دلیل فاصله بین دندان ها چیست؟

فاصله بین دندان‌ها یکی از مشکلاتی است که علاوه بر اختلال در زیبایی، باعث مشکلاتی از جمله عفونت لثه نیز خواهد شد. اما علت این مشکل چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟! دیاستما (Diastema) به شکاف یا فضای باز بین دندان‌ها اشاره دارد. این شکاف‌ها می‌توانند در هر نقطه از دهان ایجاد شوند؛ اما اکثر اوقات بین دو دندان جلویی در فک بالا قابل مشاهده است. این بیماری هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کودکان، ممکن است فاصله بین دندان‌ها به محض رویش و رشد دندان‌های دائمی آن‌ها از بین برود.

در بزرگسالان، فاصله بین برخی از دندان‌ها کوچک و به سختی قابل مشاهده است، در حالی که برخی از دندان‌ها ممکن است بسیار از هم فاصله داشته و فاصله بین آن‌ها به راحتی قابل مشاهده باشد. اگر فاصله بین دندان‌های خود را دوست ندارید و با آن مشکل دارید، می‌توانید با کمک روش‌ها و درمان‌هایی که در ادامه این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه شرح داده‌ایم، از این فاصله‌ها خلاص شده و به یک لبخند و ظاهر فوق‌العاده دست یابید.

علت ایجاد فاصله بین دندان ها چیست؟

علت فاصله بین دندان های شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دندانپزشک بتواند علت واقعی ایجاد شکاف را تشخیص دهد، می‌تواند درمان فاصله بین دندان ها را آغاز نماید. دلایل مختلفی برای ایجاد شکاف بین دندان ها وجود دارد. بسیاری از این دلایل ساده و برخی پیچیده هستند، به عنوان مثال گاهی فشار زبان می‌تواند باعث ایجاد شکاف در دندان‌های جلویی شما شود. برخی از این دلایل به صورت زیر دسته‌بندی شده‌اند:

ژنتیک

به طور کلی دیاستما یا فاصله بین دندان ها در برخی افراد به دو عامل اصلی بستگی دارد:

• اندازه دندان‌ها
  • اندازه استخوان فک

وقتی دندان‌های فرد کوچکتر از حد معمول است، قطعاً بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود. اندازه دندان‌ها و استخوان فک شما توسط عواملی مانند ژنتیک تعیین می‌شود. بنابراین، دیاستما می‌تواند یک بیماری ژنتیکی و خانوادگی باشد. در برخی موارد نیز رشد بیش از حد بافت لثه در جلوی فک می‌تواند باعث ایجاد فاصله زیاد بین دندان‌ها شود. وقتی این بافت به حالت عادی برگردد، فضای بین دندان‌ها خالی می‌شود.

علت فاصله بین دندان

عادات‌های نادرست

برخی عادات بد ممکن است باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شوند. کودکانی که انگشت شست خود را می‌مکند از جمله این موارد هستند. طبیعت مکیدن به گونه‌ای است که به دندان‌های جلویی فشار وارد می‌کند. در نهایت، دندان‌ها به جلو حرکت کرده و فاصله قابل توجهی بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، دیاستما می‌تواند ناشی از رفلکس‌های بلع اشتباه باشد. به طور معمول، هنگام بلع غذا، زبان نباید به دندان‌ها فشار بیاورد. اما در برخی افراد، این عادت اغلب به اشتباه رخ داده که باعث ایجاد شکاف و فاصله بین دندان‌های جلویی خواهد شد. این عادت بد ممکن است مانند واکنش بلع به نظر برسد، اما برای دندان‌ها مضر بوده و حتی می‌تواند باعث بسته شدن دندان شود.

بیماری‌های لثه

دیاستما همچنین می‌تواند ناشی از پریودنتیت و بیماری لثه باشد. در این بیماری لثه ملتهب و عفونی می‌شود. اگر پریودنتیت درمان نشود، می‌تواند به بافت دندان و همچنین لثه آسیب برساند.

پریودنتیت می‌تواند باعث شل شدن، افتادن و در نهایت ایجاد فاصله بین دندان ها شود. علائم بیماری لثه شامل قرمز شدن و متورم شدن لثه‌ها، شل شدن دندان ها، خونریزی و عقب رفتن لثه‌ها است.

