مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

آشنایی با روش‌های سفید کردن دندان‌ها

آشنایی با روش‌های سفید کردن دندان‌ها

 

امروزه سفید کردن دندان آنقدر محبوب شده است که به نظر می‌رسد همه آن را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید داشته باشید، سفید کردن دندان همان چیزی است که به دنبال آن هستید. سفید کردن دندان نه تنها موثر است، بلکه می‌تواند لبخند شما را به شدت تغییر دهد و در عین حال اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و متخصص ریشه دندان در مورد روش‌های سفید کردن دندان صحبت خواهیم کرد.

 

چگونه دندان‌های خود را سفید کنیم؟

ماده پراکسید در اکثر محصولات سفید کننده دندان چیزی است که در واقع مینای دندان را سفید و دندان‌های شما را درخشان می‌کند. قدرت درمان سفید کننده معمولاً به قدرت پراکسید موجود در محصول سفید کننده بستگی دارد. درصد فعلی پراکسید در محصولات سفید کننده دندان 10٪، 16٪ و 22٪ است.

اگر به فکر سفید کردن دندان خود هستید، فقط دندانپزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا دندان‌ها و لثه‌های شما به اندازه کافی سالم هستند تا بتوانید دندان‌های خود را سفید کنید. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که شما کاندیدای مناسبی برای سفید کردن دندان هستید، باید تصمیم بگیرید که کدام روش سفید کردن دندان برای شما مناسب‌تر است.

 

بلیچینگ در مطب

سفید کردن دندان در مطب نتایج بسیار خوبی دارد. این روش در مطب دندانپزشک و با سرعت بسیار بالایی (معمولاً در کمتر از یک ساعت) انجام می‌شود. بلیچینگ در مطب گران است، اما زمانی که نتایج فوری آن را دریافت می‌کنید، در زمان شما صرفه جویی خواهد شد.

با بلیچینگ (Bleaching) در مطب، محصول سفید کننده مستقیماً روی دندان‌ها اعمال می‌شود. این محصولات را می‌توان در ترکیب با حرارت، نور مخصوص و یا لیزر استفاده کرد. نتایج تنها در یک درمان 30 تا 60 دقیقه ای مشاهده می‌شود. اما برای دستیابی به نتایج چشمگیر، معمولاً چندین قرار ملاقات لازم است. با این حال، با بلیچینگ در مطب، نتایج چشمگیری را می‌توان پس از اولین درمان مشاهده کرد.

حتی اگر تصمیم دارید دندان‌های خود را در خانه سفید کنید، ابتدا بهتر است یک معاینه حرفه‌ای و جرم گیری توسط دندانپزشک داشته باشید. ممکن است تنها با یک جرم گیری، درخشش لبخند خود را بازیابی کنید. با معاینه اگر پوسیدگی در دندان‌های شما وجود داشت توسط دندانپزشک رفع شده، زیرا درمان هر گونه مشکلی قبل از سفید کردن برای دهان شما ایمن تر است. بهتر است از دندانپزشک خود بپرسید که کدام روش سفید کردن دندان برای شما بهتر است.

 بلیچینگ دندان ها

ژل سفید کننده دندان

ژل‌های سفید کننده دندان موثر هستند، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب نسبت به بلیچینگ در مطب به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. بسته به قدرت پراکسید موجود در ژل، این ژل‌های شفاف معمولاً چند ساعت در روز یا در طول شب استفاده می‌شوند و ممکن است از 3 روز تا چند هفته طول بکشد تا نتیجه‌ای مشاهده کنید.

اساساً دو نوع ژل سفید کننده دندان وجود دارد: آنهایی که دندانپزشک معرفی می‌کند و آنهایی که بدون نسخه خریداری می‌شوند. کیت‌های سفید کننده دندان که دندانپزشک معرفی می‌کند نتایج سریع تر و موثرتری را به همراه دارد زیرا حاوی ماده سفید کننده پراکسید قوی تری نسبت به کیت‌های سفید کننده خریداری شده بدون نسخه است. یکی دیگر از مزایای ژل‌های دندانپزشک این است که به صورت سفارشی ساخته شده‌اند و دقیقاً متناسب با دندان‌های شما هستند.

 

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان در هر داروخانه ای در سراسر کشور وجود دارد. این نوارهای سفید کننده که بدون نسخه به فروش می‌رسند، نسبتاً ارزان، آسان برای استفاده و اکثراً جواب می‌دهند. نوارهای سفید کننده دندان بسته به قدرت پراکسید موجود در آنها ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا نتایج مورد نظر را ایجاد کنند.

