آیا عفونت سینوس و التهاب آنها باعث دندان درد می‌شود؟

عفونت سینوسی یا التهاب سینوس (معروف به سینوزیت) می‌تواند منجر به دندان درد شود. سینوزیت زمانی رخ می‌دهد که بافت پوششی سینوس‌ها ملتهب و متورم می‌شود. دندان درد یکی از علائم شایع سینوزیت است. این می‌تواند ناشی از فشار سینوسی و تخلیه عفونت‌های سینوسی باشد. التهاب دندان معمولاً در دندان‌های عقب بالا که به سینوس‌ها نزدیک هستند، احساس می‌شود.

اگر عفونت دندان دارید، ابتدا برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه دندان دلایل احتمالی عفونت را بررسی کرده و درمان درست را آغاز می‌کند. دکتر صفورا امامی، جراح و متخصص درمان ریشه دندان می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

بهترین دکتر عصب کشی دندان

سینوس چیست و در کجای صورت قرار دارد؟

سینوزیت که معمولاً عفونت سینوسی نامیده می‌شود، التهاب ناراحت کننده سینوس‌های پارانازال، حفره‌های هوایی واقع در صورت است. تورم سینوس‌های فک بالا معمولاً عامل ایجاد دندان دردهای سینوسی است، زیرا این دردها در ناحیه گونه و بینی درست بالای دندان‌های بالایی رخ می‌دهد.

سینوس‌ها چهار جفت فضای پر از هوا هستند که در استخوان‌های صورت نزدیک چشم‌ها، پیشانی و پشت استخوان‌های گونه قرار دارند. آنها هوا را در حفره بینی گرم، مرطوب و فیلتر می‌کنند. سینوس‌ها همچنین مخاط تولید می‌کنند که به داخل حفره بینی تخلیه می‌شود و بینی را تمیز می‌کند. هنگامی‌که این مناطق پر از هوا توسط مایع مسدود شود، عفونت رخ می‌دهد.

گرفتگی و فشار همراه با عفونت سینوسی می‌تواند باعث ناراحتی یا درد در دندان‌های بالایی شود. این به این دلیل است که ریشه‌های دندان‌های بالایی و استخوان فک نزدیک سینوس‌ها هستند. گاهی اوقات، این همان چیزی است که به عنوان درد یا التهاب دندان شناخته می‌شود، این ناراحتی ممکن است به دندان‌های پایینی نیز سرایت کند.

بزرگترین سینوس‌ها بالای دندان‌های عقبی فک بالا قرار دارند. ریشه‌های دندان‌های بالایی بسیار نزدیک به سینوس بوده و حتی ممکن است تا حفره سینوسی کشیده شوند. به طور مشابه، آسیب یا عفونت در دندان ممکن است منجر به سینوزیت مداوم (مزمن) شود.

دو نوع اصلی سینوزیت وجود دارد:

• سینوزیت حاد: این نوع سینوزیت، تورم کوتاه مدت مجاری بینی است که بسیاری آن را به عنوان یک عارضه جانبی سرماخوردگی نیز تجربه می‌کنند.
  • سینوزیت مزمن: این نوع، التهاب طولانی مدت سینوس است که به مدت 12 هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

چه عواملی باعث سینوزیت می‌شود؟

سینوزیت می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد که بافت حساس سینوس‌ها را ملتهب می‌کند، از جمله:

• عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی
  • عفونت‌های تنفسی
  • آلرژی
  • ناهنجاری‌های ساختاری و رشد، مانند انحراف تیغه بینی یا پولیپ بینی
  • آلاینده‌هایی مانند دود سیگار
  • عفونت دندان

علائم عفونت سینوس

علائم و نشانه‌های داشتن سینوزیت

اغلب سینوزیت به عنوان یک سرماخوردگی ویروسی معمولی شروع شده و به یک عفونت باکتریایی تبدیل می‌شود. بسیاری از عوامل از جمله آلرژی، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی و تغییرات دما یا فشار هوا، محرک‌های شیمیایی، آسم و ایمنی پایین خطر ابتلا به سینوزیت را افزایش می‌دهند.

