مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

راه‌های درمان خانگی دندان درد

راه‌های درمان خانگی دندان درد

یک از تجربه‌های دردناکی که برای بیشتر ما در طول زندگی رخ داده، دندان درد است. زمانی که درد دندان شما را آزار می‌دهد، روش‌های مختلفی برای کاهش این درد وجود دارد. اما فراموش نکنید که مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای از بین بردن این درد، مراجعه به دندانپزشک و رفع مشکل دندان است. اما به هر جهت تا زمانی که خودتان را به مطب دندانپزشکی می‌رسانید، با استفاده از روش‌های خانگی می‌توان درد دندان را تا حدودی تسکین داد.

در این نوشتار از خانم دکتر صفورا امامی متخصص و جراح درمان ریشه دندان قصد داریم، روش‌های خانگی درمان دندان درد و درمان خانگی درد دندان را با هم مرور کنیم. در ادامه همراه ما بمانید

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


چه عاملی باعث دندان درد می‌شود؟

در حالت کلی این اتفاق زمانی می‌افتد که قسمت مرکزی و حساس دندان (مغز دندان) دچار التهاب می‌شود. این التهاب در درازمدت باعث می‌شود که با عفونت دندان و پوسیدگی آن مواجه شوید. البته علاوه بر التهاب مغز دندان، عواملی مانند فرسودگی مینای دندان، مفشار سینوس‌ها، سکته قلبی، آنژین قلبی یا درد قفسه سینه و دندان قروچه نیز سبب درد دندان می‌شوند.

هر کدام از مواردی که ذکر شد می‌توانند در دندان‌های شما ایجاد درد کنند و برای از بین بردن درد باید به سراغ دلیل اصلی دندان درد بروید. اما آنچه که بیشتر می‌تواند درد دندان را تشدید کند، رها کردن دندان‌ها به حال خود است.

 

درمان درد دندان

 

به طور مثال زمانی که در دندان خود احساس درد می‌کنید، در ابتدا و به سادگی، با پر کردن دندان این مشکل برطرف می‌شود. اما رها کردن دندان در این شرایط و اصرار به روش‌های خانگی درمان دندان درد می‌تواند باعث بروز عفونت در دندان شود. در این شرایط به احتمال زیاد باید جراحی دندان صورت گیرد تا مشکل برطرف شود و هزینه بیشتری روی دوش شما خواهد گذاشت.

به همین دلیل بهترین راهکار هنگام بروز درد دندان مراجعه سریع به دندانپزشک و رفع مشکل است. البته تا زمان رسیدن به مطب می‌توان برخی روش‌های خانگی را برای تسکین درد دندان انجام داد؛ اما فراموش نکنید که این روش‌ها همگی جنبه تسکین درد دارند و نمی‌توانند درمان قطعی درد دندان باشند. در ادامه به چند مورد از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

آیا 12 روش برای درمان دندان درد در شب را می‌دانید؟ کلیک کنید


 

روش‌های خانگی درمان دندان درد

  • کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ به این صورت است که مقداری یخ را در یک کیسه تمیز بریزید و روی آن را با دستمال تمیزی بپوشانید. سپس این کیسه را روی قسمت خارجی دندان قرار دهید تا سرمای یخ درد دندان را تسکین دهد.

فراموش نکنید که نباید کمپرس یخ به صورت مستقیم روی دندان قرار بگیرد؛ زیرا درد دندان را تشدید می‌کند. علاوه بر آن این روش در همه افراد موثر نیست. به طور مثال اگر درد دندان شما ناشی از التهاب مغز دندان باشد، گرما درد را تسکین می‌دهد. در این صورت بهتر است یک حوله گرم روی صورتتان قرار دهید تا درد کاهش پیدا کند.

 

روش‌ خانگی درمان درد دندان

 

  • استفاده از انواع مسکن‌ها

استفاده از داروهای ضد التهاب مانند آسپرین، ایبوبروفن و استامینوفن می‌توانند درد دندان را تا حدود زیادی کاهش دهند. فراموش نکنید که در مصرف انواع مسکن‌ها، زیاده روی نکنید و طبق دستور پزشک و یا درج شده روی دارو مصرف کنید. اما زمانی که شدت درد دندان باعث گوش درد و یا گلودرد شود، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و نگذارید زمان زیادی از این نوع فشار و درد سپری شود.

