مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آموزش اصولی نخ کشیدن دندان کودکان و اهمیت توجه به آن

آموزش اصولی نخ کشیدن دندان کودکان و اهمیت توجه به آن

 

همانطور که می‌دانید استفاده از نخ دندان بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان بزرگسالان است، اما چقدر برای کودکان اهمتی دارد؟ آیا فقط زمانی که کودکان دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند نیاز به نخ دندان کشیدن دارند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که شروع زودهنگام عادات خوب نخ کشیدن دندان بسیار مهم است و ممکن است انگیزه‌ای برای ترغیب والدین به نخ دندان کشیدن باشد.

نخ دندان کشیدن باید زمانی شروع شود که 2 دندان کودک همدیگر را لمس کنند. این موضوع اغلب در حدود سنین 2 تا 3 سال اتفاق می‌افتد. بهتر است همیشه بهتر است برای شروع، نخ دندان کشیدن را زیر نظر پزشک یا ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه انجام دهید. کودکان اغلب تا سن 8 یا 10 سالگی به کمک برای نخ دندان کشیدن دارند.

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه دندان، بیشتر در مورد این موضوع بحث کرده و اصول اولیه نخ دندان کشیدن در کودکان را شرح داده‌ایم.

 

آیا نخ دندان کشیدن برای کودکان مهم است؟

مرکز کنترل بیماری‌ها و انجمن دندانپزشکی آمریکا هر دو تایید کرده اند که نخ کشیدن دندان بخشی ضروری از سلامت دهان و دندان است. این برای همه از جمله کودکان صدق می‌کند. به محض اینکه دندان‌های کودک شما به اندازه کافی به هم نزدیک شدند تا پلاک ایجاد شود، زمان آن رسیده که از نخ دندان استفاده کنید! حتی اگر منجر به ریختن دندان‌های شیری شود، جفظ سلامت آن‌ها مهم است. شروع زود هنگام نخ کشیدن دندان به کودک شما کمک می‌کند تا عادات دندانی خوبی برای تمام عمر داشته باشند. کودک شما باید حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند.

مسواک زدن صحیح و مداوم به حذف بیشتر پلاک‌های دندانی کمک می‌کند. اما مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند پلاک‌هایی را که در مکان‌هایی قرار دارند که مسواک به آنها دسترسی ندارد را از بین ببرد. این شامل بین دندان‌ها و زیر لثه می‌شود. استفاده از نخ دندان علاوه بر از بین بردن پلاک، به موارد زیر نیز کمک می‌کند:

  • مواد غذایی که بین دندان‌ها و زیر لثه به دندان می‌چسبند را از بین ببرید.
  • سطوح دندان را جلا می‌دهد.
  • کنترل بوی بد دهان

کودک شما باید حداقل یک بار در روز و هر بار 2 تا 3 دقیقه نخ دندان بکشد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

اصول نخ کشیدن در کودکان

 با راهکارهای درمان عفونت لثه بیشتر آشنا شوید؛ کلیک کنید.


انواع نخ دندان

نخ کشیدن دندان به صورت اصولی و مداوم مهم ترین سلاح در برابر پلاک است. گاهی حتی ممکن است مهم‌تر از مسواک باشد. انواع نخ دندان شامل موارد زیر است:

  • دارای موم و بدون موم
  • طعم دار و بدون طعم
  • گسترده و منظم
  • دارای بافت یا صاف

 

مزایای استفاده از نخ دندان برای کودکان

نخ دندان کشیدن یک قدم مهم در پیشگیری از پوسیدگی، بوی بد دهان و مهمتر از همه بیماری‌های لثه است. اگر پلاک برداشته نشود، نه تنها بر روی دندان‌ها بلکه بر بافت لثه تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی در آینده شود. آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (که بر سلامت لثه تمرکز دارد) اشاره می‌کند که مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن یک بار در روز بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های لثه است. اکنون زمان آن رسیده که این عادت را در خود و کودک خود تقویت کنید.