بیشتر بخوانید؛ علت خونریزی لثه

روش‌های درمان فاصله بین دندان‌ها

بسته به نوع و علت اصلی فاصله بین دندان ها، درمان این مشکل ممکن است ضروری بوده یا اصلاً نیازی به درمان نباشد. در بسیاری از افراد، دیاستما فقط یک مشکل زیبایی است و نشان‌دهنده مشکل خاصی مانند عفونت لثه نیست.

اگر بین دندان‌های خود فاصله‌ای بیش از حد معمول دارید، چندین روش درمانی در دسترس است. شما باید ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام درمان برای شما بهترین انتخاب است. دندانپزشک پس از معاینه، توصیه می‌کند که کدام گزینه به شما بهترین نتایج را می‌دهد. دکتر صفورا امامی، جراح ریشه دندان و عصب کشی می‌تواند با بررسی دندان‌های شما درمان اصولی را تجویز نماید. در ادامه به برخی از این روش‌های درمانی اشاره کرده‌ایم:

درمان فاصله بین دندان جلو

پیوند دندان

پیوند دندان، راه حلی سریع و آسان برای درمان فاصله بین دندان ها است. در این روش، در جایی که شکاف وجود دارد، رزین روی دندان‌ها اعمال می‌شود. رزین با استفاده از نور تنظیم و سخت شده و مانند یک دندان طبیعی به نظر می‌رسد. این رزین فاصله بین دندان ها را بسته تا لبخند شما یکدست و طبیعی به نظر برسد. در صورت لزوم می‌توانید رزین را از دهان خود خارج کنید.

مزیت اصلی باندینگ یا پیوند دندان این است که معمولاً می‌توان آن را در یک مراجعه سریع به دندانپزشک انجام داد. با این حال، رزین می‌تواند به مرور زمان لکه‌دار و خرد شود. مراقبت خوب از پیوند، پس از انجام آن بسیار مهم است، به طوری که دوام آن افزایش یابد.

روکش دندان

اصلاح برخی موارد شکاف دندان با استفاده از روکش دندان امکان‌پذیر است. قسمت نازکی از مینای دندان از جلوی دندان خارج شده و با روکش پرسلن جایگزین می‌شود. روکش می‌تواند به پر کردن فاصله بین یک دندان و دندان دیگر کمک کند. روکش‌ها محکم و ماندگار هستند. با این حال، برخلاف رزین‌های باندینگ، آن‌ها دائمی هستند.

هنگامی که روکش‌ها را روی دندان‌های خود نصب می‌کنید، آن‌ها برای همیشه ثابت شده و محافظتی را که از روی مینای دندان برداشته شده است، ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که باید از انتخاب درمان مناسب برای بستن فاصله بین دندان ها مطمئن باشید.

درمان ارتودنسی دندان‌ها

بسته به شدت مشکل، دندانپزشک ممکن است درمان ارتودنسی را برای درمان فاصله بین دندان ها پیشنهاد دهد. این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که بستن یک فاصله بزرگ بین دندان‌ها، به احتمال زیاد باعث ایجاد شکاف‌های دیگر در دهان شما شود. در این مواقع، بریس‌ها می‌توانند به گونه‌ای نصب شوند که همه دندان‌ها را به شیوه صحیح تراز نمایند. این بدان معنا نیست که حتماً از بریس‌های فلزی روی دندان‌های خود استفاده نمایید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند، از جمله:

• بریس‌های مخفی
  • بریس‌های نامرئی
  • بریس‌های شفاف

شما می‌توانید هر کدام از این گزینه‌ها را با کمی هزینه اضافی انتخاب نمایید. بدیهی است که درمان ارتودنسی بیشتر از باندینگ دندان یا نصب روکش به طول می‌انجامد. با این حال، این روش، معمولاً موثرترین راه برای حل مشکلات شدید فاصله بین دندانی است و در طولانی مدت کمک کرده تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، زیرا دندان‌های صاف و بدون شکاف خواهید داشت.

اگر نمی‌خواهید از بریس‌های ارتودنسی استفاده کنید، می‌توانید در مورد سایر گزینه‌های درمانی برای بستن فاصله بین دندان ها با متخصص و جراح ریشه دندان، دکتر صفورا امامی مشورت نمایید.

