مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آیا درمان ریشه دندان و عصب کشی با لیزر امکان پذیر است؟

آیا درمان ریشه دندان و عصب کشی با لیزر امکان پذیر است؟

 

شاید نام لیزر ریشه دندان را شنیده باشید. لیزر یکی از پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی است که می‌توان رد پای آن را دندانپزشکی نیز دید. این درمان جایگزین ابزارهای سنتی و قدیمی در دندانپزشکی شده و بدون کمترین آسیب به بافت نرم لثه، به درمان ریشه دندان و عصب کشی دندان کمک می‌کند. اما لیزر چه مزایایی نسبت به روش سنتی دارد و آیا هنگام عصب کشی با لیزر درد کمتری احساس می‌شود؟ در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

جدیدترین روش‌های درمانی ریشه دندان و عصب کشی

جای تعجب نیست که وقتی بسیاری از روش‌های دندانپزشکی نیاز به تزریق بیهوشی، بخیه و زمان بهبودی زیادی دارند، مردم از رفتن به دندانپزشک می‌ترسند. خوشبختانه، امروزه با بسیاری از روش‌ها و درمان‌های جدید، احساس درد در هنگام عصب کشی یا درمان ریشه دندان به میزان بالایی کاهش یافته تا جایی که دردی نخواهید داشت. لیزر یکی از این درمان‌های جدید برای درمان ریشه و عصب کشی دندان است. لیزر دندانپزشکی عملاً بدون درد است!

درمان کانال ریشه لیزری اساساً همان روش سنتی را دنبال می‌کند، اما استفاده از لیزر به جای مته، واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند. لیزر می‌تواند بافت آسیب‌دیده را با دقت و سرعت بسیار بیشتری بهبود بخشد و دندان به میزان قابل توجهی تمیزتر باقی بماند. همچنین اغلب خونریزی کمتری دارد و این برای افرادی که از خونریزی بی‌زار هستند به مراتب روش بهتری است. افرادی که قبلا به روش سنتی عصب کشی دندان انجام داده‌اند و یک بار هم از لیزر برای درمان ریشه دندان استفاده کرده‌اند، می‌گویند درد و ناراحتی پس از درمان به طور قابل توجهی کمتر است.

لیزر درمانی عصب کشی دندان

نحوه عملکرد لیزر برای درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان با لیزر با استفاده از پرتوهای شدید انرژی نور برای انجام اقدامات دقیق دندانی انجام می‌شود. کنترل فرآیند درمان با لیزر بسیار آسان است و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد بدون درد بافت را برش داده و محل را باز کنند، پوسیدگی دندان‌ها را از بین ببرند و بافت نرم را از لثه‌ها جدا کنند. این روش خونریزی کمتری دارد، زیرا پرتو نور پرانرژی در حین کار باعث سوزاندن شده که زمان بهبودی و نیاز به مسکن‌های بدون نسخه را به شدت کاهش می‌دهد. لیزر همچنین با استریل کردن ناحیه و به حداقل رساندن آسیب به بافت‌های اطراف از عفونت‌های باکتریایی جلوگیری می‌کند.

 

مزایای عصب کشی و درمان ریشه با لیزر

دلایل زیادی وجود دارد که چرا لیزر دندان برای سلامت دهان شما بهتر از روش‌های سنتی عمل می‌کند. یکی از این دلایل این است که درمان‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر و تقریباً همیشه بدون درد انجام شوند. این بدان معناست که شما در زمان کوتاه‌تری بهبود یافته و عوارض جانبی بسیار کمتری خواهید داشت.

دلایل مختلفی وجود دارد که دندانپزشک شما ممکن است درمان ریشه یا عصب کشی را پیشنهاد دهد؛ از جمله این که دندانی که دارای پوسیدگی عمیق است، دارای ترک یا بریدگی بوده که منجر به آسیب به پالپ خود دندان شده است یا ممکن است در نتیجه اقدامات مکرر دندانپزشکی آسیب دیده اما کاملاً قابل ترمیم نباشد. دلیل درمان ریشه این است که درد ناشی از آسیب پالپ را کاهش داده و به دندان فرصتی برای ترمیم قبل از نابودی کامل و از دست دادن آن، بدهید.