 

کودک من از چه سنی باید نخ دندان کشیدن را شروع کند؟

نخ دندان کشیدن باید از زمانی شروع شود که دندان‌های شیری فرزندان شما به اندازه کافی به هم نزدیک شده تا غذا در بین آن‌ها گیر کند. اما برای شروع کودک به کمک شما نیاز دارد. والدین باید از سن 2 یا 3 سالگی و به ویژه در 6 سالگی، نخ کشیدن دندان را برای فرزندان خود شروع کنند. بسته به مهارت‌ها و توانایی‌های حرکتی‌شان، می‌توانید به تدریج به آنها بیاموزید که به تنهایی نخ دندان بکشند و تا سن 10 سالگی به طور مستقل این کار را انجام دهند.

برای استفاده صحیح از نخ دندان، حدود 45 سانتی‌متر یا کمی بیشتر از نخ بردارید و دور انگشتان میانی خود بپیچید. از انگشتان اشاره خود استفاده کنید تا به آرامی نخ را در اطراف هر دندان به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا شکل C شکل بگیرد. به کودکان یادآوری کنید که نخ دندان را بین دندان‌های خود گیر نیندازند؛ قرار نیست که نخ کشیدن درد داشته باشد.

 

روش‌های اصولی نخ کشیدن دندان

به طور کلی دندانپزشک کودکان می‌تواند به شما و فرزندتان نحوه نخ دندان کشیدن اصولی را آموزش دهد. با این حال روش‌هایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

روش قرقره

  1. یک تکه نخ دندان به طول 45 یا 50 سانتی‌متر جدا کنید.
  2. هر طرف نخ را چند بار دور هر انگشت میانی بپیچید.
  3. در مرحله بعد، نخ را با احتیاط با انگشت اشاره و شست خود به سمت بالا و پایین و نه پهلو به پهلو، بین دندان‌ها حرکت دهید.
  4. نخ را بالا و پایین بیاورید و حتما زیر خط لثه بروید. آن را خم کنید تا یک C در کنار هر دندان ایجاد شود.

روش حلقه

  1. یک تکه نخ دندان به طول 45 سانتی‌متر جدا کنید.
  2. آن را به صورت دایره ای محکم ببندید.
  3. در مرحله بعد، همه انگشتان به جز انگشت شست را در حلقه قرار دهید.
  4. سپس از انگشتان اشاره خود برای هدایت نخ دندان از طریق دندان‌های پایین استفاده کنید. از انگشت شست خود برای هدایت نخ دندان از طریق دندان‌های بالایی کمک بگیرید.
  5. به زیر خط لثه بروید و آن را خم کنید تا یک C در کناره هر دندان ایجاد شود.

نخ کشیدن دندان در سن کودکی

چند نکته برای ترغیب کودکان به نخ کشیدن دندان

دندانپزشک کودک می‌تواند نکات خوبی در مورد ترغیب کودک به نخ دندان کشاندن به شما بیاموزد، اما با این حال ما در اینجا به چند مورد مهم اشاره کرده‌ایم:

1- اجازه دهید فرزندتان نخ دندان خود را انتخاب کند.

2- از نخ دندان نرم استفاده کنید که به لثه‌های کودک آسیبی نرساند.

3- اگر کودک شما نخ دندان کشیدن را یاد گرفت، با یک جایزه غیرغذایی به او پاداش دهید.

4- پیشنهاد می‌کنیم، یک نمودار خانوادگی داشته باشید و آمار نخ دندان کشیدن را با هم مقایسه کنید تا نخ دندان کشیدن را به یک بازی سرگرم کننده تبدیل کنید. در پایان هفته با یک وعده غذایی سالم جشن بگیرید.

به کودکان توضیح دهید که استفاده از نخ دندان می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند، بنابراین به این معنی است که کمتر نیاز به مراجعه به دندانپزشک خواهید داشت. به کودکان بزرگتر یادآوری کنید که استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از بوی بد دهان مهم است.