اغلب، علائم عفونت سینوسی شبیه علائم سرماخوردگی و آلرژی بینی است. ممکن است احتقان سر، آبریزش یا گرفتگی بینی یا سرفه داشته باشید. التهاب و تورم می‌تواند باعث انسداد و فشار سینوس و در نهایت منجر به درد صورت شود. عفونت سینوسی با مجموعه‌ای از علائم تحریک کننده همراه است. اگر هر یک از موارد زیر را دارید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال درمان باشید:

• حساسیت یا درد در استخوان‌های گونه، بینی، پیشانی و سایر قسمت‌های صورت
  • تغییر رنگ مخاط
  • آبریزش بینی که می‌تواند منجر به تحریک گلو و صدای خشن شود.
  • احتقان که تنفس را سخت می‌کند.
  • تغییر در بویایی و چشایی

بسیاری از علائم دندان درد معمولی نیز مشابه علائم دندان درد سینوسی است. با این حال، درد دندان سینوسی در درجه اول در دندان‌های آسیاب بالایی احساس می‌شود و به جای یک دندان، چندین دندان را درگیر می‌کند. اگر در دندان‌هایی بالایی احساس درد دارید و با برخی از علائم ذکر شده در زیر همراه است، به احتمال زیاد دندان درد شما به دلیل عفونت سینوسی است. همچنین ممکن کمی احساس تب داشته باشید.

درد ناشی از دندان درد سینوسی با انواع خاصی از حرکات تشدید می‌شود به عنوان مثال، پریدن یا خم شدن ممکن است درد را بدتر کند. این به این دلیل است که فشار سینوسی با حرکت شما تغییر کرده و بیشتر در دندان‌ها احساس می‌شود. درد ممکن است در هنگام نشستن یا دراز کشیدن کاهش یابد.

علائم عفونت سینوسی ناشی از عفونت دندان عبارتند از:

• فشار یا حساسیت در اطراف بینی، چشم‌ها یا پیشانی
  • مخاط غلیظ و بی رنگ
  • آبریزش با طعم بد
  • پری گوش یا درد گوش
  • از دست دادن بویایی و چشایی
  • گلو درد
  • صدای خشن

نقش دندان در التهاب سینوس

همانطور که اشاره کردیم، وضعیت دهان و دندان می‌تواند بر وضعیت سینوس‌ها تأثیر بگذارد (و بالعکس). اما چگونه دندان‌ها می‌توانند باعث درد سینوسی شوند؟

سینوس‌های ماگزیلاری از طریق فرآیند آلوئولی به ریشه‌های بالایی دندان‌ها متصل می‌شوند. هنگامی که ریشه دندان عفونی شود، احتمال زیادی وجود دارد که عفونت از طریق فرآیند آلوئولی به نزدیکترین سینوس‌ها گسترش یابد. عفونت دندان اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

درمان دندان درد سینوسی

گزینه‌های درمانی زیادی برای عفونت دندان سینوسی وجود دارد. مهم است که علائم را در اسرع وقت درمان کنید. علاوه بر مراجعه به پزشک، می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید. اگر علائم شما در عرض 10 روز کاهش پیدا نکرد، نیاز است که حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

مایعات زیاد بنوشید.

نوشیدن آب و مایعات زیاد برای از بین بردن احتقان سینوسی بسیار مفید است. مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید و مایعات زیادی دریافت می‌کنید. این کار به رقیق شدن مخاط و کاهش فشار و انسداد در سینوس‌های شما کمک می‌کند. مایعات داغ مانند سوپ و چای نیز انتخاب مناسبی هستند.

بخار

تنفس در هوای گرم و مرطوب می‌تواند به باز شدن مجاری بینی و کاهش فشار سینوسی کمک کند. مقداری آب جوش را در یک کاسه بزرگ بریزید. صورت خود را بالای آب قرار دهید، سر خود را با حوله پوشانده و برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید. همچنین می‌توانید دو بار در روز دوش بخار آب گرم بگیرید. در زمان خواب نیز از یک دستگاه بخور در اتاق استفاده کنید.

شستشو مداوم و استفاده از کمپرس گرم

شستشوی سینوس‌ها با محلول نمک می‌تواند به مرطوب شدن سینوس‌ها کمک کرده و در عین حال مواد حساسیت‌زا و ترشحات را از بین ببرد. برای تمیز کردن سینوس‌های خود از اسپری بینی یا محلول‌های نمکی استفاده کنید. در ضمن می‌توانید برای کاهش درد، هر روز چند بار کمپرس گرم را روی صورت خود قرار دهید.

