مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

متخصص دندانپزشک و دندان پزشک عمومی چه تفاوت‌ها و وظایفی دارند؟

متخصص دندانپزشک و دندان پزشک عمومی چه تفاوت‌ها و وظایفی دارند؟

 

دندانپزشکی که در زمینه خاصی تخصص داشته باشد، متخصص دندانپزشکی نامیده می‌شود. دندانپزشک عمومی بلافاصله پس از دانشگاه و گذراندن دوره دندانپزشکی شروع به کار می‌کند، در حالی که متخصصان باید دوره‌های تکمیلی را در زمینه‌های تخصصی خود بگذرانند.

در صورت نیاز به انجام اقدامات پیچیده به متخصصین دندانپزشکی نیاز است. این بدان معنی است که آنها خدمات و وظایف خود را به تعداد محدودی از رویه‌های مربوط به حوزه خاص خود محدود کرده‌اند. از سوی دیگر، دندانپزشکان عمومی قادر به انجام انواع وسیعی از وظایف و اورژانس‌های دندانپزشکی هستند.

در این مطلب از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و ریشه دندان بیشتر با وظایف متخصص دندانپزشک و دندانپزشک عمومی آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید.

 

مبانی همه دندانپزشکان

همه دندانپزشکان باید با گرفتن مدرک لیسانس شروع کنند، سپس به دانشکده دندانپزشکی بروند. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، لازم است یک دوره را گذرانده تا دکترای دندانپزشکی پزشکی (DMD) یا دکترای جراحی دندان (DDS) شوند. هر دو نوع دندانپزشکی عمومی هستند. تقریباً 90 درصد از دندانپزشکان همین جا متوقف می‌شوند و به عنوان دندانپزشک عمومی فعالیت می‌کنند. آنها می‌توانند طیف گسترده ای از مسائل مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کنترل کنند. حتی می‌توانند جراحی‌های اساسی دهان مانند کشیدن دندان عقل را نیز انجام دهند.

اما 10 درصد دیگر برای شرکت در آزمون تخصص آماده شده و پس از قبولی، تحت آموزش‌های تکمیلی قرار می‌گیرند تا در مورد جنبه خاصی از دندانپزشکی بیشتر بیاموزند. آنها لازم است حدود پنج سال دیگر را در دانشگاه گذرانده تا در رشته‌های تخصصی مانند دندانپزشکی اطفال، ارتودنسی، عصب کشی، جراحی ریشه دندان و... تخصص بگیرند.

در حالی که متخصصان برای انجام همه روش‌هایی که دندانپزشکان عمومی می‌توانند، آموزش دیده‌اند، اما معمولاً فعالیت‌های خود را به کار بر روی روش‌هایی که فقط در تخصصشان است، محدود می‌کنند. به عنوان مثال، فردی که در ارتودنسی متخصص است، احتمالاً تمیز کردن دندان را انجام نمی‌دهد. در عوض، به تراز کردن دندان‌های فرد کمک می‌کند.

 

متخصص دندان پزشکی

 

دندانپزشکی عمومی و وظایف آن

دندانپزشکان عمومی به افراد کمک می‌کنند تا سلامت دهان خود را به طور منظم حفظ کنند. دندانپزشکی عمومی یکی از رایج‌ترین انواع دندانپزشکی است که مراقبت اولیه بهداشت دهان و دندان را ارائه می‌دهد. دندانپزشکی که مسئولیت رسیدگی به تمام نیازهای دندانی بیمار را بر عهده دارد، دندانپزشک عمومی نامیده می‌شود.

دندانپزشک عمومی تقریبا می‌تواند تمامی نیازهای دندانپزشکی را برطرف کند به جز آن‌هایی که به عملیات حرفه‌ای نیاز دارند. آنها همچنین می‌توانند مراقبت‌های پیشگیرانه یا ترمیمی را برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات دندانی ارائه دهند.

شما می‌توانید برای تمیز کردن دندان‌ها و معاینات روتین دندان به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. در این معاینات، دندانپزشک عمومی سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما را ارزیابی کرده و همچنین درمان‌هایی مانند درمان پوسیدگی، عصب کشی و درمان ریشه و روکش دندان را انجام می‌دهد. دندانپزشک عمومی در صورت نیاز شما به خدمات و روش‌هایی که صلاحیت ارائه آنها را ندارد، شما را به دندانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

 

متخصصان دندانپزشکی چه نوع درمان‌های دندانپزشکی را ارائه می‌دهند؟

رشته دندانپزشکی دامنه وسیعی دارد و فراتر از دندانپزشکی عمومی است. متخصصانی هستند که در زمینه‌های خاص تخصص دارند. برخی از متخصصین دندانپزشکی که می‌توانید در صورت بروز مشکلات دندانی با آنها مشورت کنید عبارتند از:

