوانی است که فک را تشکیل می‌دهد، وجود داشته باشد.

در آپیکوکتومی ‌فقط از بی حسی موضعی استفاده می‌شود و این شکل از درمان به عنوان یک روش جراحی میکروسکوپی در نظر گرفته می‌شود. در این روش، نوک ریشه دندان شما برداشته شده و از مواد پرکننده برای آب بندی کانال استفاده می‌شود. در ماه‌های بعد، استخوان فک، ریشه دندان که مواد آسیب دیده آن برداشته شده است را بهبود می‌بخشد. با این حال، شما برای مدت طولانی در دوران نقاهت نخواهید بود و می‌توانید از روز بعد به فعالیت‌های معمول خود بپردازید.

پالپوتومی و پالپکتومی (Pulpotomy & Pulpectomy)

پالپوتومی و پالپکتومی معمولاً روی دندان‌های شیری انجام می‌شود. هر دوی این روش‌ها به حفظ دندان طبیعی کودک شما کمک می‌کند، البته تفاوتی هم دارند. در پالپوتومی، پالپ آسیب دیده محفظه دندان برداشته می‌شود و پالپ سالم در ریشه دندان کودک باقی می‌ماند. پالپوتومی تنها در صورتی نتیجه می‌دهد که بخشی از بافت عصبی داخلی دندان کودک شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

در پالپکتومی، تمام پالپ برداشته شده و با یک ماده پرکننده جایگزین می‌شود. این روش عموماً برای دندان‌هایی انجام می‌شود که به دلیل گستردگی عفونت یا پوسیدگی فقط با پالپوتومی قابل حفظ نیستند.

درمان ریشه دندان یک راه عالی برای حفظ دندان‌هایی است که ممکن است به دلیل عفونت یا پوسیدگی از بین بروند. دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه دندان می‌تواند به شما در مورد آنچه برای درمان ریشه دندان انتظار دارید، کمک کند!

روش های درمان ریشه دندان

 

علائم اصلی نیاز به درمان ریشه دندان

کانال ریشه پالپ عفونی یا آسیب دیده را درمان کرده و به ترمیم دندان قبل از نیاز به کشیدن آن کمک می‌کند. اگر پالپ آسیب ببیند یا بیمار شود، نمی‌تواند خود را ترمیم کند و بافت می‌میرد. اگر یک حفره عمیق، یک دندان ترک خورده یا یک پرکردگی شل وجود داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند وارد پالپ شوند. باکتری در نهایت پالپ را از بین می‌برد. اگر باکتری از طریق دهانه ریشه نفوذ کند، می‌تواند باعث عفونت در استخوان شود.

عفونت باعث ضعیف شدن استخوان و شکستن آن می‌شود. رباط‌های اطراف دندان متورم شده و دندان لق می‌شود. آسیب به پالپ دندان را به دماهای بالا و پایین حساس می‌کند. در این مواقع ممکن است هنگام جویدن احساس درد داشته باشید و برخی از افراد درد مداوم و ضربان دار خواهند داشت.

بدون درمان، عفونت گسترش می‌یابد. در نهایت دندان لق می‌شود و نیاز به کشیدن دارد. برخی از بیماران کشیدن را انتخاب می‌کنند، به خصوص اگر درد زیادی داشته باشد یا دندان قابل ترمیم نباشد؛ به عنوان مثال، اگر پوسیدگی بزرگ، تروما یا از دست دادن استخوان به دلیل بیماری پریودنتال یا لثه وجود داشته باشد، دیگر نمی‌توان دندان را حفظ کرد.

 

با این حال، برداشتن دندان ممکن است به این معنی باشد که دندان‌های اطراف شروع به حرکت کرده و کج می‌شوند. این می‌تواند ناخوشایند به نظر برسد و جویدن غذا را سخت کند. درمان ریشه دندان معمولاً باعث نجات دندان و از بین بردن درد می‌شود. تمامی این مشکلات با علائمی ایجاد می‌شود، اگر شما هر یک از علائم زیر را احساس کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان ریشه دندان به دندانپزشک یا اندودنتیست مراجعه کنید.

 

ریشه دندان

  1. درد شدید

هر گونه درد در دهان ناخوشایند است و باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید، اما انواع خاصی از درد ممکن است نشانه درد کانال ریشه باشد.