 

درمان درد دندان

 

  • بی‌حس کردن دندان

برای بی‌حس کردن دندان برای چند ساعت و تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشک، می‌توان از ژل‌های بی‌حسی دندان استفاده کرد. این ژل‌ها را به طور مستقیم روی دندان خود بمالید تا درد را کاهش دهد. البته بهتر است ژل با بزاق دهان تماس زیادی نداشته باشد؛ زیرا سبب کاهش تاثیر ژل شده و زبان و گلو نیز دچار بی‌حسی موضعی می‌شوند.

 

  • شستن دهان

گاهی اوقات لابه‌لای دندانی که دچار التهاب و یا پوشیدگی شده، تکه‌های غذا باقی می‌ماند و درد دندان را تشدید می‌کند. در این شرایط سریع‌ترین کار برای کاهش درد، تمیز کردن دندان و خارج کردن تکه‌های غذا از لای دندان است.

برای این کار می‌توانید از نخ دندان استفاده کنید. همچنین شستشوی دهان با محلول دهان شویه فرایند تمیز کردن دهان را سرعت می‌دهد. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام دهید تا درد تا حدودی کاهش پیدا کند.

 

درمان خانگی درد دندان

 

  • درمان سنتی با میخک

گیاه میخک تاثیر بسیار خوبی در بی‌حس کردن اعصاب دارد. امروزه از این گیاه داروی اوژنول ساخته می‌شود که یک بی‌حس کننده قوی و طبیعی است. برای استفاده از میخک می‌توانید روغن آن را روی پنبه بریزید و روی دندان قرار دهید. همچنین قرار دادن یک عدد میخک روی دندان باعث کاهش درد آن می‌شود.

تاثیر میخک در بی‌حس کردن و کاهش درد دندان آن‌قدر محسوس و زیاد است که زبان نیز کاملا بی‌حس می‌شود. البته فراموش نکنید که روغن میخک را نباید مستقیما روی دندان بریزید؛ زیرا درد را تشدید می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که این روش فقط باعث بی‌حس شدن دندان می‌شود و درمانی قطعی و همیشگی برای درد دندان نیست.

 

  • استفاده از فلفل قرمز و زنجبیل

تاثیر فلفل قرمز در کاهش و تسکین درد به صورت علمی ثابت شده است و در حال حاضر برخی کرم‌های تسکین دهنده درد مفاصل با ترکیب فلفل قرمز ساخته می‌شوند. همچنین زنجبیل تاثیر زیادی در کاهش تورم و التهاب دارد.

برای تسکین درد دندان با این دو ادویه خانگی، ابتدا باید زنجبیل و فلفل قرمز ره پودر کنید و به نسبت مساوی ترکیب کنید. سپس به کمک آب، خمیری یکدست از آن درست کنید. بعد از آن یک گلوله پنبه را در این ماده بغلتانید و روی دندان قرار دهید.

این روش را باید درد طول روز چند با تکرار کنید تا درد کاهش پیدا کند. اگر در دهان آفت و با زخم وجود دارد، از این روش استفاده نکنید؛ زیرا فلفل باعث سوزش زخم شده و درد  شدیدی را تجربه خواهید کرد.

درمان درد دندان

  • روغن نارگیل

در این روش باید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 15 دقیقه در دهان خود قرقره کنید. روغن نارگیل باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان می‌شود. در تسکین درد دندان موثر است. بعد از قرقره کردن روغن، نباید آن را قورت دهید؛ زیرا حاوی باکتری‌های دهان است.

 

  • استفاده از دارچین

دارچین یک ماده پر طرفدار و محبوب در بین سایر گیاهان طبیعی است. خواص ضدالتهابی دارچین از دندان‌ها و لثه در برابر عفونت و درد محافظت می‌کند؛ همچنین دارچین بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد. روش درمان خانگی درد دندان با دارچین بدین صورت است که 1 قاشق چای‌خوری پودر دارچین را با 5 قاشق چای‌خوری عسل طبیعی مخلوط کنید؛ سپس مقداری از این ماده درست شده را روی قسمتی از دندان که دچار درد و آسیب شده است، بگذارید. این روند را چندین بار تکرار کنید تا آرام آرام احساس درد شما کاسته شود.

 

  • چای سیاه یا چای نعنا

چای نعنا با طعم مطبوع و آرام بخش خود، خاصیت بی‌حس کنندگی نیز دارد. برای تسکین درد دندان با کمک چای نعنا می‌توانید مقداری نعنا را در یک فنجان آب جوش بریزید. بعد از اینکه چای دم کشید و سرد شد، مقداری از آن را در دهان بچرخانید و بعد دور بریزید. این کار تاثیر زیادی در کاهش درد دندان دارد. همچنین می‌توانید این روند را با کمک چای سیاه تکرار کنید. چای سیاه دارای ماده‌ای قابض به مان تانین است و در کاهش درد دندان و التهابات آن تاثیر دارد.