دندانپزشک متخصص اطفال

کودکان در حال رشد به مراقبت‌های دندانی بیشتری نیاز دارند. دندانپزشکان اطفال در مراقبت و درمان دندان کودکان و نوجوانان و درمان‌هایی که نیاز به رسیدگی تخصصی دارند، متخصص هستند. متخصصان دندانپزشکی اطفال رویکردهای جوان پسند را برای مراقبت‌های معمول دندانپزشکی و همچنین مسائل دندانپزشکی خاص کودکان ارائه می‌دهند. متخصص اطفال دندان‌ها و رشد دهان و دندان کودک را تحت نظر داشته و در صورت نیاز آنها را به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد.

 

متخصص ارتودنسی دندان

اگرچه رایج ترین دلیل مراجعه افراد به متخصص ارتودنسی، نصب بریس‌هاست، اما آنها عملکردهای دیگری را نیز انجام می‌دهند. ارتودنتیست‌ها وظیفه بهبود ظاهر و هم ترازی دندان‌ها برای بهبود بایت آن‌ها را بر عهده دارند. متخصصین ارتودنسی در تراز کردن دندان‌ها و فک‌ها با استفاده از سیم، بریس، نگهدارنده و سایر دستگاه‌ها تخصص دارند. اگر اوربایت، آندربایت، کراس بایت یا نامرتبی دندان دارید، ممکن است برای اصلاح به یک متخصص ارتودنسی معرفی شوید. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع ارتودنسی کلیک کنید.

 

پریودنتیست یا متخصص لثه

افراد با مشکلات متعددی در ارتباط با لثه‌های خود مواجه هستند. این زمانی است که یک پریودنتیست وارد عمل می‌شود. آنها برای رسیدگی به انواع مشکلات دندانی ناشی از لثه‌های آسیب دیده یا عفونی مجهز هستند. پریودنتیست‌ها به درمان و ترمیم بیماری‌ها و مشکلات لثه کمک می‌کنند. در حالی که یک دندانپزشک عمومی از بروز بیماری لثه جلوگیری می‌کند، پریودنتیست، بافت آسیب دیده که توسط بیماری پیشرونده لثه ایجاد می‌شود را درمان می‌کند. همچنین ممکن است برای کاشت ایمپلنت دندان به پریودنتیست ارجاع داده شوید.

 

اندودنتیست‌ها یا متخصصین کانال ریشه

متخصصین ریشه برای بیمارانی که به پالپ دندان آن‌ها آسیب رسیده است، درمان ریشه انجام می‌دهند. اندودنتیست‌ها به طور خاص با مسائلی که بر عصب دندان و درد ناشی از آن تأثیر می‌گذارد، سر و کار دارند.

آنها به طور تخصصی با ریشه دندان سروکار دارند و در صورت وجود پوسیدگی در اطراف دندان، عصب کشی انجام می‌دهند. دندان‌هایی که دارای پوسیدگی شدید، شکستگی یا ترک هستند و نمی‌توانند توسط دندانپزشک عمومی به خوبی درمان شوند.

در این گونه موارد درمان ریشه سخت‌تر و پیچیده‌تر شده و دندانپزشک عمومی نمی‌تواند از عهده آن برآید، بنابراین به متخصص عصب کشی یا جراح ریشه دندان ارجاع داده می‌شوید.

دکتر صفورا امامی (Endodontist) با تخصص کافی در زمینه درمان‌های پیچیده کانال ریشه و همچنین جراحی انتهای ریشه می‌تواند کمک شایانی به حفظ دندان شما نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

اکثر دندانهایی که بدنبال پوسیدگی یا ضربه نیاز به درمان ریشه پیدا می کنند توسط دندانپزشکان عمومی بخوبی معالجه می شوند. در مواردی که درمان ریشه دندان ها سخت و پیچیده می شود و دندانپزشک عمومی نمی تواند از عهده آن بر بیاید، کار به متخصص درمان ریشه ارجاع می گردد. این متخصصین با بکارگیری ابزار و تکنیکهای خاص می تواند درمانهای پیچیده بویژه تجدید عصب کشی های ناموفق (Retreatment) و همچنین جراحی انتهای ریشه دندان ها را به سرانجام برسانند.