در عصب کشی و درمان ریشه به روش سنتی، از مته برای سوراخ کردن دندان استفاده می‌شود، سپس پالپ ملتهب یا آسیب دیده برداشته شده و ریشه داخل دندان تمیز و ضدعفونی می‌شود. در نهایت دندان با مواد مناسب پر می‌شود. اما در روش درمان ریشه با لیزر، این موارد تهاجمی از بین رفته و آسیب به بافت نرم دندان به میزان بالایی کاهش می‌یابد. در این روش بدون این که دردی احساس کنید، درمان به خوبی انجام می‌شود.

 

آیا درمان ریشه با لیزر عوارض و ضرر دارد؟

یکی از مواردی که در مورد عصب کشی دندان با لیزر متوجه خواهید شد این است که عوارض جانبی آن، بسیار کمتر از روش درمان سنتی است. این امر در کنار سهولت کار، آن را به یک انتخاب هوشمندانه تبدیل می‌کند.

عمل‌های دندانپزشکی با لیزر بسیار متفاوت است. امروزه، تقریباً تمام اقدامات دندانپزشکی سنتی با لیزر درمانی انجام شده که بسیار سریعتر و کارآمدتر است. با این حال که عوارض جانبی کمتری برای لیزر ریشه دندان وجود دارد، اما هنوز هم این دو نگرانی رایج است:

1- لیزرهای سخت گاهی اوقات می‌توانند به پالپ دندان آسیب بزنند.

این نگرانی قطعاً مشروع است. هیچ کس دوست ندارد چنین اتفاقی را ببیند. این اتفاق می‌تواند پرهزینه و دردناک باشد. به طور طبیعی، این اتفاق زمانی می‌افتد که یک دندان شکسته یا کنده شود. اغلب باعث درد زیاد می‌شود و بعداً دندان نیاز به ترمیم دارد. لیزر در دندانپزشکی در واقع می‌تواند رشد بافت را تحریک کند. آسیب به پالپ دندان در هنگام لیزر ریشه دندان، قابل پیشگیری و بسیار نادر است. با وجود یک متخصص حرفه‌اب که درمان شما را انجام می‌دهد، دیگر لازم نیست نگران وقوع این اتفاق باشید.

2- خطر آسیب به لثه وجود دارد.

دومین نگرانی رایج در درمان ریشه با لیزر آسیب لثه است. آسیب لثه چیزی است که می‌تواند در همه اشکال دندانپزشکی و نه فقط در دندانپزشکی با لیزر رخ دهد. در اصل این مورد، زمانی اتفاق می‌افتد که بافت لثه شما در اثر استفاده نادرست از یک ابزار یا هدایت اشتباه لیزرهای دندان آسیب می‌بیند.

به همان دلیلی که لیزر دندانپزشکی می‌تواند منجر به آسیب پالپ (عصب) دندان شما شود، همچنین می‌تواند به آسیب لثه نیز منجر شود. لیزرها در هنگام درمان، ناحیه اطراف دندان و لثه را ضد عفونی کرده و همچنین باعث لخته شدن خون می‌شوند. در صورتی که لثه‌های شما در طول یک عمل دندانپزشکی آسیب ببینند، یک متخصص لیزر دندان‌پزشک می‌تواند کمک زیادی به شما کند!

بیشتر بخوانید؛ درمان مجدد ریشه دندان

 

روش جدید لیزر برای درمان ریشه دندان 

آیا عصب کشی دندان با روش لیزر درد دارد؟

اگر از فکر رفتن چاقو و مته دندانپزشکی در دهانتان ترس دارید، درمان ریشه با لیزر کمک ویژه‌ای به شما می‌کند. این فناوری نور با انرژی بالا نسبت به روش‌های سنتی بسیار کم تهاجمی است. درمان با لیزر، استفاده از مته و چاقوی جراحی را در بسیاری از عمل‌های دندانپزشکی حذف می‌کند که نیاز به بیهوشی را نیز کاهش می‌دهد. حتی بیوپسی و پر کردن حفره بدون درد با لیزر دندانپزشکی انجام می‌شود!