اسپری‌های ضد احتقان بینی را محدود کنید.

هرچند که اسپری‌های ضد احتقان بینی می‌توانند گزینه خوبی برای درمان احتقان سینوس کوتاه مدت باشند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد.

درمان پزشکی سینوزیت

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نباشند، می‌توانید از یک ضد احتقان، اسپری بینی استروئیدی یا داروی رقیق کننده مخاط کمک بگیرید. داروهای تسکین دهنده آلرژی نیز گاهی توسط پزشک توصیه می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها برای سینوزیت فقط در صورتی باید استفاده شوند که سایر روش‌های درمانی بی اثر بوده و مشکوک به عفونت باکتریایی باشد.

عفونت سینوس و دندان درد

تشخیص سینوزیت با علت دندان عفونی

سینوزیت با علت دندان عفونی یا سینوزیت حاد ماگزیلاری شامل علائم زیر است که توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند:

• احساس سنگینی در صورت
  • درد شدید در قسمت بالای گونه
  • شدت یافتن درد با خم شدن صورت به سمت پایین
  • افزایش درد در صبح و عصر
  • خروج چرک با بوی بد از بینی
  • احساس درد با لمس گونه‌ها
  • تورم گونه

برای تشخیص قطعی این مشکل علاوه بر بررسی علائم ذکر شده، رادیوگرافی Water’s view توسط دندانپزشک تجویز شده و تشخیص نهایی پس از بررسی جواب رادیوگرافی داده می‌شود.

با داروهای اصلی درمان سینوزیت آشنا شوید

داروهای تجویز شده برای درمان بستگی به علت دارد. اگر باکتری عامل عفونت و علائم شدید باشد یا درد بیش از یک هفته طول بکشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک‌ها برای سینوزیت مزمن یا عفونت سینوسی ناشی از ویروس قابل استفاده نیستند. همچنین ممکن است پزشک برای کاهش درد و فشار، استروئید تجویز کند. اینها می‌توانند به باکتری یا ویروسی بودن عفونت کمک کرده و همچنین ممکن است به درمان عفونت‌های مزمن سینوسی کمک کنند.

اگر این درمان‌ها مؤثر نباشند، پزشک ممکن است از جراحی برای درمان سینوزیت شدید استفاده کند. جراح استخوان را حرکت داده تا سینوس‌ها را باز کند یا مشکلات استخوان‌های اطراف سینوس‌ها را برطرف نماید. اکثر جراحی‌های سینوزیت مزمن، روش‌های سرپایی هستند، به این معنی که فرد می‌تواند در همان روز جراحی به خانه برگردد.

اپیزودهای مکرر سینوزیت همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال نقص ایمنی باشد. فردی که به طور مکرر دچار سینوزیت و التهاب دندان می‌شود، باید از پزشک بخواهد که سطح ایمونوگلوبولین در خون را بررسی کند.

جمع بندی

دندان درد می‌تواند نشانه عفونت حاد سینوسی باشد. با این حال، عفونت دندان می‌تواند به عفونت سینوسی نیز تبدیل شود. به همین دلیل، به هیچ عنوان نباید علائم را نادیده گرفته و در صورت تداوم درد بیش از چند روز یا بدتر شدن آن بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. عفونت‌های سینوسی اغلب در عرض یک یا دو هفته خود به خود برطرف می‌شوند. اگر پس از دو هفته مشکل رفع نشد، عفونت ممکن است باکتریایی شده که برای کاهش درد باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

اگرچه نادر است، اما گاهی نیز پیش می‌آید که عفونت سینوس، قارچی شده و می‌تواند شدید و درمان آن سخت باشد. با مراقبت‌های پزشکی مناسب، اکثر افراد مبتلا به سینوزیت به خوبی بهبود می‌یابند. با این حال، اگر عفونت بعد از سه ماه بهبود نیافت، پزشک ممکن است شما را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد تا علت اصلی سینوزیت مزمن شناسایی شود. دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی دندان و جراحی ریشه دندان، با معاینه کامل و صحیح دندان‌های شما، عفونت دندان ناشی از سینوس را تشخیص داده و درمان را آغاز می‌کند.

متخصص درمان ریشه دندان