ارتودنسی دندان

نکات مهم برای درمان فاصله بین دندان ها

• اگر یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از بریج دندان برای بستن فاصله بین دندان های خود استفاده کنید.
  • اگر بافت لثه‌های فوقانی و جلویی شما بیش از حد رشد کرده و باعث ایجاد فاصله بین دندان‌های جلویی شما شده است، دندانپزشک با برداشتن بافت اضافی به ترمیم دیاستول کمک می‌کند. ممکن است برای بستن شکاف‌های بزرگ‌تر به بریس نیاز داشته باشید.
  • اگر دندانپزشک تشخیص دهد که علت اصلی فاصله بین دندان ها یا شل شدن آن‌ها عفونت لثه است، قبل از بستن فاصله، باید عفونت لثه را درمان کنید.

درمان بیماری‌های لثه متفاوت است؛ این روش درمانی، احتمالاً شامل برداشتن پلاک و جرم در فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها باشد. بیماری جدی لثه یا پریودنتیت ممکن است برای درمان نیاز به جراحی لثه داشته باشد. جراحی همچنین می‌تواند به بازسازی بافت لثه یا استخوان آسیب دیده فک کمک کند. برای دستیابی به بهترین روش درمانی، حتماً با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

مشخصات دندان‌های منظم چیست؟

دندان‌های زیبا و منظم، منظره زیبایی داشته و همیشه لبخندی زیبا بر لب خواهید داشت. این دندان‌ها به راحتی تمیز شده و مواد غذایی و باکتری‌ها را به دام نمی‌اندازند، زیرا فضاهای کوچکی در بین آن‌ها وجود دارد. برخی از مشخصات دندان‌های منظم به صورت زیر است:

• دندان‌های منظم خط وسط یا میدلاین منظمی دارند.
  • هیچ‌کدام از دندان‌ها در موقعیتی غیرعادی قرار نگرفته و در جای اصلی خود قرار دارند.
  • دندان‌های منظم دارای فاصله‌ای اصولی هستند و دندان‌های دارای فاصله در دسته دندان‌های منظم قرار نمی‌گیرند.
  • این دندان‌ها شلوغی، بی‌نظمی یا کجی ندارد.
  • موقعیت فیکن دندان‌ها کاملا طبیعی و نرمال است.
  • در دندان‌های منظم، پوسیدگی، شکستگی یا لب‌پریدگی به چشم نمی‌خورد.

اگر دندان‌های شما به درستی تراز نشده و منظم نیستند، روش‌های زیبایی دندان، می‌تواند لبخند شما را زیبا کند. شما همچنین می‌توانید درباره جراحی زیبایی لثه بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

هزینه بستن فاصله بین دندان ها

قیمت درمان و هزینه بستن فاصله بین دندان ها متفاوت است. این هزینه به انتخاب روش درمانی، تکنیک استفاده شده و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. به عنوان مثال در درمان فاصله بین دندان ها با ارتودنسی، کیفیت، نوع بریس‌ها، مواد استفاده شده و... در هزینه‌ها تاثیرگذار است. شما با یک بار مراجعه و معاینه و سپس انتخاب روش درمانی مناسب، از هزینه احتمالی درمان خود آگاه خواهید شد.

آیا مراجعه به پزشک برای از بین بردن فاصله بین دندان ها ضروری است؟

اگر بین دندان‌های خود فاصله دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل را مورد بحث و بررسی قرار دهد. هرگونه مشکل اساسی باید شناسایی و با آن برخورد شود. اگر دلایل مضری مانند عفونت لثه وجود ندارد، می‌توانید دندان‌های خود را همانطور که هستند، بگذارید. برخی از افراد از فاصله بین دندان های خود خوشحال هستند، زیرا احساس می‌کنند شکاف‌ها به ظاهر آنها فردیت می‌بخشد.

با این حال، اگر تمایل دارید این شکاف را درمان نمایید، بهتر است به دندانپزشک و متخصص در این زمینه مراجعه کنید. بسته به شدت مشکل و این که کدام گزینه درمانی بهترین راه حل است، درمان فاصله بین دندان های شما آغاز می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره کردیم، فاصله بین دندان‌ها یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که باعث از بین رفتن زیبایی لبخند می‌شود. اکنون که با دلایل فاصله بین دندان ها یا دیاستما و روش‌های درمان آن آشنا شدید، آیا آماده انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامت دهان و افزایش زیبایی لبخند خود هستید؟ اگر تمایل دارید با یک دندانپزشک در این زمینه مشورت نمایید، همین حالا با ما تماس بگیرید؛ دکتر صفورا امامی متخصص عصب کشی دندان، از بهترین مواد و روش‌های نوین، برای درمان فاصله بین دندان ها بهره گرفته تا لبخند رضایت را برای شما به ارمغان بیاورد.

متخصص عصب کشی دندان