 

روش‌ های خانگی درمان درد دندان

 

  • استفاده از عصاره وانیل

عصاره وانیل نیز دارای خاصیت بی‌حس کنندگی است و به دلیل عطر خوبی که دارد اثرات آرام بخش ایجاد می‌کند. برای استفاده از این روش باید مقداری عصاره وانیل روی انگشت خود بریزید و به اطراف دندان بمالید.

همچنین می‌توانید از روغن وانیل استفاده کنید. برای این کار مقداری روغن وانیل روی پنبه بریزید و روی دندان قرار دهید تا درد را تسکین دهد. بهتر است این روش را برای کاهش درد دندان کودکان انجام ندهید. وانیل دارای موادی است که برای کودکان خطرناک است.

 

  • استفاده از سیر

همیشه از خواص بی نظیر سیر در سلامتی و دفع عفونت‌های مختلف بدن شنیدیم. این گیاه در تسکین و کاهش درد دندان هم اثرات بسیار خوبی دارد. سیر مانند یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می‌کند و باکتری‌های دندان را از بین می‌برد. به همین دلیل در دندان دردهایی که ناشی از عفونت دندان باشد، سیر می‌تواند علاوه بر کاهش درد، در رفع عفونت هم موثر باشد.

برای تسکین درد دندان به این روش باید مقداری سیر را له کنید و با نمک ترکیب کنید و بعد روی دندان قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک یا دو قطره روغن سیر استفاده کنید. فراموش نکنید که سیر در صورتی باعث کاهش درد دندان می‌شود که درد ناشی از عفونت باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده می‌توانید از روغن زیتون، آدامس جویده شده، آب اکسیژنه، جوش شیرین، پیاز خام و... برای کاهش و تسکین درد دندان استفاده کنید و موقت درد دندان خود را تسکین دهید.

 بیشتر بخوانید؛ آیا زردچوبه برای دندان درد مفید است؟

 

درمان دندان درد

 

3 نکته مهم هنگام دندان درد

  1. بسیاری از ما علاقه‌ای به حضور در مطب دندانپزشکی نداریم؛ بهتر بگوییم خیلی از ما بدلیل درد و عوارض بعد از جراحی‌های مختلف دندان از رفتن به مطب و کلینیک دندان پزشکی خودداری می‌کنیم. اما بهتر است بدانید که درمان قطعی دندان درد شما فقط توسط دندانپزشک با تجربه و متخصص صورت می‌گیرد.
  2. برای سلامتی دندان‌ها و پیشگیری از دندان درد، هر روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان راهی ساده برای بیرون کردن غذاهای اضافی از لابه لای دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. یکی از روش‌های ارزان و قابل انجام در مکان‌های مختلف، استفاده مکرر از نخ دندان است.
  3. هنگامی که دندان درد دارید، غذاها و خوراکی‌های سفت مانند سیب، مغزهای خوراکی، ته دیگ و... نخورید و اجازه ندهید فشار بیشتری به دندان شما برسد. این کار احتمال آسیب بیشتر به دندان شما را افزایش می‌دهد.

 

جمع‌بندی

در این نوشتار از خانم دکتر صفورا امامی بهترین متخصص عصب کشی در تهران، روش‌های خانگی کاهش و تسکین درد دندان تا رسیدن به مطب دندانپزشکی را با هم مرور کردیم. اما بهتر است بدانید که تمامی روش‌های ذکر شده فقط جنبه تسکینی دارند و نمی‌توانند درد دندان را به طور کامل از بین ببرند. از سوی دیگر باید درد دندان به صورت کاملا ریشه‌ای درمان شود. در غیر این صورت مشکلات و عوارض دندان به سرعت افزایش پیدا کرده و باعث بروز مشکلات حادتری در دهان و دندان می‌شود.

در این صورت علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد بر دوش شما، ممکن است روند درمان طول بکشد و حتی مجبور به جراحی دندان  و تحمل دردهای بیشتر شوید. اما به هر حال این درمان‌های خانگی، راهکاری سریع و در دسترس هستند که می‌توانند درد دندان را تا رسیدن به مطب دندانپزشک کاهش دهند. اما بعد از معاینه توسط دندانپزشک، این روش‌ها را متوقف کنید و طبق دستور پزشک پیش بروید و تجویز ایشان را انجام دهید.

 

جراح ریشه دندان

 
اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app