 

کلینیک دندانپزشکی صفورا امامی

 

آسیب شناسان و جراحان دهان و دندان

متخصصین آسیب شناسی دهان و جراحان دندان در درمان بیماری‌های دهان و دندان و فک تخصص دارند. درمان ممکن است شامل دندان‌های عقل نهفته، بازسازی دهان، فک‌های نامرتب، سرطان‌های دهان و سر و گردن باشد. جراح دهان و دندان برای انجام جراحی دهان آموزش دیده و ممکن است برای درمان مسائلی مانند آپنه خواب و ترومای صورت، با متخصصان گوش، حلق و بینی (ENTs) همکاری کند.

 

متخصصین پروتز

متخصصین پروتز دندان‌ها و استخوان‌های فک را ترمیم می‌کنند. آنها دندانپزشکی زیبایی یا درمان‌هایی برای بهبود ظاهر دندان‌ها مانند سفید کردن دندان‌ها و روکش‌ها ارائه می‌دهند، همچنین برای افرادی که دارای پروتز، روکش و بریج هستند مناسب هستند.

 

چگونه بفهمم به کدام نوع دندانپزشکی نیاز دارم؟

ممکن است تصمیم گیری در مورد زمان مراجعه به متخصص گیج کننده باشد. بنابراین بهتر است در صورت احساس ناراحتی با دندانپزشک عمومی مشورت کنید. هنگامی که شما یک مشکل دندانپزشکی دارید، دندانپزشک عمومی یا حتی پزشک مراقبت‌های اولیه شما می‌توانند شما را برای هر نوع دندانپزشکی که صلاحیت ارائه آن را ندارند به متخصص ارجاع دهند. مهم است که حداقل سالی یک بار به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید. این معاینات نه فقط برای تمیز کردن دندان، بلکه برای معاینه ای که سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند، مفید است.

دریافت نظر حرفه ای به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر مدیریت کنید. در صورت احساس درد در دهان فوراً به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید برای موارد اورژانسی دندان مانند دندان شکسته یا ترک خورده، عفونت دندان یا آبسه دندان صحبت با دندانپزشک عمومی باید اولین قدم شما باشد.

 

بهترین متخصص دندان پزشک

 

سوالات متداول

آیا بیمه دندانپزشکی برای متخصصین دندانپزشکی پوشش دارد؟

طرح‌های بیمه دندانپزشکی بسته به برنامه شما، ممکن است پوششی برای متخصصان دندانپزشکی نیز داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم طرح‌های بیمه دندانپزشکی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا خدمات ارتودنسی، جراحی ریشه یا سایر درمان‌های دندانی را پوشش می‌دهد یا خیر. مطمئن شوید که اطلاعات بیمه خود را به خوبی بررسی کرده‌اند تا از پرداخت هزینه‌های غیرمنتظره جلوگیری کنید. اگر سوالی دارید، بهتر است با شرکت بیمه تحت پوشش خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: آیا بیمه هزینه عصب کشی را میدهد؟

تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص چیست؟

دندانپزشکان عمومی معمولاً موارد کلی مانند معاینه دندان، پر کردن، عصب کشی و روکش دندان‌ها را انجام می‌دهد، در حالی که متخصص دندانپزشکی بیشتر کارهایی را انجام می‌دهد که در آن تخصص دارد مانند یک متخصص ریشه که به درمان تخصصی ریشه پرداخته یا متخصص ارتودنسی که دندان‌های نامرتب را صاف می‌کند.

اگرچه یک دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند تمام این اقدامات را انجام دهد، اما توصیه می‌شود در صورت شدید بودن مورد به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا متخصص دندانپزشکی می‌تواند دندانپزشکی عمومی انجام دهد؟

بله البته، متخصصین دندانپزشکی می‌توانند دندانپزشکی عمومی انجام دهند، آنها نیز همان آموزش‌هایی را که دندانپزشک عمومی دیده است، دیده اند. آن‌ها علاوه بر آموزش‌های عمومی، آموزش‌های اضافی در زمینه مربوطه خود کسب کرده‌اند.

 سخن آخر...

در کلینیک دکتر صفورا امامی تمامی خدمات مربوط به درمان دندان شکسته، دندان ترک خورده، خدمات اورژانسی دندان و سایر درمان‌های تخصصی مربوط به ریشه توسط دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و جراح ریشه دندان به صورت کاملاً تخصصی انجام می‌شود. برای رزور نوبت و هماهنگی جهت معاینه همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. محمد؟ 1401/10/28

    خانم دکتر صفورا امامی متخصص ارتودنسی است یا متخصص ریشه دندان ؟
  2. مدیر سایت 1401/10/28

    خانم دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی دندان هستند.

نظر خود را وارد کنید

whats app