تمام روش‌ها برای محافظت از بافت‌های اطراف دندان با دقتی بالا انجام می‌شوند و بعد از آن هیچ بخیه‌ای برای مراقبت وجود ندارد. به عنوان یک امتیاز اضافی، لیزرها در حین حرکت استریل می‌شوند که خطر عفونت‌های باکتریایی دردناک را کاهش می‌دهد.

 

لیزر دندانپزشکی چگونه درد را کاهش می‌دهد؟

هنگامی که یک دندانپزشک از روش سنتی به درمان لیزری روی می‌آورد، عمل‌های تهاجمی را به میزان بالایی کاهش می‌دهد. لیزر جایگزین دریل‌ها و چاقوی جراحی است که معمولاً در بسیاری از روش‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، از بین بردن مته‌ها و چاقوی جراحی به معنای حذف مقدار بیهوشی مورد نیاز است.

استفاده از لیزر به این معنی است که این روش فقط بر روی محل دقیقی که باید روی آن کار شود متمرکز شده و آسیب یا درد ایجاد شده به ناحیه اطراف نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، پس از آن نیازی به بخیه نخواهید داشت. در عصب کشی دندان با لیزر، امکان عفونت بسیار کم است و لیزر به طور چشمگیری خطر عفونت و در نتیجه درد ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.

 

چه اقدامات دیگری با لیزر انجام می‌شود؟

امروزه از لیزر در بسیاری از روش‌های درمانی دندانپزشکی استفاده می‌شود. این تا حدی به دلیل توانایی آنها در کاهش درد است که ممکن است با رویکردهای سنتی تجربه شود. در اینجا به برخی از روش‌های دندانپزشکی که در حال حاضر با لیزر انجام می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • درمان ریشه دندان: در طول عصب کشی از لیزر برای کاهش پوسیدگی از داخل دندان و به حداقل رساندن مینای اطراف آن استفاده می‌شود تا آن را برای پر کردن آماده کند.
  • درمان بیماری لثه: هنگامی‌که لثه‌ها به شدت در اثر بیماری لثه آسیب دیده اند، می‌توان از لیزر برای برش بافت‌های بیمار و تغییر شکل لثه‌ها استفاده کرد.
  • بیوپسی: زمانی که نیاز به بیوپسی باشد، می‌توان از لیزر برای برداشتن ایمن و دقیق یک قطعه کوچک از بافت استفاده کرد تا بتوان آن را از نظر سرطان یا بیماری بررسی کرد.
  • سفید کردن دندان: لیزرها اغلب در طول سفید کردن دندان برای فعال کردن محلول سفید کننده روی سطح دندان استفاده می‌شوند.

 

جمع بندی

همانطور که در طول این مقاله اشاره کردیم، لیزر روشی کم تهاجمی و بدون درد برای درمان ریشه و عصب کشی دندان است. اگر از درمان‌های سنتی دندانپزشکی می‌ترسید، این روش برای شما بسیار مناسب است. اصلاً هیچ چیز عجیب و ترسناکی در مورد لیزر درمانی وجود ندارد. در واقع، استفاده از لیزر در دندانپزشکی، درمان‌ها را سریع‌تر، مؤثرتر و بسیار کمتر ناراحت‌کننده می‌کند.

درمان ریشه با لیزر یکی از موفق‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است که روبه روز در حال پیشرفت می‌باشد. احتمالاً در آینده نیز روش‌های بهتری جایگزین درمان‌های سنتی فعلی دندانپزشکی خواهد شد. دندانپزشکی بدون درد با درمان‌های انقلابی لیزری دندان ارائه می‌شود. تیم ما در مطب دکتر صفورا امامی، بسیاری از درمان‌های بدون درد و کم تهاجمی را به شما ارائه می‌دهد. ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما در این زمینه هستیم و بسیاری از نگرانی‌های شما را برطرف می‌کنیم. در صورت داشتن هر گونه سوال با ما تماس گرفته یا آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.

 

 دکتر متخصص عصب کشی

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app