مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

عمر و دوام دندان پر شده چقدر است؟

عمر و دوام دندان پر شده چقدر است؟

دوام دندان پر شده، ماندگاری دندان پر کرده

یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های درمانی در دندان‌پزشکی، پر کردن دندان است که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ترمیم دندان معمولا بخش‌های پوسیده و آسیب‌دیده خارج شده و در نهایت حفره به وجود آمده با استفاده از مواد مخصوصی، پر خواهد شد. با این کار از ادامه پوسیدگی دندان به ‌صورت کامل جلوگیری می‌شود. یکی از سؤالاتی که در این زمینه معمولا برای افراد پیش می‌آید این است که عمر و ماندگاری دندان پرشده در چه حدی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی پاسخ این سؤال بپردازیم.

حتما بخوانید: مراقبت های بعد پر کردن دندان

 

ماندگاری و عمر پر کردن دندان

می‌دانیم که این روزها پر کردن دندان یکی از رایج‌ترین اقدامات دندان‌پزشکی است که معمولا انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این زمینه باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، طول عمر پر کردن دندان است. به صورت کلی نمی‌توانیم یک زمان مشخص برای طول عمر و ماندگاری پر کردن دندان ارائه دهیم؛ چراکه این حالت معمولا به عوامل مختلفی از قبیل سابقه و تجربه دندان‌پزشک، مواد قابل استفاده، تجهیزات و ... وابسته است. به طور کلی پر کردن دندان بین 5 تا 15 سال ماندگاری داشته و بعد از این زمان شما باید به سراغ اقدامات مربوط به جایگزین کردن بروید.

 

مواد قابل‌استفاده برای پر کردن دندان

همان‌طور که می‌دانیم در روند پر کردن دندان، معمولا از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در این بخش قصد داریم نمونه‌هایی از بهترین و کاربردی‌ترین گزینه‌هایی که شما می‌توانید انتخاب کنید را معرفی کنیم.

 

پر کردن دندان با نقره

پر کردن با نقره به دلیل ظاهری که دارد، این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به هیچ عنوان نمی‌توانیم قدرت و ماندگاری بالای این مواد را در پر کردن دندان نادیده بگیریم. پرکننده های آمالگام نقره معمولا بین 10 تا 15 سال ماندگاری داشته و در برابر فرسودگی مقاومت بسیار بالایی دارد. حتی قوی‌ترین گزینه‌ها هم در این زمینه مورد آسیب قرار گرفته و بعد از گذشت چند سال، نیاز به تعمیر و تعویض خواهند داشت. شما با مراقبت اصولی از این پرکننده، می‌توانید نهایت استفاده را از آن ببرید.

 

 

پر کردن با کامپوزیت سفید

یکی دیگر از پرکننده‌های کاربردی و جدید که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، کامپوزیت سفید است. این پرکننده هم مقاومت بالایی داشته و در صورت نگهداری به صورت اصولی ببین 7 تا 10 سال می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد. این پرکننده‌ها که همرنگ دندان هستند، از مخلوطی از پلاستیک و ذرات شیشه ساخته می‌شوند و معمولا سفارشی هستند؛ به همین دلیل مطابقت بسیار بالایی با مینای دندان شما دارند. مدل‌های جدید این محصولات می‌توانند تا 12 سال کارایی داشته باشند و قدرت بسیار بالایی در این زمینه دارند.

 

پر کردن با سرامیک

سرامیک هم یکی از پرکننده‌های همرنگ با دندان بوده که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد در عین داشتن جلوه زیبا و بسیار طبیعی، مقاومت بالایی دارد. در صورتی که شما نکات مراقبتی در زمان استفاده در نظر داشته باشید، می‌توانید برای 10 سال بدون بروز مشکل از این دندان پرشده استفاده کنید. سرامیک و پرسلن مانند آمالگام نقره و فلزات مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و جویدن دارد.

 

پر کردن دندان با طلا

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، طلاست. پر کردن با طلا هزینه نسبتا بالایی را به دنبال دارد. این روش مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی داشته و در صورت استفاده درست و اصولی، می‌توانید بین 15 تا 30 سال کارایی داشته باشد. طلا می‌تواند به عنوان یک مانع مناسب برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و مواد غذایی مختلف به داخل دندان عمل کند. به‌غیراز طلا از فلزات دیگری مانند مس هم در این زمینه استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که امروزه کمتر شاهد استفاده از طلا به عنوان پرکننده دندان هستیم.