 

لاک سفید کننده دندان

یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان‌ها استفاده از لاک مخصوص است. این محصول آرایشی از یک ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن یا کربامید پراکسید است که با تخلیه اکسیژن، لکه‌های رنگی دندان را کم رنگ و برطرف می‌کند. با استفاده از لاک سفید کننده دندان، لکه‌های رنگی پس از مصرف قهوه، تنباکو، نوشیدنی‌های گازدار و سایر مواد رنگی از دندان‌ها حذف شده و دندان‌ها سفیدتر و درخشان‌تر می‌شوند.

 

خمیر دندان سفید کننده دندان

خمیردندان سفید کننده دندان حاوی مواد ساینده ملایمی برای از بین بردن لکه‌های سطحی است. برخی از خمیردندان‌های سفید کننده ممکن است دارای مواد پولیش اضافی و مواد شیمیایی ویژه ای باشند که نسبت به خمیردندان‌های معمولی در برابر لکه‌ها موثرترند، اما در واقع خمیر دندان‌های سفید کننده دندان طوری طراحی نشده‌اند که دندان‌های شما را سفید کنند.

 

سایر محصولات سفید کننده دندان

محصولات جدید سفید کننده دندان از جمله آدامس‌های سفید کننده، نخ دندان و دهان شویه‌ها همیشه در دسترس هستند. در حالی که این محصولات نسبتا جدیدند، تحقیقات زیادی برای اثبات یا رد اثربخشی این محصولات سفید کننده انجام نشده است.

 

نکات ایمنی سفید کردن دندان

برای محافظت از دندان‌های خود بهتر است طبق دستورالعمل دندانپزشک یا دستورات نوشته شده روی محصولات سفید کننده عمل کنید. نوارها یا ژل‌ها را بیشتر از آنچه دستورالعمل گفته روی دندان قرار ندهید، در غیر این صورت ممکن است دچار درد لثه و مشکلات دیگر شوید. پس از سفید کردن، برای محافظت از دندان‌هایتان، از نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی یا سایر نوشیدنی‌های اسیدی برای چند ساعت اجتناب کنید.

دندان‌های شما ممکن است بعد از سفید کردن کمی حساس باشند، اما معمولاً این دوره کوتاه است. اگر دندان‌ها و لثه‌های شما سالم باشند، ممکن است مشکل کمتری ایجاد شود. اگر روش انتخابی‌تان شما را آزار می‌دهد، درمان را متوقف و با دندانپزشک خود صحبت کنید.

زیاده روی نکنید! اگر دستورالعمل‌های یک محصول را دنبال می‌کنید و نتیجه خوبی می‌گیرید، یک جلسه در ماه معمولا کافی است. زمانی که دندان‌هایتان به رنگ دلخواهتان رسید، باید چندین جلسه بلیچینگ را دو بار در سال یا کمتر تکرار کنید.

 عوارض سفید کردن دندان ها

اثرات سفید کننده دندان چقدر دوام دارد؟

سفید کردن دندان دائمی نیست. افرادی که بیشتر غذاها و نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنند که باعث ایجاد لکه می‌شوند، ممکن است بعد از یک ماه شاهد محو شدن سفیدی دندان‌ها باشند. میزان سفیدی از فردی به فرد دیگر بسته به وضعیت دندان‌ها، میزان رنگ آمیزی و نوع سیستم بلیچینگ مورد استفاده متفاوت است.

در اینجا چند نکته برای روشن نگه داشتن دندان‌ها بیان کرده‌ایم:

  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که لک ایجاد می‌کنند خودداری کنید. تقریباً هر چیزی که دارای اسید یا تانن باشد می‌تواند دندان‌های شما را کدر کند.
  • بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌ها یا غذاهای لکه زا مسواک بزنید یا دهان خود را بشویید.
  • دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان برای از بین بردن پلاک دندان استفاده کنید و حداقل یک بار در روز دهان خود را با دهانشویه ضد عفونی کنید تا باکتری‌های ایجاد کننده پلاک را از بین ببرید. برای از بین بردن لکه‌های سطحی و جلوگیری از زرد شدن از خمیر دندان سفید کننده (فقط یک یا دو بار در هفته) استفاده کنید. بقیه زمان‌ها از خمیر دندان معمولی استفاده کنید.
  • هنگامی‌که میوه‌ها و سبزیجات می‌خورید، می‌توانند به "اسکراب" دندان‌های شما کمک کنند. به این فکر کنید که بعد از خوردن یک سیب ترد چقدر دهانتان تمیز می‌شود. غذاهای پر کلسیم مانند پنیر می‌توانند به سفید نگه داشتن دندان‌های شما کمک کنند.
  • سیگار، پیپ و قلیون می‌توانند دندان‌های شما را زرد کنند. تنباکو را ترک کنید تا دندان‌های سفیدتر و همچنین قلب سالم تری داشته باشید.
  • جرگ گیری حرفه‌ای پلاک‌ها را از بین می‌برد. متخصص بهداشت دهان و دندان شما می‌تواند به زیبایی و ظاهر دندان‌هایتان کمک کند.
  • بسته به روش سفید کردن دندان، ممکن است هر 6 ماه یا بعد از یک یا دو سال نیاز به تجدید سفید کردن داشته باشید. اگر سیگار می‌کشید یا نوشیدنی‌های لکه‌زا مصرف می‌کنید، ممکن است به دفعات بیشتری نیاز داشته باشید.

 

خطرات و عوارض مرتبط با سفید کردن دندان ها

دو عارضه جانبی که اغلب با سفید کردن دندان رخ می‌دهد، افزایش موقت حساسیت دندان و تحریک خفیف بافت‌های نرم دهان، به ویژه لثه‌ها است. حساسیت دندان اغلب در مراحل اولیه درمان بلیچینگ رخ می‌دهد. تحریک بافت اغلب ناشی از یک سینی دهانی نامناسب به جای ماده سفید کننده دندان است. هر دوی این شرایط معمولاً موقتی هستند و ظرف 1 تا 3 روز پس از قطع یا تکمیل درمان از بین می‌روند.

اگر حساسیت را تجربه می‌کنید، می‌توانید با روش‌های زیر آن را کاهش دهید:

  • استفاده از سینی برای مدت زمان کوتاه تر (مثلاً دو جلسه 30 دقیقه ای در مقابل دو جلسه 60 دقیقه ای).
  • سفید کردن دندان‌های خود را به مدت 2 تا 3 روز متوقف کنید تا دندان‌ها با این روند سازگار شوند.
  • از دندانپزشک خود بخواهید یک محصول حاوی فلوراید بالا که می‌تواند به بازسازی مجدد دندان‌ها کمک کند به شما معرفی نماید. محصول فلوراید را روی سینی بمالید و 4 دقیقه قبل و بعد از ماده سفید کننده روی دندان قرار دهید.
  • دندان‌ها را با خمیر دندان ساخته شده برای دندان‌های حساس مسواک بزنید. این خمیردندان‌ها حاوی نیترات پتاسیم هستند که به تسکین انتهای عصبی دندان‌ها کمک می‌کند.

 

ایمنی محصولات سفید کننده دندان چقدر است؟

برخی از محصولات سفیدکننده که از طریق مطب دندانپزشکی دریافت می‌کنید و همچنین محصولات بلیچینگ حرفه ای (در مطب) دارای نشان استاندارد هستند که به شما می‌گوید که این محصول دستورالعمل‌هایی را برای ایمنی و اثربخشی بیشتر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر تغذیه بر سلامت دهان و دندان

 

جمع بندی

همانطور که در این مطلب از وب سایت دکتر صفورا امامی اشاره شد، سفید کردن یا بیلیچنگ دندان (Bleaching)، باعث درخشش دندان‌ها و بازگشت اعتماد به نفس شما خواهد شد. اگر قصد سفید کردن دندان‌های خود را دارید، حتماً روشی را که برایتان مناسب است انتخاب کنید، تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید. اگر هنوز در مورد روش انتخابی خود مطمئن نیستید، از دندانپزشک خود بخواهید که درمان سفید کننده دندان مناسب دندان‌هایتان را برای شما توصیه کند.

اگر در هر زمان تغییر رنگ لثه خود را به مدت طولانی تجربه کردید یا حساسیت دندان به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم افزایش یافت، استفاده از روش درمانی خود را متوقف کرده و بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر قبل از سفید کردن دندان نیاز به خدماتی از جمله درمان ریشه دندان، جراحی انتهای ریشه، درمان دندان ترک خورده و هرگونه خدمات اورژانسی دندان داشتید، می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر صفورا امامی، تمامی این خدمات را دریافت کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

 

دکتر متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app