 

نکاتی در مورد نخ دندان کشیدن کودکان نوپا

برای حفظ بهداشت دهان و دندان کودک، لازم است که نخ دندان کشیدن را از زمانی که کودک نوپا است آغاز کنید. البته اگر کودک شما از نخ دندان کشیدن هیجان زده نمی‌شود، می‌تواند دردسرساز باشد. بنابراین سعی کنید با استفاده از ایده‌های زیر، نخ کشیدن دندان را برای کودک هیجان انگیز و جذاب کنید.

1- بهتر است نخ دندان را کودک انتخاب کرده تا برای او هیجان داشته باشد. نخ دندان‌های طعم دار مانند طعم شکلاتی، نعنایی، نارگیلی، هندوانه و... همگی انتخاب خوبی برای کودک شما هستند.

2- استفاده از نخ‌های رنگی می‌تواند برای کودک نوپا جذاب باشد. از آنجایی که نخ دندان‌های رنگی برای کودک سرگرم کننده است، بنابراین شما می‌توانید نخ‌های رنگی را به دست کودک داده و خود از نخ دندان بهداشتی برای نخ کشیدن دندان‌های او استفاده کنید. فراموش نکنید که شما باید خود دندان‌های کودکتان را نخ دندان بکشید و کودک نوپای شما مهارت لازم برای نخ کشیدن دندان‌های خود به تنهایی را ندارد.

3- از یک خواهر یا برادر بزرگتر بخواهید که برای کودک نوپای شما نخ دندان بکشد یا همزمان با نخ دندان کشیدن شما برای کودک آن‌ها نیز اقدام به کشیدن نخ دندان کنند. کودکان نوپا معمولاً وقتی می‌بینند که دوستان یا خواهر و برادرهای بزرگتر خود را درگیر اقدامات بهداشت دهان و دندان می‌کنند، هیجان زده شده و آن را می‌پذیرند.

 

نخ دندان کشیدن کودک قبل از مسواک زدن بهتر است یا بعد از آن؟

یک مطالعه اخیر نشان داد که نخ کشیدن دندان‌های کودک قبل از مسواک زدن ایده آل است. در این مطالعه، محققان دریافتند که دهان کودکان بلافاصله قبل از مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید نسبت به زمانی که با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک می‌زنند، دارای پلاک کمتر و سطوح بالاتر فلوراید (ماده معدنی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند) است.

با این حال، این تنها یک مطالعه است. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، ترتیب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهم نیست. آنچه بیش از همه مهم است، این است که کودک شما هر روز به طور کامل مسواک زده و نخ دندان بکشد.

 

چه زمانی از شبانه روز برای نخ کشیدن دندان بهتر است؟

بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن کودک، زمانی است که با برنامه شما به خوبی مطابقت دارد. اگر صبح‌ها برای شما شلوغ است، نخ دندان کشیدن کودک قبل از خواب ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر کودک شما کمی‌ قبل از خواب خسته و ناکارآمد است، بهتر است نخ دندان کشیدن را صبح‌ها یا بعدازظهر انجام دهید. مهمترین چیز این است که یک برنامه روتین داشته باشید و مطمئن شوید که هر روز دندان‌های کودکتان را نخ دندان می‌کشید. زمانی را پیدا کنید که برای شما و فرزندتان مناسب است، سپس به آن پایبند باشید.

 

جمع بندی

هدف این مقاله ارائه اطلاعات کلی در مورد موضوعات بهداشت دهان و دندان است. درصورت نیاز به کسب اطلاعات درباره شایع ترین بیماری‌های دهان و دندان کلیک کنید. این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه‌های یک متخصص کودک که به طور کامل از شیوه‌های اصولی نخ کشیدن دندان آگاه است، استفاده شود. اگر هرگونه سوالی در مورد انتخاب بهترین روش و بهترین زمان برای نخ دندان کشیدن کودک خود دارید، از دندانپزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط مشاوره بگیرید. شما همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات این پست از وب سایت دکتر صفورا امامی، مطرح کنید تا مشاورین ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند.

 

متخصص خانم عصب کشی دندان

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app