  • اگر درد خود به خودی دارید که مانند موج به شما برخورد می‌کند، احتمالاً یک دندان عفونی یا مرده دارید که ممکن است نیاز به درمان کانال ریشه داشته باشد.
  • آیا موقعیت‌های خاصی وجود دارد که در آن لثه یا دندان شما دچار درد می‌شود؟ وقتی دراز می‌کشید یا خم می‌شوید، آیا به دندان و صورت شما فشار وارد می‌شود؟ این ممکن است درد کانال ریشه باشد.
  1. برجستگی روی لثه

اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی لثه خود شدید، این می‌تواند نشانه دندان عفونی باشد که نیاز به کانال ریشه دارد. این جوش‌های ریز به عنوان فیستول شناخته می‌شوند.

  1. حساسیت به گرما و سرما

بدون نیاز به روت کانال هم ممکن است به گرما و سرما حساسیت داشته باشید، اما برای کسانی که نیاز به کانال ریشه دارند، حساسیت و درد ناشی از گرما و سرما تا مدت‌ها بعد از صرف نوشیدنی یا غذا باقی می‌ماند.

  1. لثه‌های متورم

اگر متوجه شدید که لثه‌های شما متورم شده است، ممکن است نشانه‌ای از دندان عفونی باشد. گاهی اوقات ممکن است پس از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن، لثه ملتهب شود، این موارد جز استثنا هستند. عفونت دندان معمولاً باعث تورم و دردناک شدن دندان شده و این تورم باقی خواهد ماند.

  1. تیره شدن لثه

تیره شدن لثه نشانه پوسیدگی لثه است. اگر عفونت وجود داشته باشد و دندان در حال مرگ باشد، لثه‌ها شروع به پوسیدگی می‌کنند. این یک علامت مشخص است که ممکن است به درمان ریشه دندان نیاز داشته باشید.

  1. دندان شکسته یا ترک خورده

دندان ترک خورده یا شکسته نشانه نیاز دوبرابر دندان به درمان ریشه است. برای برخی از افراد، شاید ضربه‌ای روی دندان وجود داشته باشد که باعث ایجاد تراشه یا ترک شده و اکنون باعث ایجاد پالپ ملتهب یا عفونی شده است. ثانیاً ممکن است دندان آنقدر پوسیده یا عفونی شده باشد که ترک خورده یا شکسته شود. در هر صورت، احتمالاً به یک درمان ریشه دندان برای حفظ دندان نیاز خواهید داشت.

  1. دندان‌های حساس

اگر لثه‌های شما در لمس حساس هستند یا حتی بدون لمس، ممکن است درد کانال ریشه داشته باشید. هنگام مراجعه به دندانپزشک، حتما در مورد لثه‌های حساس خود با او صحبت کنید.

  1. آبسه

آبسه دندان چیزی است که در عکس اشعه ایکس به صورت یک نقطه تاریک دیده می‌شود. اساساً یک سوراخ در استخوان فک است، زیرا استخوان در اطراف عفونت رشد نمی‌کند. اگر نمی‌توان دندان را نجات داد، گزینه بعدی ایمپلنت است. با این حال، در صورت امکان، حفظ دندان طبیعی بهتر از کشیدن آن است، زیرا هیچ چیز به خوبی یک دندان طبیعی عمل نمی‌کند.

 

درمان ریشه دندان چقدر طول می‌کشد؟

درمان ریشه دندان به خودی خود شبیه یک پرکردن بزرگ است، اما زمان بیشتری می‌برد. در حالی که دندانپزشک پوسیدگی را تمیز می‌کند، ریشه‌ها را ضد عفونی کرده و سپس آنها را پر می‌کند. دندانپزشک شما از یک بند لاستیکی در اطراف دندان ریشه استفاده کرده که به جلوگیری از انتشار هر گونه ماده آلوده به بقیه دهان شما کمک می‌کند. این فرآیند حدود نیم ساعت زمان می‌برد، البته این زمان متناسب با نوع مشکل و درمان شما متفاوت خواهد بود.

پس از درمان ریشه دندان ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. دندانپزشک معمولاً به شما توصیه می‌کند که از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) استفاده کنید.

ریکاوری بعد از درمان ریشه ندان

 در چند روز اول پس از درمان ریشه، ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید. درد کانال ریشه برای مدتی طبیعی است، اما اگر بیشتر از یک هفته طول کشید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. پس از درمان ریشه، بهتر است دندان خود را روکش کرده تا به بهترین نحو از آن محافظت کنید.

 

جمع بندی موضوع

عفونت داخل پالپ و ریشه دندان شما می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود. اگر دندان درد مداوم یا علائم ذکر شده در بالا را دارید، در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان، تمامی خدمات از جمله درمان ریشه دندان، جراحی انتهای ریشه دندان، درمان دندان‌های ترک خورده، آسیب تروماتیک و خدمات اورژانسی دندان را به شما ارائه می‌دهد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای گرفتن وقت معاینه با ما تماس بگیرید.

 

متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app