 

متخصص ریشه دندان

 

افزایش ماندگاری دندان پرکرده

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، طول عمر و ماندگاری دندان پرکرده معمولا به عوامل مختلف و متعددی وابسته است. یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه، شرایط و اصول نگهداری دندان است. در صورتی که به نکات موجود در این راستا پایبند باشید، می‌توانید برای مدت‌زمان طولانی بدون بروز کمترین مشکل، از دندان مورد نظر استفاده کنید. از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا باید انجام دهید می‌توانید به موارد زیر اشاره کنیم.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

بدیهی است که ساده‌ترین اقدام برای داشتن دندان‌های سالم و همچنین ماندگاری بیشتر دندان پرشده، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در این راستا توصیه می‌کنیم روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان هم بسیار اثرگذار بوده و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. با این اقدامات شما می‌توانید از باقی ماندن مواد غذایی و پلاک بر روی دندان‌های خود جلوگیری کنید. استفاده از دهان‌شویه‌های مناسب هم یکی دیگر از اقدامات مؤثر بوده که شما می‌توانید انجام دهید.

 

عدم وارد کردن فشار

در راستای حفظ سلامت دندان پرشده، توصیه می‌کنیم از وارد کردن فشار بیش از حد، دندان قروچه و گاز گرفتن مواد غذایی سخت، تا حد زیادی خودداری کنید. این دسته از اقدامات معمولا باعث بروز پوسیدگی در دندان و به دنبال آن کاهش دوام و ماندگاری دندان پرکرده می‌شوند.

 

مراجعه به دندان‌پزشک

در برخی از مواقع ممکن است مشکلات مختلفی اعم از شکستگی دندان و ... برای شما پیش آید. در این حالت توصیه می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دندان‌پزشک مجرب مراجعه کنید تا مشکل به وجود آمده پیگیری و به صورت کامل برطرف شود. در این حالت دندان‌پزشک در صورت لزوم عکس‌برداری‌های مورد نیاز را انجام داده و با دقت کافی، به بررسی مشکلات می‌پردازد.

 

غذا نخوردن تا چند ساعت

در ساعات ابتدایی که دندان پر می‌شود، مدت‌زمانی را نیاز دارد تا به ثبات کافی برسد. در این زمان توصیه می‌کنیم برای یک تا دو ساعت چیزی نخورید. خوردن غذاهای سفت، چسبناک و سخت در این زمان ممنوع بوده و باعث می‌شود نتیجه دندان پرشده مطلوب و مناسب نشود.

حتما بخوانید: عصب کشی و پر کردن هم زمان!

 

 

ترمیم و تعویض پرکردگی دندان

در مواقعی که پرکردگی دندان شما عملکرد خوب و مطلوبی نداشته و یا با حساسیت و درد همراه باشد (حساسیت دندان بعد از پر کردن)، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای ترمیم و تعویض پرکردگی را انجام دهید. بدیهی است که ترمیم نمی‌تواند مادام‌العمر کارایی داشته باشد و بعد از چند سال، شما باید برای تعویض و ترمیم آن اقدام کنید. در این حالت شما می‌توانید از ظاهر دندان، نیاز به ترمیم آن را تشخیص دهید. چنانچه مواد پرشده تحلیل رفته، شکسته و به صورت کلی در شرایطی باشند که باعث ناراحتی شما شوند، موعد ترمیم آن‌ها فرا رسیده است.

 

سخن پایانی

در این نوشتار از دکتر صفورا امامی بیان شد پر کردن دندان یکی از اقدامات رایج در دندان‌پزشکی بوده که در موقعیت‌های مختلف معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پر کردن دندان به روش‌های مختلف و با استفاده از مواد متفاوتی انجام می‌شود. این موضوع باعث شده تا دوام و ماندگاری دندان‌های پرشده، متغیر باشد. بر این اساس نمی‌توانیم یک بازه زمانی مشخص را برای ماندگاری این دندان‌ها تعیین کنیم. در بخش‌های قبلی به بررسی کامل این موضوع پرداختیم تا شما بتوانید به افزایش ماندگاری دندان پرشده کمک کرده و در مواقع لزوم برای ترمیم و تعویض آن اقدام کنید.

 

تور مطب متخصص ریشه

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. سانیا 1402/11/30

    ترمیم و تعویض پرکردگی دندان چقدر هست هزینش ؟

نظر خود را وارد کنید

whats app